Jazz/World

N6N7 2.0

2010.12.03. 11:00
Ajánlom
A Bester Quartet, a Cracow Klezmer Band utódzenekara nyitotta meg hivatalosan a Negyed6Negyed7 fesztivált.

Idén másodszor rendezik meg a Negyed6Negyed7 Fesztivált. Nem előzmény nélküli a kezdeményezés, hiszen a Marom Budapest Egyesület a Bánki Tó Fesztivál mellett már sok éve szervez a N6N7 elődjének tekinthető hanukai eseményeket. A fesztivál maga színes és sokrétű: a zenétől az építészetig, a kreatív zsidó gondolkodásról folytatott előadástól a felolvasó estig rengeteg program érhető el a tizenhét helyszínen zajló, nyolc napos rendezvényen. Kiemelt témája a régi zsidó negyed, illetve a belső Erzsébetváros jelenlegi rendkívül rossz állapota. Mivel a fény ünnepéhez kapcsolódnak az események, természetesen minden este meggyújtják a hanukai gyertyákat is. Schönberger Ádám, a Marom és az egyik fellépő zenekar, a Hagesher vezetője rövid megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a Bester koncert helyszínére - a Wesselényi utcai Masoret Avot Amerikai Alapítványi Iskola zsinagóga-terme, amelyet Freund Vilmos tervezett - is azért esett a választás, mert az eldugott, kevéssé ismert építészeti értékekre szeretnék felhívni a figyelmet.

Schönberger zenekarának tagjait több különböző formációval is hallhatjuk fellépni, így a fesztiválra ellátogatók alapos képet kaphatnak a fiatal zsidó kultúra ezen szegmenséről. A fellépők között van Polnauer Flóra énekes és Kardos Dániel gitáros Skayach nevű formációja és a szintén Kardos vezette Kardos Quartet. Fellép a Butterfly Effect, ahol ugyanő a szaxofonos Vázsonyi János oldalán lesz hallható, felidézve ezzel a Triton zenekarban együtt töltött éveket. A Hagesher másik gitárosa, Lamm Dávid is szerepel a programban az LD3-al, valamint saját zenekarának lemezbemutatójára is ellátogathatunk. A zenekar ütőse, Somos Péter Hajós Laura oldalán lép fel először, hiszen természetesen nem maradhat el a Hagesher koncertje sem. Ezen kívül itt lesz Izraelből a Lior Trio és MC Karolina, fellép a szintén izraeli, de hazánkban élő Ilan Shapir, a hazai mezőnyt pedig a Tzomet, a Corruptivo Colectiva, az Irie Maffia Sound System, valamint a Bibó Trió képviseli. A fesztivál programjába bekerült még a Tűzraktérben tartott jam session is, ahol Földi Gergő gitáros, zenekarvezető várja minden héten a spontán zenélni vágyókat.

A hivatalos megnyitó egyedüli fellépője az a Bester Quartet volt, akiket hallhattunk már Budapesten, ám akkor még Cracow Klezmer Band néven léptek fel a Müpában. A név változásának magyarázata igen egyszerű: az együttes vezetője, Jaroslaw Bester harmonikás úgy érezte, hogy túlságosain is meghaladták zeneileg azt a keretet, amit a klezmer név képvisel. Mind a négy tag klasszikus zenei végzettségű, így természetesen kortárs kamarazenei elemek vegyülnek zenéjükben a klezmer hagyománnyal.

Európából szinte egyedüliként szavazott nekik bizalmat a modern zsidó zene jelenlegi kulcsfigurája, John Zorn. A New York-i szaxofonos, zeneszerző és producer maga is többször lépett már fel velük. Zorn lemezkiadója, a Tzadik jelentette meg az együttes mind a hat albumát, melyek közül a legutolsó 2007-ben látott napvilágot. Azóta nemcsak a név, de a bőgős személye is megváltozott. Az új tag Mikolaj Pospieszalski, akinek személyében egy fiatal, jó adottságú zenésszel lettek gazdagabbak. Játéka annak ellenére, hogy ő is klasszikus képzettségű és leginkább balkáni zenéket játszik, sokszor idézi a klezjazz zenekarokban megszokott fordulatokat. Jótékonyan hatottak a friss energiák, erősebben, bátrabban muzsikálnak, bár én még mindig szívesen gondolok úgy a négyesfogatra, mint az egyik legjobb jelenlegi klezmer zenekarra.

Ez azért van, mert az a fajta ritmikai és harmóniai komplexitás, ami a kortárs kreatív jazzt jellemzi, hiányzik a játékukból. Ha ennek a mércének kellene megfeleltetni a zenekart, bizony egysíkúnak találhatnánk a zenéjüket. A színpadkép is azt támasztja alá, hogy klezmer zenekart hallunk, hiszen a ritmusszekció két tagjának egymástól távoli elhelyezése a pódium jobb és bal szélén elképzelhetetlen lenne jazz közegben.

Erősen indult a koncert, az első szám hegedű szólója néhány perc után eljutott az üveghangokig, amit a kíséret egy crescendóval honorált. Sajnos később beigazolódott a bennem azonnal felmerülő kérdés: hova lehet még ezt fokozni a következő bő egy órában? Az általában oscinato bőgő alapokra felhangzó hegedűszólók azzal emelkedhettek volna még magasabbra, ha jobban eltérnek az eredeti hangnemektől annak érdekében, hogy izgalmasabb dallamok szülessenek. Az erre való törekvés viszont egyértelmű volt a zenekarvezető sokszor kromatikát és disszonanciát is tartalmazó izgalmas játékában. Ő az, és talán kevésbé a zenekar egésze, akinek a személyes fejlődése egyértelműen meghaladta a klezmer által biztosított kereteket.

Nem szerencsés viszont, hogy hallhatóan ragaszkodnak olyan előre megbeszélt zenei megoldásokhoz, amik sokszor erőltetettnek hatnak, nem egy spontán, közösen megszülető gondolat hatására törnek elő. Ilyen volt például az egyik szám szabad zenei bevezetője, ami egyáltalán nem kapcsolódott szervesen az őt követő kompozícióhoz. Az a rutin viszont, amit megszereztek a világ számos koncerttermében járva, áthatja zenéjüket. Lenyűgöző magabiztossággal szólaltatták meg mind a megírt, mind az improvizatív részeket.

Azok, akik a sírva vigadós, manapság oly népszerű klezmerre számítottak, bizony csalódottan távoztak a koncert vége előtt. A Bester Quartet nem törekszik felszínes szórakoztatásra, széles dinamikai és érzelmi skálán szólaltatják meg saját kompozícióikat és John Zorn Song Book-jának néhány darabját. Az idő előtt távozók védelmében hozzá kell tennem, hogy a hangtechnikus a koncert végéig sem tudta megzabolázni a monitorokból időről-időre felhangzó gerjedést. Márpedig ez ebben a törékeny akusztikus zenei közegben igencsak megnehezíti mind az előadók, mind a befogadók dolgát. Összességében a névváltoztatás és nagy ívű szólók ellenére, amik amúgy egyáltalán nem jellemzik tradicionális közép-kelet európai zsidó zenei hagyományt, a Bester továbbra is klezmer, mégpedig a javából!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World söndörgő együttes

Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band

Varázslatos zenei szikraként érkezik a szentendrei MűvészetMalomba augusztus 17-én a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band.
Jazz/World hírek

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.
Jazz/World sárik péter

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.
Jazz/World interjú

Klippremier - Margo: Barefoot love

A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.
Jazz/World ajánló

„A világzene a nyitottságról szól” - Ünnepel a Kobuci

Világzenei héttel ünnepli jubileumi, tizedik évadát a Kobuci. Augusztus 13. és 19. között a Boban Marković Orkestar, a Besh o droM, a Zuboly vagy éppen a Fanfara Complexa mellett a műfaj számos hazai kiválósága, fiatal formációk és táncház is várja a közönséget.