Jazz/World

N6N7 2.0

2010.12.03. 11:00
Ajánlom
A Bester Quartet, a Cracow Klezmer Band utódzenekara nyitotta meg hivatalosan a Negyed6Negyed7 fesztivált.

Idén másodszor rendezik meg a Negyed6Negyed7 Fesztivált. Nem előzmény nélküli a kezdeményezés, hiszen a Marom Budapest Egyesület a Bánki Tó Fesztivál mellett már sok éve szervez a N6N7 elődjének tekinthető hanukai eseményeket. A fesztivál maga színes és sokrétű: a zenétől az építészetig, a kreatív zsidó gondolkodásról folytatott előadástól a felolvasó estig rengeteg program érhető el a tizenhét helyszínen zajló, nyolc napos rendezvényen. Kiemelt témája a régi zsidó negyed, illetve a belső Erzsébetváros jelenlegi rendkívül rossz állapota. Mivel a fény ünnepéhez kapcsolódnak az események, természetesen minden este meggyújtják a hanukai gyertyákat is. Schönberger Ádám, a Marom és az egyik fellépő zenekar, a Hagesher vezetője rövid megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a Bester koncert helyszínére - a Wesselényi utcai Masoret Avot Amerikai Alapítványi Iskola zsinagóga-terme, amelyet Freund Vilmos tervezett - is azért esett a választás, mert az eldugott, kevéssé ismert építészeti értékekre szeretnék felhívni a figyelmet.

Schönberger zenekarának tagjait több különböző formációval is hallhatjuk fellépni, így a fesztiválra ellátogatók alapos képet kaphatnak a fiatal zsidó kultúra ezen szegmenséről. A fellépők között van Polnauer Flóra énekes és Kardos Dániel gitáros Skayach nevű formációja és a szintén Kardos vezette Kardos Quartet. Fellép a Butterfly Effect, ahol ugyanő a szaxofonos Vázsonyi János oldalán lesz hallható, felidézve ezzel a Triton zenekarban együtt töltött éveket. A Hagesher másik gitárosa, Lamm Dávid is szerepel a programban az LD3-al, valamint saját zenekarának lemezbemutatójára is ellátogathatunk. A zenekar ütőse, Somos Péter Hajós Laura oldalán lép fel először, hiszen természetesen nem maradhat el a Hagesher koncertje sem. Ezen kívül itt lesz Izraelből a Lior Trio és MC Karolina, fellép a szintén izraeli, de hazánkban élő Ilan Shapir, a hazai mezőnyt pedig a Tzomet, a Corruptivo Colectiva, az Irie Maffia Sound System, valamint a Bibó Trió képviseli. A fesztivál programjába bekerült még a Tűzraktérben tartott jam session is, ahol Földi Gergő gitáros, zenekarvezető várja minden héten a spontán zenélni vágyókat.

A hivatalos megnyitó egyedüli fellépője az a Bester Quartet volt, akiket hallhattunk már Budapesten, ám akkor még Cracow Klezmer Band néven léptek fel a Müpában. A név változásának magyarázata igen egyszerű: az együttes vezetője, Jaroslaw Bester harmonikás úgy érezte, hogy túlságosain is meghaladták zeneileg azt a keretet, amit a klezmer név képvisel. Mind a négy tag klasszikus zenei végzettségű, így természetesen kortárs kamarazenei elemek vegyülnek zenéjükben a klezmer hagyománnyal.

Európából szinte egyedüliként szavazott nekik bizalmat a modern zsidó zene jelenlegi kulcsfigurája, John Zorn. A New York-i szaxofonos, zeneszerző és producer maga is többször lépett már fel velük. Zorn lemezkiadója, a Tzadik jelentette meg az együttes mind a hat albumát, melyek közül a legutolsó 2007-ben látott napvilágot. Azóta nemcsak a név, de a bőgős személye is megváltozott. Az új tag Mikolaj Pospieszalski, akinek személyében egy fiatal, jó adottságú zenésszel lettek gazdagabbak. Játéka annak ellenére, hogy ő is klasszikus képzettségű és leginkább balkáni zenéket játszik, sokszor idézi a klezjazz zenekarokban megszokott fordulatokat. Jótékonyan hatottak a friss energiák, erősebben, bátrabban muzsikálnak, bár én még mindig szívesen gondolok úgy a négyesfogatra, mint az egyik legjobb jelenlegi klezmer zenekarra.

Ez azért van, mert az a fajta ritmikai és harmóniai komplexitás, ami a kortárs kreatív jazzt jellemzi, hiányzik a játékukból. Ha ennek a mércének kellene megfeleltetni a zenekart, bizony egysíkúnak találhatnánk a zenéjüket. A színpadkép is azt támasztja alá, hogy klezmer zenekart hallunk, hiszen a ritmusszekció két tagjának egymástól távoli elhelyezése a pódium jobb és bal szélén elképzelhetetlen lenne jazz közegben.

Erősen indult a koncert, az első szám hegedű szólója néhány perc után eljutott az üveghangokig, amit a kíséret egy crescendóval honorált. Sajnos később beigazolódott a bennem azonnal felmerülő kérdés: hova lehet még ezt fokozni a következő bő egy órában? Az általában oscinato bőgő alapokra felhangzó hegedűszólók azzal emelkedhettek volna még magasabbra, ha jobban eltérnek az eredeti hangnemektől annak érdekében, hogy izgalmasabb dallamok szülessenek. Az erre való törekvés viszont egyértelmű volt a zenekarvezető sokszor kromatikát és disszonanciát is tartalmazó izgalmas játékában. Ő az, és talán kevésbé a zenekar egésze, akinek a személyes fejlődése egyértelműen meghaladta a klezmer által biztosított kereteket.

Nem szerencsés viszont, hogy hallhatóan ragaszkodnak olyan előre megbeszélt zenei megoldásokhoz, amik sokszor erőltetettnek hatnak, nem egy spontán, közösen megszülető gondolat hatására törnek elő. Ilyen volt például az egyik szám szabad zenei bevezetője, ami egyáltalán nem kapcsolódott szervesen az őt követő kompozícióhoz. Az a rutin viszont, amit megszereztek a világ számos koncerttermében járva, áthatja zenéjüket. Lenyűgöző magabiztossággal szólaltatták meg mind a megírt, mind az improvizatív részeket.

Azok, akik a sírva vigadós, manapság oly népszerű klezmerre számítottak, bizony csalódottan távoztak a koncert vége előtt. A Bester Quartet nem törekszik felszínes szórakoztatásra, széles dinamikai és érzelmi skálán szólaltatják meg saját kompozícióikat és John Zorn Song Book-jának néhány darabját. Az idő előtt távozók védelmében hozzá kell tennem, hogy a hangtechnikus a koncert végéig sem tudta megzabolázni a monitorokból időről-időre felhangzó gerjedést. Márpedig ez ebben a törékeny akusztikus zenei közegben igencsak megnehezíti mind az előadók, mind a befogadók dolgát. Összességében a névváltoztatás és nagy ívű szólók ellenére, amik amúgy egyáltalán nem jellemzik tradicionális közép-kelet európai zsidó zenei hagyományt, a Bester továbbra is klezmer, mégpedig a javából!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

Hét bérletet hirdet meg A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. Az évad rezidens művésze Rost Andrea lesz.
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Klasszikus

Miniszteri biztos segíti a zeneiskolák hangszercsere-programját

A megalakult a hangszercsere bizottság a Hangszercsere program gördülékenységét biztosítja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egyszeri élményekkel kecsegtet a Zsidó Művészeti Napok

A rendezvénysorozat minden programja bemutató: május 25. és június 2. között olyan produkciók kerülnek a ZsiMü sorozatába, melyeket először láthat a közönség.
Jazz/World nemzetközi jazznap

Melbourne-ben rendezik meg idén a Nemzetközi Jazznap gáláját

Több mint 190 országban, köztük Magyarországon is koncertekkel ünneplik a jazzt, mint a „béke univerzális nyelvét” április 30-án.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.