Jazz/World

Nagy János a Zöld Delfin utcában

2013.02.24. 08:22
Ajánlom
Nagy János a zöld delfines örökzöldet mindjárt kétszer is rá merte tenni új koncertlemezére, ráadásul egyszerre három új CD-t tett le az asztalra – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Ez az utca Londonban is lehetne, mert ott járt a magyar zongorista, és egy nap különbséggel, valamint két városnegyeddel arrébb kétszer vette fel a Zöld Delfin utcában című számot. Én ebből a számból George Bensonnal hallgattam ronggyá a kazettás magnó felvételemet, amin az énekest a Count Basie (emlék-)zenekar kíséri. Bár az egyik legtöbbet énekelt és játszott újabb keletű standardről van szó, nem sokan ismerik hátterét. A Nagy János-lemez sajnos nem tünteti fel a számok szerzőinek kilétét, kár ezért. A számot ugyanaz a lengyel Bronislaw (néha w helyett u-val is írják nevét) Kaper szerezte, aki az Invitation című darabot, ennek is rabul ejtően izgalmas az akkordmenete. Az Invitation persze minden basszernek megvan, hiszen Jaco Pastorius tette halhatatlanná.

A Green Dolphin mindössze nyolcsoros dalszövegét a sokat foglalkoztatott Ned Washington (1901-1976) írta, de a fantáziát megmozgató tulajdonnév nem az ő leleménye, hanem a brit Elizabeth Goudge (1900-1984) könyve amerikai kiadásán volt olvasható először. A történelmi lektűr egy Angliából Új-Zélandba vándorolt telepes háromszögtörténetét beszéli el, és az első, a brit kiadásban a címe még Green Dolphin Country volt. A köztudatba végül Hollywood által került 1947-ben, amikor a regényt feldolgozó, majdnem két és fél órás szuperfilm volt az év kasszasikere. Főcímdalát Mel Thormé énekelte, nemsokára Miles Davis, Ella Fitzgerald és Bill Evans is műsorra tűzték, azóta örökzöld, általában On Green Dolphin Street címmel.

Ez az utca tehát nem Európában van, tavaly júniusban Londonban viszont Nagy János két helyen is eljátszotta ezt a számot. Először a 606 nevű, népszerű jazzklubban. A hely és a magyar jazz együttműködését a Londoni Magyar Kulturális Intézet jazz-kurátoraként (is) tevékenykedő Pallai Péter hozta létre és tartja azóta is igen lendületes mozgásban: a legutóbbi, hazai pályán zajlott "csatározásról" annak idején tudósítottam.

A klubban a magyar zongorista egy erdélyi származású angol bőgőssel, Arnie Somogyival és a csodálatos Winston Clifford dobossal dolgozott együtt - mint régi ismerős, hiszen Tisza Bea Angliában kiadott lemezén is működött már ez a ritmusszekció. Persze - hogy László Attila szavajárását idézzem - munkáról szó sem volt, közös produkciójuk egy izzó hőfokú, káprázatos futam volt egy levegőből, játék a javából. Nagy virtuozitásáról eddig is mindenki meg lehetett győződve, aki ismeri lemezeit, megfordult koncertjein. Azonban elsősorban stílusok fölötti előadóként tartják nyílván. Elképesztően széles pályán mozog mint zongorista, sokat letett már az asztalra a trió műfajában, és fantasztikusan termékeny zeneszerző, több kiemelkedő zenekarnak a vezetője vagy egyik vezetője. Ezek között a szívemhez különösen közel áll a Free Style Chamber Orchestra, olvashattak is róla már többször itt, a jazz/world rovatban, mert a crossover egy különleges, népzenétől is ihletett válfaját honosították meg nagyzenekarral. Borlai Gergővel a European Mantrában egész más irányt vesznek, de a zongoristát rendszeresen hívják közreműködőnek olyan zenekarvezetők is, mint Vasvári Pál, Szendőfi Péter, Borbély Mihály, Horgas Eszter, László Attila stb. Mindezen felül hangszerének keresett, népszerű tanára, tankönyvéről néhány hónapja írtam is.

De az In London egészen kiemelkedő. Már a lemez indulása is lélegzetelállító, a Falling Grace rögtönzésében a zongorista csinál egy olyan váltást, amin először mindenki elámul, társai eszmélnek először, azután a közönség. Külön ki kell emelni a sziklaszilárd Somogyi mellett a híres dobos scattelését, a lemez egyik luxuskategóriás extráját. A másik fénypontja a lemez első részének a Foggy Day in London Town... kezdetű szám, amit már biztosan ezerszer eljátszottak ennek a közönségnek, mégis eléggé oda vannak ettől az előadástól. Ilyen kicsattanó, izgalmas, magával ragadó, örömteli, de nem hülyéskedő, választékos, de nem bravúrpoénokat leütő jammelést, amit a lemez első öt száma visszaad, rég hallottam tőle - mástól se sokat. Talán azért, mert számára standardezni akkor volt utoljára tartalmas kihívás, amikor a Jazz Tanszéken tanult. Azóta szerzőként és zenekarvezetőként erősebben határozta meg magát, mint mainstream zongoristaként. Ez után a lemez után viszont alaposan át kell gondolnunk a magyar jazz-zongoristák képzeletbeli ranglistáját.

A CD-n a második Green Dolphint szólóban, ugyancsak koncerten halljuk, a klubest másnapján készült felvételen ugyanis Nagy János Magyar Intézetbeli fellépéséről hallható három szám a lemezen. Egészen más a felfogása, nyilván fel sem merülhetett volna különben egy ilyen repríz, de a további poént nem is szeretném lelőni, szívből ajánlom mindenkinek.

Ez volna a dupla. Nagy János pedig azzal dobta a triplát, hogy rögtön három új lemeze jelent meg egyszerre, az In London mellett egy duólemez Frankie Látó hegedűssel, régi jazz- és crossover partnerével a Debussy- és Liszt-jubileumi évek apropóján, ami megér egy külön misét. A harmadik pedig egy izgalmas, modern felfogású vallásos lemez a MoNaMo trióval (vagyis Szirtes Edina Mókussal és Mogyoró Kornéllal). Utóbbi megjelenésében ugyan volt intézményi támogatás, ti. a Luther Kiadóé, de a duó és a trió a zongorista saját kiadásában jelent meg: ismerve a hazai kultúrfinanszírozási viszonyokat, ezért még egy külön kalapemelés illeti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.