Jazz/World

Nas Ektar (dixieland)

2012.05.27. 10:05
Ajánlom
A Szőke Quintet Via Ilka című lemeze az erős magyar világzenei mezőnyben is párját ritkítja - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Szőke Szabolcs a magyarországi világzenei törekvések egyik kezdettől fogva meghatározó alakja. Jelentős együtteseinek nevei csokorba szedve: Kolinda, Makám, Stúdió K, Tin-Tin, Hólyagcirkusz, Ektar, Rubái trió. Igen, ebben két színházi társulat is szerepel, a Hólyagcirkuszt ő vezeti mind a mai napig, ez az egyik legkiforrottabb alternatív színházi csoport Magyarországon. Szőke olyan vezéregyéniség, aki a zeneművészet és színészet, népzene és jazz, dinamikus és statikus, improvizáció és kompozíció határmezsgyéin tanyát ütve maradandó műhelyet, sőt műhelysorozatot hozott létre; a kultúra, a társas előadó-művészetek éltető kis köreit, amelyeknek hangja elhallatszik sok helyre Európába.

Ha a lemeztermést nézzük, Szőke sikeresen tudta különböző projektjeit dokumentálni, ami különösen a hagyományos lemezipar megszűnése óta ritkaság. Legújabb projektjének előzményei az Ektar különböző felállásaira és Váczi Dániel szaxofonossal alkotott duójára vezethetők vissza. A Papírváros című duóalbumot a GyőrFree Műhely adta ki 2010-ben, itt egy triót is megjelentettek (Senki nem ismer), Kallai Nóra viola da gambással. Még egy fontos mérföldkövet mindenképpen meg kell említeni, ez a hatvanadik születésnapja (2008) alkalmával adott koncertek felvétele dupla lemezen (EMI-Hunnia Records), amelyen a Tin-Tin és az Ektar tagjai is felvonultak.

Szőke koncepciói szerves fejlődést mutatnak pályája előre haladtával. Igen fogékony az esztétikai és másféle paradoxonokra, produkcióiról érvényes nyilatkozatot lehetne tenni pusztán ezek fejtegetésével. Ezért merészeltem a nemzeti kisebbségi tévéműsor címét és együttesének indiai eredetű nevét ötvözni a címben, amelynek zárójeles részére még visszatérek. Szőke alaphangszere a balkáni vonós gadulka, amelynek három hangzó és több mint háromszor ennyi rezgő húrja van. Mostanában fellépésein majdnem ilyen fontos egy ősi afrikai hangszer továbbfejlesztett változata: az array mbira. Ennek kötött hangon megszólaló, fadobozhoz rögzített fémlapjait kézzel kell pengetni. Hangja emlékeztet a kis forgó primadonna-bábu alatt pöngő zenélő dobozra is. Feltehetően rokona az ugyanígy megszólaltatott, de sokkal kisebb és limitált hangterjedelmű kalimbának, amely az ősi mbira egy újkori változata. Az avatott játékos kezében a kis méretű hangszer (nevezték hüvelykzongorának is) izgalmas dolgokra képes, amikor a kíséret és a dallam különböző ritmusképletben (általában 3:2 arányban) csendül föl, de a nagy testvér négy, akár öt oktávos változatban akkordjátékra is alkalmas.

Szőke legújabb projektjének elnevezése, az egészen frissen megjelent Via Ilka zuglói állandó lakcímét rejti. A címadás ironikus gesztusában a kis- és nagyszerűség oszcillál. Egyébként az együttesben legalább még egy tag ugyanebben az utcában lakik, ami merő véletlen, de az élet utcái kifürkészhetetlenek.

A lemez annak dokumentuma is, hogy Szőke gyakori olaszországi turnéi és művészi kapcsolatai - már az Ektarnak is van "olasz" felállása -, új korszakot nyitottak egy varázslatosan játszó trombitás, David Boato belépésével. A Via Ilkán hallható formációnak két régi, a Tin-Tin korszakban is Szőkével szereplő társa, Szalai Péter tablás és Juhász Gábor gitáros mellett az utóbbi évek állandó partnere, Váczi Dániel szaxofonos is tagja. A lemezen és a koncerteken is gyakran, de nem állandóan van jelen Kallai Nóra gambás.

A world music lényege, ahogy a kombináció - hangszereké, skáláké, ritmusoké, harmóniáké stb. - összeáll és új minőséget alkot, és ezt a szextett eleve magas szinten hozza. Egy jellegzetes - amennyiben cantabile, éneklésre is alkalmas dal a témája - Juhász Gábor kompozícióval kezdődik a lemez, és már itt, amely minden hangszer prológja is egyben, érezzük, hogy fantasztikus mesélőkedvű, színes társulat verődött össze. A második téma (Szőke) az array mbira adottságaira épül, álmodozósabb, pedig tempója kifejezetten gyors. Úgy hallom, mindegy, hogy melyik hangszerén, Szőkét a kötöttségeken belüli mozgás, a mintát megtartó variációk izgatják legjobban szerzői és előadói szerepben egyaránt. E két hangszer szűk adottságaitól feltehetően visszarettenne egy nála átlagosabb zenész. Igaz, hallgatóként néha én is azt kívánom, hogy a gadulkán a rezgő és hangzó húrok aránya fordított, vagy legalább „hatékonyabb" legyen, vagy az afrikai ujjpöngőzőnél, hogy az orgonapont mögül legalább kikacsintani lehessen, de a kollektív produkcióban semmi monotónia nincsen.

A harmadik szám, egy kollaboráció, a meditatívabb hangulatot alapozza meg. Igen, jól teszi az ember, ha ezt a lemezt úgy hallgatja meg, hogy mielőtt nekiül, legalább egy kicsit megpróbálja kiüresíteni magát. Ez persze a figyelmet jobban vezető koncerten általában könnyebb, de megéri a lemezzel is próbálkozni. A Szőke-Váczi páros víziója, a Papírváros ebben a felállásban kinyílik, játékossága kerül előtérbe, mind Juhász, mind Boato szólóival. Szőke talán legfontosabb toposza, a bohóc jelenik meg a következő szerzeményében. Csak ennek a képnek társművészeti és művészettörténeti vonatkozásairól érdemes lenne külön, hosszan írni. Nekem úgy tűnik, hogy a porcelán kivitelű bohócnak törékeny, de merev egyénisége és filozofikus humora van. A címadó szerzeményben, egy szabad felfogású, merész vonalú darabban hallható Boato legszebb szólója.

A trombitás óriási változatossággal szólaltat meg különböző zenei világokat. A szordínó és a szárnykürt jelzik, hogy mennyire rugalmasan és szerényen alkalmazkodik ehhez a zenekarhoz. És ebben a részben vannak a legnagyobb izgalmak: a lemez második fele (6-8. számozású darabok) beindulós, kollektív improvizációs dallamvezetéseket, ellenpontokat és friss harmonizációkat hoznak be, míg a megelőző, inkább moderato részek a gadulka és gamba, az ütősök (beleértve a pöngőzőt) hangszerek párhuzamait aknázta ki. Ezeken a trackeken viszont a trombita és szaxofon, néha a vonósokkal együtt üdén szólal meg. Boato Juhásszal és Váczival is fantasztikus improvizatív párbeszédeket folytat. Szalai pedig kreatívan invokálja percussion hangszereit, ezúttal tőle nem a meditatív, az indiai klasszikus zenére alapozó, hanem a maibb hangzatok keltik fel figyelmünket. A közös, melodikus improvizációk Boatóval és az egymást régóta jól ismerő zenészekkel olyan energikus, a polifóniában és a felelgetésben boldogan lubickoló zenét produkáltak, amely párját ritkítja. Talán az Ektar szeptett felállása volt még hasonlóan vitális - néha. Ezek a kollektíven rögtönzött részek, különösen a szaxofon és a trombita együttmozgása keltenek olyan hatást, amit sokan csak a dixieland zenéből ismernek. Váczi Dániel zárószáma, egy Bach-hommage, egy másik változatban kétszólamú invenció gambára és szaxofonra, megérdemli a kitüntetett helyet a lemezen, és még újabb oldaláról csillantja meg a zenészek tehetségét és ízlését.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.