Jazz/World

Nas Ektar (dixieland)

2012.05.27. 10:05
Ajánlom
A Szőke Quintet Via Ilka című lemeze az erős magyar világzenei mezőnyben is párját ritkítja - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Szőke Szabolcs a magyarországi világzenei törekvések egyik kezdettől fogva meghatározó alakja. Jelentős együtteseinek nevei csokorba szedve: Kolinda, Makám, Stúdió K, Tin-Tin, Hólyagcirkusz, Ektar, Rubái trió. Igen, ebben két színházi társulat is szerepel, a Hólyagcirkuszt ő vezeti mind a mai napig, ez az egyik legkiforrottabb alternatív színházi csoport Magyarországon. Szőke olyan vezéregyéniség, aki a zeneművészet és színészet, népzene és jazz, dinamikus és statikus, improvizáció és kompozíció határmezsgyéin tanyát ütve maradandó műhelyet, sőt műhelysorozatot hozott létre; a kultúra, a társas előadó-művészetek éltető kis köreit, amelyeknek hangja elhallatszik sok helyre Európába.

Ha a lemeztermést nézzük, Szőke sikeresen tudta különböző projektjeit dokumentálni, ami különösen a hagyományos lemezipar megszűnése óta ritkaság. Legújabb projektjének előzményei az Ektar különböző felállásaira és Váczi Dániel szaxofonossal alkotott duójára vezethetők vissza. A Papírváros című duóalbumot a GyőrFree Műhely adta ki 2010-ben, itt egy triót is megjelentettek (Senki nem ismer), Kallai Nóra viola da gambással. Még egy fontos mérföldkövet mindenképpen meg kell említeni, ez a hatvanadik születésnapja (2008) alkalmával adott koncertek felvétele dupla lemezen (EMI-Hunnia Records), amelyen a Tin-Tin és az Ektar tagjai is felvonultak.

Szőke koncepciói szerves fejlődést mutatnak pályája előre haladtával. Igen fogékony az esztétikai és másféle paradoxonokra, produkcióiról érvényes nyilatkozatot lehetne tenni pusztán ezek fejtegetésével. Ezért merészeltem a nemzeti kisebbségi tévéműsor címét és együttesének indiai eredetű nevét ötvözni a címben, amelynek zárójeles részére még visszatérek. Szőke alaphangszere a balkáni vonós gadulka, amelynek három hangzó és több mint háromszor ennyi rezgő húrja van. Mostanában fellépésein majdnem ilyen fontos egy ősi afrikai hangszer továbbfejlesztett változata: az array mbira. Ennek kötött hangon megszólaló, fadobozhoz rögzített fémlapjait kézzel kell pengetni. Hangja emlékeztet a kis forgó primadonna-bábu alatt pöngő zenélő dobozra is. Feltehetően rokona az ugyanígy megszólaltatott, de sokkal kisebb és limitált hangterjedelmű kalimbának, amely az ősi mbira egy újkori változata. Az avatott játékos kezében a kis méretű hangszer (nevezték hüvelykzongorának is) izgalmas dolgokra képes, amikor a kíséret és a dallam különböző ritmusképletben (általában 3:2 arányban) csendül föl, de a nagy testvér négy, akár öt oktávos változatban akkordjátékra is alkalmas.

Szőke legújabb projektjének elnevezése, az egészen frissen megjelent Via Ilka zuglói állandó lakcímét rejti. A címadás ironikus gesztusában a kis- és nagyszerűség oszcillál. Egyébként az együttesben legalább még egy tag ugyanebben az utcában lakik, ami merő véletlen, de az élet utcái kifürkészhetetlenek.

A lemez annak dokumentuma is, hogy Szőke gyakori olaszországi turnéi és művészi kapcsolatai - már az Ektarnak is van "olasz" felállása -, új korszakot nyitottak egy varázslatosan játszó trombitás, David Boato belépésével. A Via Ilkán hallható formációnak két régi, a Tin-Tin korszakban is Szőkével szereplő társa, Szalai Péter tablás és Juhász Gábor gitáros mellett az utóbbi évek állandó partnere, Váczi Dániel szaxofonos is tagja. A lemezen és a koncerteken is gyakran, de nem állandóan van jelen Kallai Nóra gambás.

A world music lényege, ahogy a kombináció - hangszereké, skáláké, ritmusoké, harmóniáké stb. - összeáll és új minőséget alkot, és ezt a szextett eleve magas szinten hozza. Egy jellegzetes - amennyiben cantabile, éneklésre is alkalmas dal a témája - Juhász Gábor kompozícióval kezdődik a lemez, és már itt, amely minden hangszer prológja is egyben, érezzük, hogy fantasztikus mesélőkedvű, színes társulat verődött össze. A második téma (Szőke) az array mbira adottságaira épül, álmodozósabb, pedig tempója kifejezetten gyors. Úgy hallom, mindegy, hogy melyik hangszerén, Szőkét a kötöttségeken belüli mozgás, a mintát megtartó variációk izgatják legjobban szerzői és előadói szerepben egyaránt. E két hangszer szűk adottságaitól feltehetően visszarettenne egy nála átlagosabb zenész. Igaz, hallgatóként néha én is azt kívánom, hogy a gadulkán a rezgő és hangzó húrok aránya fordított, vagy legalább „hatékonyabb" legyen, vagy az afrikai ujjpöngőzőnél, hogy az orgonapont mögül legalább kikacsintani lehessen, de a kollektív produkcióban semmi monotónia nincsen.

A harmadik szám, egy kollaboráció, a meditatívabb hangulatot alapozza meg. Igen, jól teszi az ember, ha ezt a lemezt úgy hallgatja meg, hogy mielőtt nekiül, legalább egy kicsit megpróbálja kiüresíteni magát. Ez persze a figyelmet jobban vezető koncerten általában könnyebb, de megéri a lemezzel is próbálkozni. A Szőke-Váczi páros víziója, a Papírváros ebben a felállásban kinyílik, játékossága kerül előtérbe, mind Juhász, mind Boato szólóival. Szőke talán legfontosabb toposza, a bohóc jelenik meg a következő szerzeményében. Csak ennek a képnek társművészeti és művészettörténeti vonatkozásairól érdemes lenne külön, hosszan írni. Nekem úgy tűnik, hogy a porcelán kivitelű bohócnak törékeny, de merev egyénisége és filozofikus humora van. A címadó szerzeményben, egy szabad felfogású, merész vonalú darabban hallható Boato legszebb szólója.

A trombitás óriási változatossággal szólaltat meg különböző zenei világokat. A szordínó és a szárnykürt jelzik, hogy mennyire rugalmasan és szerényen alkalmazkodik ehhez a zenekarhoz. És ebben a részben vannak a legnagyobb izgalmak: a lemez második fele (6-8. számozású darabok) beindulós, kollektív improvizációs dallamvezetéseket, ellenpontokat és friss harmonizációkat hoznak be, míg a megelőző, inkább moderato részek a gadulka és gamba, az ütősök (beleértve a pöngőzőt) hangszerek párhuzamait aknázta ki. Ezeken a trackeken viszont a trombita és szaxofon, néha a vonósokkal együtt üdén szólal meg. Boato Juhásszal és Váczival is fantasztikus improvizatív párbeszédeket folytat. Szalai pedig kreatívan invokálja percussion hangszereit, ezúttal tőle nem a meditatív, az indiai klasszikus zenére alapozó, hanem a maibb hangzatok keltik fel figyelmünket. A közös, melodikus improvizációk Boatóval és az egymást régóta jól ismerő zenészekkel olyan energikus, a polifóniában és a felelgetésben boldogan lubickoló zenét produkáltak, amely párját ritkítja. Talán az Ektar szeptett felállása volt még hasonlóan vitális - néha. Ezek a kollektíven rögtönzött részek, különösen a szaxofon és a trombita együttmozgása keltenek olyan hatást, amit sokan csak a dixieland zenéből ismernek. Váczi Dániel zárószáma, egy Bach-hommage, egy másik változatban kétszólamú invenció gambára és szaxofonra, megérdemli a kitüntetett helyet a lemezen, és még újabb oldaláról csillantja meg a zenészek tehetségét és ízlését.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Vedd ölbe, ringasd, énekelj! – ezzel a gondolattal hívja a Pesti Vigadó a kisgyermekes családokat három év alatti gyerekekkel a Ringató-foglalkozásokra, ahol cél a zenei élmény.
Jazz/World ajánló

A brazil zene esszenciája

A legendás Grammy-díjas brazil énekes, gitáros és dalszövegíró, Gilberto Gil október 22-én a Liszt Ünnep keretében, a MOM Kulturális Központban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Minden, amit Cory Henryről tudnod kell

Egy zseniális alkotó, aki egyszerre lenyűgöző zongorista, énekes, producer és dalszerző. Hatéves kora óta áll színpadon, számtalan műfajban bizonyított a gospeltől az r&b-n át a jazzig, és olyan világsztárokkal dolgozott, mint Bruce Springsteen, a The Roots, a Boyz II Men, Kenny Garrett, Kanye West vagy az Imagine Dragons, a Snarky Puppy tagjaként pedig több Grammy-díjat nyert. Ő Cory Henry, akinek Müpa-beli lemezbemutató koncertje az ősz egyik legjobban várt zenei eseménye. El is meséljük, miért!
Jazz/World ajánló

A Birdman zeneszerzője Budapesten

Az ötszörös Grammy-díjas jazzdobos és zeneszerző, Antonio Sanchez október 29-én a MOMkult színpadán lép fel zenekarával. A világhírű művész jegyzi többek között az Oscar-díjas Birdman zenéjét is.
Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.