Jazz/World

Negyedik jazzkirakat a Müpában

2011.01.07. 11:00
Ajánlom
Az idei Jazz Showcase már a negyedik tehetségbörze, amelyre külön meghívnak hazai és külföldi szakembereket is, hogy megismerkedjenek a fiatalok új produkcióival.

Január 14-16. között délután öttől félóránként két helyszínen egymást váltják többek között Király Martina, Rafael Márió zenekara, a Masala Group, a Rozsnyói Péter Trió, Juhász Márton és a For Notes zenekar. Feltehetően a legfiatalabb résztvevő a szlovákiai Hodek Dávid dobos lesz, a legnépszerűbb a klubozók körben pedig bizonyára a Kéknyúl nevű Hammond-csapat. Sokat lehet várni a klasszikusan képzett Four Bones Harsonakvartett meghívásától is. A szakmában nagy visszhangja volt Mózes Tamara zongorista-énekes tavalyi bemutatkozásának duóban a showcase-en, ő idén kvintettel tér vissza.

A Jazz Showcase hagyományosan sztárokat is felléptet a fiatalok műsora után esténként, hogy egyrészt a külföldi szakmai résztvevők, másrészt a hazai közönség figyelmét is magára irányítsa. Igazi kitüntetéssel ér fel, amikor egy éven belül a fiatalok közül a fő műsoridőbe léphet elő valaki, ez most Balogh Roland gitáros osztályrésze lehet, aki a Finucci Brothers együttest ikertestvérével közösen vezeti. Két sztárvendéget hívtak produkciójukhoz: egyrészt Babos Gyula, Roland tanára, másrészt a New York-i Matt Garrison basszusgitáros közreműködik.

Az első nap a magyar jazz külföldön is elismert kiválósága, Gadó Gábor gitáros hozza el ún. francia együttesét, ráadásul a világhírű amerikai Dave Liebman szaxofonost. Liebmanről elég, ha megemlítjük, hogy járt már Pesten a jazz három tenorjának egyikeként Joe Lovano és Michael Brecker társaságában, és hogy a Budapest Jazz Orchestrával játszotta lemezre Fekete-Kovács Kornél szvitjét.

Az utolsó este zárásában a magyar jazz doyenjét, Gonda Jánost hallhatjuk szólózongora hangversenyén, illetve trióban Kőszegi Imrével és Berkes Balázzsal. Gonda stílusa mindig is nagyon pontosan meghatározható volt: Bill Evans követőjeként indult, persze hozzá kell tenni, hogy Keith Jarrett és más zongoristák eredményeit is magáévá tette játékában, Sámánének című lemeze (1976) pedig az etno jazz irányába nyitott utat. Elméleti, pedagógiai és zenei közéleti tevékenysége valamelyest háttérbe szorította zongorista és méginkább zeneszerzői oldalát, holott filmzenéi (például Apa - 1966, Szerelmesfilm - 1970, mindkettő Szabó István rendezése) és számos egyéb műfajú alkotásai is rég kiállták az idő próbáját.

2010. január 14-16. - Művészetek Palotája

Jazz Showcase

14. péntek
17:00-19:30  Zászlótér, előcsarnok
Juhász Márton Quintet, For Notes  zenekar, Masala zenekar, Kertész Erika & E.K. Avenue

20:00  Fesztivál Színház
Gadó Gábor French Quartet feat. Dave Liebman - szaxofon

15. szombat
17:00-19:30  Zászlótér, előcsarnok
Kovács Linda-Orbán György duó, Tamarazene, Király Martina, Rozsnyói Péter Trió

20:00 Fesztivál Színház
Balogh Roland Finucci Bros Quartet, km.: Matt Garrison - basszusgitár, Babos Gyula - gitár

16. vasárnap
17:00-19:30 Zászlótér, előcsarnok
Four Bones harsonakvartett, Rafael Márió Quartet, Kéknyúl Hammond Band, Hodek Dávid trió

20:00  Fesztivál Színház
Gonda János: Vonzások és választások
Km.: Gonda János - zongora, Berkes Balázs - bőgő, Kőszegi Imre - dob

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.
Jazz/World interjú

Szőke Nikoletta újabb saját dallal ostromolja a jazz és pop közötti falat

Néhány napja debütált a sztenderd-éneklés és scat egyik legnagyobb hazai kiválósága, Szőke Nikoletta harmadik saját szerzeménye, melynek kapcsán nekünk is mesélt a dalszerzés belső folyamatáról.