Jazz/World

"Nekem így érdekes"

2006.01.09. 00:00
Ajánlom
Dés Lászlóék a Zeneakadémián Dés László számára alighanem emlékezetes ünnep lesz az idei születésnapja: a Dés László-Balázs Elemér Quartet és a Voces4 Ensemble ma tartja lemezbemutató koncertjét a Zeneakadémián.

- Ügyes. Egy születésnapi koncertet nem nagyon lehet elbukni...

- A véletlen hozta úgy, hogy ezen a napon tartjuk a Contemporary Gregorian című, december közepén megjelent lemezünk bemutatóját. Ekkorra volt ugyanis hely a Zeneakadémián.

- Nem tűnik könnyűnek az anyag. Vannak érdeklődők?

- Már csak állóhelyek maradtak, úgyhogy a koncertet február 21-én a Millenáris Teátrumban megismételjük. Különösen azért örülök ennek az érdeklődésnek, mert a kortárs művészetek közül éppen a zene tudja legnehezebben eladni magát.

- A Voces4 Ensemble által előadott gregorián, középkori és reneszánsz énekek találkoznak a dzsesszmuzsikával. Összefér mindez?

- Össze, de csak úgy, hogy a középkori és a reneszánsz dallamokat nem dolgozzuk fel, hanem reflektálunk rájuk. Szerintem ugyanis minden feldolgozás főként belemaszatolás. Kétségtelen: csábító dolog a komolyzenét dzsesszmuzsikaként kezelni, de ebből maximum jópofaság sülhet ki, amint az például Jacques Loussier vagy a King Singers esetében is történt. Amit a feldolgozásokkal létrehoztak, kellemes ugyan, de nem több. A művekhez tehát nem nyúlunk hozzá, csak inspirációt merítünk belőlük, bizonyos pontokon ütközünk velük, improvizációkkal folytatjuk őket.

- Miért pont a középkori és a reneszánsz muzsikát vették elő?

- Az ötlet Balázs Elemértől származik, de azt már az első pillanatokban éreztük, hogy ez a zene hihetetlen erőket szabadít fel bennünk. Márpedig az improvizáláshoz mindig kell valami inspiráció, ami lehet a zenésztárs játéka, egy rendhagyó zenekari felállás vagy, mint ebben az esetben egy, a dzsessztől erősen különböző muzsika. Ezért változnak gyakran a dzsesszzenekarok tagjai, és a muzsikusok ezért fordulnak néha meglepő forrásokhoz.

- Amikor 2004 tavaszán Londonban vendégszerepeltek, négy napon keresztül az utcán népszerűsítették a dzsesszt. A Covent Gardenben tartott koncerteket aztán annyira élvezték, hogy azok ihletésére tavaly, Utcazene címmel lemezt is készítettek. A Contemporary Gregoriant elő mernék adni az utcán?

- Ez az anyag valószínűleg nem lenne alkalmas arra. 2003 óta négy dzsesszlemezt készítettem, mindegyiket más öszszeállításban és más zenei indíttatásból. Hiszen kétszer ugyanazt nem érdemes megcsinálni, úgyhogy se az utcán, se egy dzsesszklubban nem jönnénk zavarba. De a mostani anyaggal a koncerttermek világát szeretnénk meghódítani. Időnként felmerül velem kapcsolatban, hogy sok műfajban dolgozom; hol dzsesszt játszom, hol pop- vagy kortárszenét szerzek, hol meg musicalt, de nincs ebben semmi különös: nekem így érdekes a muzsika.

A műsorban VII. századi, gregorián énekek, többszólamú középkori művek és XVI. századi reneszánsz motetták is elhangzanak. A vokális darabokra a dzsesszkvartett szabad improvizációkkal reflektál, megőrizve az eredeti mű egyes elemeit. A Voces4 Ensemble: Gavodi Zoltán (kontratenor), Gyulai Csaba (tenor), Mizsei Zoltán (bariton) Koncz András (baszszus). A Dés László-Balázs Elemér Quartet: Dés László (szaxofon), Balázs József (zongora), Szandai Mátyás (bőgő), Balázs Elemér (dob).

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.