Jazz/World

Nem aggódik, boldog

2010.08.24. 14:00
Ajánlom
A cím állítása továbbra is igaz Bobby McFerrinre, aki augusztus 22-én, a SYMA-csarnokban részesült nagyon meleg fogadtatásban, három magyar vendégművésszel, telt ház előtt. KRITIKA

Zenészként, némi személyes tapasztalattal a hátam mögött tudom, hogy a színpadon bármit csinálni, csak úgy lenni sem egyszerű feladat. Ahhoz, hogy én „a másik oldalról okoskodjak", bíztam benne, hogy Bobby-n nehéz lesz fogást találni. Szerencsére nem hiába reménykedtem. Az estet megelőző hétvégét családommal a pannonhalmi Arcus Temporum rendezvényein töltöttem, nem csupán előadóként, de hallgatóként is. Sosztakovics és Furrer művei, és az azokat tolmácsoló fantasztikus zenészek után - látszólag - nagy váltás volt McFerrin estje. De hamar megtaláltam a közös pontokat: letisztultság és alázat, e két szempont határozta meg az összes hétvégi zenei élményemet.

Bobby a jazz, az R&B és a klasszikus zeneirodalom számos slágerét végigénekelte, ezt ágyazta körbe néhány autentikus afro dallal, spirituáléval. Utóbbiakból egy egész estet is végig tudtam volna hallgatni. Az előbbiekre azt mondhatnám, ha pályáznék az elvetemült kritikus címére, hogy Bobby rendkívül tehetséges, de nem egyszer hatásvadász. Számomra azonban nem ez a kiindulópont, ugyanis nála sokkal fontosabb a hogyan a mit-nél. A titok a koncert végére tárult fel teljes egészében: mintegy mellékesen hagyta abba az előadást, hiányoztak „Az utolsó darab előtt engedjék meg..."-jellegű konferansz-fordulatok, Bobby egész egyszerűen elköszönt tőlünk és elegánsan kisétált a végén. Ez az informális viszony a ráadásokban is érvényesült. Nem a jól felépített, hatásos műsor volt a cél, hanem sokkal inkább az együttlét, ezúttal velünk, magyarokkal. Személyes megítélésem szerint Bobbynál szinte szakrális szintre emelkedik a zenélés közösségi jellege: nemcsak közölni szeretne, de kapni is, éppen tőlünk. Nemcsak megénekelteti a közönséget, de ő is inspirálódik általunk. Nem akarja profiként elkápráztatni a laikusokat, hanem igazi műkedvelőként ül le a székére, miközben persze kifogástalanul énekel, száj-dobol, dobog, táncol. A humor által is érzékelteti: nem a zene véresen komoly önmagában, hanem a zenében és a közösségben való tökéletes feloldódás szándéka. Részletezhetném Bobby technikai, ritmikai, hangzásbeli bravúrjait vagy virtuozitását, de fölösleges. Ezek csak eszközök nála, akinél az ok és okozat egyaránt a magasabb régiókban keresendő.

McFerrin nyitott, mindent átölelő szemléletét jelképezte a három magyar vendégénekessel, Kolonits Klárával, Szvorák Katival és Szőke Nikivel való együttműködése is. Ahogy a legutóbbi albumán, a VOCAbuLarieS-en, úgy itt is érvényesült a gondolat: a világ bármely nyelvén ki lehet fejezni a bennünk rejlő közöset, pláne, ha ezt a zene mindenki számára egyformán adott csatornájába ágyazzuk. Fantasztikus énekeseket hallottunk, de igazi együttműködés csak Szőke Niki és McFerrin között jött létre. Úgy tűnt, hogy Bobby se mélyítette el igazán a klasszikus- és a népzene, Kolonits Klára és Szvorák Kati által tolmácsolt gyöngyszemeit, - e téren az ő háza elejét is érheti szó, de a két énekesnő is többet segíthetett volna a párbeszéd kialakulásában. Niki egy bluest énekelt, nem akárhogyan, és ebben persze Bobby is jobban otthon érezte már magát, öröm volt hallgatni a duójukat!

Mindezzel és a spontánul alakuló közönség jamekkel együtt, Bobby McFerrin ismét megadta nekünk az érzést, miszerint a zene nem csak a kiváltságosoké, ugyanakkor általa kiváltságosnak érezhetjük magunkat legalább egy-két óra erejéig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Engem a zenében elsősorban a kommunikáció izgat”

Tizenöt éves Nagy János Yancha egyik zenekara, a Free Style Chamber Orchestra, ami mottója szerint az „az együttes, amelybe mindenki máshonnan érkezett, de ugyanoda talált haza”. A zenekarvezetővel az október 2-ai jubileumi koncert apropóján beszélgettünk, amit a Müpában adnak.
Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.