Jazz/World

Nem búcsúkoncertnek szánta – meghallgattuk Keith Jarrett budapesti lemezét

2020.11.13. 09:15
Ajánlom
Lemezen is megjelent a legendás Keith Jarrett budapesti koncertje. Sötét és felemelő pillanatokkal teli album, az élő improvizáció minden izgalmával. Olyan zongorahang, ami nagyon fog hiányozni.

Szóbeszéd volt a szakmában, de októberben került nyilvánosságra, hogy Keith Jarrett kétszer szélütést kapott 2018 első felében, ami miatt legalábbis kétséges, hogy újra koncertezhet. Ezután az ember legfeljebb keserédes örömmel – büszkeséggel – viseltethet a legendás jazz-zongorista legújabb duplaalbuma iránt, amely a 2016 nyarán, Budapesten, a Müpában adott koncert kiadása. Kétlem, hogy ez lenne az utolsó lemez, amelyet az ECM piacra dob, de akárhogy is, különleges helye van a diszkográfiában. Jarrett azt mondta róla, aranystandardot az életművében jelent ez a koncert. A rangos kiadó a hetvenes évek óta minden fellépését rögzíti, és bárhol játsszon is művészük, a felvételre kizárólagos jogot formál. Ez nem csoda. Az amerikai művész koncertjein olyasmi történik, ami párját ritkítja, ezen a színvonalon pedig példa nélküli.

Kevesen merészkednek ugyanis arra, amire Keith Jarrett koncertjein vállalkozott: úgy lépett színpadra, hogy nem készült műsorral, minden a pillanat szüleménye volt, amit játszott.

budapestconcert-124933.jpg

Keith Jarrett - Budapest Concert (Fotó/Forrás: ECM, 2020)

Interjúkban azt is elmondta, hogy ha a fellépése előtt eszébe jut egy téma, eldobja, nem foglalkozik vele. Csak az kell neki, ami akkor, ott a pillanatban születik. Játékában így is megfigyelhető valamiféle evolúció, a zenei nyelv kikristályosodása. Míg a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek rögtönzéseiben a műfajok, a klasszikus, a jazz, a standardek hibátlan egybeolvasztását hallottuk, az utóbbi két évtizedben inkább különváltak ezek a jellegzetességek: az improvizációk stilárisan kész kompozíciókként hatnak.

A Budapest Concert első száma rögtön a közepébe vág a dolgoknak: tizennégy és fél perces, atonális, nagy hévvel játszott zenei költemény, amely nem jazzes, hanem kortárszenei inspirációkról tanúskodik. Mindenképpen csúcsot jelent az első három szám (Part I-III) mind zenei nyelvét, mind a megvalósítást tekintve. A negyedik számban (Part IV) olyasféle balkézbeli ostinatót hallunk, ami a rendkívül ismert kölni koncertalbumról (1975) ismerős.

A hallgatónak az az érzése, mintha Jarrett már-már elveszne a sűrű szövetben, de aztán minduntalan felszegi a fejét, kitalál a saját maga teremtette erdőből.

keith-124722.jpg

Keith Jarrett (Fotó/Forrás: Müpa)

Jól érezhetően sötét hangulatban, borús kedvvel indult számára a koncert (veszekedett is a közönségével a körülményekre kényes művész), a hallgatót mégis beszippantja ez a világ. Egy-egy nyögés, felkiáltás jelzi Jarrett szenvedését, mert hát ezt jöttünk hallgatni, ezt a közszemlére tett kínlódást, ahogy a zongorista küzd a pillanatnyi impulzusokkal.

Felemelő csodák a koncert második részében, a szünet után, az ötödik tracktől történnek. A Part V olyan, mint egy gyengéd széllökés, érzékenysége schumanni mértékkel mérhető. Ezután boogie-s örömködést hallunk, majd a hetedik improvizációt, amelynek fülbemászó melódiája valamelyest rímel a Hey Jude című Beatles-dalra, barátságos bólintás a hallgató felé. A Part VII a lemez legkönnyebben hallgatható száma, így a Jarrett-életművel ismerkedőknek rögtön azt ajánlanám.

A folklór megtermékenyítő ereje fedezhető fel a VIII. részben. Keith Jarrett magyar gyökereiről sok szó esett az utóbbi hetekben a kulturális sajtóban (például ebben a cikkben), de a zongorista játéka, dallamvezetése, hangkészlete nem egy meghatározott tradíciót idéz, hanem népdalszerű, egyetemes. Ebben, és a szelíd XI. szakaszban újra és újra rácsodálkoztam Jarrett fantasztikus dallamalkotó képességére. És az tűnt fel, amit aztán egy interjúban a művész is igazolt:

mintha kerülné azt, hogy eljátssza azt az egyetlen melódiát, ami a hangok mögött rejlik.

Mintha lenne egy dallam, egy harmóniamenet, amit lejátszani nem szabad, de körülírni, körüljárni igen. Ő ezt így fejezte ki: „Sose játszd el a témát. A főtéma sokkal nagyobb annál, hogy el lehessen játszani.”

Két ráadás zárja a lemezt. A legutolsó szám, az Answer Me annyira finom, választékosan harmonizált feldolgozása Nat King Cole standardjének, hogy az emberben önkéntelenül felbukkan a gondolat: hiányozni fog ez a zongorahang.

A teljes album meghallgatható a legnépszerűbb zeneszolgáltatóknál.

 

Lélekvándorlás, avagy a rögtönzés varázsa

Kapcsolódó

Lélekvándorlás, avagy a rögtönzés varázsa

Újra Budapesten lép közönség elé Keith Jarrett, a kortárs jazz mágikus hatású zongoristája. Aligha van művész a jazz világában, akinek koncertjeit nagyobb várakozás előzné meg. Keith Jarrett, sokak szerint korunk legjelentősebb rögtönző muzsikusa, több szempontból is megkülönböztetett figyelemre tarthat számot. A jazzt és a klasszikus zenét egyaránt magába foglaló, gazdagon dokumentált életműve széles körben hozzáférhető, a személyes találkozásra azonban fellépéseinek ritkuló száma miatt egyre kevesebbek alkalom adódik.

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Október 6-áig pályázhatnak a fiatal tehetségek a Jazz Showcase-re

Tizennyolcadik alkalommal hirdeti meg tehetségbörzéjét a Müpa, amelynek célja a hazai alkotó- és előadó-művészeti színtér feltörekvő tehetségeinek felkutatása és felkarolása.
Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.