Jazz/World

Nem búcsúkoncertnek szánta – meghallgattuk Keith Jarrett budapesti lemezét

2020.11.13. 09:15
Ajánlom
Lemezen is megjelent a legendás Keith Jarrett budapesti koncertje. Sötét és felemelő pillanatokkal teli album, az élő improvizáció minden izgalmával. Olyan zongorahang, ami nagyon fog hiányozni.

Szóbeszéd volt a szakmában, de októberben került nyilvánosságra, hogy Keith Jarrett kétszer szélütést kapott 2018 első felében, ami miatt legalábbis kétséges, hogy újra koncertezhet. Ezután az ember legfeljebb keserédes örömmel – büszkeséggel – viseltethet a legendás jazz-zongorista legújabb duplaalbuma iránt, amely a 2016 nyarán, Budapesten, a Müpában adott koncert kiadása. Kétlem, hogy ez lenne az utolsó lemez, amelyet az ECM piacra dob, de akárhogy is, különleges helye van a diszkográfiában. Jarrett azt mondta róla, aranystandardot az életművében jelent ez a koncert. A rangos kiadó a hetvenes évek óta minden fellépését rögzíti, és bárhol játsszon is művészük, a felvételre kizárólagos jogot formál. Ez nem csoda. Az amerikai művész koncertjein olyasmi történik, ami párját ritkítja, ezen a színvonalon pedig példa nélküli.

Kevesen merészkednek ugyanis arra, amire Keith Jarrett koncertjein vállalkozott: úgy lépett színpadra, hogy nem készült műsorral, minden a pillanat szüleménye volt, amit játszott.

budapestconcert-124933.jpg

Keith Jarrett - Budapest Concert (Fotó/Forrás: ECM, 2020)

Interjúkban azt is elmondta, hogy ha a fellépése előtt eszébe jut egy téma, eldobja, nem foglalkozik vele. Csak az kell neki, ami akkor, ott a pillanatban születik. Játékában így is megfigyelhető valamiféle evolúció, a zenei nyelv kikristályosodása. Míg a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek rögtönzéseiben a műfajok, a klasszikus, a jazz, a standardek hibátlan egybeolvasztását hallottuk, az utóbbi két évtizedben inkább különváltak ezek a jellegzetességek: az improvizációk stilárisan kész kompozíciókként hatnak.

A Budapest Concert első száma rögtön a közepébe vág a dolgoknak: tizennégy és fél perces, atonális, nagy hévvel játszott zenei költemény, amely nem jazzes, hanem kortárszenei inspirációkról tanúskodik. Mindenképpen csúcsot jelent az első három szám (Part I-III) mind zenei nyelvét, mind a megvalósítást tekintve. A negyedik számban (Part IV) olyasféle balkézbeli ostinatót hallunk, ami a rendkívül ismert kölni koncertalbumról (1975) ismerős.

A hallgatónak az az érzése, mintha Jarrett már-már elveszne a sűrű szövetben, de aztán minduntalan felszegi a fejét, kitalál a saját maga teremtette erdőből.

keith-124722.jpg

Keith Jarrett (Fotó/Forrás: Müpa)

Jól érezhetően sötét hangulatban, borús kedvvel indult számára a koncert (veszekedett is a közönségével a körülményekre kényes művész), a hallgatót mégis beszippantja ez a világ. Egy-egy nyögés, felkiáltás jelzi Jarrett szenvedését, mert hát ezt jöttünk hallgatni, ezt a közszemlére tett kínlódást, ahogy a zongorista küzd a pillanatnyi impulzusokkal.

Felemelő csodák a koncert második részében, a szünet után, az ötödik tracktől történnek. A Part V olyan, mint egy gyengéd széllökés, érzékenysége schumanni mértékkel mérhető. Ezután boogie-s örömködést hallunk, majd a hetedik improvizációt, amelynek fülbemászó melódiája valamelyest rímel a Hey Jude című Beatles-dalra, barátságos bólintás a hallgató felé. A Part VII a lemez legkönnyebben hallgatható száma, így a Jarrett-életművel ismerkedőknek rögtön azt ajánlanám.

A folklór megtermékenyítő ereje fedezhető fel a VIII. részben. Keith Jarrett magyar gyökereiről sok szó esett az utóbbi hetekben a kulturális sajtóban (például ebben a cikkben), de a zongorista játéka, dallamvezetése, hangkészlete nem egy meghatározott tradíciót idéz, hanem népdalszerű, egyetemes. Ebben, és a szelíd XI. szakaszban újra és újra rácsodálkoztam Jarrett fantasztikus dallamalkotó képességére. És az tűnt fel, amit aztán egy interjúban a művész is igazolt:

mintha kerülné azt, hogy eljátssza azt az egyetlen melódiát, ami a hangok mögött rejlik.

Mintha lenne egy dallam, egy harmóniamenet, amit lejátszani nem szabad, de körülírni, körüljárni igen. Ő ezt így fejezte ki: „Sose játszd el a témát. A főtéma sokkal nagyobb annál, hogy el lehessen játszani.”

Két ráadás zárja a lemezt. A legutolsó szám, az Answer Me annyira finom, választékosan harmonizált feldolgozása Nat King Cole standardjének, hogy az emberben önkéntelenül felbukkan a gondolat: hiányozni fog ez a zongorahang.

A teljes album meghallgatható a legnépszerűbb zeneszolgáltatóknál.

 

Lélekvándorlás, avagy a rögtönzés varázsa

Kapcsolódó

Lélekvándorlás, avagy a rögtönzés varázsa

Újra Budapesten lép közönség elé Keith Jarrett, a kortárs jazz mágikus hatású zongoristája. Aligha van művész a jazz világában, akinek koncertjeit nagyobb várakozás előzné meg. Keith Jarrett, sokak szerint korunk legjelentősebb rögtönző muzsikusa, több szempontból is megkülönböztetett figyelemre tarthat számot. A jazzt és a klasszikus zenét egyaránt magába foglaló, gazdagon dokumentált életműve széles körben hozzáférhető, a személyes találkozásra azonban fellépéseinek ritkuló száma miatt egyre kevesebbek alkalom adódik.

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Online nézhető az utóbbi évek egyik legszebb hazai természetfilmje

Tavaly került a mozikba Fehér Zoltán hazánk vadvizeit bemutató filmje, a Vad víz – Aqua Hungarica melyet most már otthonról is megtekinthet a közönség.
Könyv

Elhunyt Fenákel Judit író, újságíró

Január 13-án, 85 éves korában elhunyt Fenákel Judit, számos regény és novelláskötet szerzője, a Szépírók Társaságának tagja – tette közzé a Múlt és Jövő folyóirat.
Könyv

Vámos Miklós: Zenére legalább annyira szükségünk van, mint tejre és kenyérre

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Kollár-Klemencz László a Magvetőnél megjelent Öreg Banda című, legújabb családregényét ajánlja olvasóink figyelmébe.
Klasszikus

Új vezetőt kapott a Fesztivál Akadémia Budapest

Dr. Egri Gábor kulturális menedzser lett a Fesztivál Akadémia Budapest új igazgatója. A szakember korábban a Müpa értékesítési és marketingigazgatójaként, valamint több hazai és nemzetközi intézmény és projekt vezetőjeként és tanácsadójaként vált ismertté.
Plusz

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!
Jazz/World ajánló

Világhírű vendégekkel és az Átlátszó Hanggal kezdi az évet a Modern Art Orchestra

A Modern Art Orchestra Art of Virus című kezdeményezésének egyes számú ágának műveit hallhatja a közönség január 16-án a BMC-ben Vajda Gergely és ifj. Kurtág György, a projekt két zeneszerzőjének közreműködésével.
Jazz/World ajánló

14. születésnapját ünnepli a Budapest Jazz Club

Három virtuóz szaxofonos felejthetetlennek ígérkező produkciójával ünnepli 14. születésnapját a Budapest Jazz Club 2022. január 8-án.
Jazz/World gyász

Elhunyt Dobos Attila 

Dobos Attila zeneszerző, táncdalénekes a hatvanas években a Táncdalfesztiválokon vált ismertté. A művész 80 évesen, hétfőre virradó éjjel hunyt el budapesti otthonában - erősítette meg a hírt az MTI-nek testvére, Dobos Zsuzsanna.
Jazz/World interjú

Lovasi András: A rock and roll lassan el fog tűnni

Lovasi András harmadik szólóalbuma, a Grand Hotel Halmahera könyv formájában jelent meg. Halmahera, a csendes-óceáni sziget valóban létezik, az elvágyódás motívuma sem új a magyar folklórban, az mégis kérdéses, hogy van-e olyan hely a világon, ahol még minden szép és jó.