Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

2018.11.16. 14:55
Ajánlom
Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
46074302_869813633214284_4340672920624824320_o-104519.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Mert mi történik, ha egy generáció emblematikus figurája mögül kivesszük mindazt az élményhalmazt, ami az ő zenéjén nevelkedettek számára adott volt, ha megfosztjuk a „kontextustól” a mondatot – és csak az önmagában való jelentését, teljesítményét nézzük, gazdag hangszerelés nélkül, egyetlen basszusgitárral megtámogatva? Biztos vagyok benne, hogy sokan nem állnák ki a „generációk próbáját”, nem így Suzanne Vega, aki egy vakteszten is átmenne, hiszen évtizedekkel az állítólagos fénykora után is képes elvarázsolni a hangjával, nem tompuló személyes kisugárzásával, na meg franciásan vörös rúzsával, ami a két órás koncert során végig ragyogott. Akkoriban születtem, amikor Suzanne Vega már javában a slágerlistákon tündökölt Luka című számával, a sulidiszkós élményeimből így kimaradt az ő zenéje. A Get Closer Concerts szervezésében a MOMSportban adott koncertje azonban bizonysága volt annak, hogy

az egyszerűség és önazonosság szerencsés találkozása nem megy ki a divatból.

Suzanne semmi mást nem csinált, csak kiállt a színpadra 1800 ember elé egy szál gitárral, régi zenésztársa, Mike Visceglia basszusgitáros társaságában, és eljátszotta a dalait. Régieket és újakat – amik bár stilisztikailag egységesek voltak, a témák szintjén semmi különös koncepció nem tartotta össze őket. Gyermek abúzustól Vaclav Havelig, a U2-s Bonotól Rod Stewartig terjedtek a témák a dalok szövegeiben és a sztorikban, merthogy Suzanne Vega jó énekmondó módjára ezúttal rengeteg dal háttértörténetét is megosztotta velünk. Úgy tűnt, imádja Budapestet, annak nosztalgiája jól rezonál az ő melankóliájára, és a vendéglátása is isteni lehetett, ha ennyire otthon érezte magát, hogy késztetést érzett arra, bensőséges klubhangulatot teremtsen ebben a hatalmas sportcsarnokban.

46151030_869813719880942_1502862198500753408_o-105426.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Nem ragadt bele ugyanakkor a nosztalgiába, nem esett bele abba a hibába, hogy emlékkoncertet rendezzen saját magának,

legnagyobb slágerei (Small Blue, Solitude Standing, Caramel, Gipsy, In Liverpool, Luka, Blood Makes Noise) mellett új albumairól is bátran játszott szerzeményeket, megmutatva, hogy a szerzői énjét sem tette parkolópályára. Az egész színpadi jelenléte olyan magától értetődő volt, mintha csak azt üzenné, valakinek a kőművesség, valakinek a tanítás, valakinek pedig az a munkája, hogy sportcsarnokokat töltsön meg a dalaival. Olyan koncert volt ez, ami után az ember késztetést érez arra, hogy maga is megírja dalban az élményeit. Persze mint tudjuk, a cirkuszban is az a legjobb trükk, amit olyan könnyedén ad elő a manézsban az artista, hogy azt gondolod, ezt te is meg tudnád csinálni. Ilyen trükkös zenebohóc Suzanne Vega is. A koncert elején – mint piros orrot – felteszi egyetlen színpadi kiegészítőjét, a cilindert („kezdődhet a show”) azonban már a második számnál leveszi, jelezve, hogy innentől mindez nem valamiféle megcsinált előadó-művészet, és csak a koncert végén, a búcsúzásnál teszi fel újra. És mivel nem volt semmiféle szerepfelvétel, akkor sem történt tragédia, amikor "kiesett a szerepből" és egy elfelejtett szövegrészlet miatt kétszer futott neki a Your Maggie May című számnak. Finom eszközökkel, apró gesztusokkal, érzékeny mimikával, bájos iróniával szippantotta be a hallgatót, aki azt érezhette, a koncert minden egyes dala csak neki szól.

Kapcsolódó

"Nehéz eset vagyok" - interjú Suzanne Vegával

Interjúnkban budapesti koncertjéről, költészetről és tradíciókról kérdeztük a dalszerző-énekest, aki a legkedvesebb zenei formátumát is elárulta nekünk. Világkörüli turnéja egyetlen Közép-Európai állomásának a budapesti MoM Sport ad helyet, november 11-én a Get Closer koncertek szervezésében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.