Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

2018.11.16. 14:55
Ajánlom
Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
46074302_869813633214284_4340672920624824320_o-104519.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Mert mi történik, ha egy generáció emblematikus figurája mögül kivesszük mindazt az élményhalmazt, ami az ő zenéjén nevelkedettek számára adott volt, ha megfosztjuk a „kontextustól” a mondatot – és csak az önmagában való jelentését, teljesítményét nézzük, gazdag hangszerelés nélkül, egyetlen basszusgitárral megtámogatva? Biztos vagyok benne, hogy sokan nem állnák ki a „generációk próbáját”, nem így Suzanne Vega, aki egy vakteszten is átmenne, hiszen évtizedekkel az állítólagos fénykora után is képes elvarázsolni a hangjával, nem tompuló személyes kisugárzásával, na meg franciásan vörös rúzsával, ami a két órás koncert során végig ragyogott. Akkoriban születtem, amikor Suzanne Vega már javában a slágerlistákon tündökölt Luka című számával, a sulidiszkós élményeimből így kimaradt az ő zenéje. A Get Closer Concerts szervezésében a MOMSportban adott koncertje azonban bizonysága volt annak, hogy

az egyszerűség és önazonosság szerencsés találkozása nem megy ki a divatból.

Suzanne semmi mást nem csinált, csak kiállt a színpadra 1800 ember elé egy szál gitárral, régi zenésztársa, Mike Visceglia basszusgitáros társaságában, és eljátszotta a dalait. Régieket és újakat – amik bár stilisztikailag egységesek voltak, a témák szintjén semmi különös koncepció nem tartotta össze őket. Gyermek abúzustól Vaclav Havelig, a U2-s Bonotól Rod Stewartig terjedtek a témák a dalok szövegeiben és a sztorikban, merthogy Suzanne Vega jó énekmondó módjára ezúttal rengeteg dal háttértörténetét is megosztotta velünk. Úgy tűnt, imádja Budapestet, annak nosztalgiája jól rezonál az ő melankóliájára, és a vendéglátása is isteni lehetett, ha ennyire otthon érezte magát, hogy késztetést érzett arra, bensőséges klubhangulatot teremtsen ebben a hatalmas sportcsarnokban.

46151030_869813719880942_1502862198500753408_o-105426.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Nem ragadt bele ugyanakkor a nosztalgiába, nem esett bele abba a hibába, hogy emlékkoncertet rendezzen saját magának,

legnagyobb slágerei (Small Blue, Solitude Standing, Caramel, Gipsy, In Liverpool, Luka, Blood Makes Noise) mellett új albumairól is bátran játszott szerzeményeket, megmutatva, hogy a szerzői énjét sem tette parkolópályára. Az egész színpadi jelenléte olyan magától értetődő volt, mintha csak azt üzenné, valakinek a kőművesség, valakinek a tanítás, valakinek pedig az a munkája, hogy sportcsarnokokat töltsön meg a dalaival. Olyan koncert volt ez, ami után az ember késztetést érez arra, hogy maga is megírja dalban az élményeit. Persze mint tudjuk, a cirkuszban is az a legjobb trükk, amit olyan könnyedén ad elő a manézsban az artista, hogy azt gondolod, ezt te is meg tudnád csinálni. Ilyen trükkös zenebohóc Suzanne Vega is. A koncert elején – mint piros orrot – felteszi egyetlen színpadi kiegészítőjét, a cilindert („kezdődhet a show”) azonban már a második számnál leveszi, jelezve, hogy innentől mindez nem valamiféle megcsinált előadó-művészet, és csak a koncert végén, a búcsúzásnál teszi fel újra. És mivel nem volt semmiféle szerepfelvétel, akkor sem történt tragédia, amikor "kiesett a szerepből" és egy elfelejtett szövegrészlet miatt kétszer futott neki a Your Maggie May című számnak. Finom eszközökkel, apró gesztusokkal, érzékeny mimikával, bájos iróniával szippantotta be a hallgatót, aki azt érezhette, a koncert minden egyes dala csak neki szól.

Kapcsolódó

"Nehéz eset vagyok" - interjú Suzanne Vegával

Interjúnkban budapesti koncertjéről, költészetről és tradíciókról kérdeztük a dalszerző-énekest, aki a legkedvesebb zenei formátumát is elárulta nekünk. Világkörüli turnéja egyetlen Közép-Európai állomásának a budapesti MoM Sport ad helyet, november 11-én a Get Closer koncertek szervezésében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.