Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

2018.11.16. 14:55
Ajánlom
Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
46074302_869813633214284_4340672920624824320_o-104519.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Mert mi történik, ha egy generáció emblematikus figurája mögül kivesszük mindazt az élményhalmazt, ami az ő zenéjén nevelkedettek számára adott volt, ha megfosztjuk a „kontextustól” a mondatot – és csak az önmagában való jelentését, teljesítményét nézzük, gazdag hangszerelés nélkül, egyetlen basszusgitárral megtámogatva? Biztos vagyok benne, hogy sokan nem állnák ki a „generációk próbáját”, nem így Suzanne Vega, aki egy vakteszten is átmenne, hiszen évtizedekkel az állítólagos fénykora után is képes elvarázsolni a hangjával, nem tompuló személyes kisugárzásával, na meg franciásan vörös rúzsával, ami a két órás koncert során végig ragyogott. Akkoriban születtem, amikor Suzanne Vega már javában a slágerlistákon tündökölt Luka című számával, a sulidiszkós élményeimből így kimaradt az ő zenéje. A Get Closer Concerts szervezésében a MOMSportban adott koncertje azonban bizonysága volt annak, hogy

az egyszerűség és önazonosság szerencsés találkozása nem megy ki a divatból.

Suzanne semmi mást nem csinált, csak kiállt a színpadra 1800 ember elé egy szál gitárral, régi zenésztársa, Mike Visceglia basszusgitáros társaságában, és eljátszotta a dalait. Régieket és újakat – amik bár stilisztikailag egységesek voltak, a témák szintjén semmi különös koncepció nem tartotta össze őket. Gyermek abúzustól Vaclav Havelig, a U2-s Bonotól Rod Stewartig terjedtek a témák a dalok szövegeiben és a sztorikban, merthogy Suzanne Vega jó énekmondó módjára ezúttal rengeteg dal háttértörténetét is megosztotta velünk. Úgy tűnt, imádja Budapestet, annak nosztalgiája jól rezonál az ő melankóliájára, és a vendéglátása is isteni lehetett, ha ennyire otthon érezte magát, hogy késztetést érzett arra, bensőséges klubhangulatot teremtsen ebben a hatalmas sportcsarnokban.

46151030_869813719880942_1502862198500753408_o-105426.jpg

Suzanne Vega (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Nem ragadt bele ugyanakkor a nosztalgiába, nem esett bele abba a hibába, hogy emlékkoncertet rendezzen saját magának,

legnagyobb slágerei (Small Blue, Solitude Standing, Caramel, Gipsy, In Liverpool, Luka, Blood Makes Noise) mellett új albumairól is bátran játszott szerzeményeket, megmutatva, hogy a szerzői énjét sem tette parkolópályára. Az egész színpadi jelenléte olyan magától értetődő volt, mintha csak azt üzenné, valakinek a kőművesség, valakinek a tanítás, valakinek pedig az a munkája, hogy sportcsarnokokat töltsön meg a dalaival. Olyan koncert volt ez, ami után az ember késztetést érez arra, hogy maga is megírja dalban az élményeit. Persze mint tudjuk, a cirkuszban is az a legjobb trükk, amit olyan könnyedén ad elő a manézsban az artista, hogy azt gondolod, ezt te is meg tudnád csinálni. Ilyen trükkös zenebohóc Suzanne Vega is. A koncert elején – mint piros orrot – felteszi egyetlen színpadi kiegészítőjét, a cilindert („kezdődhet a show”) azonban már a második számnál leveszi, jelezve, hogy innentől mindez nem valamiféle megcsinált előadó-művészet, és csak a koncert végén, a búcsúzásnál teszi fel újra. És mivel nem volt semmiféle szerepfelvétel, akkor sem történt tragédia, amikor "kiesett a szerepből" és egy elfelejtett szövegrészlet miatt kétszer futott neki a Your Maggie May című számnak. Finom eszközökkel, apró gesztusokkal, érzékeny mimikával, bájos iróniával szippantotta be a hallgatót, aki azt érezhette, a koncert minden egyes dala csak neki szól.

Kapcsolódó

"Nehéz eset vagyok" - interjú Suzanne Vegával

Interjúnkban budapesti koncertjéről, költészetről és tradíciókról kérdeztük a dalszerző-énekest, aki a legkedvesebb zenei formátumát is elárulta nekünk. Világkörüli turnéja egyetlen Közép-Európai állomásának a budapesti MoM Sport ad helyet, november 11-én a Get Closer koncertek szervezésében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elvehetik az Operaháztól a beruházásait

A Liget-programot kezelő Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-hez kerülhet az Operaház felújítása és a műhelyház felépítése. A kérdésről jövő szerdán szavaz a Parlament. FONTOS: Cikkünket az Operaház válaszával frissítettük.
Plusz

Átadták a Prima Primissima Díjakat

Átadták a tíz kategóriában meghirdetett Prima Primissima Díjakat és a Közönségdíjat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselőinek a Müpában megtartott pénteki gálaesten. A Kult50 több szereplőjét is elismerték.
Klasszikus

Dinyés Soma lesz az MR Gyermekkórusának új karnagya

Dinyés az augusztusban kinevezett Walter Juditot váltja a nagymúltú gyermekkórus élén.
Zenés színház

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.
Jazz/World

"Néha remek dolog levetni a hírnevet" – Interjú Gregory Porterrel

A Grammy-díjas jazzénekest még november 19-ei, budapesti koncertje előtt értük el telefonon. Családjáról, a folytonos úton lét nehézségeiről, alkotói metódusáról és édesapjával való bonyolult viszonyáról is őszintén mesélt. Na meg jellegzetes jazzkalapjáról.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Jazz/World interjú

"Néha remek dolog levetni a hírnevet" – Interjú Gregory Porterrel

A Grammy-díjas jazzénekest még november 19-ei, budapesti koncertje előtt értük el telefonon. Családjáról, a folytonos úton lét nehézségeiről, alkotói metódusáról és édesapjával való bonyolult viszonyáról is őszintén mesélt. Na meg jellegzetes jazzkalapjáról.
Jazz/World józsef attila színház

Mert adni jó!

A József Attila Színház idén a MikulásGyár kulturális partnereként nemcsak gyűjtőponttá avanzsált, hanem rendszeresen fellép a Millenárison, ezzel is kifejezve köszönetét a támogatóknak.
Jazz/World Monsieur Doumani

Zenével a megosztottság ellen – Interjú a ciprusi Monsieur Doumanival

A Monsieur Doumani legújabb, nagy népszerűségnek örvendő albumával, a korunk aktuális problémáira reflektáló Angathinnal december 9-én érkezik a Müpába.
Jazz/World ajánló

Babos Gyula még egyszer visszatér közénk

Barátai, tanítványai idézik meg az idén áprilisban elhunyt jazzgitáros szellemét egy nagyszabású gála keretében, december 4-én, a Müpában.