„Volt egy titkos gondolatom, hogy vagy azért kapjuk meg mi a szakmai díjat, mert annyira kilógunk a sorból, vagy pont azért adják másnak” – mondja Bakos Bettika pár nappal azután, hogy a Müpa fiatal jazzformációknak szóló versenyén, a Jazz Showcase-en kvintettje elhozta a zsűri elismerését. Azt mondja, még el sem meri hinni, hogy megtörtént, ahogy akkor is alig mertek hinni a szemüknek, amikor először felvillant a képernyőn az eredmény. „Óvatosan örültünk.”
Miben lógtok ki? – kérdezem. „Többnyire nem jazzes témákat éneklünk, hanem magyar népdalokat vagy megzenésített verseket. Mindig olyan színben, amilyen színt a dalok kívánnak.
Én mindig ehhez igazítom a hangszínt, a kiállást: hogy mit jelent nekem a dal.”
Bettika évekig tanult népzenét, így amiatt nem aggódik, hogy „ízléstelen” köntösbe öltöztetné a tiszta forrásból származó dallamokat. „A zsűri mindegyik tagja kiemelte az ének természetességét, tisztaságát, hogy mentes volt a maníroktól.”
A Jazz Showcase zsűrijében ült Harcsa Veronika is, aki nagy hatással volt Bettikára. „Többször hallott már minket felvételen és élőben is, a meghívására felléptünk a Harcsa Veronika Udvarban is Kapolcson, a Művészetek Völgyében. Most, a Showcase után azt mondta, hogy hallott már engem sokkal bátrabban, extrémebben énekelni.” Mit jelent az, hogy extrém? „Az, amikor tényleg át merem adni magam a folyamatnak. Harcsa Veronikától láttam először, hogy hogyan lehet felszabadulni a színpadon.”
Bettika azt mondja, szüksége van arra, hogy szabad tere legyen a dalokon belül. „Szinte mindegyik dalunkban van valamilyen hangszeres vagy énekes szóló, akár több is. És ilyenkor is az érvényes, amit az előbb mondtam: az egységre törekszem, amikor improvizálok.” A zenével való ismerkedésének legkorábbi szakaszában felfedezte a rögtönzést, először gyerekként, a zongorán pötyögve, majd a váci konziban, Kovács Linda énektanár növendékeként, aki szárnyakat adott neki. „Annyira vitt magával, hogy semmi más nem érdekelt. Aztán megismerkedtem a népzenével, később a szabad improvizációval, Grencsó István együtteseivel. Így alakult ki az elképzelésem arról, hogy mi is az rögtönzés.”
De mi történik az előadóban improvizáció közben? El lehet-e egyáltalán mondani valamit erről az állapotról?
„Nagyon fontos, hogy barátságban legyek a hangszerrel vagy az énekhangommal. Úgy kell viszonyulnom hozzá, mint egy közeli barátomhoz.
Amikor egyedül vagyok, és mondjuk énekkel improvizálok, szeretem úgy indítani, hogy csak a légzésemre figyelek. Aztán jön, ami jön. Amikor másokkal együtt improvizálok, a többiekkel is barátságban kell lennem, és engedni, hogy történjen, aminek meg kell történnie. Persze szabályszerűségek akkor is vannak, de úgy gondolom, a szabadsághoz is kellenek szabályok, hogy aztán felrúgjuk őket.”
És mi van, ha nem megy? Ha azt érzed, hogy rossz vágányon vagy?
„Akkor abba kell hagyni. Csöndben kell maradni. Tényleg. Nem mindig jut eszébe az embernek, hogy a csönd segít. Előbb jut eszébe az, hogy még megpróbálom így, megpróbálom amúgy, hátha.”
A Bettika Quintet ötöse nem egyszerre lépett színre. „A zenekar gitárosával, Dévényi Zoltánnal a saját örömünkre kezdtünk zenélni, 2016-ban volt az első koncertünk. Közben megismerkedtünk Mayer József „Dodi” bőgőssel, aki a harmadik tagja lett az együttesünknek. Akkor még főleg sztenderdeket játszottuk.” De ekkoriban éledt fel az érdeklődésük a társművészetek iránt. Önálló műsort készítettek Csukás István felnőttverseiből, ami nemcsak különleges küldetés volt (hiszen a szerzőnek általában a gyermekeknek szóló műveit ismerjük), de a költő elismerését is kivívták vele. Kiderült, hogy szükségük lesz dobosra, elhívták zenélni Richter Ambrust, majd csatlakozott Kosztolánszki Dominik is, aki szaxofonon és fuvolán játszik. Így alakult trióval, kvartetté, s végül kvintetté a csapat. Egyelőre nem bővül tovább az állandó tagok köre. „Úgy érzem, most együtt van a csapat, megérkeztünk valamibe” – mondja Bettika.
A Bettika Quintet első lemezének felvételére készül. Az énekesnő azt ígéri, korábbi és új szerzemények is szerepelnek majd rajta. „Számomra a lemezkészítés önismereti út is, szeretném tudni, hogy mi van bennem. De nem csak rólam szól, mindannyiunk hozzáadjuk majd a saját érzéseinket, gondolatainkat. Az elmúlt 4-5 évben nagy utat járt be a zenekar a jazzstandardektől a versmegzenésítéseken át a népdalokig.”
A zenekar mellett Bettika másik nagy projektje a Lélekzeng, amelyet ő önismereti énekóráknak nevez. „Olyan mintha jógaóra lenne, csak éneklünk” – magyarázza. A résztvevők mantrák és improvizáció segítségével megtanulhatják ledönteni a korlátaikat, felszabadítani a hangjukat és ezzel magukat is. „Olyan emberek jönnek hozzám, akik soha nem énekeltek, mert nem mernek vagy szégyellik a hangjukat, de szeretnének ezen változtatni.”
Számára mindig természetes dolog volt, kislány korában már halandzsa-nyelven énekelt, második szólamot költött a rádióban hallott dalokra. Most, a vírusjárvány alatt mégsem viselte meg annyira, hogy kevesebb alkalma van színpadra állni. „Szeretek elbújni. A nyilvánossággal nem mindig vagyok kibékülve. Néha inkább a fejemre húznám a takarót. Erre most volt alkalmam” – mondja nevetve.
Akkor mégis, miért vonz a színpad? Miért van ez a kettősség? „Amikor zenélünk a többiekkel, az a legfontosabb, hogy jelen legyünk, és kapcsolódjunk egymással. Az egész játékot ez hatja át. Ez a legfontosabb, legszebb tapasztalás. Ezért szoktam színpadra állni, és mindig erre szeretném megnyitni magam. És ha ott van a közönség, akkor velük is kapcsolódjunk. Minden más mellékes.”
Amikor Bettika arról beszél, hogy John Coltrane zenéje micsoda hatással volt rá – a „Minden-Egy” élmény miatt, ami a nagy jazzpionír zenéjéből átsüt – felteszem a suta kérdést: spirituális embernek mondanád magad? „Szerintem nagyon sok ember az, akik nem neveznék magukat így. Én sem így szoktam bemutatkozni.
De valóban – a zene energia, és engem mindig olyan zenésztársakkal hozott össze az élet, akik ezt ugyanúgy gondolták, ahogy én. Nem kell túlbonyolítani. Elég, ha leülsz, és a légzésedre figyelsz, és észreveszed, hogy ettől megnyugszol.”
Bettika honlapja az alábbi linken érhető el.