Jazz/World

„Nem mindig jut eszébe az embernek, hogy a csönd segít”

2021.02.08. 09:20
Ajánlom
A Bettika Quintet a hetekben elnyerte az idei Jazz Showcase szakmai díját. Az együttes énekesnőjével, Bakos Bettikával megalakulásukról és eddigi útjukról, improvizációról és szabadságról, befelé fordulásról és színpadi extrémitásról beszélgettünk.

„Volt egy titkos gondolatom, hogy vagy azért kapjuk meg mi a szakmai díjat, mert annyira kilógunk a sorból, vagy pont azért adják másnak” – mondja Bakos Bettika pár nappal azután, hogy a Müpa fiatal jazzformációknak szóló versenyén, a Jazz Showcase-en kvintettje elhozta a zsűri elismerését. Azt mondja, még el sem meri hinni, hogy megtörtént, ahogy akkor is alig mertek hinni a szemüknek, amikor először felvillant a képernyőn az eredmény. „Óvatosan örültünk.”

Miben lógtok ki? – kérdezem. „Többnyire nem jazzes témákat éneklünk, hanem magyar népdalokat vagy megzenésített verseket. Mindig olyan színben, amilyen színt a dalok kívánnak.

Én mindig ehhez igazítom a hangszínt, a kiállást: hogy mit jelent nekem a dal.”

Bettika évekig tanult népzenét, így amiatt nem aggódik, hogy „ízléstelen” köntösbe öltöztetné a tiszta forrásból származó dallamokat. „A zsűri mindegyik tagja kiemelte az ének természetességét, tisztaságát, hogy mentes volt a maníroktól.”

A Jazz Showcase zsűrijében ült Harcsa Veronika is, aki nagy hatással volt Bettikára. „Többször hallott már minket felvételen és élőben is, a meghívására felléptünk a Harcsa Veronika Udvarban is Kapolcson, a Művészetek Völgyében. Most, a Showcase után azt mondta, hogy hallott már engem sokkal bátrabban, extrémebben énekelni.” Mit jelent az, hogy extrém? „Az, amikor tényleg át merem adni magam a folyamatnak. Harcsa Veronikától láttam először, hogy hogyan lehet felszabadulni a színpadon.”

DSC_0054-scaled-162236.jpg

Bakos Bettika (Fotó/Forrás: Bettika Music)

Bettika azt mondja, szüksége van arra, hogy szabad tere legyen a dalokon belül. „Szinte mindegyik dalunkban van valamilyen hangszeres vagy énekes szóló, akár több is. És ilyenkor is az érvényes, amit az előbb mondtam: az egységre törekszem, amikor improvizálok.” A zenével való ismerkedésének legkorábbi szakaszában felfedezte a rögtönzést, először gyerekként, a zongorán pötyögve, majd a váci konziban, Kovács Linda énektanár növendékeként, aki szárnyakat adott neki. „Annyira vitt magával, hogy semmi más nem érdekelt. Aztán megismerkedtem a népzenével, később a szabad improvizációval, Grencsó István együtteseivel. Így alakult ki az elképzelésem arról, hogy mi is az rögtönzés.”

De mi történik az előadóban improvizáció közben? El lehet-e egyáltalán mondani valamit erről az állapotról?

„Nagyon fontos, hogy barátságban legyek a hangszerrel vagy az énekhangommal. Úgy kell viszonyulnom hozzá, mint egy közeli barátomhoz.

Amikor egyedül vagyok, és mondjuk énekkel improvizálok, szeretem úgy indítani, hogy csak a légzésemre figyelek. Aztán jön, ami jön. Amikor másokkal együtt improvizálok, a többiekkel is barátságban kell lennem, és engedni, hogy történjen, aminek meg kell történnie. Persze szabályszerűségek akkor is vannak, de úgy gondolom, a szabadsághoz is kellenek szabályok, hogy aztán felrúgjuk őket.”

2020-2021-Tel_210117_Jazz-tehetsegborze---Bettika-Quintet---013_c_Hirling-Balint_Mupa-103212.jpg

A Bettika Quintet a Jazz Showcase-en (Fotó/Forrás: Hirling Bálint / Müpa)

És mi van, ha nem megy? Ha azt érzed, hogy rossz vágányon vagy?

„Akkor abba kell hagyni. Csöndben kell maradni. Tényleg. Nem mindig jut eszébe az embernek, hogy a csönd segít. Előbb jut eszébe az, hogy még megpróbálom így, megpróbálom amúgy, hátha.”

A Bettika Quintet ötöse nem egyszerre lépett színre. „A zenekar gitárosával, Dévényi Zoltánnal a saját örömünkre kezdtünk zenélni, 2016-ban volt az első koncertünk. Közben megismerkedtünk Mayer József „Dodi” bőgőssel, aki a harmadik tagja lett az együttesünknek. Akkor még főleg sztenderdeket játszottuk.” De ekkoriban éledt fel az érdeklődésük a társművészetek iránt. Önálló műsort készítettek Csukás István felnőttverseiből, ami nemcsak különleges küldetés volt (hiszen a szerzőnek általában a gyermekeknek szóló műveit ismerjük), de a költő elismerését is kivívták vele. Kiderült, hogy szükségük lesz dobosra, elhívták zenélni Richter Ambrust, majd csatlakozott Kosztolánszki Dominik is, aki szaxofonon és fuvolán játszik. Így alakult trióval, kvartetté, s végül kvintetté a csapat. Egyelőre nem bővül tovább az állandó tagok köre. „Úgy érzem, most együtt van a csapat, megérkeztünk valamibe” – mondja Bettika.

A Bettika Quintet első lemezének felvételére készül. Az énekesnő azt ígéri, korábbi és új szerzemények is szerepelnek majd rajta. „Számomra a lemezkészítés önismereti út is, szeretném tudni, hogy mi van bennem. De nem csak rólam szól, mindannyiunk hozzáadjuk majd a saját érzéseinket, gondolatainkat. Az elmúlt 4-5 évben nagy utat járt be a zenekar a jazzstandardektől a versmegzenésítéseken át a népdalokig.”

A zenekar mellett Bettika másik nagy projektje a Lélekzeng, amelyet ő önismereti énekóráknak nevez. „Olyan mintha jógaóra lenne, csak éneklünk” – magyarázza. A résztvevők mantrák és improvizáció segítségével megtanulhatják ledönteni a korlátaikat, felszabadítani a hangjukat és ezzel magukat is. „Olyan emberek jönnek hozzám, akik soha nem énekeltek, mert nem mernek vagy szégyellik a hangjukat, de szeretnének ezen változtatni.”

Számára mindig természetes dolog volt, kislány korában már halandzsa-nyelven énekelt, második szólamot költött a rádióban hallott dalokra. Most, a vírusjárvány alatt mégsem viselte meg annyira, hogy kevesebb alkalma van színpadra állni. „Szeretek elbújni. A nyilvánossággal nem mindig vagyok kibékülve. Néha inkább a fejemre húznám a takarót. Erre most volt alkalmam” – mondja nevetve.

Akkor mégis, miért vonz a színpad? Miért van ez a kettősség? „Amikor zenélünk a többiekkel, az a legfontosabb, hogy jelen legyünk, és kapcsolódjunk egymással. Az egész játékot ez hatja át. Ez a legfontosabb, legszebb tapasztalás. Ezért szoktam színpadra állni, és mindig erre szeretném megnyitni magam. És ha ott van a közönség, akkor velük is kapcsolódjunk. Minden más mellékes.”

Amikor Bettika arról beszél, hogy John Coltrane zenéje micsoda hatással volt rá – a „Minden-Egy” élmény miatt, ami a nagy jazzpionír zenéjéből átsüt – felteszem a suta kérdést: spirituális embernek mondanád magad? „Szerintem nagyon sok ember az, akik nem neveznék magukat így. Én sem így szoktam bemutatkozni.

De valóban – a zene energia, és engem mindig olyan zenésztársakkal hozott össze az élet, akik ezt ugyanúgy gondolták, ahogy én. Nem kell túlbonyolítani. Elég, ha leülsz, és a légzésedre figyelsz, és észreveszed, hogy ettől megnyugszol.”

Bettika honlapja az alábbi linken érhető el.

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.
Jazz/World ajánló

Teljes a Paloznaki Jazzpiknik magyar színpadának programja

Július utolsó két napján a magyar jazzélet színe-java Paloznakra utazik, hogy közös örömzenével búcsúztassák az év legforróbb hónapját. A Fábián Julinak emléket állító színpadon ezúttal is a legnagyobb nevekkel találkozhatnak az érdeklődők: itt lesz Saya Noé, Swing á la Django, a Sárik Péter Trió & Falusi Mariann, illetve az Amoeba Band is.
Jazz/World gyász

Elhunyt Szappanos György eMeRTon-díjas basszusgitáros

„Elment a Szapi” – tudatta Facebookon az 55 évesen elhunyt basszusgitáros zenésztársa, Borlai Gergő. A hardrock.hu információi szerint Szappanos György pár nappal ezelőtt stroke-ot kapott, és bár az orvosok mindent megtettek, hogy stabilizálják az állapotát, végül nem tudták megmenteni.
Jazz/World díj

Snétberger Ferencet a Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjével tüntették ki

Snétberger Ferenc gitárművész 2021. június elsején ünnepélyes keretek közt vette át a Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjét Dr. Torsten Wöhlert kultúráért felelős államtitkártól, amelyet Frank-Walter Steinmeier szövetségi elnök adományozott neki 2020. november 15-én.
Jazz/World ajánló

Örömzene és hit – Malek Andi Soulistic a Városmajori Szabadtéri Színpadon

Június 4-én folytatódik a Malek Andi Soulistic tavaly megkezdett húsz állomásos turnéja, melynek idei első állomása a Városmajori Szabadtéri Színpadon lesz.