Jazz/World

Nem New, de Yo Voices

2013.12.16. 07:06
Ajánlom
A Modern Art Orchestra vendégeként adott sistergő báltermi koncertet Budapesten a New York Voices, a világ egyik legjobb vokálkvartettje - írja Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A Modern Art Orchestra,a Fekete Kovács Kornél vezette big band már egészen belakta magát a Marriot szállodában. Szeptember óta rendszeresen szerepelnek egy-egy híresség kíséretében, utoljára a Mezzofortét, előzőleg Roby Lakatost hívták meg. A báltermi koncerteknek, és külön a szállodaiaknak, óriási hagyománya van a jazzben, főleg a big bandek szerepeltetését tekintve. Ráadásul a Bristol szállodában is szólt a jazz, a harmincas-negyvenes években (ha nem kapott volna halálos lövést a második világháborúban, még most is állhatna a Marriot helyén). Először is azért, mert táncoltak rá, másodszor meg azért, mert a vendéglátás mellé kínálták a zenét. Még azon sem lennék nagyon meglepődve, ha a tipikusan amerikai társas szórakozási formát is meghonosítaná valaki, merthogy Nyugat-Európában már elterjedt, amit champaigne brunch-nak neveznek: pezsgős villásreggeli, szállodák, de még éttermek és hajók stb. is szoktak ilyet hirdetni, többnyire vasárnap délelőtt.

Persze amit múlt vasárnap délután, két aznapi koncert közül az elsőn során felszolgáltak a koncertteremnek berendezett, zsúfolt teremben, nekem étel-ital nélkül is nagyon ízlett. Minden különösebb cécó nélkül kijöttek és belekezdtek az On a Clear Day című standardbe, amit több híres vokálhoz hasonlóan tűztek ők is műsorra - különösen a Singers Unlimited felvétele cseng a fülemben. Tökéletes kezdés volt, a szöveg is nagyon pontosan indította el a történetet (kb.: Egy tiszta napon messzire látni, megtudhatod azt is, ki vagy te magad). Nem is tudom hirtelen, melyik magyar énekes produkció volna olyan alaposan és részletesen kidolgozott, hogy a számaik szövegét is olyan pontosan illesszék egymáshoz, mint azok hangulatát, hangnemét stb. Mi, magyarok azért nem maradtunk szégyenben, mert a színpadon végig jelen lévő, csak két a capella számban csendben maradó Modern Art Orchestra minden igényt kielégített. Közelebbről: az előre elküldött arranzsok megtanulása és hibátlan, sőt meggyőző előadása, az ezekben az arranzsokban megszabott hangszeres szólók csillogó, de nem tolakodó megoldása, és annak a helyzetnek a kezelése, hogy az énekesek vezetője és a saját karmesterük is "kórusban" dirigált. Mégsem volt egy belépéssel sem gond. Nos, ahányszor a New York Voices tagjai elmondták, hogy ez bizony egy igen jó zenekar, és tessék őket még egyszer és megint megtapsolni, az túlment a vendéglátónak járó kötelező udvariasságon. Már a koncert elején elégedetten állapítottam meg, hogy beigazolódott feltételezésem a NYV előző, majdnem napra pontosan négy évvel ezelőtti fellépése kapcsán. Akkor azt írtam, hogy a kísérő zenekarként magukkal hozott német trió nem volt rossz, korrekt volt, de halvány, és hogy biztosan lehetett volna ennél jobb magyar kíséretről is gondoskodni. A MAO nem hogy egy trió, hanem a WDR Big Band, vagyis a Kölni  Rádió jazz zenekara szintjét is képes volt hozni. Azért éppen az övékét, mert velük rögzítették a NYV tagjai legutóbbi sorlemezüket.

Viszont a balti országokból érkezve most a legújabb karácsonyi válogatáslemezüket (Let It Snow) hozták volna magukkal, ha el nem fogy a turné korábbi állomásain. A koncert első bő egy órájában szinte a teljes stíluspalettát megjelenítették régebbi letéteikkel, mint például a Don't You Worry about a Thing című Stevie Wonder-örökzöld, a Miles Davis-féle All Blues (ez a legsistergőbb számuk, mert most nem énekelték a Giant Stepst). Az Open Invitationnek, ami saját szerzeményük, ebből is akad jónéhány, újjávarázsolt arrangement-jét hallhattuk, hiszen húsz éve még öt hangra és kiszenekarral énekelték. Van mire visszanézzenek: a New York Voices idén 25 éves úgy, hogy tagcsere csak egy volt az indulás óta, és a harmadik női énekes helyett, amikor kivált, nem hívtak új tagot. Az egyetlen hamis hang a koncerten nem is énekben hangzott el. Az együttesben az első az egyenlők között, Darmon Meader tenor azt találta mondani az egyik konferálásban, hogy először járnak Budapesten. Persze nem így van, sőt először Veszprém hívta meg őket. De hogy énekelni talán még álmukból felkeltve sem tudnak hamisan, arra álljon itt egy impromptu felvétel. Így szólalnak meg egy szálloda bárjában, lehet, hogy beéneklés nélkül, a capella, csak azért, hogy legyen illusztráció is egy tévéinterjúhoz:

A 25 év alatt, bár nem adtak ki olyan sok sorlemezt, mint például ebben a műfajban a közvetlen elődeiknek tekinthető Manhattan Transfer, rengeteg csodálatos hangszerelést énekeltek el, amelyek nagy része a tenort éneklő, sőt néha tenorszaxofonon is játszó Meader fantasztikus munkája, de sokat, így például a másodiknak felhangzó Sing Sing Sing-et első jelentős hangszerelőjük, Michael Abene vetette papírra. A Marroitban az ő és Meader feldolgozásai hangzottak fel, de a Sing Sing... például felfrissített változatban. Ivan Lins brazil szerzőtől a meghallgatott imákról szóló, Paul Simontól pedig a Baby Driver című szám következett. Ebben ki kell emelni Csízi László dobos intróját, később Tálas Áronnak volt több kiugróan sikerült megmozdulása (ő most zongorázott, két nappal előtte a BJC-ben László Attila zenekarában dobolt). Ávéd János tenorszaxofonon pompásan kapcsolódott bele a Jackie című bluesba, úgy, hogy az előtte egészen kiemelkedően improvizáló Kim Nazarian által felhasznált stíluselemeket szőtte tovább, de egy kicsit még messzebb vitte a tonalitástól. A big band karmestere és vezetője, Fekete Kovács Kornél trombitás ebben a szólójában is pompásan helyezkedett a stílusok között, a hagyományos jazz nagyzenekari hangzás valamilyen mértékben konzervatív tartományából indulva és attól bátran távolodva.

A koncertet a legújabb NYV-lemez, a karácsonyi válogatás blokkja zárta, ebből választották a  ráadást is. A Let It Snow, a Have Yourself a Merry Little Christmas és az a capella megfűszerezett Stille Nacht idén először valódi adventi hangulatba hoztak, és amennyire érzékeltem, a közönség nagy részét is. A NYV rutinja és professzionalizmusa olyannyira tökéletes produkciót eredményezett, hogy a koncert végére elhessegettem azt az enyhe gyanúmat is, hogy esetleg a bálterem bársonyfüggönyére a hakni árnyéka vetülhetne, mert végig száz százalékot adtak. Nem először, nem is igazán új, hanem kipróbált repertoárral, de a New York Voices most is tévedhetetlenül jó volt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.
Jazz/World ajánló

Az LGT dalaiból ad koncertet a Csík Zenekar a Kongresszusi Központban

December 28-án óévbúcsúztató koncert keretében hallhatják az érdeklődők a Csík Zenekar LGT-dalokból született feldolgozásait, Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. A Budapesti Kongresszusi Központban A dal a miénk című album kompozíciói csendülnek fel.