Jazz/World

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

2017.12.15. 09:24
Ajánlom
A zongorista-zeneszerző Balogh Tamás szemtelenül bátran nyúl a zenéhez, és folyton új zenei projekten töri az agyát. Akusztikus jazzkvartettje mellett most éppen egy elektronikus hatásokkal teleszőtt szólóalbummal jelentkezett, aminek Visit Planet Earth a címe. Nem mellesleg nemrég megkapta a Junior Prima díjat.
Balogh Tamás a Junior Prima díjjal

Balogh Tamás a Junior Prima díjjal

- Gratulálok a díjhoz!

- Köszönöm, nagyon boldog voltam tőle.

- Nemrég végezted el a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-zeneszerzés szakát. A tanárok hogyan viszonyultak a te unortodox zenei hozzáállásodhoz, például hogy a könnyűzenei hatásokkal is játszol?

- Negatív kritikákat nem nagyon kaptam tőlük, sőt! A tanszékvezető Binder Károly tanár úr például mindig is nyitott volt arra, amit csinálok. Illetve tanultamSzakcsi Lakatos Bélától, aki pedig kíváncsian hallgatta a darabjaimat és lelkes volt, mert ő is figyelemmel követi a jelen eseményeit. Igazából a jazz egy 100 éves, fiatal műfaj és mindig is az újítás igénye jellemezte. Már a ma mainstream jazzként emlegetett bebop is lázadásból született, később pedig minden újító zenész odafigyelt a könnyűzenei áramlatokra. Miles Davis legutolsó lemeze például félig meddig hip-hop zenének tekinthető.

Kapcsolódó

"Ez az egész egy halálos, komoly játék"

Szakcsi Lakatos Bélát a Müpa a 2016/2017-es évad művészévé választotta, amit két nagy koncerttel ünnepel: alig másfél hónapja a jazz amerikai világsztárjaival lépett fel, december 10-ei műsorán pedig klasszikus zene és könnyűzene is szerepel. Sokoldalúságról, frissességről és operaírásról is faggattuk őt.

Az a koncepcióm, hogy nem szeretnék kimaradni a jelenlegi zenei áramlatokból. Akik inspirálnak, mind így alkotnak.

- Hogy látod, mennyire találja meg ma itthon a közönségét ez a fajta fúziós zene?

- Egy kicsit azt érzem, hogy amit én csinálok, az a jazzkedvelők számára már nem jazz, mert például az elektronikát nem tudják összeegyeztetni a jazzel. Azoknak pedig, akiknek könnyen fogyasztható pophoz, vagy elektronikus zenéhez van szokva a füle, azoknak ez jazznek hat, mert viszonylag bonyolult. Egyébként a külföldi zenészek is elmondják interjúkban, hogy ez egy küzdelmesebb út, csak Amerikában talán jobban kialakult már a közönsége.

Balogh Tamás

Balogh Tamás

- Nehézségként éled meg ezt az irányválasztást?

- Ez egyfajta nehézség is, de most már csak az érdekel, hogy azt csináljam, amiben jól érzem magam.

Amikor odakerültem a Zeneművészeti Egyetemre, rögtön szeptemberben hallottam a Trafóban Chris Dave dobos zenekarát, akik óriási hatással voltak rám: a műsorukon rengeteg féle zene szerepelt a Giant Stepstől kezdve, a fúziós Herbie Hancock számokon át, olyan rap zenéig, amilyet soha nem hallottam azelőtt. Ráadásul az egész nem úgy épült föl, mint egy jazzkoncert, hogy játszanak két számot, majd szünetet tartanak és felkonferálják a következőt. Szinte egyhuzamban ment le az egész műsor, showelemekkel tarkítva, ami úgy volt nagyon improvizatív és szabad, hogy közben tudatosan meg volt szerkesztve. Ennek a koncertnek a hatására kezdtem el olyan számokat írni, amiknek a jazztől szokatlan módon refrénes a szerkezete, vagy swinges kíséret helyett groovos alapja van.

- Fel tudod idézni, hogy milyen érzés volt ezeket először közönségnek előadni?

- Olyan érzés, amit azelőtt sosem éreztem, hogy

ingoványos talajon lépdelek. Azt kérdeztem magamban, hogy »vajon befogadják, vagy értik, hogy miért csinálom?«.

Aztán szép lassan elmúlt a megfelelési kényszerem, és most már a saját utamat járom, nem zavar az sem, ha valaki szerint ez nem jazz. Szerencsére sok pozitív visszajelzést kapok, mint ahogy most a Junior Prima díj is egy erős visszaigazolás volt. Ezen kívül pedig az egyik legnagyobb sikeremnek azt tartom, hogy a zenémre felfigyelt Barcza-Horváth József zenésztanár, aki az egyik legelismertebb jazzbőgős, és elhívott a zenekarába, a Bart'z eColony Bandbe, akikkel szintén mai, fúziós zenét játszunk.

Balogh Tamás

Balogh Tamás

- Mire utal az új lemezanyagod címe, a Visit Planet Earth? Honnan jön az űrtematika?

- Az előző lemezemre jogosan érkezett az a meglátás Retkes Attilától, hogy nincs összefüggés a számok között, ezért most mindenképp szerettem volna kohéziót. Anyukámnak köszönhetem ezt a koncepciót, aki az egyik számomat hallva azt mondta, hogy olyan érzése van, mintha egy űrhajó közeledne a Föld felé. Ezért lett a címe Visit Planet Earth. Egyébként gyerekkorom óta érdekel a csillagászat, az előző lemezem címe is Mystics Stars volt. Úgy érzem, hogy ahhoz az albumhoz képest most egy kicsit közelebb hozom a zenémet a Földhöz és a Naprendszerhez.

Minden szám egy bolygóról kapta a címét, és mindegyik egy kis foszlány abból a zenei univerzumból, amiben most otthon érzem magam.

Egyébként több száz zenei ötletből válogattam ki végül azt a tizenkettőt, ami úgy érzem, zeneileg is egységet alkot.

- A szólóprojekted mellett mennyi figyelmed marad a jazzkvartettedre? Velük most mi a helyzet?

- A kvartett abszolút működik, sőt időközben kvintetté bővült egy nagyon jó gitáros sráccal, Salai Dáviddal. Tavasszal játszottunk az Opus Jazz Clubban, és a Zeneakadémia kistermében is. A következő tavaszunk újra aktív lesz, nyáron a Debreceni Jazzfesztivál nagyszínpadán játszunk majd. Azt tervezem, hogy a mostani szólóanyagomat is bemutatom majd a kvartettemre átformálva, sőt egy erdélyi lemezbemutató turné is kilátásban van velük. Az áthangszerelés még előttem áll, ez nagy munka lesz, mivel ezeket a számokat még le sem jegyeztem, hanem egyből a laptop stúdióprogramjára vettem fel.

- Milyen álmaid vannak még?

- Ami most aktuális és folyamatosan dolgozom rajta, hogy

jövőre szeretném Amerikában folytani a tanulmányaimat és zenei tevékenységeimet.

A másik, hogy Horváth Cintiával közös dalunk bejutott A DAL 2018 című műsorban. Nagyon örülünk neki, mert egy olyan szerzeményünket választották be, amibe igyekeztünk bele tenni minden tudásunkat és szívünket. Az Eurovíziót tavaly is gyakorlatilag egy jazzes hangzású szám nyerte meg, és az itthoni előválogatóban is több kedvencem volt. Szerintem remek, hogy egy könnyűzenei műsorban is teret kaphat ennyi féle zene. Cintiával igyekezni fogunk, hogy jól szerepeljünk és jól előadjuk dalunkat a színpadon.

Megdöbbentő: Jazzénekes nyert az Eurovíziós Dalfesztiválon!

Kapcsolódó

Megdöbbentő: Jazzénekes nyert az Eurovíziós Dalfesztiválon!

Valami egészen szokatlan dolog történt szombaton az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjében: a sok gyárszalagon készült mesterséges zene, showelemmel felturbózott produkció helyett az a portugál Salvador Sobral nyert, aki a lehető legegyszerűbben előadott egy gyönyörűen meghangszerelt latin jazzballadát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.