Jazz/World

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

2017.12.15. 09:24
Ajánlom
A zongorista-zeneszerző Balogh Tamás szemtelenül bátran nyúl a zenéhez, és folyton új zenei projekten töri az agyát. Akusztikus jazzkvartettje mellett most éppen egy elektronikus hatásokkal teleszőtt szólóalbummal jelentkezett, aminek Visit Planet Earth a címe. Nem mellesleg nemrég megkapta a Junior Prima díjat.
Balogh Tamás a Junior Prima díjjal

Balogh Tamás a Junior Prima díjjal

- Gratulálok a díjhoz!

- Köszönöm, nagyon boldog voltam tőle.

- Nemrég végezted el a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-zeneszerzés szakát. A tanárok hogyan viszonyultak a te unortodox zenei hozzáállásodhoz, például hogy a könnyűzenei hatásokkal is játszol?

- Negatív kritikákat nem nagyon kaptam tőlük, sőt! A tanszékvezető Binder Károly tanár úr például mindig is nyitott volt arra, amit csinálok. Illetve tanultamSzakcsi Lakatos Bélától, aki pedig kíváncsian hallgatta a darabjaimat és lelkes volt, mert ő is figyelemmel követi a jelen eseményeit. Igazából a jazz egy 100 éves, fiatal műfaj és mindig is az újítás igénye jellemezte. Már a ma mainstream jazzként emlegetett bebop is lázadásból született, később pedig minden újító zenész odafigyelt a könnyűzenei áramlatokra. Miles Davis legutolsó lemeze például félig meddig hip-hop zenének tekinthető.

Kapcsolódó

"Ez az egész egy halálos, komoly játék"

Szakcsi Lakatos Bélát a Müpa a 2016/2017-es évad művészévé választotta, amit két nagy koncerttel ünnepel: alig másfél hónapja a jazz amerikai világsztárjaival lépett fel, december 10-ei műsorán pedig klasszikus zene és könnyűzene is szerepel. Sokoldalúságról, frissességről és operaírásról is faggattuk őt.

Az a koncepcióm, hogy nem szeretnék kimaradni a jelenlegi zenei áramlatokból. Akik inspirálnak, mind így alkotnak.

- Hogy látod, mennyire találja meg ma itthon a közönségét ez a fajta fúziós zene?

- Egy kicsit azt érzem, hogy amit én csinálok, az a jazzkedvelők számára már nem jazz, mert például az elektronikát nem tudják összeegyeztetni a jazzel. Azoknak pedig, akiknek könnyen fogyasztható pophoz, vagy elektronikus zenéhez van szokva a füle, azoknak ez jazznek hat, mert viszonylag bonyolult. Egyébként a külföldi zenészek is elmondják interjúkban, hogy ez egy küzdelmesebb út, csak Amerikában talán jobban kialakult már a közönsége.

Balogh Tamás

Balogh Tamás

- Nehézségként éled meg ezt az irányválasztást?

- Ez egyfajta nehézség is, de most már csak az érdekel, hogy azt csináljam, amiben jól érzem magam.

Amikor odakerültem a Zeneművészeti Egyetemre, rögtön szeptemberben hallottam a Trafóban Chris Dave dobos zenekarát, akik óriási hatással voltak rám: a műsorukon rengeteg féle zene szerepelt a Giant Stepstől kezdve, a fúziós Herbie Hancock számokon át, olyan rap zenéig, amilyet soha nem hallottam azelőtt. Ráadásul az egész nem úgy épült föl, mint egy jazzkoncert, hogy játszanak két számot, majd szünetet tartanak és felkonferálják a következőt. Szinte egyhuzamban ment le az egész műsor, showelemekkel tarkítva, ami úgy volt nagyon improvizatív és szabad, hogy közben tudatosan meg volt szerkesztve. Ennek a koncertnek a hatására kezdtem el olyan számokat írni, amiknek a jazztől szokatlan módon refrénes a szerkezete, vagy swinges kíséret helyett groovos alapja van.

- Fel tudod idézni, hogy milyen érzés volt ezeket először közönségnek előadni?

- Olyan érzés, amit azelőtt sosem éreztem, hogy

ingoványos talajon lépdelek. Azt kérdeztem magamban, hogy »vajon befogadják, vagy értik, hogy miért csinálom?«.

Aztán szép lassan elmúlt a megfelelési kényszerem, és most már a saját utamat járom, nem zavar az sem, ha valaki szerint ez nem jazz. Szerencsére sok pozitív visszajelzést kapok, mint ahogy most a Junior Prima díj is egy erős visszaigazolás volt. Ezen kívül pedig az egyik legnagyobb sikeremnek azt tartom, hogy a zenémre felfigyelt Barcza-Horváth József zenésztanár, aki az egyik legelismertebb jazzbőgős, és elhívott a zenekarába, a Bart'z eColony Bandbe, akikkel szintén mai, fúziós zenét játszunk.

Balogh Tamás

Balogh Tamás

- Mire utal az új lemezanyagod címe, a Visit Planet Earth? Honnan jön az űrtematika?

- Az előző lemezemre jogosan érkezett az a meglátás Retkes Attilától, hogy nincs összefüggés a számok között, ezért most mindenképp szerettem volna kohéziót. Anyukámnak köszönhetem ezt a koncepciót, aki az egyik számomat hallva azt mondta, hogy olyan érzése van, mintha egy űrhajó közeledne a Föld felé. Ezért lett a címe Visit Planet Earth. Egyébként gyerekkorom óta érdekel a csillagászat, az előző lemezem címe is Mystics Stars volt. Úgy érzem, hogy ahhoz az albumhoz képest most egy kicsit közelebb hozom a zenémet a Földhöz és a Naprendszerhez.

Minden szám egy bolygóról kapta a címét, és mindegyik egy kis foszlány abból a zenei univerzumból, amiben most otthon érzem magam.

Egyébként több száz zenei ötletből válogattam ki végül azt a tizenkettőt, ami úgy érzem, zeneileg is egységet alkot.

- A szólóprojekted mellett mennyi figyelmed marad a jazzkvartettedre? Velük most mi a helyzet?

- A kvartett abszolút működik, sőt időközben kvintetté bővült egy nagyon jó gitáros sráccal, Salai Dáviddal. Tavasszal játszottunk az Opus Jazz Clubban, és a Zeneakadémia kistermében is. A következő tavaszunk újra aktív lesz, nyáron a Debreceni Jazzfesztivál nagyszínpadán játszunk majd. Azt tervezem, hogy a mostani szólóanyagomat is bemutatom majd a kvartettemre átformálva, sőt egy erdélyi lemezbemutató turné is kilátásban van velük. Az áthangszerelés még előttem áll, ez nagy munka lesz, mivel ezeket a számokat még le sem jegyeztem, hanem egyből a laptop stúdióprogramjára vettem fel.

- Milyen álmaid vannak még?

- Ami most aktuális és folyamatosan dolgozom rajta, hogy

jövőre szeretném Amerikában folytani a tanulmányaimat és zenei tevékenységeimet.

A másik, hogy Horváth Cintiával közös dalunk bejutott A DAL 2018 című műsorban. Nagyon örülünk neki, mert egy olyan szerzeményünket választották be, amibe igyekeztünk bele tenni minden tudásunkat és szívünket. Az Eurovíziót tavaly is gyakorlatilag egy jazzes hangzású szám nyerte meg, és az itthoni előválogatóban is több kedvencem volt. Szerintem remek, hogy egy könnyűzenei műsorban is teret kaphat ennyi féle zene. Cintiával igyekezni fogunk, hogy jól szerepeljünk és jól előadjuk dalunkat a színpadon.

Megdöbbentő: Jazzénekes nyert az Eurovíziós Dalfesztiválon!

Kapcsolódó

Megdöbbentő: Jazzénekes nyert az Eurovíziós Dalfesztiválon!

Valami egészen szokatlan dolog történt szombaton az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjében: a sok gyárszalagon készült mesterséges zene, showelemmel felturbózott produkció helyett az a portugál Salvador Sobral nyert, aki a lehető legegyszerűbben előadott egy gyönyörűen meghangszerelt latin jazzballadát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Színeket hoz a télbe az Antal Gábor Trió zenéje – Videópremier!

A Fidelión debütál az Ávéd János szaxofonossal kiegészült Antal Gábor Trió új videója, amit a Winter Colors című dalhoz készítettek.
Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.