Jazz/World

Nem titok többé: Louis Armstrong himnuszt írt a marihuánához

2019.03.04. 16:40
Ajánlom
A Song of the Vipers című szerzeményét a marihuána fogyasztók ódájának szánta, amely "klubnak" ő is büszke tagja volt.

A ’20-as, ’30-as években a marihuána számított a jazzvilág egyik legkedveltebb tudatmódosító szerének. Rengeteg zenész élt vele, örömmel fogadták ajándékként a rajongóktól, és mondanunk sem kell, sok-sok dal ihletője is volt. 

De mindebből a közönség egy része semmit sem észlelt, amiben az is közrejátszott, hogy egy egész nyelvet alakítottak ki a téma körülírására, főként a turnézó jazz-zenészek, akik ezzel csillapították az utazással járó kellemetlenségeket és az őket érő diszkriminációt.

Népszerű kifejezés volt a marihuána megnevezésére a viper (vipera), a reefer (füves cigi), de magukat is vipers-nek, vagyis viperáknak nevezték, míg a tevékenységet a 'kickin’ the gong around' (gangozás) kifejezéssel illették. A marihuána a számok szövegeiben és címeiben is mind gyakrabban felbukkant (pl.: Don Redman: Chant of the Weed, Cab Calloway: Reefer Man, Louis Armstrong: Muggles), mert voltak olyan excentrikusak ezek a művészek, hogy büszkén vállalják szokásaikat.

Louis Armstrong volt az egyik legjámborabb, de legkitartóbb vipera. A ’20-as években kezdett marihuánát fogyasztani, és soha nem nézett vissza. Meggyőződésesen hitt a fű jótékony egészségügyi hatásaiban, és azt vallotta, hogy ez a szer segít neki elmélyülni a zeneszerzésben és a játékban. Egyszer úgy fogalmazott: „A marihuána ellazít és segít elfelejteni mindazt a rosszat, ami egy négerrel történik”.

A marihuána jazz-szcénára gyakorolt hatása nem korlátozódott az USA-ra; az ekkoriban virágzásnak indult francia jazzéletben is divatossá vált.

Párizsba ugyanis ekkor rengeteg amerikai jazz-zenész érkezett – köztük Louis Armstrong –, akiket óriási rajongótábor fogadott. Ennek hatására 1937-ben Django Reinhardt és kvintettje Viper’s Dream címmel rögzített lemezt, amit Michel Dregni úgy írt le: „mintha a jazz karikatúrája lenne”.

1932-ben tette tehát első párizsi látogatását Armstrong, akit ekkor hősként fogadtak. 1934-ben visszatért, és egy hosszabb időszakot töltött itt, ami alatt hét dalt rögzített, köztük olyan híres kompozíciókat, mint a St. Louis Blues, vagy az On the Sunny Side of the Street.

Felvett egy új dalt is, amit Song of the Vipers címre keresztelt, és amit a marihuána fogyasztók ódájának szánt.

Egy kritikus, Ricki Riccardi egyenesen éterinek nevezte, ahogyan Armstrong felszállt trombitáján a felső regiszterbe. Valóban figyelemre méltó, ahogyan Satchmo könnyedén lépdel ebben a dalban, de ennek ellenére ez a szám diszkográfiájának rejtett gyöngyszeme maradt sok éven át. Témája miatt túlságosan ellentmondásosnak tartották ahhoz, hogy széles körben terjesszék, különösen az Egyesült Államokban, ahol a marihuána a legtöbb államban már illegálissá vált a ’20-as évek végétől.

Satchmo volt az első olyan híresség is, akit letartóztattak marihuána fogyasztásért.

1930-ban Los Angeles híres klubjában, a Cotton Clubban játszottak, amikor a szünetben rajtakapták őt és dobosát, Vic Bertont, amint füveztek. Mindkettőjüket hat hónap börtönbüntetésre és 1000 dollár bírságra ítélték. Satchmót azonban ez sem tántorította el a fűtől. Azután is hűséges maradt hozzá, amikor a jazz-zenészek már áttértek a sokkal ártalmasabb heroinra, és amikor a vipera kifejezés már egyáltalán nem volt menő. Egyszer úgy fogalmazott:

Engem tényleg megdöbbent, hogy a marihuánát narkotikumnak bélyegzik. A marihuána ezerszer jobb mint a whisky. A whisky egy asszisztens, de a fű egy igaz barát.

(forrás: jazziz.com, címlapkép: Getty Images)
A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

Kapcsolódó

A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

A trombitás-énekes Satchmo 1965. június 9-én egyesek szerint 80, mások szerint 93 ezer ember előtt játszott a Népstadionban, ez volt az egyik legnagyobb közönsége. A történelmi pillanatot tokaji borral teli csikóbőrös kulaccsal köszönték meg neki a magyar szervezők. Az eset körülményei azonban ellentmondásosak.

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Ki gondolná, hogy mák éretlen termésének nedve kellett a vadromantika leggyönyörűbb szimfóniájának megalkotásához.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Jazz/World ajánló

A magyar és a nemzetközi jazzélet kiválóságai lepik el Bukarestet

Világsztárok, magyar jazzdinasztiák képviselői, a magyar jazzoktatás kiválóságai és feltörekvő fiatal tehetségek lépnek a román főváros közönsége elé október 7. és 11. között a 6. Bukaresti Magyar Jazznapokon.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kris Kristofferson countryénekes

A Grammy-díjas countryzenész nyolcvannyolc éves volt, halálhíréről családja számolt be a közösségi médiában. A művészről Barbra Streisand is megemlékezett, akivel az 1976-os Csillag születik című filmben játszottak együtt.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet megkerülhetetlen előadói érkeznek a Fonóba

Kézdy Luca, a Kerub trió, a Dresch Misi Alternatív Kvartett, a Borbély Mihály Balkán Jazz Projekt, valamint a Subtones és a Mandaan koncertjeit hallgathatja meg a közönség az Újbuda Jazz Fesztiválon.
Jazz/World magazin

Wondering – a Fidelión debütál a Symbiosis 5 új nagylemeze

Az új lemez munkálatairól a zenekar billentyűse, Kapolcsi-Szabó Levente mesélt nekünk, aki eleinte élelmiszermérnöknek készült, sőt még a Testnevelési Egyetem felé is kacsingatott, mígnem egy sorsdöntő élmény hatására eldőlt: zenész lesz.