Jazz/World

Nem titok többé: Louis Armstrong himnuszt írt a marihuánához

2019.03.04. 16:40
Ajánlom
A Song of the Vipers című szerzeményét a marihuána fogyasztók ódájának szánta, amely "klubnak" ő is büszke tagja volt.

A ’20-as, ’30-as években a marihuána számított a jazzvilág egyik legkedveltebb tudatmódosító szerének. Rengeteg zenész élt vele, örömmel fogadták ajándékként a rajongóktól, és mondanunk sem kell, sok-sok dal ihletője is volt. 

De mindebből a közönség egy része semmit sem észlelt, amiben az is közrejátszott, hogy egy egész nyelvet alakítottak ki a téma körülírására, főként a turnézó jazz-zenészek, akik ezzel csillapították az utazással járó kellemetlenségeket és az őket érő diszkriminációt.

Népszerű kifejezés volt a marihuána megnevezésére a viper (vipera), a reefer (füves cigi), de magukat is vipers-nek, vagyis viperáknak nevezték, míg a tevékenységet a 'kickin’ the gong around' (gangozás) kifejezéssel illették. A marihuána a számok szövegeiben és címeiben is mind gyakrabban felbukkant (pl.: Don Redman: Chant of the Weed, Cab Calloway: Reefer Man, Louis Armstrong: Muggles), mert voltak olyan excentrikusak ezek a művészek, hogy büszkén vállalják szokásaikat.

Louis Armstrong volt az egyik legjámborabb, de legkitartóbb vipera. A ’20-as években kezdett marihuánát fogyasztani, és soha nem nézett vissza. Meggyőződésesen hitt a fű jótékony egészségügyi hatásaiban, és azt vallotta, hogy ez a szer segít neki elmélyülni a zeneszerzésben és a játékban. Egyszer úgy fogalmazott: „A marihuána ellazít és segít elfelejteni mindazt a rosszat, ami egy négerrel történik”.

A marihuána jazz-szcénára gyakorolt hatása nem korlátozódott az USA-ra; az ekkoriban virágzásnak indult francia jazzéletben is divatossá vált.

Párizsba ugyanis ekkor rengeteg amerikai jazz-zenész érkezett – köztük Louis Armstrong –, akiket óriási rajongótábor fogadott. Ennek hatására 1937-ben Django Reinhardt és kvintettje Viper’s Dream címmel rögzített lemezt, amit Michel Dregni úgy írt le: „mintha a jazz karikatúrája lenne”.

1932-ben tette tehát első párizsi látogatását Armstrong, akit ekkor hősként fogadtak. 1934-ben visszatért, és egy hosszabb időszakot töltött itt, ami alatt hét dalt rögzített, köztük olyan híres kompozíciókat, mint a St. Louis Blues, vagy az On the Sunny Side of the Street.

Felvett egy új dalt is, amit Song of the Vipers címre keresztelt, és amit a marihuána fogyasztók ódájának szánt.

Egy kritikus, Ricki Riccardi egyenesen éterinek nevezte, ahogyan Armstrong felszállt trombitáján a felső regiszterbe. Valóban figyelemre méltó, ahogyan Satchmo könnyedén lépdel ebben a dalban, de ennek ellenére ez a szám diszkográfiájának rejtett gyöngyszeme maradt sok éven át. Témája miatt túlságosan ellentmondásosnak tartották ahhoz, hogy széles körben terjesszék, különösen az Egyesült Államokban, ahol a marihuána a legtöbb államban már illegálissá vált a ’20-as évek végétől.

Satchmo volt az első olyan híresség is, akit letartóztattak marihuána fogyasztásért.

1930-ban Los Angeles híres klubjában, a Cotton Clubban játszottak, amikor a szünetben rajtakapták őt és dobosát, Vic Bertont, amint füveztek. Mindkettőjüket hat hónap börtönbüntetésre és 1000 dollár bírságra ítélték. Satchmót azonban ez sem tántorította el a fűtől. Azután is hűséges maradt hozzá, amikor a jazz-zenészek már áttértek a sokkal ártalmasabb heroinra, és amikor a vipera kifejezés már egyáltalán nem volt menő. Egyszer úgy fogalmazott:

Engem tényleg megdöbbent, hogy a marihuánát narkotikumnak bélyegzik. A marihuána ezerszer jobb mint a whisky. A whisky egy asszisztens, de a fű egy igaz barát.

(forrás: jazziz.com, címlapkép: Getty Images)
A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

Kapcsolódó

A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

A trombitás-énekes Satchmo 1965. június 9-én egyesek szerint 80, mások szerint 93 ezer ember előtt játszott a Népstadionban, ez volt az egyik legnagyobb közönsége. A történelmi pillanatot tokaji borral teli csikóbőrös kulaccsal köszönték meg neki a magyar szervezők. Az eset körülményei azonban ellentmondásosak.

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Ki gondolná, hogy mák éretlen termésének nedve kellett a vadromantika leggyönyörűbb szimfóniájának megalkotásához.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hegyi levegő receptre: a Bagossy Brothers Company

A Bagossy Brothers Company erdélyi csapatként eljutott oda, ahova csak nagyon kevesen: az elmúlt évek egyik legnépszerűbb koncertzenekarává nőtték ki magukat itthon. Talán éppen azért, mert nem tesznek mást, egyszerű érzésekről, otthonról, kötődésről énekelnek sallangmentesen, őszintén. A Gyergyószentmiklóson alakult csapat több tízmilliós nézettségű videói is jól mutatják: valamit nagyon elkaptak. Mi a titkuk, hogyan látják szülővárosukat és Budapestet, és mit takar a #HEGYILEVEGŐ?
Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.