Jazz/World

Nem titok többé: Louis Armstrong himnuszt írt a marihuánához

2019.03.04. 16:40
Ajánlom
A Song of the Vipers című szerzeményét a marihuána fogyasztók ódájának szánta, amely "klubnak" ő is büszke tagja volt.

A ’20-as, ’30-as években a marihuána számított a jazzvilág egyik legkedveltebb tudatmódosító szerének. Rengeteg zenész élt vele, örömmel fogadták ajándékként a rajongóktól, és mondanunk sem kell, sok-sok dal ihletője is volt. 

De mindebből a közönség egy része semmit sem észlelt, amiben az is közrejátszott, hogy egy egész nyelvet alakítottak ki a téma körülírására, főként a turnézó jazz-zenészek, akik ezzel csillapították az utazással járó kellemetlenségeket és az őket érő diszkriminációt.

Népszerű kifejezés volt a marihuána megnevezésére a viper (vipera), a reefer (füves cigi), de magukat is vipers-nek, vagyis viperáknak nevezték, míg a tevékenységet a 'kickin’ the gong around' (gangozás) kifejezéssel illették. A marihuána a számok szövegeiben és címeiben is mind gyakrabban felbukkant (pl.: Don Redman: Chant of the Weed, Cab Calloway: Reefer Man, Louis Armstrong: Muggles), mert voltak olyan excentrikusak ezek a művészek, hogy büszkén vállalják szokásaikat.

Louis Armstrong volt az egyik legjámborabb, de legkitartóbb vipera. A ’20-as években kezdett marihuánát fogyasztani, és soha nem nézett vissza. Meggyőződésesen hitt a fű jótékony egészségügyi hatásaiban, és azt vallotta, hogy ez a szer segít neki elmélyülni a zeneszerzésben és a játékban. Egyszer úgy fogalmazott: „A marihuána ellazít és segít elfelejteni mindazt a rosszat, ami egy négerrel történik”.

A marihuána jazz-szcénára gyakorolt hatása nem korlátozódott az USA-ra; az ekkoriban virágzásnak indult francia jazzéletben is divatossá vált.

Párizsba ugyanis ekkor rengeteg amerikai jazz-zenész érkezett – köztük Louis Armstrong –, akiket óriási rajongótábor fogadott. Ennek hatására 1937-ben Django Reinhardt és kvintettje Viper’s Dream címmel rögzített lemezt, amit Michel Dregni úgy írt le: „mintha a jazz karikatúrája lenne”.

1932-ben tette tehát első párizsi látogatását Armstrong, akit ekkor hősként fogadtak. 1934-ben visszatért, és egy hosszabb időszakot töltött itt, ami alatt hét dalt rögzített, köztük olyan híres kompozíciókat, mint a St. Louis Blues, vagy az On the Sunny Side of the Street.

Felvett egy új dalt is, amit Song of the Vipers címre keresztelt, és amit a marihuána fogyasztók ódájának szánt.

Egy kritikus, Ricki Riccardi egyenesen éterinek nevezte, ahogyan Armstrong felszállt trombitáján a felső regiszterbe. Valóban figyelemre méltó, ahogyan Satchmo könnyedén lépdel ebben a dalban, de ennek ellenére ez a szám diszkográfiájának rejtett gyöngyszeme maradt sok éven át. Témája miatt túlságosan ellentmondásosnak tartották ahhoz, hogy széles körben terjesszék, különösen az Egyesült Államokban, ahol a marihuána a legtöbb államban már illegálissá vált a ’20-as évek végétől.

Satchmo volt az első olyan híresség is, akit letartóztattak marihuána fogyasztásért.

1930-ban Los Angeles híres klubjában, a Cotton Clubban játszottak, amikor a szünetben rajtakapták őt és dobosát, Vic Bertont, amint füveztek. Mindkettőjüket hat hónap börtönbüntetésre és 1000 dollár bírságra ítélték. Satchmót azonban ez sem tántorította el a fűtől. Azután is hűséges maradt hozzá, amikor a jazz-zenészek már áttértek a sokkal ártalmasabb heroinra, és amikor a vipera kifejezés már egyáltalán nem volt menő. Egyszer úgy fogalmazott:

Engem tényleg megdöbbent, hogy a marihuánát narkotikumnak bélyegzik. A marihuána ezerszer jobb mint a whisky. A whisky egy asszisztens, de a fű egy igaz barát.

(forrás: jazziz.com, címlapkép: Getty Images)
A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

Kapcsolódó

A nap, amikor Louis Armstrong 80 ezer ember előtt játszott Budapesten

A trombitás-énekes Satchmo 1965. június 9-én egyesek szerint 80, mások szerint 93 ezer ember előtt játszott a Népstadionban, ez volt az egyik legnagyobb közönsége. A történelmi pillanatot tokaji borral teli csikóbőrös kulaccsal köszönték meg neki a magyar szervezők. Az eset körülményei azonban ellentmondásosak.

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

Ki gondolná, hogy mák éretlen termésének nedve kellett a vadromantika leggyönyörűbb szimfóniájának megalkotásához.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Meghalt Marie Fredriksson, a Roxette énekesnője 

Hatvanegy éves korában meghalt Marie Fredriksson svéd énekesnő, a Roxette nevű duó egyik tagja - írja a BBC hírportálja. A népszerű pop duó többször is fellépett Magyarországon.
Jazz/World mti

Duka László nyerte a Roby Lakatos Improvizációs Hegedűversenyt

Duka László lett az első alkalommal megrendezett Roby Lakatos Nemzetközi Improvizációs Hegedűverseny első díjasa.
Jazz/World ajánló

Így készült a Terra Profonda új lemeze: Klippremier

A saját meghatározása szerint sámáni folk-blues zenét játszó Terra Profonda új lemezzel jelentkezik a Fonó kiadásában. Az album felvétele a sitkei Kálvária-kápolnában zajlott, ahol teljesen akusztikusan rögzítették a számokat, ez a különleges atmoszféra adja meg a lemez hangzásának alapját.
Jazz/World díj

Ismét a Sziget a legjobb külföldi fesztivál az angolok szerint

A UK Festival Awardson idén is a Sziget vitte el a "Best Overseas Festival", azaz a legjobb külföldi fesztivál kategória díját. A belga Tomorrowlandet is magunk mögé tudtuk.
Jazz/World ajánló

BoldiÖtven! – Jubileumi koncertet ad László Boldizsár

László Boldizsár idén ünnepli 50. születésnapját, ez alkalomból 2020. januárjában, Boldizsár-napon az Erkel Színházban ad nagyszabású koncertet.