Jazz/World

Neve is van: Budapest

2012.02.24. 10:54
Ajánlom
Tanár-tanítvány viszonylatban elvétve készülnek idehaza jazzlemezek, Juhász Gábor és Gyémánt Bálint új korongja azonban nemcsak emiatt érdekes. Az album középpontjában a város áll, melynek ők is lakói, s melynek persze neve is van: Budapest. Dupla INTERJÚ, kérdések nélkül.

Gyémánt Bálint: Mikor 1999-ben, tizenhat évesen megkerestem Gábort, hogy tanítson, fogalmam sem volt, ki ő. Ahogy a jazzről sem tudtam semmit. Egészen addig klasszikus gitározást tanultam, s mivel kamaszként élénken érdeklődtem a populárisabb műfajok iránt, a tanáraim a jazzt ajánlották. És kerestek nekem olyan jazzmuzsikust, akinek azért van affinitása a klasszikus zenéhez. Mondjuk úgy, megszólal a kezében a nylonhúros hangszer. Tanáraim nagyon szigorúan vették ezt. Mikor később mutattam nekik, milyen lemezeket szeretek, szó szerint azt mondták: ezek a művek nincsenek is rendesen megírva, ezek a zenészek csak úgy kiszórják magukból a futamokat. Amúgy tisztán emlékszem, amikor először mentem Gáborhoz, fáradtan csak megkérdezte, milyen zenét hallgatok. Mondtam, Michael Jacksont és Tankcsapdát. Mire a kezembe nyomta az Off Course akkor megjelent Street Of Secrets című lemezét, plusz John Scofield és Wes Montgomery egy-egy CD-jét. Hogy azért legyen némi fogalmam a jazzgitározásról.

Juhász Gábor: Halványan rémlik, Berkes Balázs ajánlotta be nekem Bálintot, aki amolyan hosszú hajú rockerként piros gitárral a kezében érkezett hozzám a Hattyú utcába. Előbb magántanítványként, később a Postás Zeneiskolában igyekeztem felkészíteni a Kőbányai Zenei Stúdióra. Örültem, amikor beindultak a sikerei, kijutott ösztöndíjjal Norvégiába, felbukkant a Transform Quintetben, később Harcsa Veronika és Gereben Zita együtteseiben.

GYB: Gábor volt az, aki végérvényesen a jazz felé irányított. Számomra meghatározó volt az az időszak, amikor együtt dolgoztunk, együtt gyakoroltunk. Aztán évekig nem találkoztunk. Miután 2004-ben felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazztanszakára, megint elmentem hozzá. Ezúttal csak azért, hogy felmérhessem nála, hol tartok. Hisz az utóbbi évtizedekben - Oláh Szabolcsot és Fenyvesi Mártont leszámítva - mégiscsak nála tanult a fiatal jazzgitárosok színe-java. Nem tudom, van-e még valakinek idehaza ilyen referenciája. S nemcsak a jazz műfajában. Tíz éve teljesen odavoltam Nagy Ádámért (Roy és Ádám), rajongóként kérdeztem tőle emailben, hogy kinél tanult? Kiderült, Juhász Gábornál. Mikor azt írtam, én is, Ádám csak annyit válaszolt: akkor a legjobb kezekben vagy!

JG: Roppant jól esik, hogy ennyi remek jazzgitárosnak lehettem a tanára, Párniczky Andrástól Sütő Mártonon és Bende Zsolton át Csongrádi Gáborig. Miközben nyilván onnantól, hogy továbblépnek, értelemszerűen kollégák lesznek. Sőt, mivel közülük többen Hollandiában, Norvégiában vagy az Egyesült Államokban tanultak tovább, utólag érdeklődtem is az ottani tanítási módszerekről. Hátha egyes elemeik beépíthetőek idehaza. Magyarországon amúgy ennek a tanár-tanítvány együttjátszásnak van némi hagyománya, talán azért is, mert a legjobb jazzgitárosok zöme tanít. Hozta már az élet úgy, hogy én is játszottom egykori tanáraimmal, például Gyárfás Istvánnal és László Attilával. Bár tény, eddig egyikükkel sem hoztam létre közös projektet.

GYB: Gábort először 2008-ban hívtam vendégnek egyik koncertemre, azon adtunk elő közösen pár dalt. Később több szervező felvetette, miért nem játszunk duóban. Többek között Eszéki Erzsébet, akinek meghívására léptünk fel 2010 őszén az Aegon-díj átadón. Készültünk rá, tempókat és hangulatokat beszéltünk meg, de amúgy végigimprovizáltuk a műsort. A koncert után az öltözőben lelkesen mondogattam, hogy ez annyira jól sikerült, hogy tényleg kéne csinálnunk valamit közösen. Persze, legyen, mondta Gábor. Mire felhívtam a Hunnia Records vezetőjét, Hunka Róbertet - ő korábban felajánlotta, ha van új izgalmasnak ígérkező projektem, szívesen kiadja -, aki anélkül rábólintott erre a lemeztervre, hogy abból egyetlen hangot hallott volna.

JG: Mindketten szeretünk projektben gondolkodni. Bármennyire jóleső együtt játszani, a produkciónak mégiscsak legyen arca, fazonja. Hunka Róbert azt javasolta, legyen a nevünk Budapest Guitar Duo. Ami persze jól hangzott volna, nemzetközi viszonylatban is, de ez az elnevezés azért mindkettőnkben ellenérzéseket kelt. Miközben mégiscsak erősen kötődünk ehhez a városhoz. Ahol évtizedek óta a mindennapjaikat éljük. Ezért lett végül - kompromisszumos megoldásként - a lemez címe Budapest.

GYB: Ha már Budapest, elkerülhetetlen Cseh Tamás, akit ugyan személyesen nem ismertem, de fiatalabb koromban számos olyan alternatív bandában játszottam, ahol jelen volt a dalaival. Emellett több emlékestjén is részt vettem. Gábor többször találkozott vele, neki személyesebb volt a hozzá való viszonya. Így vettük elő tiszteletére a Budapest és a Születtem Magyarországon című dalait. Emellett két-két saját szerzemény hallható rajta, valamint három szabad improvizáció.

JG: Ezek a szabad részek mindig valamely városrészhez kötődnek, amelyben óhatatlanul felhasználtunk korábbi zenei gondolatokat, de felvétel közben igyekeztünk arra fókuszálni, hogy az adott helyszínek (Naphegy, Budai Vár, Rumbach Sebestyén utca) mit idéznek fel bennünk. Nyilván nem ugyanazt. Hisz utóbbi például Bálint számára az RS9 pinceklubot és a kétezres évekbeli jazzelindulást jelenti, míg számomra a RS9 Színházat, ahol a kilencvenes években a Tin-Tin kvartettel annyit játszottam. A Budapest lemezcímben pedig egy számomra fontos gondolat is benne foglaltatik: az itt és most érzése. Hogy ne más korok és földrészek zenéit éljük át (ezért sem készítettünk standardekből álló lemezt), hanem azt mutassuk meg, hogy mit gondolunk itt és most.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.
Jazz/World

Billy Cobhammal és Richard Bonával vár a SopronDrum Fesztivál

A június 15-én kezdődő SopronDrum ütősfesztiválon világhírű ütőszenészek és világzenei előadók muzsikáján keresztül ismerhetjük meg az ütős zene sokszínűségét a fertőrákosi barlangszínház gyönyörű környezetében és Sopronban.
Jazz/World zenés állatkerti esték

Hallgasson zenét az Állatkert csodás környezetében!

A Fővárosi Állat- és Növénykert idén is válogatott nyáresti koncertekkel várja a zenerajongókat július 4-étől minden szerdán.