Jazz/World

New Age

2007.11.14. 00:00
Ajánlom
Ha egészen tömören kellene megfogalmazni, milyen tanulság vonható le a Kronos Quartet budapesti előadásából, elég lenne annyit mondani: New Age kamarazene.

A továbbra is David Harrington szellemi irányítása alatt álló négyes – nevére rácáfolva – térelvű, nem pedig időelvű társulás. A Kronost nem foglalkoztatja különösebben a vonósnégyes történetisége, a vonós kamarázás Haydntól Schönbergig (és tovább) ívelő fejlődésének és átalakulásainak művészi titka (kivételt jelent Berg-lemezük). A kaliforniai vonósnégyes szívesebben nyúl kortárs alapanyagokhoz, és rendszeresen merít keleti és más egzotikus zenékből, olyan kultúrákból, ahol még talán hírét sem hallották a vonósnégyeseknek. Röviden: a Kronos Quartet szinkretikus zenét játszik. De nem abban az értelemben, hogy a viszálykodó stílusokat vagy műfajokat összefognák, hanem a szó ismertebb jelentésében: a kvartett előadásaiban a legváltozatosabb eredetű zenei elemek, motívumok, stílusfordulatok jelennek meg egymás után, mellett, alkalmasint egymással keveredve. A szellemi káosz azonban relaxáló, inspiratív, harmonikus, és valljuk meg őszintén: unalmas zenei formát ölt. A különnemű muzsikák aggregációjából szükségszerűen hiányzik mindenfajta mélyebb, az összehordott elemek mögül kihámozható rendező elv. Harringtonék arról szeretnék meggyőzni hallgatóikat, hogy az obskurus nép- és műzenék szorgos gyűjtögetése, majd kvartettdarabokká alakítása, és a kamarazenélés bizonyos klasszikus princípiumainak mutatott jópofa fityisz vagy szamárfül elég ahhoz, hogy új értékek jelenjenek meg a zenében. Közben azonban mintha elfeledkeznének róla, hogy igazán értékest és „szellemit” nem a New Age-re is oly jellemző szinkretizmussal, hanem csakis a kiválasztott különféle elemek új, magasabb minőséggé való átalakításával, magyarán: szintézisével tudnának létrehozni. Szintézis, illetve vertikális építkezés helyett azonban a Kronos gyakorlatában jellemzően a horizontális mozgások dominálnak. Művészi energiáikat vízszintes irányban aprózzák szét, és adaptációikkal megmaradnak a merő külsőlegesség fokán, miközben leggyanútlanabb hallgatóikban azt az illúziót keltik, hogy több évtizedes munkálkodásuknak valamiféle egyetemes üzenete van.

Épp ellenkezőleg. Ez a mindenestül profán zenei gyakorlat nem, hogy nem hoz létre magasabb minőséget a sokféle alapanyagénál, hanem még azokét sem képes megőrizni. A hangversenyen (a ráadásokkal együtt) elhangzott mintegy húsz mű szinte bármelyikével példálózhatunk, amikor minőségek helyett csak minőségtörmelékekről beszélünk a Kronos-átiratokban. Nem is nyújthatnak többet minőségtörmelékeknél, hiszen megragadnak a nyersanyagok külső burkánál, s a feldolgozás során elszakítják a műveket azok princípiumaitól. A Kronos-féle eljárás azt sugallja, hogy bármilyen zenei alapszövet vonósnégyessé szabható át, vagy még radikálisabban: bármilyen zene átalakítható bármilyen más zenévé. Ez a nézet technikai értelemben talán igaz lehet, esztétikai vonatkozásban, megszólaltatott hangszerek esetén azonban erősen vitatható.

Más volna a helyzet, ha a Kronos egyetlen hangot se játszana, hanem zenei imitációkkal, zeneművek és partitúrák néma performansszá alakításával kísérletezne. Ez azonban nem az ő útjuk. Ők inkább azzal próbálkoznak, hogy a vonósnégyes-formát és -gyakorlatot meghódítsák a „világzene” számára. Ahány interpretáció, annyi féle lelkiség, kultúra, hit és filozófia. Ha egyáltalán létezik valami, ami összeköti egymással Hamza El Din, Ram Narayan, Jack Body és az Einstürzende Neubauten világát, akkor az a Kronos-interpretáció hangjaiból áradó mantra: „a Vízöntő Korába léptünk, nemsokára itt az új aranykor, addig is gyújtsunk meg egy füstölőt, és meditáljunk”.

Volt egyetlen pillanat a koncerten, amikor a Kronos Quartet kiesett a szerepéből. A nézőtér is megélénkült: az alvók felébredtek, a meditálók visszatértek a való világba, a kezdő relaxálók pedig ijedten kérdezgették egymástól, mi történt. A vonósnégyes már a ráadásoknál járt, s valamelyiküknek eszébe jutott, hogy legutóbbi lemezükről eljátsszák a The Star-Spangled Banner (az amerikai nemzeti himnusz) Jimi Hendrix-féle woodstocki változatát. A Woodstock-generáció életérzését vakmerően újszerűen, ugyanakkor példásan tömören közvetítő gitáros legendás előadását igen jól ismeri a vonósnégyes, és embert nem kímélve, Hendrix torzítós riffjeinek nyomába eredt. A provokatívan fülhasogató encore sajnos társtalan produkció maradt a hangverseny monotóniájában, s nem változtathatta meg egy szigorú, de igazságos amerikai bíráló tömör véleményét: „New Age schlock!”

(2007. november 7. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Kronos Quartet (USA) koncertje; tagjai: David Harrington, John Sherba (hegedű), Hank Dutt (brácsa), Jeffrey Zeigler (cselló)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.