Jazz/World

New York még mindig az a város…

2008.08.23. 00:00
Ajánlom
Chris Potter, harminchét éves New York-i jazzmuzsikus, tenorszaxofonos. Sokszor hallhattuk már Magyarországon is, emiatt a hazai szaksajtó rendre kísérletet tesz arra, hogy „elhelyezze” őt valamiféle láthatatlan rangsorba – különösebb méltatás nélkül. Most javaslom a kollégáknak, hogy ezt talán mellőzhetjük a jövőben, több okból: Chris szinte már haza jár Budapestre, mivel nem rég magyar hölgyet vett feleségül, vagyis akár a „mi fiunknak” is tekinthetjük, továbbá (és ez a fontosabb ok) a ma élő legnagyobb jazz-ikonok partnere, évek óta. Vagyis utóbbiak közül, például Hancock pontosan tudja, hogy kit hív a zenekarába szaxofonozni – a korábbi kolléga, Michael Brecker utódjaként… Tudniillik Potter szakmai kvalitása a tavaly elhunyt mester tudásához mérhető, zenei irányultsága pedig egyszerűen és tisztán a jazzhez van – ahogy ez, az alábbi beszélgetésből is kiderül…

Chris Potter

Fidelio: Kik a jelenlegi partnereid, akikkel turnézol? A jazz mely irányzatához sorolnád jelenlegi zenédet?

Chris Potter: Herbie Hancock a zongorista, a nem kevésbé jelentős Dave Holland bőgőzik, Lionel Loueke gitározik és Vinnie Colaiuta a dobos abban a zenekarban, amellyel jelenleg turnézunk augusztus közepéig. (A Grammy-díjas formáció július 24-én Veszprémben is fellépett. /ML/) Még az idén egy másik koncertkörút is elkezdődik, de azt már saját zenekarommal tervezem, melyben Craig Taborn játszik elektromos zongorán, Adam Rogers gitáron és Nate Smith dobokon. Az elmúlt évek során sok-sok különböző formációban és stílusban is kipróbálhattam magam, de a meghatározó irányt, a gyökereket a hagyományos amerikai jazz jelenti számomra. Ezzel együtt nyitottnak tartom magam bármely más műfaj iránt; klasszikus, funk, rock, vagy akár hip-hop, sőt különböző népzenék is gyakran befolyásolják a játékomat. Ugyanis bármiből lehet modern jazz, mert ez a műfaj képes szinte bármit magába fogadni. A saját stílusomat pedig úgy találom meg, úgy tudom a legjobban érvényesíteni, ha a különböző zenei hatások között megtalálom a közös nevezőt, mely esetemben a személyes látásmódomat tükröző, egyéni hangvételű jazzt jelenti.

FS: Szerinted merre tart a mai jazz? Gondolsz-e új alternatívákra?

CP: Úgy gondolom, a jazz-zene egyik legnagyobb erőssége a rugalmasság. A lehetőségek végtelenek, csak a muzsikusok képzelete vagy szolgálatkészsége szabhat határt ennek a műfajnak, amikor beszűkülnek és képtelenek elmozdulni a sajátjuknak vélt keskeny útról. Pedig a világon szinte már mindenütt vannak jazz-zenészek, akik különböző stílusokban játszanak, miközben megpróbálnak valami újat is kitalálni. A mai jazz fontos jellegzetessége a hely – a hagyományok, a kultúra, a mentalitás – hatása és tükröződése a zenében. Ez teljesen egészséges dolog. Bár az is tény, hogy így sok helyi jellegzetességeket mutató zene nem kerül ki a nagy, nemzetközi színterekre, de legalább – szerencsére – életben marad. A jazz-rajongók sehol nincsenek túl sokan, de akiknek fontos ez a műfaj, azok szenvedélyesen ragaszkodnak is hozzá.

FS: Látsz esélyt arra, hogy magyar muzsikusokkal is dolgozz? Ismersz a magyar muzsikusokat?

CP: Néhány magyar muzsikussal már volt alkalmam együtt játszani, például a Szabó Dániel trióval vagy Dresch Mihállyal, és tervben van a közös munka Szakcsi Lakatos Bélával is. Valószínű, hogy lesz még jó néhány magyar zenész a partnereim között; amiatt is, mert nagyon sok tehetséges jazzmuzsikus van ebben az országban. Úgy érzem a hely energiája rám is hat, az itteni zenészek pedig olyan magas szintre jutottak ez által, hogy egyedülállónak mondható a zenéjük. A magyar zenekultúra története nagyon izgalmas, és szeretnék minél többen tanulni róla.

FS: Mennyire ismered a magyar mentalitást? Tervezed, hogy Magyarországon is fogsz élni?

CP: A magyar kultúra még mindig nagyon új számomra, s a nyelvet sem beszélem megfelelő szinten; úgyhogy nem mindig lehetek biztos abban, hogy az itteni benyomásaim helyesek. A közhangulatból ítélve úgy vélem, a magyar emberek nagyon értelmesek, emiatt rendkívül tudatosan, sokszor ironikusan viszonyulnak az élethez; bár néha kissé búskomornak is látom őket. Ezzel együtt, mindenképp vonzó számomra a Magyarországon tapasztalható emberi hozzáállás. Magyar feleségemmel egyelőre még csak tervezzük, hogy hol fogunk élni, s bár az időnk nagy részét New Yorkban töltjük, biztos, hogy a jövőben Magyarország nagy befolyással lesz az életemre, és sokszor fogunk időzni ott is.

FS: Fontos számodra a New Yorki jazzélet? Amerikában vagy Európában játszol szívesebben?

CP: New Yorknak olyan összetéveszthetetlen ritmusa van, ami miatt ez a város a jazz otthona. Az itteni, a világ minden tájáról származó emberek az afro-amerikai lüktetés hatása alatt élnek. A tudat, hogy Duke Ellington vagy John Coltrane csupán néhány háztömbnyire lakott attól a helytől, ahol most én élek, rendkívül inspiráló. És valljuk be, New York még mindig az a város, amely a világ legjobb jazzmuzsikusait vonzza – többségüknek otthona is. Azt pedig lehetetlen megmondani, hogy hol jobb játszani. Csodálatos élményeim vannak e tekintetben a világ minden tájáról. Azt hiszem, minden az aznap esti közönségen múlik: ha átjut hozzájuk a zene öröme, engem is magával ragad annak a felismerésnek az öröme, hogy nekik játszom!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.