Jazz/World

Nikis belső lobogás

2012.03.04. 17:05
Ajánlom
Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. Pár év alatt Szőke Nikoletta komoly nemzetközi tényező lett a jazz piacon és továbbra is feljövőben van - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL.

Hivatalosan február 28-án jelent meg Szőke Nikoletta új szólólemeze Japánban, amely sorrendben már az ötödik. A 29 éves Niki pályája egyenes vonalú fejlődést mutat, és ez a vonal meredeken emelkedik felfelé: első nyilvános fellépése mindössze tíz éve volt. Négy évvel később, szinte a teljes ismeretlenségből megnyerte a Montreux-i jazzfesztivál keretében az énekesek számára megrendezett Shure tehetségkutató versenyt. Azóta négy, egységesen magas színvonalú szólólemezt adott ki Japánban, és még a magyarországi bemutatkozó lemezét is átvette japán kiadója a Gramytől. És egy utolsó számadat, ami sok mindent elárul: ugyancsak tíz éve játszik azokkal a zenészekkel, akikkel az új lemezen is.

Nikinél úgy általában minden a helyén van. Azt hiszem, ezért ő talán az egyetlen magyar énekes, aki itthon élve ilyen rövid idő alatt ennyi lemezt tudott külföldön kiadni, és nem is akárhol, hanem az USA utáni második legjelentősebb jazzlemez-piacon, Japánban. Nyugodt, kiegyensúlyozott alkata, technikai eszköztára, a zenei kérdésekben lényeglátó képessége, törekvése a pontos kifejezésre folyamatosan viszik előre.

Egy jazzénekes produkciója sok olyan tényezőnek is ki van téve, amelynek a hangszeres szólistáké nem vagy csak kevésbé, ezért a produkció zenei belbecse, a szép és művelt hang még nem garancia a sikerre. Viszonylag sok magyar jazzénekes bizonyította már tehetségét, ami a hagyományos repertoár színvonalas, sőt egyéni előadását illeti, mégsem jutottak el tartósan országos ismertségi szintre, még kevesebben tudtak a nemzetközi versenyben érvényesülni.

Niki megjelenése még akkor is teljesen rendben volt, amikor terhesen rögtönzött Bobby McFerrinnel Budapesten. Színpadi jelenlétéből azt olvasom ki, hogy vannak ugyan dolgok, amiktől tart egy kicsit néha, de alapvetően békében van önmagával, helyzetével, két lábbal áll a földön, ahol a legfontosabb neki az éneklés. Erre utalt egyébként a tavalyi londoni magyar-brit jazzfesztivál szervezője, Pallai Péter is a beszámolójában, merthogy Niki azzal aratott nagy sikert a 606-ban novemberben, hogy felszabadult és erőteljes is volt, nem csak színvonalas, mint általában.

Gyakori akadály az érvényesüléshez, hogy nem mindig meggyőző néhány magyar énekes angol kiejtése, bár az utóbbi években ezen a téren jelentős előrelépés történt. Niki ebben is kiváló - egyébként előbb kezdett az angol szakon az ELTÉ-n és csak azután fordult rá a jazzpályára. Sőt, meggyőzően viszi a következő magasságot is: saját angol szövegeit énekli. Jó, ezek nem próbálják lóugrásban, sem gyök alatt megoldani a világrejtvényt, viszont ami a szívén, az a száján.

Pestiesen azt is szokták mondani az ilyen produkcióra, hogy nagyon egyben van: zene, szöveg, kiállás. Niki életrajzát honlapján teljes természetességgel a születési évszámával kezdi - persze bárki más, a világ nagyobb jazzsűrűségű országaiban is büszke lehetne arra, amit Niki elért ilyen rövid idő alatt. Viszont az a gyanúm, hogy amikor majd elmúlik harminc, sőt negyven, akkor sem fogja titkolni, mert nincs külön az énekesnő és az ember, nincs szerepjáték vagy megcsinált színpadi perszóna, Szőke Niki egyszerűen magát adja: szépen felöltözik és kiáll énekelni, mert ezt szereti és ebben találja meg önmagát, miközben nem átall kétgyerekes anyaként vagy éppen szerelmesként is megnyilvánulni. Énekel ugyan szerepként értelmezhető dalszöveget is, de azt hiszem, ami nagyon messze áll személyiségétől, azokat passzolja.

Produkciójának legnagyobb erénye a kidolgozottság - mondom ezt annak ellenére, hogy a jazz legnagyobb vonzereje, a virtus lényege a rögtönzés. A jazzénekesnek ebből a szempontból is nehezebb dolga van, mint a hangszeres társaknak - a legtöbb hangszer nagyobb hangterjedelmet kínál, a furcsa gesztusokat is hamarabb megbocsátják a hangszereseknek. Persze a kidolgozottsághoz még egy előfeltételt is teljesít Niki és zenekara az új lemezen: az énekes és az együttes tagjainak saját számaiból meg az általa igazán kedvelt, a tipikus jazzénekes repertoárban alig szereplő nótákból rakta össze az új lemezt is. Egyéniségének kifejeződése ebben is tovább finomodott, sikerül kiemelkedően egyéni repertoárt előállítani. A kidolgozottság Nikinél azt jelenti, hogy amikor belekezd egy-egy számba, már nagyon pontos képe van arról, hogy mit akar vele közölni és milyen eszközökkel, és ezt finom váltásokkal is aláhúzza, majdnem minden számra "elő tud venni" egy másik hangszínt.

Régi partnere, Oláh Szabolcs jegyzi a fondorlatosan kanyargó címadó dallamot, az Inner Blaze-t, ennek és további háromnak az angol szövegét pedig Niki. Az előző Atelier Sawano kiadású lemezhez hasonlóan, amelyet Rozsnyói Péter szerzeménye nyitott, most is a kollegialitás a fő oka annak, hogy mai magyar jazzelőadó szerzeményét választották a lemez élére a japán producerek támogatásával. Ismét hasít egy Sting-szám, ezúttal a Fields of Gold, de talán még ennél is jobban a már itthon is valamennyire ismert Michael Franks egyik emlékezetes száma, amelyet Antonio Carlos Jobim emlékére írt. Két aktuális nagymester, Chick Corea és Tom Harrell számai eléggé ritkán hallhatóak, de az utóbbi az igazán nagy dobás Niki lemezén. Két hagyományosabb, mainstream örökzöld is színesíti a lemezt. A zenekar saját számai valahol a két véglet, Henry Mancini és Stevie Wonder között keresik helyüket a stíluspalettán, de a lemez ezzel együtt is határozottan egységes hangzásvilágban mozog. A hangszerelés nagyszerű, az alap kíséretet, Szakcsi Lakatos Róbert, Barcza Horváth József és Mohay András svájci óramű pontosságával működő trióját két (náluk fiatalabb) szólista, Bolla Gábor szaxofonos és Fenyvesi Márton gitáros árnyalják néhány számban, kolosszális empátiával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.
Jazz/World budapest folk fest

„A zenémben benne van az őseim gyökértelenségének fájdalma is”

Juan de Lerida Franciaországban élő flamencogitáros számára a zene az az út, amin visszatalál spanyol gyökereihez. A flamenco nuevo jeles képviselőjét magyar jazz- és klasszikus zenészek kísérik ezen az úton május 25-én, a Kobuci Kertben, a Budapest Folk Fest keretében.
Jazz/World ajánló

„A zene egy lelki húron való pendülés” – Film készült a 100 Tagú Cigányzenekarról

Halász Glória Alla Zingara című dokumentumfilmje a világhírű 100 Tagú Cigányzenekar történetén keresztül mesél a zene falakat ledöntő, egységet kovácsoló és felemelő erejéről.
Jazz/World ajánló

Ha szereted a Nagy Gatsby-t, ez a koncert neked szól

Gájer Bálint és Szűcs Gabi swingénekesek visszareptetnek a ’20-as évek fülledt, dekadens világába június 13-án a Kobuci Kertben.