Jazz/World

Nina Simone: "A jazz egy fehér fogalom a feketék meghatározására"

2015.04.21. 13:22
Ajánlom
A huszadik század egyik rendkívüli művésze volt, az amerikai zene ikonja, aki figyelemreméltó tehetségén keresztül emberjogi aktivistaként is tekintélyt szerzett. Nina Simone 1933. február 21-én született.

"A jazz egy fehér fogalom a feketék meghatározására. Az én zeném fekete klasszikus zene"

- hangzott el egy interjújában, amikor kijelentette, kifejezetten utálja, ha jazz-énekesnőnek nevezik. Mint énekes, dalszerző, zongoraművész, egyaránt kiemelkedőt alkotott. Művelte a klasszikus zenét, énekelt és játszott jazzt, bluest, soult, folkot, R&B-, gospel- és popdalokat és sanzont is. Több mint ötven albuma jelent meg.

GettyImages-1049891374-161643.jpg

Nina Simone 1979-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Nina Simone nagyon szegény családba született. Hét testvérével együtt nőtt fel. Már kisgyermek korától kezdve zongorázott, és korán megtanulta a templomi orgonajátékot is. Tehetségének köszönhetően a New York-i Juilliard School of Music tanítványa lett. Az iskola ideje alatt mulatókban játszva keresett pénzt.

Művésznevét 1954-ben vette föl Simone Signoret francia színésznő tiszteletére, és a „nina" (kislány) spanyol szó után.

Első felvételén 1959-ben a Porgy és Bessből az I Love You Porgy-t énekelte lemezre, a rhythm and blues-listán a második, a Billboardon bekerült vele a Top 40-es listára. Korai dalai közül kiemelést érdemel Jacques Brel Ne Me Quitte pas című dala, a Nobody Loves You When You're Down And Out, a Trouble In Mind. Kezdetektől szerepeltek lemezein saját szerzeményei is. A hatvanas években - ez volt pályája csúcsa - a House Of The Rising Sun, az I Put A Spell On You, a Don't Let Me Be Misunderstood, a Strange Fruit, a Hairből az I got Life, az I Ain't Got No, a Gibb-testvérek To Love Somebody nagyszerű feldolgozás volt.

GettyImages-1943883-162214.jpg

Nina Simone 1964 októberében (Fotó/Forrás: Getty Images)

Fiatalon bekerült a polgárjogi mozgalomba, felemelte szavát a fajüldözés ellen. Dalai közül tükrözte állásfoglalását a (To Be) Young, Gifted and Black, az Old Jim Crow, a Backlash Blues, a Why?, valamint a Mississippi Goddam . Az amerikai hatóságok ezt egyre nehezebben tolerálták. 1970-ben Barbadosra, majd Libériába költözött, később Európában telepedett le. Amikor 1978-ban hazatért, adótartozásai miatt letartóztatták. Az énekesnő a vietnami háború elleni tiltakozásul tagadta meg az adó befizetését.

Nyilatkozataiban többször kifejtette, hogy Amerikában nem jó feketének lenni.

A hetvenes években Billie Holiday- és Jacques Brel-szerzemények, filmdalok, népdalok kerültek repertoárjába. Kis együttesekkel, combókkal jazzt játszott, gospelt énekelt, miután kevesebb slágert vállalt, a közönség elpártolt tőle, s komoly anyagi nehézségek között élt. A nyolcvanas évektől szerepelt a televízióban, egyik korai dala, a My Baby Just Cares For Me Angliában lett siker. A kilencvenes években Franciaországban többször összetűzésbe került a törvénnyel:

egyik szomszédja fiát légpuskával meglőtte, mert az nevetésével és ricsajozásával zavarta a koncentrálásban.

Máskor a lemezkiadó cége adminisztratív munkatársára lőtt rá, aki szerinte kevesebb tiszteletdíjat fizetett neki, mint kellett volna.

Ekkoriban már nyilvánvaló volt mindenki számára, hogy kirohanásai nem csupán bonyolult, karakteres, különc habitusából erednek, hanem más, vélhetően pszichés problémák állhatnak a háttérben. Ám

az, hogy valóban bipoláris zavarral - a mániás depresszió súlyosabb fajtája - kezelték 1960-as évektől, csak a halála után megjelent életrajzából derült ki.

1993-ban az A Single Woman Amerikában is nagy siker volt. 1991-ben könyv jelent meg életéről I Put a Spell On You címmel. Hetvenedik születésnapját két hónappal túlélve hunyt el. 2003 áprilisában több száz ismert muzsikus búcsúztatta a franciaországi Carry-le-Rouet-ban.

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

Kapcsolódó

6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved

A jazz története elválaszthatatlan a faji identitás kérdésétől és a feketék polgárjogokért folytatott küzdelmétől. A szegregációról szóló ikonikus jazz-szerzemények közül válogattunk.

Botrányosra sikerült a Nina Simone életéről szóló film

Botrányosra sikerült a Nina Simone életéről szóló film

2016 határozottan a jazzfilmek éve is, a Miles Davisről szóló Miles Ahead és a Chet Bakert bemutató Born To Be Blue után itt egy harmadik film, amire érdemes várni: Zoe Saldana főszereplésével elkészült a Nina Simone életéről szóló Nina.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünnepelték a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.