Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

2019.04.20. 09:05
Ajánlom
A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

Ida Nielsent valószínűleg sokkal többen ismerik, mint gondolnánk. A dán hölgy ugyanis nem más mögött pengette a basszusgitárt 6 éven keresztül, mint a popzene legendája, Prince mögött. Természetesen nem véletlenül akadt meg rajta Prince szeme, hiszen Ida addigra már saját nevén – ami volt már Ida Funkhouser, Bassida és Bass Ida – is elismerést szerzett a szakmában. Lendületes színpadi jelenléte és technikai felkészültsége mellett talán az volt a legnagyobb meggyőző erő szerződtetésére, hogy Ida tényleg szinte minden stílusban otthon érzi magát, így Prince funky stílusát is hamar magáévá tette.

Kevés európai muzsikus képes tartani annak feszes ritmusát, pláne úgy, hogy improvizatív játékával nemcsak oldja, de színesíti is a mechanikusan ismétlődő basszusmeneteket.

2008-ban jelent meg első, Marmalade című lemeze, ezt 2011-ben a Sometimes a Girl Needs Some Sugar Too, majd 2016-ban a turnitup követte. Legfrissebb, az oldschool funkot a nu soullal és hiphoppal ötvöző korongja, a Time 2 Stop Worrying (bout the weird stuff) pedig idén látott napvilágot, amelyről a Fesztivál Színházban is biztosan hallhat majd a közönség néhány dalt.

Jazzkörökben a Thelonius Monk énekverseny a műfajban elért világsikerek előszobájának számít: aki ott maradandót alkot, annak fényes jövőt ígérnek a műfajban. Nem volt ez másképp Jane Monheit esetében sem, aki az 1998-as versenyen egészen a dobogó második fokáig jutott. Az akkor 20 éves énekesnőnek rögtön fel is ajánlottak egy szerződést, ennek eredményeként jelent meg két évvel később debütáló lemeze, a Never Never Land. Monheit kristálytiszta hangja, könnyed hajlításai és csábító hangszíne lehengerlő sikert aratott. A siker azóta is töretlen: két tucatnyi szólólemez, két Grammy-jelölés, és számtalan vendégszereplés olyan duettpartnerekkel, mint Michael Bublé, John Pizzarelli vagy épp Ivan Lins. Kimódoltságtól mentes, fölényes technikai tudásról árulkodó, ám mégis elegáns előadásmódja pedig tökéletessé teszi a legendás Ella Fitzgerald örökségének gondozására:

legutóbbi, 2016-os lemezén a jazz koronázatlan királynője előtt tiszteleg, saját képére formálva dalait. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben az idén húszéves Budapest Jazz Orchestra kíséri majd.

Bár Tia Fuller gyermekkorában zongorázni és fuvolázni is tanult, a szívét hamar rabul ejtette egy, a közgondolkodásban kevésbé nőiesnek tartott hangszer, a szaxofon. A románc komolyságát pedig mi sem jelzi jobban, minthogy Fuller 2013 óta

a patinás Berklee College of Music jazztanszékének főállású professzora.

Hogy a jövő jazz-zenészeinek nevelése mellett jut-e ideje a karrierje építésére? A válasz a leghatározottabb igen: öt szólólemeze mellett olyan sztárokkal zenélt együtt, mint Esperanza Spalding, Dianne Reeves és Nancy Wilson, 2018-as Diamond Cut albumán pedig nem kisebb nevek szerepelnek, mint Dave Holland vagy a Müpában többször is fellépő Jack DeJohnette. Muzsikált Barack Obamának a Fehér Házban, szerepelt az Oprah Winfrey Show-ban, a Good Morning Americában, fellépett az American Music Awards és a Grammy Awards díjátadó gáláján, nem mellékesen Beyoncé turnézenekarának állandó szaxofonosa. Kvartettjével bejárta már Afrika és Európa több országát, a legnevesebb klubokban és koncerttermekben zenélt, május 5-én pedig végre a Müpa is felkerül a listára.

Ida Nielsen & Band

2019. május 3. péntek 20:00- 22:00

Fesztivál Színház

Ida Nielsen - basszusgitár, ének; Kuku Agami – rap; Phong Le - billentyűs hangszerek, ének; Oliver Engqvist - gitár, ének; Patrick Dorcean - dob, elektronika

Jane Monheit és a Budapest Jazz Orchestra

2019. május 4. szombat 20:00- 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Tia Fuller & Band

2019. május 5. vasárnap 20:00-22:00

Fesztivál Színház

Tia Fuller – szaxofon; Andrew Renfroe – gitár; Chris Smith – bőgő; Mark Whitfield jr. - dob

A borítóképen balról jobbra Ida Nielsen, Tia Fuller (fotó: Jerris Madison) és Jane Monheit (fotó: Matthew Holler)

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

Kapcsolódó

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ülj föl a balatoni jazzhullámokra! – Jön az első Babel Jazz Fesztivál

A Babel Sound világzenei fesztivál szervezői ezúttal a jazz műfaján belül teremtik meg azokat az ünnepi találkozásokat, amik immár a Babel védjegyét jelentik. Május 27. és 29. között Budapesten, május 30-tól június 1-ig pedig Balatonbogláron várnak az izgalmas hazai és külföldi együttesek.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

A gothic metál egyik legnépszerűbb énekesnője a Zsidó Művészeti Napokon

Izgalmas zenei fúzióval érkezik az idei Zsidó Művészeti Napokra Moran Magal izraeli származású énekesnő.
Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.