Jazz/World

Nomád vándorcirkuszból a Cannes-i vörösszőnyegre

2017.05.07. 10:01
Ajánlom
Alexandra Beaujard szó szerint nagy utat tett meg: egy francia nomád vándorcirkuszos csapattal járta Európát, míg végül kikötött az erdélyi Szászcsáváson, ahol összeismerkedett a híres csávási Jámbor-zenészdinasztia egyik tagjával, a prímás Jámbor Ferenc "Tocsilával". Így indult az elsöprő erejű Nadara történe, akik május 25-én a Budapest Folk Festen is fellépnek.

- Alexandra, hogy kerültél Szászcsávásra?

- Egy nomád francia társulattal, a Croque mule-al, amelyben zsonglőrök és zenészek is voltak érkeztünk Franciaországból Magyarországra. 2000 telén Pécs mellett Magyarlukafán táboroztunk. Ott találkoztunk pécsi zenészekkel és azt kérdeztük tőlük, hogy hol találkozhatnánk igazi cigányzenészekkel. Azt ajánlották, hogy mindenképpen nézzük meg az akkor éppen Pécsen fellépő Szászcsávási Zenekart. Találkoztunk is velük és meghívtak bennünket Csávásra, hisz nekik is voltak lovaik és szívesen tanítanak minket muzsikálni.

Az öszvér vontatású lakókocsijainkkal hat hónap alatt érkeztünk Szászcsávásra.

Barátok lettünk, 2001-ben egy cigány egyesületet hoztunk létre, 2002-ben pedig elindult a Nadara.

Alexandra Beaujard

Alexandra Beaujard

- A Transylvania című film sikere mekkora lökést jelentett a zenekar karrierjében?

- Tony Gatlif régóta akart velem találkozni. Azt hallotta rólam, hogy cigányzenészekkel muzsikálok és együtt is élek a közösséggel. Kolozsváron találkoztunk, először abban segítettem neki, hogy jó zenészeket találjon, majd rendezőasszisztens lettem a filmben. A filmben szereplő összes zenekar a segítségemmel került be a filmbe. Fontosnak tartom kiemelni, hogy mindegyik a saját zenéjét játszotta. Tony Gatlifnak köszönhetjük, hogy pl. a Nadara eljutott a Cannes-i Filmfesztiválra, játszhattunk a monacói hercegnek és biztos vagyok benne, hogy mindez segítette a karrierünket.

Őszintén, kicsit többet vártunk a filmtől, mert én az igazi erdélyi cigányzenét, magyar zenét, román zenét akartam bemutatni, de Gatlif ezeket összekeverte.

- A Transylvaniában együtt szerepeltetek Palya Beával. Később is találkoztatok, volt Vele más együttműködés is?

- Tony Gatlif először Mitsoura Mónit akarta szerződtetni, de valami miatt ez nem jött össze. Marina Pommier, a Sziget Roma Sátor programszervezőjén keresztül találkoztunk Palya Beával, aki a filmben a saját zenekarával játszott. Beával később több fesztiválon találkoztunk, de sosem játszottunk vele együtt.

- Tony Gatlif Liberté című filmjében is feltűnik a zenekar neve. Milyen emlékeitek vannak Gatlifról?

- A Liberté-ben nem az egész zenekar játszik, mert a forgatás idején máshol voltak fellépéseik. Így Tocscila, Csángáló, Tinkuta, Tocsila húga, és a férje Mezei Calin szerepelt a Libertében. Tocsila szervezte a koncentrációs tábor jelenetben szereplő 150 cigány statisztát, valamint a film zenéjében is játszik.

Nagyon jó emlékünk van a forgatásról, mert Gatlif filmjeiben mindenki úgy érzi, mintha egy nagy családban élne.

Eredetileg több zene és tánc volt tervezve a filmekbe, de sajnos végül nem minden került bele a végső verziókba.

- A Parno Graszttal is dolgoztatok együtt, sőt jó barátságban vagytok velük. Hogy akadtatok egymásra? Rajtuk kívül ismertek más magyarországi cigányzenekart is?

A Parno Graszttal egy fesztiválon találkoztunk Magyarországon. A zenészek gyorsan összebarátkoztak, hisz a cigányzenészek egy nagy családba tartoznak. Később a Parno Graszttal több fesztiválon találkoztunk. Több magyarországi cigányzenekart ismerünk, többek közt a Szilvási Gipsy Bandet, az Ando Dromot, a Romano Dromot, a Kalyi Jagot és a Karaván Famíliát.

- Mennyire változott az az erdélyi társadalmi és kulturális környezet, amely alapvetően inspirálta a zenéteket?

- Amikor elkezdtem együtt játszani a Nadarával, a zenészeket nem nagyon becsülték, nem is az eredeti zenéjüket játszották. Csak a manale és a diszkó ment. Mi kicsit újítottunk, hisz az eredeti zenét játszottuk, eredeti hangszerekkel, később került be a szaxofon, a tangóharmonika és a gitár.

Nadara

Nadara

Azt akartunk megmutatni, hogy Erdélyben nem csak magyar zene volt, hanem cigány és román zene is! Mi a három erdélyi népcsoport kultúráját mutattuk be, ami újdonság volt.

Indítottunk egy egyesületet a faluban, mert azt gondoltuk, hogy szükség van arra, hogy megőrizzük a kultúránkat, amit a magyarok ápolnak és tisztelnek, és fennáll a veszélye, hogy mindez eltűnik az öregek halálával. A falusi gyerekek sajnos mar nem tanultak zenét és táncot, és most Tocsila célja az, hogy megtanítsa a csávási gyerekeknek mindazt, amit Ő tanult apjától a brácsás Mezei Ferenc Csángálótól, illetve Jámbor István Dumnezeu-tól, akik mindketten a Szászcsávási Band tagjai.

- Csak akusztikus hangszereket használtok, miközben több pályatársatok beemeli az elektronikát a hangszerelésbe. Ti nem gondoltatok erre?

- Lakodalmakban már elektromos hangszerekkel játsszunk, (elektromos hegedű, zongora, gitár, basszusgitár), de koncerten nagyon ritkán, csak ha kérik.

- A hosszú pályafutásotok ellenére mindig elsöprő lendülettel és kedvvel zenéltek. Mi a titka?

- Nagyon igaz! Mindegyik zenésznek egyéb munkája is van. Van, aki a Marosvásárhelyi Nemzeti Együttesben játszik, ahol szigorúság van.

A Nadara csak öröm, itt mindenki úgy zenél, ahogy érzi, szívből. Keveset is próbálunk, azért, hogy mindig friss legyen a zenénk!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.