Jazz/World

Nyárvégi jazz ábécé

2013.08.29. 07:06
Ajánlom
A New Orleans Swing Jazzfesztivál a Müpában immár kilencedszer könnyíti meg a nyárból az őszbe való átmenetet. A tradicionális jazz kedvelt találkozója idén a stiláris nyitottság jegyében még szélesebbre tárja kapuit. MAGAZIN

A rendszerváltás előtti jazzéletben itthon szinte átjárhatatlanok voltak a határok a dixieland-együttesek és a modern jazz-zenekarok között: utóbbiak, bizony, lenézték a tradicionalistákat, akikkel sem fesztiválokon, sem klubokban nem nagyon vegyültek. A közérthetőbb dixielandzenekarok viszont sokszor népesebb és hűségesebb közönségre számíthattak a modern jazz-zenekarokénál. Külföldön hamarabb oldódott ez a nehezen indokolható különállás, Észak-Amerikában pedig nem is volt általános: ugyan a modernisták és a tradicionalisták ott sem keresték állandóan egymás társaságát, de azért a kölcsönös tisztelet mindig megvolt.

Persze arra is akadnak kitűnő példák, hogy valaki mindkét fő irányzatot, a klasszikus és a modern stílust egyszerre műveli, például különböző zenekarokban más és más felfogásban játszva. Lew Tabackinnak, az amerikai szaxofonosnak, aki már több mint ötven éve van a pályán, ez a fajta kettősség sosem okozott gondot, hívei mind a klasszikus, mind a mai jazz rajongói között megtalálhatók. Talán azért, mert szaxofonosként inkább a tradicionális, fuvolásként viszont inkább a modern megszólalás a sajátja. Ráadásul az avantgárdtól sem áll távol, mert felesége a japán származású amerikai zongorista, Toshiko Akiyoshi, akivel kettesben harminc éven át vezettek egy világhírű big bandet. Akiyoshi viszont nemhogy a modern, hanem egyenesen az avantgárd jazz képviselője.

Tabackin szülővárosában, Philadelphiában a középiskolában kezdett fuvolázni és szaxofonozni, a konzervatóriumot az előbbi szakon végezte. A katonai szolgálata után New Yorkba költözve néhány éven belül a legnagyobbak hívták el magukhoz: először a gitáros Tal Farlow és a zongorista Don Friedman, majd az énekes-zenekarvezető Cab Calloway, a magas hangok specialistájaként ismert trombitás, Maynard Ferguson, valamint a Thad Jones-Mel Lewis nagyzenekar. De muzsikált Joe Henderson, Clark Terry és Elvin Jones mellett is, sőt még Zoller Attilával is dolgozott az évtized vége előtt. Pályáját tehát úgy is megrajzolhatjuk, hogy magasan indult ötven éve, és azóta sem engedett egy hajszálnyit ebből a színvonalból.

Akiyoshival 1968-ban ismerkedett meg, a bigbandjüket előbb Los Angelesben, később New Yorkban működtették: 23 lemezt rögzítettek, amerikai, európai és japán turnékon szerepeltek. Azóta Tabackin a kisegyüttesekre helyezte a hangsúlyt, az utóbbi hónapokban szerepelt a Newport Allstars-zal, úgynevezett francia triójával, és újra játszott a Tenority című, korábbi lemezének kiválóságaival: Randy Brecker trombitással, Peter Washington bőgőssel és Lewis Nash dobossal. Ők hárman, valamint felesége együtt vették ki részüket a Highlights in Jazz című New York-i gálából három éve, amelyen Tabackin volt az ünnepelt.

Tenoron Tabackin főleg a Coleman Hawkins-féle öblös, testes, de közben finom lelki rezdüléseket is mutató hangzásideál követője. Persze ez nem jelent utánzást, Tabackin maga egy interjúban ezzel kapcsolatban Art Pepper szaxofonost idézte, aki szerint akkor válik az ember utánzóvá, ha csak egy, legfeljebb két ideálja hangzását próbálja imitálni. Ha viszont a jazz több nagyságát utánozza, az már tanulás, olyan munka, aminek a végén a sok megismert stíluselemből ki fogja tudni keverni a csak rá jellemző színeket: „én a saját magam módján meg akarom őrizni a jazz nagy tenorosainak személyiségét" - tette hozzá. Ezt a mondatot, persze a saját hangszerére vonatkoztatva, akár a zongorista Szakcsi Jr. is mondhatta volna, aki él-hal a jazztörténeti  hagyományért. A Szakcsi-trió fogja Budapesten kísérni Tabackint, és ezen az alapon nem nehéz elképzelni, hogy hamar megtalálják majd a közös hangot.

A másik magyar zenekarnak, a Hungarian Swing Companynak is lesz amerikai vendégszólistája, John Allred személyében. A kvintett harmincasokból álló, többségükben a Zeneakadémia Jazz Tanszékén végzett tagjai mind „kétlakiak", vagyis éppen annyira otthon vannak a modern jazzben, mint a klasszikusban, mindkettőt egyaránt szívesen játsszák. Juhász Attila például rendszeresen szerepel szerzőként és egy másik zenekarral a Jazzy Rádió műsorán, Dennert Árpád a Budapest Jazz Orchestra big band tagja a bőgős Sárkány Sándorral és a dobos Berdisz Tamással együtt, Korb Attila harsonás pedig a Bohém Ragtime Jazzband és (a valóban) Modern Art Orchestra rezes szekciójában játszik. Jam sessionökre is szeret járni, és ezt eddig csak egyszer bánta meg: amikor egy Bohém-koncert után beállt örömzenélni az asconai jazzfesztiválon, mindez talán tíz éve lehetett. Később ugyanis csatlakozott egy amerikai harsonás is, akiről hallott már azelőtt, egy bizonyos John Allred. Amikor a számnak vége lett, Attila jobbnak látta elcsomagolni a harsonát, mert kollégája olyan rettentően jól játszott, hogy ott másnak aligha teremhetett babér, legalábbis ugyanazon a hangszeren. Bizonyos szempontból tehát Attila magát hozta „nehéz" helyzetbe, amikor javasolta Allred pesti meghívását, de, mint mondja, nem csak retteg, hanem gyakorol is közben...

Allred egyébként, Tabackinhez hasonlóan tart egy rövid mesterkurzust is, és arra is biztosan sokan el fognak jönni, hiszen neki a klasszikus és a modern jazz világában egyaránt óriási hírneve van; valóságos névsorolvasás lenne, ha zenésztársait sorolnánk, Paul Ankától Ray Charleson át Scott Hamiltonig és Woody Hermanig. Készített is Jeff Barnharttal és Danny Cootsszal A  jazz ábécéi címmel lemezt, ami nyilvánvalóan utal professzoros felkészültségére is. Állandó zenekarát együtt vezeti Warren Vachéval, aki korábban kiugró sikerrel szerepelt ezen a fesztiválon a Müpában.

A New Orleans zárónapján a klasszikus jazz újabban egyre népszerűbb ága, a szving nemcsak hangszeres, hanem énekes előadásban is felhangzik, Gájer Bálintnak és a Group 'N' Swing zenekarnak köszönhetően. Bálint Jamie Cullum és Michael Bublé példáját követve indult a pályán, a TV2 legutóbbi tehetségkutatójának második helyezettjeként sokan megismerték rokonszenves előadói személyiségét. A tíztagú Group 'N' Swing korhű produkciójának fényét szvingtáncos párok fogják emelni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.