Jazz/World

Nyárvégi jazz ábécé

2013.08.29. 07:06
Ajánlom
A New Orleans Swing Jazzfesztivál a Müpában immár kilencedszer könnyíti meg a nyárból az őszbe való átmenetet. A tradicionális jazz kedvelt találkozója idén a stiláris nyitottság jegyében még szélesebbre tárja kapuit. MAGAZIN

A rendszerváltás előtti jazzéletben itthon szinte átjárhatatlanok voltak a határok a dixieland-együttesek és a modern jazz-zenekarok között: utóbbiak, bizony, lenézték a tradicionalistákat, akikkel sem fesztiválokon, sem klubokban nem nagyon vegyültek. A közérthetőbb dixielandzenekarok viszont sokszor népesebb és hűségesebb közönségre számíthattak a modern jazz-zenekarokénál. Külföldön hamarabb oldódott ez a nehezen indokolható különállás, Észak-Amerikában pedig nem is volt általános: ugyan a modernisták és a tradicionalisták ott sem keresték állandóan egymás társaságát, de azért a kölcsönös tisztelet mindig megvolt.

Persze arra is akadnak kitűnő példák, hogy valaki mindkét fő irányzatot, a klasszikus és a modern stílust egyszerre műveli, például különböző zenekarokban más és más felfogásban játszva. Lew Tabackinnak, az amerikai szaxofonosnak, aki már több mint ötven éve van a pályán, ez a fajta kettősség sosem okozott gondot, hívei mind a klasszikus, mind a mai jazz rajongói között megtalálhatók. Talán azért, mert szaxofonosként inkább a tradicionális, fuvolásként viszont inkább a modern megszólalás a sajátja. Ráadásul az avantgárdtól sem áll távol, mert felesége a japán származású amerikai zongorista, Toshiko Akiyoshi, akivel kettesben harminc éven át vezettek egy világhírű big bandet. Akiyoshi viszont nemhogy a modern, hanem egyenesen az avantgárd jazz képviselője.

Tabackin szülővárosában, Philadelphiában a középiskolában kezdett fuvolázni és szaxofonozni, a konzervatóriumot az előbbi szakon végezte. A katonai szolgálata után New Yorkba költözve néhány éven belül a legnagyobbak hívták el magukhoz: először a gitáros Tal Farlow és a zongorista Don Friedman, majd az énekes-zenekarvezető Cab Calloway, a magas hangok specialistájaként ismert trombitás, Maynard Ferguson, valamint a Thad Jones-Mel Lewis nagyzenekar. De muzsikált Joe Henderson, Clark Terry és Elvin Jones mellett is, sőt még Zoller Attilával is dolgozott az évtized vége előtt. Pályáját tehát úgy is megrajzolhatjuk, hogy magasan indult ötven éve, és azóta sem engedett egy hajszálnyit ebből a színvonalból.

Akiyoshival 1968-ban ismerkedett meg, a bigbandjüket előbb Los Angelesben, később New Yorkban működtették: 23 lemezt rögzítettek, amerikai, európai és japán turnékon szerepeltek. Azóta Tabackin a kisegyüttesekre helyezte a hangsúlyt, az utóbbi hónapokban szerepelt a Newport Allstars-zal, úgynevezett francia triójával, és újra játszott a Tenority című, korábbi lemezének kiválóságaival: Randy Brecker trombitással, Peter Washington bőgőssel és Lewis Nash dobossal. Ők hárman, valamint felesége együtt vették ki részüket a Highlights in Jazz című New York-i gálából három éve, amelyen Tabackin volt az ünnepelt.

Tenoron Tabackin főleg a Coleman Hawkins-féle öblös, testes, de közben finom lelki rezdüléseket is mutató hangzásideál követője. Persze ez nem jelent utánzást, Tabackin maga egy interjúban ezzel kapcsolatban Art Pepper szaxofonost idézte, aki szerint akkor válik az ember utánzóvá, ha csak egy, legfeljebb két ideálja hangzását próbálja imitálni. Ha viszont a jazz több nagyságát utánozza, az már tanulás, olyan munka, aminek a végén a sok megismert stíluselemből ki fogja tudni keverni a csak rá jellemző színeket: „én a saját magam módján meg akarom őrizni a jazz nagy tenorosainak személyiségét" - tette hozzá. Ezt a mondatot, persze a saját hangszerére vonatkoztatva, akár a zongorista Szakcsi Jr. is mondhatta volna, aki él-hal a jazztörténeti  hagyományért. A Szakcsi-trió fogja Budapesten kísérni Tabackint, és ezen az alapon nem nehéz elképzelni, hogy hamar megtalálják majd a közös hangot.

A másik magyar zenekarnak, a Hungarian Swing Companynak is lesz amerikai vendégszólistája, John Allred személyében. A kvintett harmincasokból álló, többségükben a Zeneakadémia Jazz Tanszékén végzett tagjai mind „kétlakiak", vagyis éppen annyira otthon vannak a modern jazzben, mint a klasszikusban, mindkettőt egyaránt szívesen játsszák. Juhász Attila például rendszeresen szerepel szerzőként és egy másik zenekarral a Jazzy Rádió műsorán, Dennert Árpád a Budapest Jazz Orchestra big band tagja a bőgős Sárkány Sándorral és a dobos Berdisz Tamással együtt, Korb Attila harsonás pedig a Bohém Ragtime Jazzband és (a valóban) Modern Art Orchestra rezes szekciójában játszik. Jam sessionökre is szeret járni, és ezt eddig csak egyszer bánta meg: amikor egy Bohém-koncert után beállt örömzenélni az asconai jazzfesztiválon, mindez talán tíz éve lehetett. Később ugyanis csatlakozott egy amerikai harsonás is, akiről hallott már azelőtt, egy bizonyos John Allred. Amikor a számnak vége lett, Attila jobbnak látta elcsomagolni a harsonát, mert kollégája olyan rettentően jól játszott, hogy ott másnak aligha teremhetett babér, legalábbis ugyanazon a hangszeren. Bizonyos szempontból tehát Attila magát hozta „nehéz" helyzetbe, amikor javasolta Allred pesti meghívását, de, mint mondja, nem csak retteg, hanem gyakorol is közben...

Allred egyébként, Tabackinhez hasonlóan tart egy rövid mesterkurzust is, és arra is biztosan sokan el fognak jönni, hiszen neki a klasszikus és a modern jazz világában egyaránt óriási hírneve van; valóságos névsorolvasás lenne, ha zenésztársait sorolnánk, Paul Ankától Ray Charleson át Scott Hamiltonig és Woody Hermanig. Készített is Jeff Barnharttal és Danny Cootsszal A  jazz ábécéi címmel lemezt, ami nyilvánvalóan utal professzoros felkészültségére is. Állandó zenekarát együtt vezeti Warren Vachéval, aki korábban kiugró sikerrel szerepelt ezen a fesztiválon a Müpában.

A New Orleans zárónapján a klasszikus jazz újabban egyre népszerűbb ága, a szving nemcsak hangszeres, hanem énekes előadásban is felhangzik, Gájer Bálintnak és a Group 'N' Swing zenekarnak köszönhetően. Bálint Jamie Cullum és Michael Bublé példáját követve indult a pályán, a TV2 legutóbbi tehetségkutatójának második helyezettjeként sokan megismerték rokonszenves előadói személyiségét. A tíztagú Group 'N' Swing korhű produkciójának fényét szvingtáncos párok fogják emelni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.