Jazz/World

"Oda-vissza tudja a hangszert"

2014.12.28. 06:58
Ajánlom
Fonay Tibor tavaly megnyerte az Orszáczky Jackie Basszusgitár Tehetségkutató Versenyt, és még abban az évben sikeresen zárta a jazz-tanszék mesterképzését is. Idén ősszel pedig egyike volt annak a tíz fiatal muzsikusnak, aki kiérdemelte a zeneművészet kategória Junior Prima díját. Ezek után nagyon nem csodálkozhatunk, ha a huszonhét éves muzsikus partnerei között már nemcsak a magyar, de újabban a nemzetközi élvonal szereplői közül is megjelenik egy-egy prominens művész. INTERJÚ

- Egy mai srácnak mi jelenti az inspirációt, mely az improvizatív műfajok, vagy konkrétan a jazz felé viszik? Persze azon túl, hogy hamar kiderül a tehetsége, ami felelősséget is jelent...

- Az én korosztályom túlnyomó részét nem a jazz érdekli. Máshol van az ingerküszöb. A hangszeren játszó zenész ma már kevés - főleg, mint látvány. A huszonévesek vizuális élményt is akarnak, a jazz pedig ilyet nem tud adni. Csak a nyitottabb gondolkodású, érzékenyebb embereknél van esélye a műfajnak. Számomra az hat inspirálóan, ami szól, de az is, amikor olyat hallok, hogy valaki oda-vissza tudja a hangszert. Egyébként a punk-rock volt az első olyan külső hatás, mely felkeltette a zenei érdeklődésemet...

- ...vagyis egy szabadszellemű irányzat. Feltételezem, hogy abban a zenében az improvizáció lehetősége is vonzó lehetett számodra.

- Igen, az már a kezdeti időktől érdekelt, bár kissé furcsa dolognak tartottam - viszont az sem mellékes, hogy zenészcsaládba születtem. A hódmezővásárhelyi zeneiskola után az egyik tanárom adott egy válogatás-CD-t, tele csupa hihetetlen basszusgitárossal. Victor Wooten játéka nyűgözött le először, melynek hatására úgy éreztem, ez lehet az én jövőm. Innentől vált napi igényemmé a gyakorlás - azóta is az, de nemcsak azért, hogy minél jobb legyek, hanem mert szeretek a hangszeren egyedül gyakorolni. Csak jóval később, a jazz-tanszakon adódott alkalom, hogy igazi partnerekkel együtt tréningezhettem, játszhattam, aminek legfontosabb tanulsága számomra a zenei kommunikáció fontossága. A kedvenc zenészeim közt akár a tanszékbeli csoporttársaimat is sorolhatnám. Persze a példaképeim között ott van Jaco Pastorius, akitől szinte sokkot kaptam, de nem sokkal kevésbé fontos Victor Bailey, Alain Caron, kicsit később Richard Bona, Matthew Garrison és Hadrien Feraud is. Tőlük tanulok sokat, hála az internetnek. Továbbá rendkívül jó, hogy olyan zenészekkel dolgozhatok, mint Babos Gyula, Binder Károly, László Attila, Sárik Péter vagy Lantos Zoltán.

- Van-e "titkos" késztetésed saját zenére, esetleg zenekarra vonatkozóan, ahol te határoznád meg a művészi koncepciót? 

- Szeretnék egyszer egy saját zenekart, ami nem feltétlenül szving-zenét játszana. Amióta bőgőzöm is - amúgy több produkcióban, mint amennyiben basszusgitározok -, rájöttem, hogy a szvingnek a nagybőgő a lelke. Rám is nagy hatással voltak a régi mesterek, viszont ami engem leginkább lenyűgöz, az inkább különböző stílusok fúziója. Nem jazz-rock, amire legtöbben gondolnak a "fúzió" szó hallatán, hanem bármi, amiből izgalmas új zene lehet; ilyen volt például a Weather Report koncepciója. Lehet kicsit elektronikus, kicsit népi, s persze kicsit jazz is, a lényeg, hogy a sok stílus - mint alapanyag - valami új eredeti dologként szülessen újjá.

- Az elmúlt egy-két évben aratott sikereid azért is figyelemreméltóak, mert te nem vagy úgynevezett frontember, hanem a ritmus-szekció része. Szerinted hogyan sikerült "beelőznöd" a színpad közepén álló szólistákat, vagy domináns zenekarvezetőket?

- Eddigi viszonylag rövid pályafutásom alatt egyre több, és egyre többféle produkcióban, zenekarban játszhattam. Sok stílusban kipróbálhattam magam, és úgy tűnik, nem akadtam el sehol, vagyis egyáltalán nem volt még rossz tapasztalatom semmilyen zenei terepen - a visszajelzéseket tekintve sem.

- Jól működő alkalmazkodó készség, valamiféle intuíció a megfejtés, vagy inkább olyasmi, hogy sokféle zenét hallgatsz?

- Ez utóbbi mindenképp igaz; nagy rajongója vagyok például a kilencvenes évek popzenéjének, de említhetném az indiai klasszikus zenét is, amit újabban gyakran hallgatok. Ezek a változatos külső hatások valahol biztos, hogy nyomot hagynak bennem, még ha nem is fogok az említett műfajokban működni, a stílusérzéket fejleszthetik. Így bátrabban vállalhatok időnként szólista szerepet is.   

- Hogyan keveredtél olyan mai kultikus zenésszel egy produkcióba, mint a norvég trombitás, Nils Petter Molvaer?

- Nils Petterrel sajnos nem sikerült közelebbről is megismerkedni, kissé zárkózott ember, de nagy élmény volt vele játszani. Lantos Zoltán OpenSource formációjának tagjaként adódott alkalom közös koncertre Molvaer és Eivind Aarset partnereként, a Művészetek Palotájában. Nem ismertem a sztárok munkásságát, emiatt nem is volt bennem különösebb stressz. Lehet, hogy ezért sikerült jól a játék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rubens mesterien csempészett rejtett üzeneteket a képeire

Profin és gyakran ironikusan vegyítette munkáiban más mesterek stílusjegyeit, megújította az egyházi festmények nyelvét és még a flamand kárpitművészet felélesztésére is maradt ideje.
Klasszikus

Milyen ember volt Beethoven? - Előadássorozat indul zeneszerzőkről

A Beethoven-emlékévben elsőként a bonni mesterrel foglalkozik Tóth Endre zenetörténész, aki a Kelet Kávézóba invitálja a zeneszeretőket január 20-án.
Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Klasszikus

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.
Vizuál

Drágakőre készült festményre bukkantak a múzeumi raktárban

Hamarosan a közönség is megtekintheti a 17. századi Antonio Tempesta egyik különleges alkotását. Az elmúlt évek kutatásai tisztázták a műtárgy múzeumba kerülésének, majd leltárból való törlésének történetét. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a drágakő lapra (lápisz lazuli) festett mű körültekintő restaurálása is. Az alig egy milliméter vastag kőlap mindkét oldalán egy ószövetségi jelenet látható. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World fesztivál

Négy magyar zenekar lép fel az Eurosonic Fesztiválon

A Bluebay Foxes, a Harmed, a Qualitons, valamint Devil's Trade képviseli Magyarországot a napokban zajló Eurosonic Fesztiválon, Európa legfontosabb showcase fesztiválján és konferenciáján a hollandiai Groningenben.
Jazz/World Rock & Roll

Whitney Houston az egyetlen nő, aki idén bekerül a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába

Az idei új beiktatandók között szerepel még a T. Rex, a Depeche Mode, Notorious B.I.G., a Nine Inch Nails és a The Doobie Brothers is. A Rock & Roll Hírességek Csarnokába azok kerülhetnek be, akik több mint 25 éve adták ki első albumukat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Wolfgang Dauner jazz-zongorista

A német jazz egyik meghatározó „apafigurája” 84 éves volt. Egyaránt alkotott rádiónak, televíziónak, operaháznak, és persze saját jazzegyütteseinek.
Jazz/World ajánló

Melis László emléke előtt tiszteleg a MAO

Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző a Sörgyári capriccio Pepin bácsija által ihletett darabját is előadja január 18-án a Budapest Music Centerben a Modern Art Orchestra.
Jazz/World lemez

Két indiai muzsikustársával készített lemezt John McLaughlin

A legendás gitárművész triójának új albuma január közepén jelenik meg, de már meghallgathat egy számot róla.