Jazz/World

"Oda-vissza tudja a hangszert"

2014.12.28. 06:58
Ajánlom
Fonay Tibor tavaly megnyerte az Orszáczky Jackie Basszusgitár Tehetségkutató Versenyt, és még abban az évben sikeresen zárta a jazz-tanszék mesterképzését is. Idén ősszel pedig egyike volt annak a tíz fiatal muzsikusnak, aki kiérdemelte a zeneművészet kategória Junior Prima díját. Ezek után nagyon nem csodálkozhatunk, ha a huszonhét éves muzsikus partnerei között már nemcsak a magyar, de újabban a nemzetközi élvonal szereplői közül is megjelenik egy-egy prominens művész. INTERJÚ

- Egy mai srácnak mi jelenti az inspirációt, mely az improvizatív műfajok, vagy konkrétan a jazz felé viszik? Persze azon túl, hogy hamar kiderül a tehetsége, ami felelősséget is jelent...

- Az én korosztályom túlnyomó részét nem a jazz érdekli. Máshol van az ingerküszöb. A hangszeren játszó zenész ma már kevés - főleg, mint látvány. A huszonévesek vizuális élményt is akarnak, a jazz pedig ilyet nem tud adni. Csak a nyitottabb gondolkodású, érzékenyebb embereknél van esélye a műfajnak. Számomra az hat inspirálóan, ami szól, de az is, amikor olyat hallok, hogy valaki oda-vissza tudja a hangszert. Egyébként a punk-rock volt az első olyan külső hatás, mely felkeltette a zenei érdeklődésemet...

- ...vagyis egy szabadszellemű irányzat. Feltételezem, hogy abban a zenében az improvizáció lehetősége is vonzó lehetett számodra.

- Igen, az már a kezdeti időktől érdekelt, bár kissé furcsa dolognak tartottam - viszont az sem mellékes, hogy zenészcsaládba születtem. A hódmezővásárhelyi zeneiskola után az egyik tanárom adott egy válogatás-CD-t, tele csupa hihetetlen basszusgitárossal. Victor Wooten játéka nyűgözött le először, melynek hatására úgy éreztem, ez lehet az én jövőm. Innentől vált napi igényemmé a gyakorlás - azóta is az, de nemcsak azért, hogy minél jobb legyek, hanem mert szeretek a hangszeren egyedül gyakorolni. Csak jóval később, a jazz-tanszakon adódott alkalom, hogy igazi partnerekkel együtt tréningezhettem, játszhattam, aminek legfontosabb tanulsága számomra a zenei kommunikáció fontossága. A kedvenc zenészeim közt akár a tanszékbeli csoporttársaimat is sorolhatnám. Persze a példaképeim között ott van Jaco Pastorius, akitől szinte sokkot kaptam, de nem sokkal kevésbé fontos Victor Bailey, Alain Caron, kicsit később Richard Bona, Matthew Garrison és Hadrien Feraud is. Tőlük tanulok sokat, hála az internetnek. Továbbá rendkívül jó, hogy olyan zenészekkel dolgozhatok, mint Babos Gyula, Binder Károly, László Attila, Sárik Péter vagy Lantos Zoltán.

- Van-e "titkos" késztetésed saját zenére, esetleg zenekarra vonatkozóan, ahol te határoznád meg a művészi koncepciót? 

- Szeretnék egyszer egy saját zenekart, ami nem feltétlenül szving-zenét játszana. Amióta bőgőzöm is - amúgy több produkcióban, mint amennyiben basszusgitározok -, rájöttem, hogy a szvingnek a nagybőgő a lelke. Rám is nagy hatással voltak a régi mesterek, viszont ami engem leginkább lenyűgöz, az inkább különböző stílusok fúziója. Nem jazz-rock, amire legtöbben gondolnak a "fúzió" szó hallatán, hanem bármi, amiből izgalmas új zene lehet; ilyen volt például a Weather Report koncepciója. Lehet kicsit elektronikus, kicsit népi, s persze kicsit jazz is, a lényeg, hogy a sok stílus - mint alapanyag - valami új eredeti dologként szülessen újjá.

- Az elmúlt egy-két évben aratott sikereid azért is figyelemreméltóak, mert te nem vagy úgynevezett frontember, hanem a ritmus-szekció része. Szerinted hogyan sikerült "beelőznöd" a színpad közepén álló szólistákat, vagy domináns zenekarvezetőket?

- Eddigi viszonylag rövid pályafutásom alatt egyre több, és egyre többféle produkcióban, zenekarban játszhattam. Sok stílusban kipróbálhattam magam, és úgy tűnik, nem akadtam el sehol, vagyis egyáltalán nem volt még rossz tapasztalatom semmilyen zenei terepen - a visszajelzéseket tekintve sem.

- Jól működő alkalmazkodó készség, valamiféle intuíció a megfejtés, vagy inkább olyasmi, hogy sokféle zenét hallgatsz?

- Ez utóbbi mindenképp igaz; nagy rajongója vagyok például a kilencvenes évek popzenéjének, de említhetném az indiai klasszikus zenét is, amit újabban gyakran hallgatok. Ezek a változatos külső hatások valahol biztos, hogy nyomot hagynak bennem, még ha nem is fogok az említett műfajokban működni, a stílusérzéket fejleszthetik. Így bátrabban vállalhatok időnként szólista szerepet is.   

- Hogyan keveredtél olyan mai kultikus zenésszel egy produkcióba, mint a norvég trombitás, Nils Petter Molvaer?

- Nils Petterrel sajnos nem sikerült közelebbről is megismerkedni, kissé zárkózott ember, de nagy élmény volt vele játszani. Lantos Zoltán OpenSource formációjának tagjaként adódott alkalom közös koncertre Molvaer és Eivind Aarset partnereként, a Művészetek Palotájában. Nem ismertem a sztárok munkásságát, emiatt nem is volt bennem különösebb stressz. Lehet, hogy ezért sikerült jól a játék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.
Jazz/World ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör nyári programjaiból

Hangversenyre, operába, jazz koncertre vagy régi pesti kabaréba menne nyáron? A Társaskör kertjében jó helyen jár, itt mindezt megtalálja.
Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.
Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.
Jazz/World ajánló

Dzsesszben formált Bartók-művek

A Bartók Plusz Operafesztivál megnyitja a komolyzenei műfaj határait. Báb- és animációs operaelőadások mellett Bartók-művek dzsesszátiratait mutatja be a mai magyar dzsesszélet egyik legmeghatározóbb együttese, a Sárik Péter Trió közreműködésével.