Jazz/World

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

Klippremier és interjú – Oláh Szabolcs Quintet: Dawn Rider
2019.07.22. 10:40
Ajánlom
A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.

Oláh Szabolcs augusztus 3-án 20:00-tól a Szentendrei Teátrum nyári programsorozatának keretén belül mutatja be új, dallamközpontú kortárs jazz projektjét a Dunaparti Művelődési Ház udvarán. 

Előző, 2016-ban megjelent Álomösvény című lemezeteken még Dés András dobolt, Soós Márton bőgőzött. Őket váltja most a doboknál Csízi László, a bőgőnél Bögöthy Ádám. Miért volt szükség tagcserékre, és milyen új színek jelentek meg általuk a hangzásvilágban?

Azért kerestem új tagokat, mert volt egy elképzelésem arról, hogyan szeretném az új anyag hangzását kialakítani. Igazából nem kellett nagyon keresnem az új tagokat, mindkettőjük helyettesített már a quintetemben korábban, és nagyon tetszett, ahogy játszanak. Ádám bőgő-soundja és gyönyörű szólamvezetései nagyon megtetszettek, és nem mellesleg kiváló szólista is, amit több ízben hallhatunk a lemezen. Laci dobolásának fejlődését legalább tíz éve követem. Mindig nagy élmény volt vele játszani, azt gondolom, hogy magasan világszínvonalú a játéka. Hihetetlenül muzikális, dallamhangszer-szerű, dinamikus és színes, ugyanakkor nagyon pontosan illeszkedik a tempóra.

A hangzásvilágunk kevésbé groovos, folyékonyabb és árnyalatokban gazdagabb lett, ami nagyon passzol ahhoz a nyolcados zenei világhoz, amit az új albumra komponáltam.

1-103024.jpg

Oláh Szabolcs Quintet (Fotó/Forrás: Oláh Szabolcs Quintet)

Az utóbbi években mozgalmas időszakot tudhatsz magad mögött, amelyben különféle létszámú formációkkal dolgoztál. Mit mozgat meg benned a bigband, a duó, vagy a kamarazenei felállás? Melyikben érzed magad leginkább otthon?

Valóban, az utóbbi évek nagyon termékenyek voltak, körülbelül 2012-ben kezdődött egy intenzív alkotói periódus, ami rengeteg új kompozíciót eredményezett. Voltak közöttük olyanok, melyeket tervezetten írtam, és sok olyan, aminek a sorsáról csak később döntöttem, vagy fogok dönteni. Időről időre projekteket fogalmaztam meg, melyekhez gyűjteni kezdtem a darabokat.

Nagyon szeretem a Modern Art Orchestrát, melynek alapító tagja voltam, és a kezdetektől komponáltam a zenekarnak, hangszerelőként rengeteget tanultam általuk. Az a hangzás, amit a MAO képvisel, nagyon inspiráló számomra, ezért időről időre írok nekik valamit.

Boldog vagyok, hogy tavaly megjelenhetett a Winding Road című album, melyen a darabjaimat játsszák.

Zeneszerzőként mindig keresem az újat, a szokatlant, ami inspirál. Ezért minden projekt egy kicsit más. A Gleam című második quintet albumomon szerepel az Awakening című dal, ami gitár-zongora duó Cseke Gáborral. Ez annyira megtetszett, hogy elhatároztam, egy teljes albumot szentelek ennek a formációnak, ez a 2017-ben megjelent Message From the Sun. Gáborral nagyon szeretek duózni, nagyon mélyen ráérez a darabok hangulatára. Ez a felállás gitárosként is új utakra vitt, aminek nagyon örültem. Van néhány koncert még ezzel a műsorral.

A quintetem fafúvósokkal kiegészülve megint csak egy új kísérlet volt, amit idén márciusban mutattunk be a Márványteremben. Legalább tíz éve terveztem, hogy írok fúvósötösre, amióta hallottam az Imani Winds-et. És persze azóta sok más fúvósötöst is meghallgattam. Gyűjtöttem az ötleteket, és egy nagyon erős koncepció alakult ki a darab filozófiáját illetően, a címe Nine Songs From the Hermit. Tehát ezúttal tervezetten írtam és hangszereltem meg a darabot. Izgalmas és szép third stream zene lett belőle, amit természetes folytatásának érzek az eddigi pályámnak. Szeretném majd felvenni ezt az anyagot is, remélem alkalom nyílik rá.

Mindegyik formációban otthon érzem magam, mindegyiket másért szeretem és mindegyik új oldalamról mutat be zeneszerzőként. Gitárosként pedig igyekszem mindig magamat adni és úgy hangszerelni, hogy erre lehetőség nyíljon.

4-103030.jpg

Oláh Szabolcs Quintet (Fotó/Forrás: Oláh Szabolcs Quintet)

A zenédhez gyakran kapcsolják az érzékeny, légies, himnikus jelzőket. A jazzkritikus Zipernovszky Kornél pedig egyenesen filozófusnak, szerzetesnek nevezett. A személyiségedre vonatkozóan mennyire érzed érvényesnek ezeket a szavakat?

Igyekszem a tőlem telhető legőszintébben komponálni és játszani, és engedni, hogy a zenében kifejeződjön az, aki vagyok és amit érzek, gondolok. Ezért azt hiszem, hogy a zeném sokat elárul a belső világomról, és talán többet is mond annál, mint, amit meg tudok fogalmazni, vagy amit a mindennapokban kommunikálok. A személyiségem valóban érzékeny, légiesnek talán nem mondanám.

A zenét spirituális útnak tartom, és gyakran igyekszem kifejezni vele lelki, szellemi vagy akár filozófiai témákat, melyekről olvastam, vagy foglalkoztatnak.

A zenémnek gyakran vannak himnikus árnyalatai, melyek már az első kompozícióimban is megjelentek. Ez nem tudatos, egyszerűen így érzem, így kell megszületnie a zenének.

Mire utal a Crystal Brook címadás?

A lemez címadó dala egy ballada, melynek hangulatát ebben a címben tudtam megragadni. Kristálytiszta hegyi patak, melyen megcsillan a holdfény. Úgy éreztem, ez összefoglalja az albumon szereplő darabokat, melyek hangszerelésénél és hangzásvilágának kialakításánál

az áttetszőségre, tisztaságra és egyszerűségre törekedtem, akár egy japán kalligráfián.

A tisztaság mellett megjelenik a dinamizmus, a sodró lendület, ez is fontos része a lemeznek.

3-103029.jpg

Oláh Szabolcs Quintet (Fotó/Forrás: Oláh Szabolcs Quintet)

A lemez során gyakoriak az Ávéd Jánossal közös uniszónóid. Ez azt jelzi, hogy zenészként és az életben is egy nyelvet beszéltek, vagy csupán egy zeneszerzői fogás?

Mindkettő. Janival 2004 óta ismerjük egymást és követjük egymás pályáját, rengeteg alkalmunk volt együtt zenélni, gondolkozni a zenéről, a zenéhez való hozzáállásról, az életről és mindenről. Nagy hatással vagyunk egymásra és jó barátság van közöttünk. Tehát valóban egy nyelvet beszélünk az életben és a zenében is. Jani rendkívül sokoldalú, nagyon sok hangon meg tud szólalni és mindig olyat tesz hozzá a zenémhez, olyan ötletei vannak, ami beleillik az elképzeléseimbe, sőt sokszor tovább viszi a gondolataimat. Másrészt

a szaxofon-gitár uniszónó az egyik legszebb hangzás ahhoz, hogy egy dallam megszólaljon, nagyon szeretem alkalmazni.

Van-e konkrét történet a Dawn Rider mögött, ami az egyik leginkább sodró dinamikájú kompozíciója a lemeznek? Miért éppen erre a dalra készült sessionvideó?

Gyakran úgy írok darabokat, hogy a címet utólag adom, tehát a zene sugallja, a dal emlékeztet valamire. Amikor ez a szám megszületett, játszogattam magamnak és megjelent egy történet egy motorosról, amint hajnalban száguld egy kihalt úton, miután utoljára találkozott a szerelmével. Csak húzza a gázt a Nap első sugarainál, mintha ezzel a fájdalmat is maga mögött tudná hagyni. Sokszor merítek ihletet egy tíz évvel ezelőtti nagy szerelemből, ez is egy ilyen dal. Ez az egyik kedvenc számom a lemezen, ezért készítettünk rá videót. Úgy éreztem, ez a dinamikus, intenzív energiájú dal jó kedvcsináló lehet az albumhoz.

Hol és mikor mutatjátok be a lemezanyagot?

Szeptember 12-én este mutatjuk be a lemezt az Opus Jazz Clubban. Szervezünk még koncerteket a következő évadban, amit a honlapon közzéteszünk. 

Íme a Dawn Riderhez készült videó:

További információk és jegyvásárlás az augusztus 3-ai, szentendrei koncertre ide kattintva.

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.