Jazz/World

Oláh Tzumo Árpád ismét itthon

2005.11.11. 00:00
Ajánlom
A Berklee College of Music-on és a Thelonius Monk Institut-ban végzett tanulmányai után Oláh Cumó Árpád önálló esten zongorázik a Szépművészeti Múzeumban november 17-én, este nyolc órától. Oláh Cumó Árpád először 1997-ben, a Bartók rádió által szervezett Jazz a Márványteremben című sorozatban mutatkozott be a közönségnek – akkor tizenhét esztendős volt.

Egy évvel később, 1998-ban a Magyar Rádió Bartók adó-főszerkesztőség által kiírt tehetségkutató versenyen – amelyet abban az esztendőben Füsti Balogh Gábor emlékére dzsesszzongoristák számára szerveztek – első helyezett lett. A magyarországi verseny egyik fődíjaként tizenkilenc éves korában a Berklee College of Music öthetes nyári mesterkurzusán vehetett részt, ahol azonnal kétéves tanulmányi ösztöndíjat ajánlottak neki. Akkoriban a nyári kurzuson csak lopva, a hátsó bejáratokon beosonva járt klubokba zenélni, mivel nem érte még el a tengerentúlon ehhez szükséges huszonegy éves korhatárt, ezért úgy gondolta: a felajánlott kétéves ösztöndíj idején se tehette volna ezt legálisan, így nem tudta volna eltartani magát, s a nyári kurzus után inkább hazajött. Igaz, csak átmenetileg.

A Cumó Trió – amelyben a névadó zenekarvezető zongorázott, Jelinek Emil „Emilio” dobolt, Horváth „Plutó” József nagybőgőzött – az első jelentős nemzetközi sikert 2001 nyarán, a németországi Wilshofenben aratta, ahol megnyertek egy rangos szakmai dzsesszversenyt. Ezt követően részt vettek Brüsszelben a 23. Jazz Hoeilaart versenyen, amelyet a legjelentősebbek között tartanak számon. A megmérettetésre tizennyolc országból ötvenöt muzsikus jelentkezett. A magyar trió hatalmas sikert aratott: a verseny huszonhárom éves történetében korábban még egyszer sem fordult elő, hogy egy zenekar elnyerte volna az összes fődíjat. A Cumó Triónak viszont sikerült: átvehették a legjobb szólistának, a legjobb triónak és a kötelező számok közül a legjobb előadású belga darabért járó elismerést. Ráadásul a verseny szervezői azzal jutalmazták a három fiatal magyar zenészt, hogy lemezfelvételt ajánlottak nekik.

A brüsszeli három fődíjnak köszönhetően sorra kaptak koncert- és fesztiválmeghívásokat. A verseny után egy héten át ott is maradtak Belgiumban, ahol több koncertet adtak, köztük egy élő rádiós hangversenyt, amit Belgiumon kívül Franciaországban és Németországban is közvetítettek. Mindezek után az EMI Zenei Kft. – amely korábban nem adott ki magyar dzsessz CD-t – 2001 novemberében megjelentette a Cumó Trió albumát My Time címmel.

Oláh Cumó Árpád kilenc éven át klasszikus zongorát tanult a Weiner Leó konzervatóriumban és magánúton, s bár nagyon fiatalon játszott már dzsesszt, a klasszikus zenét azóta is szereti, tanulja. Igaz, tizenkilenc évesen még nem tudta elfogadni a Berklee College of Music nyári mesterkurzusán felajánlott kétéves tanulmányi ösztöndíjat, később azért visszatért Bostonba, s ott tanult. A Berklee-n egyébként jól ismernek sok magyar dzsesszzenészt, ott tanított például a kitűnő magyar gitáros, Zoller Attila, Pat Metheny egykori tanára.

Oláh Cumó Árpád barátai bíztatására egy év elteltével, 2003-ban jelentkezett a rangos Thelonius Monk Institut-ba, amelyet Herbie Hancock, Terences Blanchard, Wayne Shorter és ifjabb Thelonious Monk alapított a University of California-n belül. Nem csoda, hogy minden fiatal dzsesszzenész álma, hogy itt tanulhasson, hiszen egy évfolyam egyetlen zenekar, azaz kétévente mindössze hat főt vesznek fel: minden hangszerhez egyetlen tanítványt.

Oláh Cumó Árpádot Herbie Hancock, Terence Blanchard, Wayne Shorter és Ron Cartrer hallgatta meg (az előzetes válogatás után húszan jutottak be a meghallgatásra). A négyes a felvételizők közül a magyar zongoristát választotta, íÍgy lett Oláh Cumó Árpád 2003 őszétől Herbie Hancock egyetlen tanítványa. Közben lett „Cumó”-ból „Tzumo” is: megváltoztatta nevét, mivel a tengerentúlon nem tudták kiejteni. Két éven át tanult az intézetben, ahová minden fiatal dzsesszmuzsikus álma bejutni. Játszott neves muzsikusokkal – most pedig ismét itthon tartózkodik, s november 17-én önálló esten játszik a Szépművészeti Múzeum csütörtök esti sorozatában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.