A Youtube-on van egy koncertfelvétel Omara Portuondo 2005-ös montreáli koncertjéről, amiben szimfonikus zenekarral, halványrózsaszín selyemruhában, széttárt karokkal, hatalmas vibrátókkal énekli repertoárja egyik gyöngyszemét, Maria Teresa Vera a Veinte Años című számát, amit még a szüleitől tanult. „Hoy represento al pasado” – szól a dal egyik sora, vagyis „ma már a múltat képviselem”. Tizennégy évvel később a MOMKult színpadán ugyanabban a halványrózsaszín selyem köntösben, néhány centivel kisebb fizikai testben, bárszéken ülve énekli ugyanezt, szűkebb gesztusokkal, de ugyanolyan dinamikai ívekkel, miközben már nem csak a szerelemre vonatkoztathatjuk a fenti sort.
Omara Portuondo minden elénekelt hangjával és gesztusával visszautal régi önmagára, egy lassabb életre, a Buena Vista fénykorára, mégsem mondhatjuk, hogy árnyéka önmagának; ez a múltbéli Omara és a 88 éves ugyanolyan fénnyel ragyog. Még a hangja sem csorbult sokat, csupán a tudás helyeződött át máshová. Amikor a zenészek, művészek saját egyediségüket bizonygatván arról beszélnek, hogyan feszegetik a határokat, nagyon messze állnak attól, amit Omara Portuondo ezen a két májusi estén megvalósított, ahogyan a szemünk láttára tüntette el a határokat, legyen szó ütemmutatóról, vagy harmóniai struktúrákról. Mégsem volt kívül a zenén.
A kotta börtönén felülemelkedve lebegett a zene erőterében, sajátos időtlenséget teremtve a koncertteremben.
Omara Portuondo free style improvizatőröket megszégyenítő módon mutatta be, milyen az, amikor nem külső, hanem szabályt követ valaki: ez pedig neki azt diktálta, hogy a dalokat hangzó önvallomássá alakítsa, amiben a ritmus és a hangtisztaság másodlagos tényezővé váltak.
Szinte szétfeszíti az Adiós Felicidad , a Drume Negrita vagy a Lagrimas Negras szerkezetét az ő parlando-rubato előadásmódja, de pont az adja az izgalmát is, ahogy a zenészek feszített figyelemmel, gondolatolvasási képességeiket is bevetve próbálják követni a tempó sajátos irányvételeit. A zenészek (Roberto Fonseca – zongora, ének, Andres Coayo – ritmushangszerek, Ruly Herrera – dob, Yandy Martinez – bőgő, basszusgitár és Omara unokája, Rossio Jimenez – vokál) profizmusa és alázatossága akkor válik igazán tapinthatóvá, amikor két instrumentális szám erejéig odateszik a „múlt” mellé a jelent is, az afro-kubai tradíció elemeiből mozaikszerűen felépített kortárs jazzdarabjaikat, amikben katartikus szintre emelik virtuóz összjátékukat. Hogy nem másodrangú session-zenészeket látunk, Roberto Fonseca jelenléte is bizonyítja, aki a kubai jazz-zongorista középgeneráció egyik legjobbika.Yandy Martinez (bőgő), Rossio Jimenez (vokál) és Andres Coayo (ütőhangszerek) (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)
a generációk közötti cinkos összekacsintástól pedig hirtelen mind Omara unokáinak érezhetjük magunkat, és együtt ünnepeljük azt, hogy valaki még 88 évesen is színpadra lép, méghozzá otthoni papucsban.
Omara Portuondo már megengedheti magának ezt az otthonosságot, ha azt nézzük, hogy 73 éve áll a színpadon, hiszen 15 éves korában lépett fel először a havannai Tropicana Clubban, ahol még Nat King Cole-lal is szerepelt, a Buena Vista-karrierje pedig csak nyugdíjas korában indult be.
Így neki engedelmesen tapsolunk, ha arra szólít fel, ha pedig azt akarja, hogy táncoljunk, hát táncolunk, és századjára is szolgalelkűen, örömmel énekeljük vele a Guantanamera vagy a Besame Mucho refrénjét. És lelkesen reagálunk sokadjára is elsütött poénjára, hogy még mindig meg tudja érinteni a földet. Omara Portuondo kora ellenére sem áraszt magából „földszagot”, minden megnyilvánulásával frissességet sugároz. Talán ez az a feketemágia, amire 1959-es szólóalbumával, a Magia Negra címével utalt, és ami nem ismer fizikai határokat.(Címlapkép: Kleb Attila)