Jazz/World

Omara, a napfény hangja

2019.05.21. 16:00
Ajánlom
Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.

A Youtube-on van egy koncertfelvétel Omara Portuondo 2005-ös montreáli koncertjéről, amiben szimfonikus zenekarral, halványrózsaszín selyemruhában, széttárt karokkal, hatalmas vibrátókkal énekli repertoárja egyik gyöngyszemét, Maria Teresa Vera a Veinte Años című számát, amit még a szüleitől tanult. „Hoy represento al pasado” – szól a dal egyik sora, vagyis „ma már a múltat képviselem”. Tizennégy évvel később a MOMKult színpadán ugyanabban a halványrózsaszín selyem köntösben, néhány centivel kisebb fizikai testben, bárszéken ülve énekli ugyanezt, szűkebb gesztusokkal, de ugyanolyan dinamikai ívekkel, miközben már nem csak a szerelemre vonatkoztathatjuk a fenti sort.

60392437_978568432338803_4806194538823548928_o-145027.jpg

Omara Portuondo és Roberto Fonseca (Fotó/Forrás: Kelb Attila / Get Closer Concerts)

Omara Portuondo minden elénekelt hangjával és gesztusával visszautal régi önmagára, egy lassabb életre, a Buena Vista fénykorára, mégsem mondhatjuk, hogy árnyéka önmagának; ez a múltbéli Omara és a 88 éves ugyanolyan fénnyel ragyog. Még a hangja sem csorbult sokat, csupán a tudás helyeződött át máshová. Amikor a zenészek, művészek saját egyediségüket bizonygatván arról beszélnek, hogyan feszegetik a határokat, nagyon messze állnak attól, amit Omara Portuondo ezen a két májusi estén megvalósított, ahogyan a szemünk láttára tüntette el a határokat, legyen szó ütemmutatóról, vagy harmóniai struktúrákról. Mégsem volt kívül a zenén.

A kotta börtönén felülemelkedve lebegett a zene erőterében, sajátos időtlenséget teremtve a koncertteremben.

Omara Portuondo free style improvizatőröket megszégyenítő módon mutatta be, milyen az, amikor nem külső, hanem szabályt követ valaki: ez pedig neki azt diktálta, hogy a dalokat hangzó önvallomássá alakítsa, amiben a ritmus és a hangtisztaság másodlagos tényezővé váltak.

60834897_978568925672087_8889781480297857024_o-144803.jpg

Omara Portuondo és a zenekar (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Clsoer Concerts)

Szinte szétfeszíti az Adiós Felicidad , a Drume Negrita vagy a Lagrimas Negras szerkezetét az ő parlando-rubato előadásmódja, de pont az adja az izgalmát is, ahogy a zenészek feszített figyelemmel, gondolatolvasási képességeiket is bevetve próbálják követni a tempó sajátos irányvételeit. A zenészek (Roberto Fonseca – zongora, ének, Andres Coayo – ritmushangszerek, Ruly Herrera – dob, Yandy Martinez – bőgő, basszusgitár és Omara unokája, Rossio Jimenez – vokál) profizmusa és alázatossága akkor válik igazán tapinthatóvá, amikor két instrumentális szám erejéig odateszik a „múlt” mellé a jelent is, az afro-kubai tradíció elemeiből mozaikszerűen felépített kortárs jazzdarabjaikat, amikben katartikus szintre emelik virtuóz összjátékukat. Hogy nem másodrangú session-zenészeket látunk, Roberto Fonseca jelenléte is bizonyítja, aki a kubai jazz-zongorista középgeneráció egyik legjobbika.
60888398_978568365672143_2829309955348103168_o-144728.jpg

Yandy Martinez (bőgő), Rossio Jimenez (vokál) és Andres Coayo (ütőhangszerek) (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Arról is ő gondoskodik a koncert során, hogy Omarának egy percre se kelljen leszállnia a neki fönntartott piedesztálról: minden egyes színpadra lépését és dalát csibészes kedvességgel exponálja be, de rá nézve a „hot” és a „the sexiest” jelzők aligha hatnak túlzásnak. Omara belső tüze láthatóan alig csillapodott, ettől

a generációk közötti cinkos összekacsintástól pedig hirtelen mind Omara unokáinak érezhetjük magunkat, és együtt ünnepeljük azt, hogy valaki még 88 évesen is színpadra lép, méghozzá otthoni papucsban.

Omara Portuondo már megengedheti magának ezt az otthonosságot, ha azt nézzük, hogy 73 éve áll a színpadon, hiszen 15 éves korában lépett fel először a havannai Tropicana Clubban, ahol még Nat King Cole-lal is szerepelt, a Buena Vista-karrierje pedig csak nyugdíjas korában indult be.

60625290_979499112245735_307719322833256448_o-144726.jpg

Omara Portuondo és a zenekar (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Így neki engedelmesen tapsolunk, ha arra szólít fel, ha pedig azt akarja, hogy táncoljunk, hát táncolunk, és századjára is szolgalelkűen, örömmel énekeljük vele a Guantanamera vagy a Besame Mucho refrénjét. És lelkesen reagálunk sokadjára is elsütött poénjára, hogy még mindig meg tudja érinteni a földet. Omara Portuondo kora ellenére sem áraszt magából „földszagot”, minden megnyilvánulásával frissességet sugároz. Talán ez az a feketemágia, amire 1959-es szólóalbumával, a Magia Negra címével utalt, és ami nem ismer fizikai határokat.

(Címlapkép: Kleb Attila)

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Kapcsolódó

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Omara Portuondo nevéhez sok állandó jelzőt kapcsoltak már: a bolerók és habanerák királynője, a filin menyasszonya is ő, Roberto Fonseca szerint pedig a sziget lelke az ő hangján szól. A 88 éves énekesnő azt szeretné, ha május 18-án és 19-én táncolnánk is zenéjére a MOMSportban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapest Bár és a 100 tagú Cigányzenekar augusztusban a Fertőrákosi Barlangszínházban

Elkezdődött a vakáció, beköszöntött a kánikula, ilyenkor pezseg igazán az élet Fertőrákoson, mindenki megtalálja a kedvére valót: lehet bringázni és távcsővel madarat lesni, a borospincékben kékfrankost kóstolni, szörfözni, hajókázni a Fertő-tavon, jókat kirándulni, felfedezni a Pannon-tenger lerakódásából keletkezett Fertőrákosi Kőfejtőt, hűsölni benne és ugyanitt este meghallgatni egy kellemes konceret.
Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Jazz/World beszámoló

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World ajánló

Bartók zenéjére is improvizálnak a 20. Lamantin Jazz Fesztiválon

A hazai és a nemzetközi jazzélet kiválóságait, hatvan fellépő tizenhat koncertjét hallhatja és láthatja a közönség június 23. és 29. között Szombathelyen.