Jazz/World

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

2024.02.27. 16:05
Ajánlom
A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el, amelyek megidézik a kubai zene gazdagságát és sokszínűségét.

Az idei búcsúturné során a 93 éves Omara Portuondo többek között Spanyolországban és az Egyesült Államokban is színpadra lép. A világzene kiemelkedő dívája tizenöt évesen, közvetlenül a második világháború után kezdett fellépni, kezdetben mint táncosnő, később már énekelt is. Első önálló lemeze, a jazz és a kubai zene hangzásvilágát ötvöző Magia Negra 1959-ben jelent meg.

Az énekesnő legutóbb öt évvel ezelőtt, 2019 májusában lépett fel Magyarországon, akkor két koncertet adott a budapesti MOMkultban. Szász Emese akkor úgy fogalmazott a Fidelióban megjelent írásában, hogy Omara Portuondo valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten – ám szerencsére ez nem így van!

Omara, a napfény hangja

Kapcsolódó

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.

A kubai Edith Piafnak is hívott énekesnővel ekkor interjút is készítettünk, amelyben így fogalmazott arra a kérdésre, mi a receptje, amivel ilyen pozitívan tudja szemlélni az életet: „Egyszerű: csináld azt, ami boldoggá tesz! Emellett én például soha nem dohányoztam és egy kortyot sem ittam egész életemben, mindig korán aludni térek és szeretek úszni is. Vannak fellépés előtti rituáléim: néhány percet nyújtok, beéneklek és a zenésztársakkal egyeztetek. Vicces, hogy megszámlálni sem tudom, hányszor léptem fel életem során, mégis, a mai napig izgulok a koncertek előtt.”

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Kapcsolódó

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Omara Portuondo nevéhez sok állandó jelzőt kapcsoltak már: a bolerók és habanerák királynője, a filin menyasszonya is ő, Roberto Fonseca szerint pedig a sziget lelke az ő hangján szól. A 88 éves énekesnő azt szeretné, ha május 18-án és 19-én táncolnánk is zenéjére a MOMSportban.

Akárcsak számos kiváló kubai zenésznek, neki is a Ry Cooder amerikai gitáros-producer által összehozott és 1997-ben kiadott Buena Vista Social Club című lemez és projekt, majd a Wim Wenders rendezésében egy évvel később bemutatott film hozta meg a világhírt. A negyvenes-ötvenes évek kubai zenei világát bemutató Buena Vista Social Club felejthetetlen pillanata volt, amikor Omara Portuondo Compay Segundóval duettben énekelte el a Veinte Años című dalt.

„Ha egy dalt kellene megnevezni, ami a legjobban jellemez engem, én is ezt választanám. Volt lehetőségem személyesen is találkozni Maria Teresa Verával, ezzel a fantasztikus női zeneszerzővel és énekessel. Az ő repertoárjának rengeteg dalát szeretem, nagy kedvencem a He perdido contigo című is. Milliószor énekeltem már ezeket, mégis, minden egyes alkalommal elkap az összehasonlíthatatlan érzés, amikor belekezdek ezekbe a dalokba” – árulta el 2019-ben a lapunknak adott interjúban.

1997-ben, 67 évesen debütált az Egyesült Államokban, a Carnegie Hallban mint a díjnyertes Buena Vista Social Club egyetlen női tagja. Azóta világkörüli turnéin keresztül bemutatkozott a világnak, és az új generációk rajongását is elnyerte. A bolerók és habanerák királynőjének is hívott énekesnő legfrissebb albuma, a tavalyi Vida Latin Grammy-díjat nyert, és jelölést kapott a Grammy-díjra is. Jelenleg új albumán dolgozik, amelyet idén tavasszal terveznek kiadni.

Fejléckép: Omara Portuondo (forrás: Green Stage Production)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Április 18-án búcsúztatják Eötvös Pétert

A megemlékezésre a Budapest Music Centerben kerül sor, délután négy órai kezdéssel. Az eseményen Kurtág György, Káel Csaba és Kovács Géza mond búcsúbeszédet.
Klasszikus

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” – interjú Barbara Hannigannel

A kanadai születésű szoprán határokat feszegető produkcióval érkezik a Müpába, április 10-én este, a Bartók Tavasz fellépőjeként. A közelgő előadás mellett a magyar kortárs zenéhez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk vele.
Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Jazz/World ajánló

Kihagyhatatlan programok az idei Budapest Ritmón

A 2016 óta futó Budapest Ritmo világzenei fesztivál Közép-Európa egyik legjelentősebb ilyen eseménye, amely egyszerre mutat be felfedezésre méltó, még kevésbé ismert vagy éppen feltörekvő tehetségeket, illetve hozza el Magyarországra a műfaj világsztárjait.
Jazz/World interjú

„A művészet olyan, mint a planktonok az óceánban” – beszélgetés Gyémánt Bálinttal

Egy padláson talált, poros gitár volt az első hangszere, ma már a Zeneakadémián oktatja a jazzgitárosokat. Triójának most jelent meg legújabb lemeze, de az alábbi beszélgetésben szó esik arról is: tudja-e Gyémánt Bálint, hogy hány banánnal gitározik jobban vagy gyengébben, mint a külföldi sztárok.
Jazz/World ajánló

Bartók és a legsátánibb jazzdallamok

Dübörög a jazz, a műfaj egyre szélesebb körben hódít, Bartók Béla pedig hűvös távolságtartással figyeli a merőben új zenei nyelv születését. Hogyan alakult a zeneszerző viszonya a jazzel az 1920-as évektől kezdve?
Jazz/World hír

A Berklee-n tartott mesterkurzust Lukács Miklós cimbalomművész

A világhírű zeneoktatási intézmény valenciai campusán tartott kurzuson a hallgatók és a tanárok is megismerkedhettek a cimbalomban rejlő számtalan lehetőséggel.