Jazz/World

Óriások, ha találkoznak: Így értelmezte át Miles Davis Michael Jackson slágerét

2018.09.23. 14:50
Ajánlom
Mi történik, ha a Sötétség Hercege feldolgozza a popkirály zenéjét? Születik egy új jazz sztenderd, ahogy az Miles Davis és a Human Nature című Michael Jackson-sláger esetében történt.

Amikor Miles Davis úgy döntött, You Are Under Arrest című albumán szerepeltetni fogja az 1983-as Michael Jackson-sláger stúdiófeldolgozását, hajthatatlan volt: képes volt egy hosszan tartó munkakapcsolatot és barátságot is feláldozni, hogy ez létrejöhessen. Jó barátja, a dobos Al Foster ugyanis utálta ezt a számot és nem volt hajlandó nevét adni ehhez a „funkys backbeat”-hez, ezért unokaöccse, Vince Wilburn Jr. vette át a dobos szerepét a felvételen.

Abban, hogy Miles ennyire odavolt ezért a számért, minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy egyik szerzője a zongorista Steve Porcaro, egy Davis által nagyra tartott jazz-dobos, Joe Porcaro fia volt. Joe Porcaro egyébként olyanokkal játszott együtt, mint Natalie Cole, Don Ellis, Stan Getz, Frank Sinatra, Nancy Sinatra, vagy Sarah Vaughan. Steve Porcaro nagyon hálás volt a feldolgozásért, de lehetett is, hiszen a Miles Davis-féle verzió sokat dobott az eredeti Jackson sláger népszerűségén, aminek ezután számos más újragondolása született a reggae verziótól a New Orleans-i rezesbanda-feldolgozásig.

Miles Davis egy 1985-ös interjúban így beszélt a feldolgozásról: „Egy olyan számban, mint a Human Nature csak a megfelelő hangokat kell játszanod. És ezek a dallam körül vannak. Ezt még Coleman Hawkinstól tanultam, aki úgy tudott eljátszani egy dallamot, hogy közben improvizált rá, pörgette az akkordokat, és te mégis hallottad a dallamot. Én is minden este másik Human Nature-t játszom” - mondta. Egy másik helyen pedig így fogalmazott:

„Nem kell mindenkinek Wynton Marsalisnak lenni, Stardustot és ilyen „sz...t” játszani. Miért ne lehetne a Human Nature egy sztenderd? Teljesen beillik a sorba. A sztenderd olyan, mint egy fajtiszta állat. A dallam és minden rendben van körülötte, és hiába hallottad már ezerszer, újra és újra meg akarod hallgatni. És a sokadik meghallgatásra is ugyanazt az érzést ébreszti benned, mint az első alkalommal”.

<i>We Want Miles!</i> – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Kapcsolódó

We Want Miles! – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Akár véletlen, akár ügyes írói fogás, szimptomatikus jelentőségű, hogy a Ligeti György által a huszadik század egyik legnagyobb muzsikusának nevezett Miles Davis a „szerzőtárs” Quincy Troupe által formába öntött Önéletírás-a a „Listen” szóval kezdődik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.