Jazz/World

Óriások, ha találkoznak: Így értelmezte át Miles Davis Michael Jackson slágerét

2018.09.23. 14:50
Ajánlom
Mi történik, ha a Sötétség Hercege feldolgozza a popkirály zenéjét? Születik egy új jazz sztenderd, ahogy az Miles Davis és a Human Nature című Michael Jackson-sláger esetében történt.

Amikor Miles Davis úgy döntött, You Are Under Arrest című albumán szerepeltetni fogja az 1983-as Michael Jackson-sláger stúdiófeldolgozását, hajthatatlan volt: képes volt egy hosszan tartó munkakapcsolatot és barátságot is feláldozni, hogy ez létrejöhessen. Jó barátja, a dobos Al Foster ugyanis utálta ezt a számot és nem volt hajlandó nevét adni ehhez a „funkys backbeat”-hez, ezért unokaöccse, Vince Wilburn Jr. vette át a dobos szerepét a felvételen.

Abban, hogy Miles ennyire odavolt ezért a számért, minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy egyik szerzője a zongorista Steve Porcaro, egy Davis által nagyra tartott jazz-dobos, Joe Porcaro fia volt. Joe Porcaro egyébként olyanokkal játszott együtt, mint Natalie Cole, Don Ellis, Stan Getz, Frank Sinatra, Nancy Sinatra, vagy Sarah Vaughan. Steve Porcaro nagyon hálás volt a feldolgozásért, de lehetett is, hiszen a Miles Davis-féle verzió sokat dobott az eredeti Jackson sláger népszerűségén, aminek ezután számos más újragondolása született a reggae verziótól a New Orleans-i rezesbanda-feldolgozásig.

Miles Davis egy 1985-ös interjúban így beszélt a feldolgozásról: „Egy olyan számban, mint a Human Nature csak a megfelelő hangokat kell játszanod. És ezek a dallam körül vannak. Ezt még Coleman Hawkinstól tanultam, aki úgy tudott eljátszani egy dallamot, hogy közben improvizált rá, pörgette az akkordokat, és te mégis hallottad a dallamot. Én is minden este másik Human Nature-t játszom” - mondta. Egy másik helyen pedig így fogalmazott:

„Nem kell mindenkinek Wynton Marsalisnak lenni, Stardustot és ilyen „sz...t” játszani. Miért ne lehetne a Human Nature egy sztenderd? Teljesen beillik a sorba. A sztenderd olyan, mint egy fajtiszta állat. A dallam és minden rendben van körülötte, és hiába hallottad már ezerszer, újra és újra meg akarod hallgatni. És a sokadik meghallgatásra is ugyanazt az érzést ébreszti benned, mint az első alkalommal”.

<i>We Want Miles!</i> – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Kapcsolódó

We Want Miles! – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Akár véletlen, akár ügyes írói fogás, szimptomatikus jelentőségű, hogy a Ligeti György által a huszadik század egyik legnagyobb muzsikusának nevezett Miles Davis a „szerzőtárs” Quincy Troupe által formába öntött Önéletírás-a a „Listen” szóval kezdődik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Színház

Nincsenek skatulyái – Simon Zoltán

A fiatal színművész éveken át vizilabdázott, férfias testalkata, erős egyénisége mégis skatulyázás nélkül teszi lehetővé számára különböző figurák megformálását a színpadon.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Egész karrierjéből válogat dalokat Suzanne Vega Budapesten

Interjúnkban budapesti koncertjéről, költészetről és tradíciókról kérdeztük a dalszerző-énekest, aki a legkedvesebb zenei formátumát is elárulta nekünk. Világkörüli turnéja egyetlen Közép-Európai állomásának a budapesti MoM Sport ad helyet, november 11-én a Get Closer koncertek szervezésében.
Jazz/World magazin

Élni tanítanak

Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.
Jazz/World kult50

Akinek sikerült kiszakítani a jazzt a klubok zárt világából

Sosem folyamodott népszerűséghajhászáshoz, csupán kitartott saját hangjának keresése mellett. Zenészként és zeneszerzőként is megállja a helyét. Barabás Lőrinc a KULT50-ben megjelent portréja.
Jazz/World interjú

Hajdu Klára: „Egy énekes hangjában benne van minden, amit megélt”

Fiatal kora ellenére már 10 éve vezeti saját kvartettjét Hajdu Klára, aki a Balázs Elemér Group énekeseként robbant be a jazz-színtérre. Október 13-ai jubileumi koncertjük kapcsán beszélgettünk az énekesi létről.
Jazz/World interjú

Ripoff Raskolnikov: „A remetékhez hasonló életet élek”

A hosszú ideje Magyarországon élő osztrák bluesgitáros, énekes, dalszerző Small World című anyagát november 3-án a Fonóban, 24-én a Muzikumban mutatja be.