Jazz/World

Óriások, ha találkoznak: Így értelmezte át Miles Davis Michael Jackson slágerét

2018.09.23. 14:50
Ajánlom
Mi történik, ha a Sötétség Hercege feldolgozza a popkirály zenéjét? Születik egy új jazz sztenderd, ahogy az Miles Davis és a Human Nature című Michael Jackson-sláger esetében történt.

Amikor Miles Davis úgy döntött, You Are Under Arrest című albumán szerepeltetni fogja az 1983-as Michael Jackson-sláger stúdiófeldolgozását, hajthatatlan volt: képes volt egy hosszan tartó munkakapcsolatot és barátságot is feláldozni, hogy ez létrejöhessen. Jó barátja, a dobos Al Foster ugyanis utálta ezt a számot és nem volt hajlandó nevét adni ehhez a „funkys backbeat”-hez, ezért unokaöccse, Vince Wilburn Jr. vette át a dobos szerepét a felvételen.

Abban, hogy Miles ennyire odavolt ezért a számért, minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy egyik szerzője a zongorista Steve Porcaro, egy Davis által nagyra tartott jazz-dobos, Joe Porcaro fia volt. Joe Porcaro egyébként olyanokkal játszott együtt, mint Natalie Cole, Don Ellis, Stan Getz, Frank Sinatra, Nancy Sinatra, vagy Sarah Vaughan. Steve Porcaro nagyon hálás volt a feldolgozásért, de lehetett is, hiszen a Miles Davis-féle verzió sokat dobott az eredeti Jackson sláger népszerűségén, aminek ezután számos más újragondolása született a reggae verziótól a New Orleans-i rezesbanda-feldolgozásig.

Miles Davis egy 1985-ös interjúban így beszélt a feldolgozásról: „Egy olyan számban, mint a Human Nature csak a megfelelő hangokat kell játszanod. És ezek a dallam körül vannak. Ezt még Coleman Hawkinstól tanultam, aki úgy tudott eljátszani egy dallamot, hogy közben improvizált rá, pörgette az akkordokat, és te mégis hallottad a dallamot. Én is minden este másik Human Nature-t játszom” - mondta. Egy másik helyen pedig így fogalmazott:

„Nem kell mindenkinek Wynton Marsalisnak lenni, Stardustot és ilyen „sz...t” játszani. Miért ne lehetne a Human Nature egy sztenderd? Teljesen beillik a sorba. A sztenderd olyan, mint egy fajtiszta állat. A dallam és minden rendben van körülötte, és hiába hallottad már ezerszer, újra és újra meg akarod hallgatni. És a sokadik meghallgatásra is ugyanazt az érzést ébreszti benned, mint az első alkalommal”.

<i>We Want Miles!</i> – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Kapcsolódó

We Want Miles! – Néhány megjegyzés Miles Davis módszeréről

Akár véletlen, akár ügyes írói fogás, szimptomatikus jelentőségű, hogy a Ligeti György által a huszadik század egyik legnagyobb muzsikusának nevezett Miles Davis a „szerzőtárs” Quincy Troupe által formába öntött Önéletírás-a a „Listen” szóval kezdődik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.
Jazz/World interjú

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.
Jazz/World ajánló

Két új könyv mesél a hazai popkultúra történetéről

Az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának két új, a hazai populáris zenei kultúra múltját kanonizáló könyve is megjelent. Az Azok a régi csibészek és a Hangok és ütemek új kötetei folytatják a sorozat hagyományait. 
Jazz/World ajánló

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.