Jazz/World

Örök érvényű pillanatok

2010.11.17. 18:00
Ajánlom
Joshua Redman és Brad Mehldau duója az év egyik legígéretesebb kamara-jazz koncertjének ígérkezik. A korábbi fellépéseikről szóló beszámolók egybehangzóan állítják, hogy a két művész közti kivételes összhang lenyűgöző magasságokba repíteti zenéjüket. Budapesti koncertjük lesz az utolsó turnéállomás, ami várhatóan számukra is ünneppé emeli az estét.

Amikor a szaxofonos Joshua Redman és a zongorista Brad Mehldau jazzklubokban együtt kezdett játszani, még 1993-at írtunk. Mehldau ekkor még csak kísérő szerepeket vállal: Redman kvartettjén kívül Jimmy Cobb, Jesse Davies, illetve Jackie McLean zenekaraiban csillogtatja tehetségét. Redman éppen berobban a jazzköztudatba, miután - a már szinte minden jazzkedvelő által ismert Hamupipőke-történet szerint - a Harvard orvosi karának elvégzését és a Yale jogi karára megszerzett felvételét követően szinte minden előzmény nélkül megnyeri a Thelonious Monk Institute jazzszaxofon-versenyét többek közt Chris Potter előtt. Pedig édesapja, a legendás Dewey Redman tenorszaxofonos nemhogy nem igyekezett fiát zenei pályára terelni, még csak nem is élt együtt a kéttagú családdal, mely Joshuából és táncosnőként dolgozó édesanyjából állt. Ennek ellenére a kis Josh sok jazzt hallgatott, sőt szülővárosa, a kaliforniai Berkeley középiskolájának jazzbandájában is játszott. Bevallása szerint viszont alig gyakorolt, mely állapot még sztárléte kezdeti időszakában is fennállt. Ahogy mondja: eleinte még lett volna ideje rá, kedve viszont alig, s miután versenygyőzelmét követően a Warner Brothers azonnal lemezszerződést kínált számára, ideje nem maradt arra, hogy tökéletesítse játékát.

Ha épp nem úton van két koncertállomás közt, interjúkat ad vagy lemezcégével tárgyal. Van miről. Matt Pierson, a Warner jazzrészlegének A&R embere (vagyis aki új tehetségek levadászásáért és szerződtetéséért felelős) már a Monk-verseny előtt kiszúrja magának Redmant, és 1993-ban mindjárt két lemez megszületésében is segédkezik mint producer. A Joshua Redman című, csak az évben harmincezer példányban fogyó albumon Kevin Hays zongorista, Christian McBride bőgős és Gregory Hutchinson dobos a partnerei - utóbbit tizenhat évvel később megjelent, máig legfrissebb Compass című lemezén is üdvözölhetjük -, a még fényesebb eredményeket elérő Wish pedig a szaxofonos hőseit, Pat Methenyt, Charlie Hadent és a 2001-ben eltávozott Billy Higginst vonultatja fel. Redman Amerika-szerte a legkülönbözőbb helyszíneken lép fel Haysszel, McBride-dal és Hutchinsonnal, s míg gyerekként az iskolai órákon jelentkezni sem akaródzott neki, húszas évei elejére az egyik legfelszabadítóbb élménnyé válik számára színpadra állni, figyelő szemek és fülek kereszttüzébe kerülni.

Egy évvel később napvilágot lát a Moodswing, Redman első lemeze Mehldau-val, s a doboknál immár egy másik feltörekvő tehetség, Brian Blade ül. Amint első két albuma, úgy ez is dobogós helyre kerül a Billboard jazzlistáján, bizonyítva, hogy az egyik leglelkesebben és legtöbbet ajnározott „young lion" (a kilencvenes évek elején felbukkant, egyszerre tradicionalista és kísérletező ifjú jazzistagenerációt nevezték így) nem kalandorként érkezett New Yorkba és lépett a muzsikusi pályára.

Ahogy Mehldau sem, aki ugyan végül a nyugati parton köt ki, ambíciói kezdettől fogva óriásiak. Ő 1995-ben készíti el bemutatkozó lemezét, s mint kollégája, a Warner üdvöskéje lesz és marad mind a mai napig. 1997-es első, The Art of The Trio-lemeze címét, de művészi vállalásait tekintve sem szerény. Hogyan is lehetne, ha maga olyan intellektuális és művészi érzékenységgel lett megáldva, amely képes - ahogy ő fogalmaz - a zenének, egyszersmind a létnek a pillanatban létező, szükségszerűen mindig elveszített és pillanatokra mégis mindig megszerzett lényegét megidézni. Képes erre szólóban, ahogy Elegiac Cycle albumán mutatta, trióban, mint azt munkássága legnagyobb részében, különösen az ötkötetes The Art of The Trióban bizonyította, duóban - nemcsak Redmannel, hanem crossovernek is bélyegezhető produkciókban, Anne Sofie von Otter vagy Renée Fleming oldalán -, illetve nagyzenekari munkákban, a Largo vagy a Highway Rider elnevezésű gyűjteményekben.

Ez utóbbinál már 2010-et írunk, Joshua Redman megint csak felbukkan Mehldau partnereként, olyannyira, hogy néhol kettesben maradnak a mehldau-i hangzó víziók megjelenítésében. Nem először jegyzi a teljes tételsort a zongorista, ugyanakkor a jazztörténet óriásai, a klasszikus zene nagyjai és poplegendák is elkísérnek az utazás során. Újabb kapcsolódási pont a szaxofonos és a pianista között: rendre jelzik, hogy a saját darabok, valamint jazzstandardek és fajsúlyosabb popszámok átértelmezései egyaránt alapvető önkifejezési formának számítanak nekik. Redman Timeless Tales (For Changing Times) című opusa és Mehldau Anything Goes-a egy-egy kiragadott példaként állhat előttünk. S hogy visszatérjünk az intellektuális muzsikus képének magrajzolásához: Mehldau irodalmi inspirációi közvetlenül (például egy Goethe-karakterhez köthető kompozíció által) és közvetetten (egyebek közt Rilke Orfeus-szonettjének mélységét átérezve) egyaránt hatnak zenéjére, attitűdjére.

Egy általa idézett, bújtatott önvallomásként is értelmezhető gondolat szerint, mely Harold Bloom irodalomkritikustól származik, a művészi nagyság vajmi kevéssé függ a művészt körülvevő kulturális közegtől. Bloom Shakespeare-re, Mehldau többek közt Beethovenre és John Coltrane-re gondolt. Mi pedig gondolhatunk Brad Mehldaura és Joshua Redmanre.

2010. november 25. 19:30 - Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Brad Mehldau (zongora) - Joshua Redman (szaxofon) duó

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.