Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

2018.12.08. 21:10
Ajánlom
Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?

Nem nagyon akartam Lantos Zoltán jazz-hegedűs új lemezéről, a Sonarisról írni, pedig már az első hallgatáskor nagyon-nagyon tetszett. Az az igazság, hogy alig szoktam jazzről írni. De aztán történt, hogy heteken át hallgattam a lemezt, itthon, a villamoson, az utcán, a konyhában, az ágyon fekve, állva és táncolva is, néha már úgy tűnt, hogy nem én hallgatom a lemezt, hanem hallgatjuk egymást.

El is határoztam, hogy elmegyek december 12-én a lemezbemutató koncertjükre a Dürer Kertbe. Ilyenkor érdemes írni valamit, gondoltam, mert egyébként nem hiszek a kritikusi távolságtartásban. Hogy így megszerettem a Zoltán Lantos’s Open Source új lemezét, a grafomán is előbújt belőlem.

Milyen is ez a lemez? A latin szó, sonaris azt jelenti: a hanghoz tartozó. Tehát nem egyszerűen hang az, amit hallunk, sokkal több. A cím nyitját a Chronoglyph című számban kapjuk meg, ahol Lantos Zoltán és Harcsa Veronika „kánonban” recitálja a szöveget: a világ hang, a hang Isten. Akárcsak a mantra gyakorlatában, a hang, annak hatása a lélekre kulcs lehet valamihez. Erről még később…

HRCD1806ZoltanLantosOpenSource-Sonarisfrontcover-023814.jpg

Zoltán Lantos' OpenSource: Sonaris (Fotó/Forrás: Hunnia Records)

Lantos Zoltán kiváló zeneszerző, még jobb hangszerelő, a zenéje szinte tapintható. Így kezdődik a lemez – Prelude noir –: egy távoli fanfár – hegedűn! –, ahogy vallomássá, szinte sikollyá alakul, és egyre közelebb jön. Az Aisma című dalban a hegedű azzal a fényességgel szól, mintha Miles Davis trombitája lenne, a Tensegrity „szintetizátorszőnyege” pedig ahhoz a hangzáshoz hasonló, amivel Kamasi Washington próbálkozik az idei lemezén. Ebben a számban halljuk először Harcsa Veronikát, és azt énekli, hogy „make it to the sky”, aztán felkúszik a magas Cisz-ig.

Az Open Source zenészei az együttes vezetője mellett Tálas Áron (zongora, billentyűk), Fonay Tibor (bőgő, basszusgitár) Csízi László (dob) és Andrew J (elektronika) – ötük játéka olyan egyszerűen olvad egybe, mint a természet hangjai, amikor az ember a hajnali erdőben hallgatózik.

OpenSource-024204.jpg

A Lantos Zoltán OpenSource

Lantos Zoltán több mint nyolc évet töltött Indiában a nyolcvanas-kilencvenes években, de nála a keletiesség nem külcsín, sőt, nem is vehető észre rögtön: az indiai zene szervesen, inherensen olvad a nyelvébe. A Tarang a címében persze utalás a bulbul tarang nevű tradicionális hangszerre, amelynek két húrja van, az egyik a basszuspontnak, a másik a dallamnak. Lantos szerzeménye hasonló módon építkezik, és a hegedűt pengetve idézi meg a tarang hangját, de egy leheletfinom szintetizátorszólóval újra a modern jazzben találjuk magunkat, hogy aztán a következő trackben felhangozzon a már idézett szövegrészlet:

Two words: Nada Brahma. The world is sound, sound is God.

Hallgasd meg a lemezt a Spotify-on!

Nem csak a hinduk, a kereszténység is úgy tartja, hogy a világ a hangból keletkezett: Isten szavára jött létre minden teremtett lény. A világ csupa ritmus, hangzás és vibráció. Ahogy azt Joachim-Ernst Berendt jazzproducer leírta a könyvében (annak a címe is ez: Nada Brahma), az oxigénatomok dúrban szólnak, a fűszálak énekelnek, és minden, ami körülvesz minket – zene.

A szinesztézia alapvető élménye a lemeznek, még én is, aki kevésbé vagyok hajlamos rá, hallom ennek a színeit: a lemezborító szürkés-kékes, sarkvidéki fényei ott vannak a muzsikában, de időnként megbolydulnak, akár a fémes hangzású hegedűtől, akár a DJ által keltett hangviharoktól. Még a Monsoon Strangers, a lemez leginkább hagyományos szerkezetű dala – Harcsa Veronika énekével – is bővelkedik az ötletekben és a hangzásbeli változatosságban.

Szeretném észben tartani ezentúl, bármit is hallgatok: Nada Brahma. A hang – Isten. Nem a koncertterem, nem a CD-lemez, nem a streaming az Isten. Nem a hangszer, nem is az, aki játszik rajta, nem a sztárkarmester, a sztártenor vagy a sztárzenész az Isten. Nem a tinédzser csodazongorista, nem is a producere, nem a kultúra minisztere és nem is a nézőszám az Isten. A hang az Isten.

Nada Brahma. Ha sokáig ismételjük, a titokról lehullik a lakat.

Hunnia Records, 2018. Vásárold meg a lemezt a Líra oldalán!

A Lantos Zoltán OpenSource és Harcsa Veronika lemezbemutató koncertje december 12-én este 8 órakor lesz a Dürer Kertben.

Fejléckép: Lantos Zoltán, fotó: Hamarits Zsolt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egyszerre ül zongorához a Montreux-i Jazz Fesztivál három egykori döntőse a JazzFest Budapesten

2015-ben három fiatal magyar zongorista jutott be a világ a Montreux-i Jazz Fesztivál zongoraversenyének tízes döntőjébe. Gayer Mátyás, Oláh Krisztián és Tálas Áron május 5-én a JazzFest Budapest keretében ismét egy színpadon zenélnek.
Jazz/World interjú

Juhász Gábor: „A kulturális választóvonalakat könnyű átlépni”

Juhász Gábor Ónodi Eszterrel lép fel május 11-én az ISON kulturális központban a JazzFest Budapest keretében. A gitárossal egyebek mellett arról is beszélgettünk, szokott-e megőrülni a színpadon.
Jazz/World ajánló

Szabadság, szépség, szenvedély – felejthetetlen koncertek a nemzetközi jazznapon 

Szakcsi Lakatos Róbert, a Skylark Metropolitan, a Turul Blast, az Oláh-Ajtai-Serei formáció, valamint éjszakai jammelés is várja a műfaj szerelmeseit a JazzFest Budapest programjai között április 30-án. 
Jazz/World videó

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Jazz/World interjú

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.