Jazz/World

Örömkoncert – 2005

2005.08.29. 00:00
Ajánlom
Különleges élményt kínált az augusztus 19-i Örömkoncert, hiszen alkalmat adott arra, hogy összehasonlítsuk a hazai jazz-élet legnagyobbjainak játékát a nemzetközi világsztárokéval. A Dés Septet a legendás trombitással, Randy Breckerrel egészült ki, Tony Lakatos szaxofonhangja a László Attila Band produkcióját gazdagította, a Budapest Jazz Orchestra pedig korunk egyik legnagyobb big band hangszerelőjével, Bob Mintzerrel egészült ki.

Amikor a Margit híd pesti hídfőjéhez értem, a Dunán elhelyezett színpadon még a Babos Project Special játszott. A zenekar a jazz és a Kárpát-medence népzenéinek elemeit ötvözi izgalmas és különös hangzásvilágú egységgé. Lenyűgözött Veress Mónika jellegzetesen roma éneklése az őszinteségével, és magával ragadó volt a zenekar tagjainak lelkesedése: elmerülve saját kulturális gyökereik zenei világában szinte lubickoltak a roma zene elemeivel tarkított kompozíciós anyagban.

Ezt követően a Dés Septet lépett a színpadra. Alig vártam, hogy összehasonlíthassam Dés László és Randy Brecker játékát, hogy megfigyelhessem a két zenész szólói mögött meghúzódó koncepciók különbségét. Dés játékát túlságosan kiszámíthatónak találtam, s ez kissé monotonná tette a zenei folyamatot. Mert bár egy improvizáció minden esetben következetesen felépített konstrukció kell legyen, elengedhetetlenül fontosak a váratlan fordulatok. Szép „házakat” épített ugyan Dés, figyelmemet mégis jobban lekötötték Brecker szólóinak fura „tornyai” és éles „kiszögellései”. A zenekar saját kompozíciókat szólaltatott meg, amelyek Dés egyedi ízlésvilágát tükrözik: letisztult, átgondolt, ironikus, intellektuális zene ez – világszínvonalon előadva.

Ezt követően ismét éles stílusváltás történt: Szakcsi Lakatos Béla Új Magyar Gipsy Jazz nevű formációja a Dés Septet után mintha a jazz-univerzum Jupiteréről a Plútóra teleportált volna. Szakcsi együttesének zenei világa utánozhatatlanul egyedi: a roma zenét ötvözi a jazz-el, a kortárs zenével és még számtalan egyedi elemmel, s hogy mindez mégsem esik darabokra, az nagyrészt a zenekarvezető kivételes zenei tájékozottságának köszönhető. No meg a kitűnő zenészeknek: az ifjú dobosnak és bőgősnek, Lakatos Pecek Andrásnak és Orbán Győzőnek, akik fiatal koruk ellenére nyugodtan nevezhetők a modern jazz mesterinek. Az együttes további két tagja, Rostás Csaba és Mónika tradicionális roma ének- és táncelemekkel gazdagítja az amúgy sem unalmas zenei keveréket, s hozzájuk kapcsolódott az Örömkoncerten két vendégzenész: Lantos Zoltán hegedűvirtuóz, akinek művészete mélyen gyökerezik az indiai zenében, melynek elemeit mesterien építi játékába, valamint Horváth Kornél ütőhangszeres, akit méltán tartanak a szakemberek a világ egyik legjobbjának. Nincs mihez hasonlítani a zenekar hangzásvilágát: egyszerűen remek.

Ismét óriási távolságot ugrottunk a zenei kozmoszban, ezúttal a Plútóról a Tejútra. A László Attila Band következett, a Weather Report számaira emlékeztető, kiválóan hangszerelt fúziós-jazz kompozícióival. Nagyon élveztem az elhangzott számok felépítését: mindegyik két-három jól elkülönülő részre osztható, s ezek olyan hatást gyakorolnak az emberre, mintha egy izgalmas filmet nézne a moziban. A különböző részek lennének a különböző helyszínek, a szólisták pedig a főszereplők. A történetet a zenekar tagjai közösen szőtték, minden zenei mondatra tökéletesen érthető válasz következett. A zenészek egymás szólóiból vett motívumokkal játszottak, Tony Lakatos például az egyik improvizációjában az egyes zenei gondolatokat ugyanazzal a motívummal zárta le, amellyel előtte László Attila.

Végezetül a Budapest Jazz Orchestrát hallhatta az Örömkoncert közönsége. A szaxofon kedvelőinek igazi csemegét jelentett Bob Mintzer vendégszereplése, aki nemcsak kiváló hangszerelő és zeneszerző, hanem páratlan szaxofonos is. Szólóinak felépítése tökéletesen érthető, sok bennük a visszatérés, az alapmotívumokra való utalás. Újból és újból felbukkannak hasonló részek, finoman módosítva. Mindezt a nagy tenorszaxofonos elődök művészetéből táplálkozó, ízes motívumokra építi, iskolapéldáját nyújtva a jó tenorszólónak. A big band egyes hangszercsoportjai szép egységet alkottak, megfelelőek voltak a dinamikai arányok, a zenészek pontosan játszottak, s így méltó társaivá váltak Mintzernek.

A magyar jazz-zenészek bebizonyították, hogy megállják a helyüket a világnagyságok társaságában. S külön öröm, hogy a magyar jazz-sztárok zenekarában sok huszonéves tehetség játszik, akik tíz év múlva talán a saját zenekarukkal szerepelnek majd a 2015-ös Örömkoncerten.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.
Jazz/World magazin

Jégből készült hangszereken játszanak az első jégzenei fesztiválon

Színházzá alakítottak egy 2600 méter magasan fekvő iglut az olasz Alpokban, a Vermiglióban lévő létesítményben jégzenei fesztivált rendeznek több mint 60 koncerttel a programban három hónapon át.
Jazz/World ajánló

Nap- és holdzene is lesz hétvégén a Fonóban

Január 12-én különleges együttállás figyelhető meg a Sztregova utcai univerzumban: a nevét a bolgár ’holdacska’ szóból kölcsönző világzenei szupernova, a Meszecsinka, valamint a hat női énekes-egyéniségből alakult a cappella együttes, a Napfonat lép fel egyazon estén.