Jazz/World

Örömzene dzsesszritmusban a Dunán

2005.08.18. 00:00
Ajánlom
Péntek este, augusztus 20. előestéjén a Miniszterelnöki Hivatal támogatásával harmadik alkalommal rendeznek Örömkoncertet. Ezúttal neves hazai és külföldi dzsesszelőadók vehetik birtokba a Margit-híd és az Országház közötti szakaszon a Dunán felállított alkalmi színpadot. Az esten öt zenekar szórakoztatja a várhatóan több ezres közönséget. A fellépők közül Dés Lászlót és Szakcsi Lakatos Bélát kérdeztük a koncertről és a program részleteiről.

- A mostani Örömkoncert lehetőséget ad arra, hogy a magyar dzsesszművészet itthon is végre a helyére kerüljön - mondja Dés László, aki septetjével az Utcazene és a Metszetek című lemezről szólaltat meg ma este a viziszínpadon négy kompozíciót - Ez a folyamat a véletlenek szerencsés összejátszása következtében már az elmúlt években elkezdődött. A magyar dzsessz kilépett ugyanis a marginalitásból és bebizonyította, hogy a nemzeti kultúra része. Állami kitüntetéseknél is gyakrabban gondolnak a döntéshozók dzsessz zenészekre, de hogy a legfrissebb példát mondjam: Balázs Elemér a kiváló dobos a mostani ünnep alkalmából vehet át magas kitüntetést. A magyar dzsesszművészet jeleseit a magyar közélet egyre inkább egyenrangúnak tekinti a klasszikus zene, a tánc és a színházművészet kiemelkedő személyiségeivel.

A mostani koncert jelentőségét Dés László abban látja, hogy a televíziós közvetítés segítségével olyanok is találkozhatnak a műfajjal, akik eddig nem jártak dzesszkoncertekre. Bár a dzsesszhez hozzátartozik egy sajátos zenei nyelv, melynek befogadása a néző részéről is tanulási folyamattal jár, olykor időre van szükség, hogy a néző megszelídítse magában az élményt - teszi hozzá. De a mai koncertnek a zenész szerint mindenképp nagy reklámértéke van.

A ma is hallható Utcazene című lemezt egy Londoni fellépés sorozat ihlette, a Covent Garden piacterén. - Az utcazene plebejus műfaj, az a lecke ugyanis, hogy a különböző ízlésű, és más más érdeklődésű emberek egyaránt felkapják a fejüket a zenére. Ezért a lemezen szereplő darabok egyszerű zenei témákat dolgoznak fel, úgy hogy közben bonyolultabb, izgalmasabb szövetet alkotnak - véli a zenész. Dés septetjének a mai koncerten a világhírű amerikai trombitás Randy Brecker lesz a vendége, aki tegnap érkezett Budapestre. Dés Lászlóék már korábban elküldték a lemez anyagát, illetve a kottákat Breckernek, aki fel tudott készülni a fellépésre, de a koncert előtt többször is próbáltak közösen.

Szakcsi Lakatos Béla a tavaly alapított Új Magyar Gipsy Jazz nevű formációval (melyhez mára csatlakozott Lantos Zoltán hegedűs és Horváth Kornél ütőhangszeres) a No Dara című albumról ad elő néhány darabot. Szakcsi a korongon egy új stílus keresésének állomásait, a tradicionális romazene és a dzsessz találkozásából adódó lehetőségeket kívánta érzékeltetni. - Régi vágyam vált valóra a No Dara című albummal - mondja Szakcsi Lakatos Béla - A XXI. század számomra a különböző zenék keveredéséről szól, így nagyon izgatott, hogy ebből miként lehet egy új stílust kikísérletezni. Az első próbálkozások nehéz munkát jelentettek. De nem hagytam magam, az eredményt hallva többen a furcsa jelzőt használták, ami számomra pozitívumot jelent. Az emberek többségének általában ugyanis az tetszik, amit már korábban hallott, az újtól idegenkednek, de jó esetben ez csak a kezdeti időszakra jellemző. Utána megfordul a dolog.

Dés László és Szakcsi Lakatos Béla is beszélt a dzesszben gyakran előforduló igazi örömzenéről, az improvizációról. Erre egyébként bőven számíthat a közönség ma este is. Szakcsi megjegyezte, ilyenkor a zenésznek nagyon gyorsan másodpercek alatt kell döntenie, ez szinte lehetetlennek látszik, mégis létrejöhet.

Az esten fellép még Babos Gyula zenekara, a Projekt Special (Babos Gyula gitár, Szakcsi Lakatos Róbert zongora, Oláh Gábor dob, Hárs Viktor basszusgitár és bőgő, Veress Mónia ének). A László Attila Band vendége a Németországban élő virtuóz szaxofonos Tony Lakatos lesz. Önálló műsort ad Fekete-Kovács Kornél, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem dzsessz tanszékének trombita tanára vezetésével a Budapest Jazz Orchestra, vendégük Bob Mintzer amerikai szaxofonos lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.