Jazz/World

„Örülnék, ha a zeneszerzés nem egy férfias szegmense lenne a zenének”

2019.07.02. 17:00
Ajánlom
Kovács Linda énekesként azt vallja, a zenéje beszél helyette, az önmenedzsment nem az ő terepe. Legújabb lemezével, a Budapest Jazz Orchestrára írt Sunflower című anyaggal azt is bebizonyította, a zeneszerzésben is bátran néz szembe nagy kihívásokkal.

Legutóbbi lemezed, a bigbandre írt Sunflower pozitív fogadtatásra talált, érett zeneszerzőről és hangszerelőről tanúskodik. Milyen előzményei vannak ennek a nagy volumenű zeneszerzői munkának?

Tíz éve írok dalokat. 2009-ben jelent meg az első lemezem a kvartettel, amin már a saját dalaim szerepeltek. Közben többször jelentkeztem hazai jazzversenyekre zeneszerzés-hangszerelés kategóriában: 2014-ben az egyik ilyen megmérettetésen második helyezést értem el egy bigbandre írt művel, és ez adott egy akkora löketet, hogy azt mondtam:

„meg tudom csinálni, képes leszek megírni egy egész bigband anyagot”.

Én igazából nem tanultam zeneszerzést, csupán az egyetem utolsó évében volt heti egy hangszerelés óránk. Inkább intuitív módon csinálom: sok hangszert hallottam belül és ennek hatására kezdtem el zenét szerezni bigbandre. Ez egy hosszú út, az ember rengeteg órát tölt a zongora mellett, kísérletezik és keresi a hangzásokat. De szerencsére pozitívak a visszajelzések.

A bigbandre csak egy fejezetként tekintesz az életedben, vagy olyannyira otthonos terep, hogy a későbbiekben is ebben gondolkodsz?

Nem kizárt, hogy fogok még írni bigbandre, de ez csak egy projekt volt a sok közül. A bigband teljesen mást követel tőlem zeneileg, mint mondjuk a Bögöthy Ádámmal közös duónk, vagy a Dés Andrissal és Fenyvesi Mártonnal alkotott triónk. Megfordult a fejemben az is, hogy vonósnégyessel dolgozzak, hogy egy kicsit puhább hangzással kísérletezzek. Egyelőre

boldoggá tesz, hogy ilyen sokrétűen van jelen a zene az életemben, klassz érzés, hogy egymástól távolálló zenékben tudok részt venni.

Feltételezem, a bigband nagyobb alázatot követel tőled énekesként, mint egy kisebb létszámú felállás.

Ez koncepció kérdése. Úgy is lehetne zenét írni bigbandre, hogy nagyon-nagyon elöl legyek. De én valahogy nagyon organikusan képzelem ezt, és ahogy a duóban, itt is fontos számomra, hogy ne magamutogatásról szóljon a dolog. Azt nem szeretem.

A Budapest Jazz Orchestra profiljához képest szokatlanul progresszív hangzás jött létre a szerzeményeidben. Célod is volt, hogy ne tradicionális zenét, zsánerlemezt készíts?

Ez a zene jön belőlem, de ez nem tudatos, hanem annak a folytatása, amit tíz éve elkezdtem az első lemezemmel. Egyébként a dalokban van is átfedés, áthangszereltem néhány korábbi szerzeményemet.

Ha azt kérné tőlem valaki, hogy írjak egy tradicionális műsort, az nem biztos, hogy menne, mert ahhoz már tudni kellene a szakmát, a hangszerelést.

Nekem a saját zenémről vannak vízióim, azt sokkal könnyebben meg tudom írni ilyen szempontból.

Mi a helyzet a szövegírással?

Én nem tudok szöveget írni, ezért rábízom ezt olyanokra, akik ezt tényleg jól csinálják. A szövegek nagy részét Király Martina énekes barátnőm jegyzi, illetve egy-két újabb dalszövegre megkértem Jónás Verát és Hárs Viktort.

Ha jól tudom, a bigband-lemezedhez képest tökéletesen ellentétes koncepciót követtek a Dés Andrással és Fenyvesi Mártonnal közös formációtokban.

Igen, a trió neve azért Recycel, mert alapvetően jazz-sztenderdekhez nyúlunk, csak teljesen elrugaszkodunk mindentől, amitől csak lehet. Nincs előre megírva semmi, hanem viszek magammal dalokat az adott koncertre, amiket ott a helyszínen, a közönség előtt szétkapunk. Tulajdonképpen ez a zenekar egy JazzaJ-koncertre alakult: a sorozat 2011-es indulásakor fölhívtak engem, hogy szeretnék, ha játszanék, de egyet kértek, hogy ne a saját zenémet, hanem valami totál kísérleti dolgot hozzunk. Szóltam Marcinak és Andrisnak, megcsináltuk a koncertet, ahol őrületesen jó zene kerekedett. Akkor határoztam el, hogy ezt meg kellene tartani. A lemezünk is egy koncertfelvétel, az Opusban adott kétórás koncertünk anyagából 45 percet raktunk össze. Marci beveti az effektarzenálját, és mivel azt éreztem, hogy túl kevés hozzá képest az egyszál énekhang, én is looperezek, effektezek, de abszolút spontán módon. Mivel ismerjük egymást 15 éve és mind a hárman nyitott emberek vagyunk, ezért ezek az alkalmak mindig izgalmas, nagy utazások.

Változott szerinted valamit a jazz megítélése és népszerűsége azóta, amióta a pályán vagy?

Őszintén szólva, szerintem nem sokat mozdult előre. A turizmus ilyen szempontból segít, mert van közönség, de én még mindig azt tapasztalom, hogy nem annyira erős a jazz kultúrája itthon. Szuper, hogy ennyi jazzfesztivál és klub van, mindenféle előremutató kezdeményezések, de azt gondolom, hogy egy hosszabb folyamat, amíg európaibbá válik a szemlélet. Szerintem a jazz-zenét sokan még mindig egy ijesztő dolognak tartják, és nem látják, mennyi színe van.

A tanításból mit tanulsz te magad énekesként?

Nagyon sok mindent. Leginkább empátiát. Hogy hogyan tudok a másik fejével gondolkodni, és ez nagyon hasznos az élet minden területén. Sokat gyarapszom azáltal, hogy megfogalmazok bizonyos énekléssel kapcsolatos gondolatokat, és így folyamatosan tisztul a kép a tanítás során.

Hogy látod, női zeneszerzőként, hangszerelőként a jazzben mennyire jársz járatlan utakon?

Egy picit érzem ezt. Itthon rengeteg-rengeteg jó zenész van, de nem jellemző, hogy egy nő nagyzenekarra írjon zenét. Azt hiszem, Mókus az egyetlen, aki ilyesmibe vágja a fejszéjét időről-időre. De őszintén bízom benne, hogy ez változni fog. Ahogy nyílik a világ, egyre több mindent kapnak a fiatalok ilyen szempontból, és szerintem egyre bátrabbak lesznek az alkotásban. A tanítás során is érzékelem azt, hogy inspirálja őket, hogy én saját zenét írok.

Én örülnék neki, ha a zeneszerzés nem egy férfias szegmense lenne a zenének, hiszen valahol az alkotás a legfontosabb része a jazznek. Azon keresztül tudod kifejezni és definiálni magad.

Hol hallhatunk a közeljövőben?

Nyáron játszunk több helyen a trióval és a duóval, ősszel pedig egy sorozat keretében újra elővesszük a bigband-anyagot a Budapest Jazz Orchestrával. Sőt, kilátásban van egy Müpa-béli koncert is ezzel a formációval.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Karanténból szól a nóta

Új platformon jelentkeznek péntektől élő produkciókkal a magyar népzene, cigányzene és jazz színtér szereplői.
Jazz/World magazin

„India nemzeti kincse” – 100 éve született a szitár mestere, Ravi Shankar

Zenéjével a különböző kultúrák összekapcsolására törekedett, a klasszikus, a jazz- és a rockzene sokmillió rajongója neki köszönhetően fedezte fel az indiai zene évezredes hagyományait.
Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.