Jazz/World

Összehozni szokatlan zenei világokat – Interjú Nóvé Somával

2020.02.02. 09:35
Ajánlom
A fiatal hazai zenészgeneráció egyik legaktívabb és legkülönlegesebb figurája a leginkább a Middlemist Red frontembereként ismert Nóvé Soma, aki amellett, hogy számos zenei projektet – a népzenés alterocktól az indie-gitárzenéig – futtat egyszerre, animációs filmrendező is. Pillanatképet készítettünk arról, hogy mi mindennel foglalkozik jelenleg. Interjúnk apropója, hogy megjelent Mordái című zenekarának első nagylemeze.

Az indie-gitárzenét játszó Middlemist Red gitáros-énekeseként ismerhettünk meg, azóta azonban azt is megtudhattuk, hogy sokfajta zenei irányzat érdekel és inspirál. Honnan ez a fajta többirányúság és nyitottság?

Sok zenét hallgatok. Számomra a legérdekesebb azt figyelni, hogy milyen pontokon tudok kapcsolódásokat létrehozni a műfajok között. Azt gondolom, az egyetlen dolog, ami egyedivé és előremutatóvá teszi a zenémet, az a zenei könyvtáram lehet. Általában akkor történik valami izgalmas, ha két alapvetően eltérő vagy szokatlan zenei világot próbálok összhangba hozni. Számos zenei impulzus ér és Budapesten rengeteg jó zenésszel lehet találkozni, ezért is izgalmas, hogyan tudok együtt gondolkodni más zenészekkel.

2-132137.jpg

Nóvé Soma

Most éppen egyébként hány projekted fut, miken dolgozol és hogy állsz ezekkel?

Sok projekten dolgozom. Január 31-én megjelenik az első nagylemezünk a Samurai Drive nevű zenekarommal, amit Riederauer Dániellel együtt csinálunk. E mellett folyamatosan írjuk az ősszel megjelenő új albumunk anyagát a Middlemist Reddel. Elég jól állunk, úgyhogy a nagylemezünk anyaga nyár közepére elkészül, majd nyár végére kész leszünk a stúdiózással. Az irány még formálódik, de legalább annyira eltér majd a második lemeztől, mint az elődjétől. Ezeken kívül még Háló Gergővel és Boros Levivel játszom a The Night Of The Vampire produkcióban.

Ezek teljesen elkülönülő területek a fejedben vagy vannak inspirációk, ötletek, megoldások, akármik, amiket hozol-viszel egyik alkotói folyamatból a másikba? Hatnak-e egymásra azok a zenei projektek, amiken dolgozol?

Mindegyik formációból tanulok, így nem érzem, hogy egymás rovására menne a sok zenekar, sőt. A folyamatok során egyre bővül az eszköztáram, ezért mindegyik zenekar előre viszi a másikat és egyre kiforrottabb önálló zenei elképzeléseim is vannak. Viszont amelyikkel foglalkozom éppen, arra koncentrálok, így, ami a figyelmet illeti, el tudom őket szeparálni.

Hogyan tudod egyébként ezeket összeegyeztetni? Milyen módon pakolod össze az alkotói naptáradat?

A kreatív energiám nem fogy el. Szervezési szempontból nehéz sok helyen jelen lenni és összetartani különböző formációkat. Ilyen szempontból sokat változtam az évek során. Meg kellett tanulnom rendszerezni a feladataimat. Másrészt viszont zeneileg nem nehéz összeegyeztetni a különböző projekteket. A zenekarok bizonyos pontokon összeköthetők, részemről mindegyik hatással van egymásra.

4-132137.jpg

Mordái zenekar

A napokban jelenik meg a folkot, a népzenét egy kicsit más közegbe helyező Mordái első nagylemeze. Beszélnél erről a zenekarodról és a lemezről? Kikkel dolgoztál, hogyan készültek a dalok, mi volt a munkamódszer?

Jó pár éve egy petőfi rádiós Akusztik-felvételre kellett vinnünk egy feldolgozást a Middlemist Reddel. Gyerekkoromban sokat hallgattam a Muzsikást, ezért gondoltam, érdekes lenne átdolgoznunk Betyárnóta című dalukat. Aztán pár évre rá játszottam együtt Kapusi Viktorral, Porteleki Áronnal és Czitrom Ádámmal egy Morphine tribute-esten. A koncert annyira jól működött, hogy úgy éreztem, tovább kéne vinni ezt a formációt. Mivel Muzsikás-számokat már egyre gyakrabban játszottam szólóesteken, felvettem egy kislemezt, ahol a Morphine hangzását próbáltam átültetni magyar népdalokra. Ez egy érdekes egyveleget alkotott.

Ahhoz, hogy a lemezt élőben is elő tudjam adni, egy teljes zenekarra volt szükségem.

A Morphine-os kötődés miatt, egyértelmű volt, kiket hívok a zenekarba, amely később kiegészült Vértesi Feri gitárossal, valamint Klausz Ádámmal a dobokon. Az elején még az én átdolgozásaimat próbáltuk ráilleszteni a formációra, majd később a kialakult stílus mentén haladtunk előre. Az alkotási folyamatot én szoktam irányítani, de a számokat együtt rakjuk össze.

3-132137.jpg

Mordái zenekar

Nem csak alkotó, de aktív kultúrafogyasztó is vagy. Hogyan hatnak rád a társművészetek?

Sok vizuális médium inspirálja a zenéimet. Gimnázium után grafikusi pályán folytattam a tanulmányaimat a Budai Rajziskolában, majd az iparművészeti egyetemen (MOME) animációs filmrendezőként diplomáztam. Mikor zenét írok, szeretek megalkotni egy vizuális világot is, amelyet később egyeztetek az albummal. Könyvek, filmek nagy hatással vannak rám, de közvetlen módon nem indítanak el egy zenei folyamatot egyelőre, viszont a jövőben nagyon szívesen írnék filmzenét is.

A számos alkotói felületed mellé készülsz-e mostanság újakat nyitni? Vannak-e friss kreatív terveid?

Számos projekt, amin dolgozok még csak most indul el, így a jelenlegi formációk foglalkoztatnak egyelőre. Sok tervem van, de úgy érzem, most a jelenlegiekre érdemes fókuszálnom.

Az új album számai itt hallgathatók meg:

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.