Jazz/World

Öt színész, aki zenészlegenda bőrébe bújt

2018.12.01. 10:00
Ajánlom
Milyen érzés lehet hosszasan analizálni, majd felölteni Miles Davis karakterét legpasszívabb éveinek tolmácsolása céljából, Chet Baker drogfüggőségét megjeleníteni a saját bőrödön keresztül? A következő színészek tudnának mesélni erről.

Diana Ross – Billie Holiday

Film: Lady Sings the Blues, rendező: Sidney J. Furie (1972)

Főként Billie Holiday azonos című, 1956-os memoárjára épül ez a film, amelyért az őt megformáló énekes, Diana Ross megkapta az Akadémia jelölését a legjobb színész címére, majd ugyanabban az évben dupla lemezt is kiadott Billie Holiday dalaiból saját előadásában, ami a film zenéjét adta. Ez szintén nagyon sikeres lett: a Billboard 200 legjobb albumjának sikerlistáját vezette. A film Diana Ross színészi pályáján is mérföldkőnek bizonyult:

Az emberek azt hitték, nem tudok eljátszani egy tragédiát. Azt gondolták, ezüst kiskanállal a számban születtem

– mondta. És valóban: a korabeli sajtó meglepődését fejezte ki, hogy Diana Ross hagyta magát ilyen valódinak láttatni, mint ebben a filmben.

Forest Whitaker – Charlie Parker

Film: Bird, rendező: Clint Eastwood (1988)

Clint Eastwood mindig is óriási jazz-rajongó hírében állt. A Bird című filmmel Charlie Parker szaxofonlegenda élete és zenéje előtt tisztelgett. A film egy izgalmas montázs, amiben Bird Kansas Cityben töltött gyerekkorától 34 éves korában bekövetkezett korai haláláig villannak föl képek. Az alkotásból megismerhetjük a zenész meghatározó kapcsolatát felesége, Chan Parker iránt, a bebop úttörő, Dizzy Gillespie irányába, valamint azt, hogy hogyan hatott a drogok és a zene terén a trombitás Red Rodneyra. „Nem akartam drogprevenciós filmet forgatni Bird életéről. Senki nem akarna megnézni egy olyan filmet, amiben megpróbálnak lenyomni valamit a torkán” - mondta Clint Eastwood egy interjúban. Forest Whitaker pedig igazán komolyan vette a szerepet:

a felkészülés során egy apró, lepusztult lakást bérelt, teljesen elszigetelődött a világtól, így bele tudta élni magát a magányos zseni bőrébe. Az idő nagy részét gyakorlással töltötte, szaxofonleckéket vett, hogy a légzése, fúvástechnikája hitelesnek látsszon, és hogy ujjai nagyjából szinkronban legyenek Parker játékával.

A siker nem maradt el: alakításával számos elismerést zsebelt be a kritikusoktól, 1988-ban pedig Cannes-ban a legjobb színész díját kapta, valamint Golden Globe-ra is jelölték.

Ethan Hawke – Chet Baker

Film: Born To Be Blue, rendező: Robert Budreau (2015)

Az összetéveszthetetlen hangú trombitás-énekes, Chet Baker számos filmben tűnt fel élete során. Ezek közül vitathatatlanul az egyik leghíresebb Bruce Weber 1988-ban készült, Let’s Get Lost című dokumentumfilmje, amely részben alapanyagul szolgált a Born To Be Blue című 2015-ös portréfilmhez is. Ebben Ethan Hawke játssza a trombitást, aki éppen próbál felhagyni szerfüggőségével, hogy egy hosszabb kihagyás után visszatérhessen a zenei életbe a hatvanas évek végén. Mindeközben pedig még egy nőbe is beleszeret. „Van itt egy hihetetlenül megfejthetetlen és enigmatikus személy, akit nagyon nehéz megragadni a maga valójában” - mondta Ethan Hawke a szerepről a Varietynek adott interjújában.

Majd megpróbálsz megformálni valakit, akinek egészen különleges kapcsolata van a zenéhez. És akkor hirtelen a zenész helyett a zene lesz a főszereplő

- fejtette ki a színész.

Don Cheadle – Miles Davis

Film: Miles Ahead, rendező és főszereplő: Don Cheadle (2015)

A Miles Ahead a főszereplő Don Cheadle rendezői debütje is egyben. A színész-rendező, aki gyerekkora óta trombitál és személyesen is ismerte Miles Davis családját, a filmben szabadon kezeli Miles Davis kompozícióinak és életének azt az időszakát, amikor a hetvenes években inaktív volt drogfüggősége miatt. „Az ismereteink Miles életéről mindig is csupán ismeretek maradtak” - mondta Don Cheadle a Rolling Stone Magazine-nak.

Soha nem rejtette el életének szépségeit, de a csúnya oldalát sem, ugyanakkor érdekes volt átrágni magam az ő élettörténetén, majd ugyanezeket a sztorikat összevetni más emberek interpretációival. Ezek teljesen eltértek egymástól, rájöttem, hogy tulajdonképpen a történetmesélések közötti hiátusban kell keresnünk Miles Davist. Legalábbis törekedni rá.

Mahershala Ali – Don Shirley

Film: Green Book, rendező: Peter Farrelly (2018)

A legújabb, részben jazz témájú tragikomikus roadmovie Don Shirley zongorista történetén alapul. Don Shirley egy rendkívül kifinomult, sikeres, nyolc nyelven beszélő, Jamaikából származó, színesbőrű klasszikus zenész volt, aki rengeteg koncertfelkérésnek tett eleget. Többek között a déli államokban is, ahol a hatvanas években rendkívül látványos volt a feketék üldözése. Ezért a fehérbőrű sofőrrel és testőrrel, Tony "lip" Vallelong-al vágott neki az útnak, akivel nagyon jó barátságot kötöttek. Az ő útjukat meséli el a film, melynek címe a The Negro Motorist Green Book című könyvre utal, ami egyfajta alternatív útmutatóként szolgált a feketék számára, hogy biztonságos útvonakat találjanak délen. A filmben az Oscar-díjas (Moonlight) Mahershala Ali játssza a zongoristát, aki nagyon proaktívnak bizonyult Shirley filmbéli karakterének tekintetében.

Egy összetett személyiséget akart megformálni, és ragaszkodott hozzá, hogy kihangsúlyozhassa azt a fájdalmat, ami Shirley bőrszíne miatti ignorálásból eredt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.