Jazz/World

Palya Bea: „A dalok által kapcsolódom”

2016.10.08. 08:42
Ajánlom
Palya Bea az elmúlt huszonöt, színpadon töltött évben népdalénekesből olyan női énekes-dalszerző lett, aki a különböző zenei hatásokat magáévá téve egyedi hangon, a legszemélyesebb témákról énekel. Októberben Nappali dalok címmel jelentet meg lemezt, ami idén a második albuma, majd jövőre visszavonul, hogy az alkotásra és születendő, második lányára koncentráljon.
Palya Bea

Palya Bea (Fotó/Forrás: Emmer László)

- Termékeny év áll mögötted, amire év végén felteszed a koronát még egy lemez megjelentetésével. Hogyan bírod energiával, miből töltődsz?

- Több forrásból. Először is a lányom és a férjem szeretéséből, a velük való élettel teli kapcsolatból. Rengeteget mozgok: jóga, úszás, erősítés, minden jöhet. Csinálok légzőgyakorlatokat, alkalmazok vizualizációs technikákat, hetente minimum egyszer terápián ülök, és néha valamilyen transztáncban őrjöngök. És maguk a koncertek is feltöltenek.

- A Nappali dalok című lemezedet családi könyvlemezként definiálod. Mit jelent ez a meghatározás?

- Azt, hogy a könyv és a lemez egyformán fontos tartalom. A Nappali dalok egy módszertant is tartalmaz, amely a család tagjait egymáshoz hangolja, és jó néhány olyan játékot is leírtam, amelyet a család kicsi és nagy tagjai együtt játszhatnak. A saját családomból indultam ki: kerestem a megoldást az egymásra hangolódásra, miután a "mi volt ma az oviban - semmi" párbeszéd nem segített. Ha viszont beraktam afrikai zenét és elkezdtünk táncolni, az működött. Csináltam dinamikus zenei alapokat, táncolható dalokat. A másik tengelyt pedig a lakásban található hangok jelentették:

a húsklopfolás, porszívózás, csizmakopogás, kávégép zajai dalokká váltak.

Azt remélem, hogy ezek a zenék más családoknak is könnyebbséget és humort visznek a mindennapjaiba.

- Lili zenei nevelésénél mennyire voltál tudatos? Egyáltalán kell-e szelektálni szerinted a gyerek zenei nevelésénél?

- Azt hallgatjuk, amit én és a férjem szeretünk: sok klasszikus zenét, népzenéket, világzenét, karizmatikus előadókat. Persze Lilinek is vannak kedvencei most már. Szerintem mindig szelektálunk, tudattalanul is. Nálam ez vállaltan tudatos, nehezen viselem a számomra hallgathatatlan tucatzenei termékeket, így például a rádiózás kizárva. A zenehallgatás önmagában értékes tevékenység, nem keverem mással, maximum tánccal jár együtt.

Palya Bea

Palya Bea (Fotó/Forrás: Emmer László)

- A , a Tovább nő és a Nappali dalok album egymás mellé helyezve szinte egy női fejődéstörténetet rajzol ki ahogy a hajadon nőből feleség majd anya, többgyerekes anya lesz. Ez helytálló?

- Igen, jó ez így. Ez az album azért fontos nekem, mert az első olyan lemez, ahol megjelentek új források is: a létezés puszta öröme, a kislányomhoz való kapcsolódás melegsége. Az anyává válásom óta eltelt négy év megpuhított, és örömtelibbé, tágasabbá tette az életemet, ez hallatszik a zenén is: dinamikus, és tele van játékossággal, humorral.

- Egyetlen nő számára sem könnyű az átmenet a szakmai énje és a családanya szerep között, de az énekesnő-családanya szerepek között különösen nagynak hat a kontraszt. Te hogyan éled ezt meg?

- Nagyon nehéz, de már megszoktam.

Azt kellett elfogadnom, hogy ebben nem leszek tökéletes.

Van, hogy nincs meg az egyensúly. Van, hogy megvan. De mindig tennem kell érte, nekem és a többi családtagnak is. Nagyon más állapot a színpad, a dalírás, a próba, és az anyaság különféle feladatai, önmagában a Lilire való hangolódás mondjuk egy alkotói időszakban. Sokszor idegeskedem, és ezzel együtt szeretem ezt az életet, mert mindkét szenvedélyemet találom: a családomat és a éneklést is.

- A zenédet több helyen „párbeszéd-zeneként” jellemezted. Mit értesz ezalatt pontosan?

- A dalok által kapcsolódom a hallgatóimhoz, beszélgetek velük, és van abban egy aha-élmény, hogy felismerik magukat a dalokban, a megénekelt történetekben. „Jaj, pont ezt éreztem én is, pont ez történt velem is” - ezt gyakran mesélik nekem. Nagyon jó élmény ez a párbeszéd a zenén keresztül. Annak a melegsége van benne, hogy összetartozunk.

- Jövőre viszont alkotói szabadságra vonulsz, ezzel pedig kiesik ez a párbeszéd-partner, a közönség. Nem fog hiányozni az az energia, amit tőlük kapsz?

Sok félelem és sok öröm van bennem ezzel kapcsolatban.

Félek, jól fog-e esni, fogom-e bírni a „csak-anya” üzemmódot. De nemcsak az anyaság tölti majd ki a napjaimat, lesz alkotás is benne és bár kevesebbet fogok játszani, azok a koncertek ütősebb, nagyobb helyeken lesznek. „Az énekesnő, ha csendben marad” - ez a mottóm jövőre. A csend után még teljesebbek a hangok, a zenében is rengeteg izgalommal várjuk a szünet utáni első megszólalást.

- Az év nagy eseménye volt számodra a Django Reinhardtról szóló francia nagyjátékfilm forgatása, amiben az egyik női főszerep a tiéd. Mennyire áll hozzád közel a francia cigány, manouche zenei világ?

- A cigány zenéből inkább a magyar, román gyűjtéseket ismertem, meg a balkáni vonalat. A forgatás előtt sok Django zenét hallgattam, olvastam is róla, és jobban megértettem a kapcsolódási pontokat. Kicsit az itthoni romákat, illetve a jazz közegét is jobban értem. De azért meg kell találni magam még ebben zeneileg. Most inkább a figurára koncentráltam: én az ünnepelt zenész feleségét játszom a filmben, férjét hűségesen követő nőt, aki ugyan tud énekelni, de nem ez a foglalkozása, nem övé a fesztivál, hanem a férjé.

Érdekes tükör volt ez a saját életemre, ahol a szerepek fordítottak.
Palya Bea

Palya Bea (Fotó/Forrás: Emmer László)

- Filmszínészként milyen kihívásokkal szembesültél?

- Leginkább az volt a kihívás, hogy francia és cigány nyelven mondjak dialógusokat, éljek át helyzeteket. Naguine, azaz Madame Django Reinhardt figurája sok elemében hasonlít rám, ezért néha csak természetesen léteznem kellett a kamera előtt, ehhez hozzászoktam énekesként. Inkább a nyelv finom árnyalatainak hiánya zavart, és perfekcionista lévén néha belekerültem egy lefelé húzó spirálba, nem vagyok elég jó, nem tudom megcsinálni, ilyen gondolatok pörögtek bennem. Aztán csináltam és kész. De a folyamatban néha meg tudtam élni a kívülállóságomat, bármennyire is van egy francia életem, bármennyire is otthon érzem magam.

- Az életednek volt már egy francia időszaka. Jelen helyzetben élnél egy franciaországi, nagyobb ívű karrier lehetőségével?

- Abszolút! Nagyon jól érzem ott magam, élvezem a kettős életemet, és azt, hogy valami olyasmivel gazdagíthatom az ottani közösséget, ami nekem természetes módon megvan, számukra viszont különleges.

Egyébként Franciaországban is csak emberek élnek, a kapcsolódás iránti vágy ott is erős, és én énekes-dalszerzőként, vagy filmszínészként elkezdhetek egy dialógust.

- Tanítasz is mostanában. Mi a legfontosabb dolog, amit át szeretnél adni a tanítványaidnak?

- Technikákat, hogy hogyan járják a saját útjukat. Mind a hangok kiéneklésekor, mind a pályájuk egészét tekintve. Coaching és énektanítás ez egyben. Magánórát kevesebbet adok; de tervezek a közeljövőben ének workshopokat, illetve dolgozom az inspirációs beszédeimen is. Nemcsak a zenei szakmában szeretnék előadni, hanem bármilyen cégben, szervezetben, ahol az utam, a tapasztalataim érdekesek. Egyre nagyobb az érdeklődés.

- November 6-án mutatod be a lemezedet az Akváriumban. Milyen lesz ez a koncert?

- Ketten zenéltünk Gerzson Jánossal, hűséges zenésztársammal, akivel már négy éve gyúrjuk egymást, és kialakult egy közös nyelv. A koncerten használt hangszerek száma legalább tízszer kettő lesz, mindketten felvonultatunk egy egész hangszerparkot, végigénekeljük a koncertet, és a közönséget is bevonjuk. Hozunk közösen játszható zenés játékokat is, meg egy nagy adag humort. És rengeteg egzotikus, etnikus hangzás lesz. Még gyökeresebb, még afrósabb, földszagúbb.

További információ: http://akvariumklub.hu/programok/2016-11-06/palya-bea-nappali-dalok-csaladi-koncert

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World söndörgő együttes

Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band

Varázslatos zenei szikraként érkezik a szentendrei MűvészetMalomba augusztus 17-én a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band.
Jazz/World hírek

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.
Jazz/World sárik péter

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.
Jazz/World interjú

Klippremier - Margo: Barefoot love

A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.
Jazz/World ajánló

„A világzene a nyitottságról szól” - Ünnepel a Kobuci

Világzenei héttel ünnepli jubileumi, tizedik évadát a Kobuci. Augusztus 13. és 19. között a Boban Marković Orkestar, a Besh o droM, a Zuboly vagy éppen a Fanfara Complexa mellett a műfaj számos hazai kiválósága, fiatal formációk és táncház is várja a közönséget.