Jazz/World

Palya Bea: „Azt éreztem, hogy átégek ebben a folyamatban”

2018.09.15. 09:45
Ajánlom
Meglett férfiemberek is könnyezve hallgatták Palya Bea Volt szeretőm című számát a Hazatalálok című, szeptember 12-én megjelent lemez sajtótájékoztatóján, ahol interjúnk készült. A Palya Beától megszokott közvetlenség az új albumon – amelyen válását fogalmazza dalokba – talán mindig eddiginél szorosabb közelséget eredményezett zenész és hallgató között.

_MG_9531-145309.jpg

Palya Bea a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Hogy érzed magad most, amikor ezeket a nagyon intim dalokat közre bocsátod? Valahol ez egy védtelen helyzet.

Most nagyon nyugodt vagyok, de nem szabad elfelejteni, hogy ebben a fázisban elsősorban egy zenei projektről, tizenegy dalról van szó. Éppen az előbb zenéltünk két dalt a csodás zenészeimmel, és ez iszonyú biztonságot ad.

Maga az éneklés ténye és a zenélés olyan, mint egy folyómeder, amibe belevethetem magam és áramolhatok. Felemel és megnyugtat.

Ahogy hangsúlyoztad is, magával a lemezzel azt is üzened, hogy a kreatív alkotófolyamat milyen hasznos segítség a gyászmunkában. De eljön-e az a pillanat, amikor a dal már leválik rólad, és nem a fájdalmat visszhangozza?

Kérdezd meg ezt egy fél év múlva, most még nagyon friss ez az egész élmény. Persze valamennyi távolság már azzal is született, hogy kikanyarintottam a válás fájdalmas, de egyébként szabadságérzésekkel is tarkított masszájából ezeket a dalokat, mint egy mézeskalácstésztából a süteményeket. Már ezáltal jobban rá tudok nézni erre az élményre, de nyilván nem vagyok ettől még távol. Nem véletlenül választottuk most a Volt szeretőm című dalt a sajtótájékoztatóra. Szerettem volna, ha azt üzenetet viszitek el magatokkal, hogy rengeteg a hála és a megköszönnivaló bennem. És persze számtalan egyéb üzenet van, amivel nem tudtunk itt foglalkozni. De már most sokkal jobban vagyok, és nem tudok elég hálás lenni a zenének, hogy létezik, hogy vannak hangszerek, zenészek, és hogy a kreativitás, az alkotófolyamat mennyire segíti a növekedést, mennyire zseniális eszköz a traumák feldolgozására.

Mekkora volt az átfedés az alkotófolyamat és a válás kimondásáig vezető út között?

A Hazatalálok én című dal elejét tavaly augusztusban írtam meg, és tavaly októberben fejeztem be.

Akkor magam is megdöbbentem, milyen erős alakzat ez a lelkemben.

Aztán még eltelt pár hónap a válásig. És nagyon fájt, óriási kudarcnak éltem meg az elszakadást, viszont rengeteg szabadságot és megkönnyebbülést is hozott. A dalok pedig másban és másban segítenek: a Volt szeretőm például abban, hogy a másik felé szeretettel vissza tudjak fordulni, vagy akár a gyerekemet meg tudjam támogatni.

_MG_96141-151541.jpg

Szokolay Dongó Balázs, Palya Bea, Orbán György a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Sok helyen elmondtad, hogy másokkal való beszélgetések által próbáltál újabb és újabb nézőpontokat megismerni a válás témájában. Ezek a beszélgetések mennyire írták át az egyéni meggyőződésedet?

Általában véve az összes beszélgetésnél találtam azonosságokat a saját tapasztalatommal, de azért vannak egyéni formák. Például a férfiakkal való beszélgetések, ahol nagyon sok újat tanultam. Meglepő volt, hogy a férfiaknak mi a legfőbb fájdalma, mi az ő bajuk. Ezért két olyan dal is született, ahol férfibőrbe bújok: a Még itt van apukád, és a Jóravaló nő. Ez utóbbinak pontos tükre az Amúgy egy jó ember. Az egyik a nőket veszi górcső alá, hogy mivel marasztalják magukat egy rossz kapcsolatban, a másik pedig a férfiakat. Mások a formák, de

ha mindezt lecsupaszítom, akkor rájövök, hogy ezek emberi témák és egyetlen közös pont van, hogy fáj.

Érdekes tapasztalat volt az is, amikor gyerekekkel beszélgettem, természetesen a legtöbbet a saját nagylányommal. Ott megint tanultam újat, méghozzá, hogy mennyire lassú a lélek, és milyen hosszú a gyerekeknél a gyásznak a tagadás szakasza. Nem akarja elhinni, hogy apa tényleg elköltözött. Nagyon kell szeretni ilyenkor a gyerekeket, még törékenyebbek és védtelenebbek. A Két ház című dal – amit Lili lányomnak dedikáltam – ebből a szempontból egy szimbolikus darabja a lemeznek.

Ahogy mesélted, ez a dal a Lilivel való beszélgetésből, közös rajzolásból született. Mennyire tudja ő hasznosítani ezt a dalt a saját gyermeki gyászmunkájában annak ellenére, hogy felnőtt szemszögből szól a különköltözésről?

Nagyon szereti, énekli velem. Arra a félelmére szerettem volna keresni neki valami gyógyírt, hogy mi lesz vele, ha a másik szülő is elmegy és egyedül marad. Illetve mentesíteni az alól, amit a gyerekek ilyenkor gondolnak, hogy nekik kell segíteni. Nyilván kicsit felnőtt nézőpontból íródott ez a dal, de van benne egy trükk: szándékosan meghagytam gyerekdalszerűnek, iszonyúan játékos zenei nyelven született. Röhögtünk is a fiúkkal azon az ellentmondáson, hogy miközben arról szól, hogy apa elköltözött, ők vidáman játsszák ezt az afrikai groovot. Közben nem tagadhatjuk, hogy a valóságban is több pár megy szét, mint amennyi együtt marad. És erről érdemes beszélni, és értelmes, használható fogalmakat adni róla a gyerekek kezébe.

_MG_9492-151542.jpg

Palya Bea a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Az egész zenekar férfiakból áll. Ők hogyan reagáltak az olyan szövegekre, mint például az Amúgy egy jó ember című számban, ahol már-már sztereotip férfiviselkedések vannak felsorakoztatva?

Először is röhögnek, hogy „te most tényleg azt mondtad, amit?” De nagyon szeretik. Iszonyatosan hálás vagyok, hogy mellém állnak, és ezáltal ezeket a tartalmakat így ki tudom mondani. Másrészt ezek a szövegek mindig nagyon jó beszélgetéseket eredményeznek. Mindenki elkezdi a saját történetét beletenni a közösbe.

Én pontosan azt csinálom, mint az ősi énekesek: a közös tudatalattiban mozgó történeteket az egyéni szűrőmön keresztül kiéneklem, és ezáltal formát adok nekik, amit már lehet ide-oda rakosgatni, értelmezni. Meggyőződésem, hogy pusztán már az is óriási segítség, hogy ki-ki elmondhatja a maga érzéseit, és rájön, hogy nincs egyedül a saját harcaival.

A Hazatalálok én című első videoklipben a föld és a víz jelennek meg központi motívumként, a CD borító és booklet viszont a tűz alapelemre épít vizuálisan. Miért?

Van egy dal, a Tüzet fogok rakni, ami nagyon megfogta az art direktorunkat, Gryllus Ábrist, akivel tíz éve dolgozunk együtt. Ez a dal azt bontja ki, hogy milyen, amikor széttépjük és eldobjuk a jövőnkről alkotott idilli képeket, például hogy amikor megöregszünk, mint a német nyugdíjasok, járjuk majd a Kanári-szigeteket és együtt állunk a gyerekeink ballagásán. Egyfajta főnix madári megsemmisülésről és újjászületésről szól. Olyan, mint egy modern sámánének: a tűzzel kezdődik, majd megjelenik a víz („folyóba sírom a könnyeimet”), a levegő („elszállok a széllel”), míg a végén „visszahullok a földre” – így történik meg az újjászületés. Valamiért nagyon tetszett Ábrisnak a tűzmotívum, és én is azt éreztem, hogy átégek ebben a folyamatban. Sokkal inkább volt ennek a szakasznak égető, égési seb jellege, mint bármi más elemhez kapcsolható mibenléte.

Milyen élmény volt számodra a klipforgatás?

Azt éreztem, hogy az egész forgatás alatt nagyon közel vagyok az elemekhez.

Rengeteget adtak nekem azok a pillanatok, amikor konkrétan leástak nyakig a földbe, vagy a kisoroszi szigetcsúcsnál a hajnali, jéghideg Dunában fürödtem. Ezek az élmények segítettek közel kerülnöm a csupasz önmagamhoz, a belső magomhoz, a fölösleges rétegektől mentes valóságomhoz.

A volt párod hallotta már a lemezt?

Még nem, de ugye online még csak a Hazatalálok én jelent meg, azt pedig már ismerte. Ő nagyon-nagyon remek első fül volt az egész kapcsolatunk alatt. Ezt is beleírhattam volna a Volt szeretőm című hálaénekbe, hiszen ezért is rettenetesen hálás vagyok neki. Kíváncsi vagyok, hogyan fog majd reagálni.

Palya Bea Hazatalálok című albumának lemezbemutató koncertje december 14-én lesz az A38 Hajón.

(címlapkép: Emmer László)

Palya Bea: „A dalok által kapcsolódom”

Kapcsolódó

Palya Bea: „A dalok által kapcsolódom”

Palya Bea az elmúlt huszonöt, színpadon töltött évben népdalénekesből olyan női énekes-dalszerző lett, aki a különböző zenei hatásokat magáévá téve egyedi hangon, a legszemélyesebb témákról énekel. Októberben Nappali dalok címmel jelentet meg lemezt, ami idén a második albuma, majd jövőre visszavonul, hogy az alkotásra és születendő, második lányára koncentráljon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.
Jazz/World ajánló

Úttörő könyv jelent meg az európai jazz történetéről

Az európai jazz már régen kilépett az amerikai őshaza árnyékából: önállóságának újabb bizonyítéka a The History of European Jazz című könyv, az európai jazz történetének első átfogó feldolgozása.
Jazz/World lemez

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?