Jazz/World

Palya Bea: „Azt éreztem, hogy átégek ebben a folyamatban”

2018.09.15. 09:45
Ajánlom
Meglett férfiemberek is könnyezve hallgatták Palya Bea Volt szeretőm című számát a Hazatalálok című, szeptember 12-én megjelent lemez sajtótájékoztatóján, ahol interjúnk készült. A Palya Beától megszokott közvetlenség az új albumon – amelyen válását fogalmazza dalokba – talán mindig eddiginél szorosabb közelséget eredményezett zenész és hallgató között.

_MG_9531-145309.jpg

Palya Bea a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Hogy érzed magad most, amikor ezeket a nagyon intim dalokat közre bocsátod? Valahol ez egy védtelen helyzet.

Most nagyon nyugodt vagyok, de nem szabad elfelejteni, hogy ebben a fázisban elsősorban egy zenei projektről, tizenegy dalról van szó. Éppen az előbb zenéltünk két dalt a csodás zenészeimmel, és ez iszonyú biztonságot ad.

Maga az éneklés ténye és a zenélés olyan, mint egy folyómeder, amibe belevethetem magam és áramolhatok. Felemel és megnyugtat.

Ahogy hangsúlyoztad is, magával a lemezzel azt is üzened, hogy a kreatív alkotófolyamat milyen hasznos segítség a gyászmunkában. De eljön-e az a pillanat, amikor a dal már leválik rólad, és nem a fájdalmat visszhangozza?

Kérdezd meg ezt egy fél év múlva, most még nagyon friss ez az egész élmény. Persze valamennyi távolság már azzal is született, hogy kikanyarintottam a válás fájdalmas, de egyébként szabadságérzésekkel is tarkított masszájából ezeket a dalokat, mint egy mézeskalácstésztából a süteményeket. Már ezáltal jobban rá tudok nézni erre az élményre, de nyilván nem vagyok ettől még távol. Nem véletlenül választottuk most a Volt szeretőm című dalt a sajtótájékoztatóra. Szerettem volna, ha azt üzenetet viszitek el magatokkal, hogy rengeteg a hála és a megköszönnivaló bennem. És persze számtalan egyéb üzenet van, amivel nem tudtunk itt foglalkozni. De már most sokkal jobban vagyok, és nem tudok elég hálás lenni a zenének, hogy létezik, hogy vannak hangszerek, zenészek, és hogy a kreativitás, az alkotófolyamat mennyire segíti a növekedést, mennyire zseniális eszköz a traumák feldolgozására.

Mekkora volt az átfedés az alkotófolyamat és a válás kimondásáig vezető út között?

A Hazatalálok én című dal elejét tavaly augusztusban írtam meg, és tavaly októberben fejeztem be.

Akkor magam is megdöbbentem, milyen erős alakzat ez a lelkemben.

Aztán még eltelt pár hónap a válásig. És nagyon fájt, óriási kudarcnak éltem meg az elszakadást, viszont rengeteg szabadságot és megkönnyebbülést is hozott. A dalok pedig másban és másban segítenek: a Volt szeretőm például abban, hogy a másik felé szeretettel vissza tudjak fordulni, vagy akár a gyerekemet meg tudjam támogatni.

_MG_96141-151541.jpg

Szokolay Dongó Balázs, Palya Bea, Orbán György a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Sok helyen elmondtad, hogy másokkal való beszélgetések által próbáltál újabb és újabb nézőpontokat megismerni a válás témájában. Ezek a beszélgetések mennyire írták át az egyéni meggyőződésedet?

Általában véve az összes beszélgetésnél találtam azonosságokat a saját tapasztalatommal, de azért vannak egyéni formák. Például a férfiakkal való beszélgetések, ahol nagyon sok újat tanultam. Meglepő volt, hogy a férfiaknak mi a legfőbb fájdalma, mi az ő bajuk. Ezért két olyan dal is született, ahol férfibőrbe bújok: a Még itt van apukád, és a Jóravaló nő. Ez utóbbinak pontos tükre az Amúgy egy jó ember. Az egyik a nőket veszi górcső alá, hogy mivel marasztalják magukat egy rossz kapcsolatban, a másik pedig a férfiakat. Mások a formák, de

ha mindezt lecsupaszítom, akkor rájövök, hogy ezek emberi témák és egyetlen közös pont van, hogy fáj.

Érdekes tapasztalat volt az is, amikor gyerekekkel beszélgettem, természetesen a legtöbbet a saját nagylányommal. Ott megint tanultam újat, méghozzá, hogy mennyire lassú a lélek, és milyen hosszú a gyerekeknél a gyásznak a tagadás szakasza. Nem akarja elhinni, hogy apa tényleg elköltözött. Nagyon kell szeretni ilyenkor a gyerekeket, még törékenyebbek és védtelenebbek. A Két ház című dal – amit Lili lányomnak dedikáltam – ebből a szempontból egy szimbolikus darabja a lemeznek.

Ahogy mesélted, ez a dal a Lilivel való beszélgetésből, közös rajzolásból született. Mennyire tudja ő hasznosítani ezt a dalt a saját gyermeki gyászmunkájában annak ellenére, hogy felnőtt szemszögből szól a különköltözésről?

Nagyon szereti, énekli velem. Arra a félelmére szerettem volna keresni neki valami gyógyírt, hogy mi lesz vele, ha a másik szülő is elmegy és egyedül marad. Illetve mentesíteni az alól, amit a gyerekek ilyenkor gondolnak, hogy nekik kell segíteni. Nyilván kicsit felnőtt nézőpontból íródott ez a dal, de van benne egy trükk: szándékosan meghagytam gyerekdalszerűnek, iszonyúan játékos zenei nyelven született. Röhögtünk is a fiúkkal azon az ellentmondáson, hogy miközben arról szól, hogy apa elköltözött, ők vidáman játsszák ezt az afrikai groovot. Közben nem tagadhatjuk, hogy a valóságban is több pár megy szét, mint amennyi együtt marad. És erről érdemes beszélni, és értelmes, használható fogalmakat adni róla a gyerekek kezébe.

_MG_9492-151542.jpg

Palya Bea a zárt körű lemezbemutatón (Fotó/Forrás: Palya Bea Produkció)

Az egész zenekar férfiakból áll. Ők hogyan reagáltak az olyan szövegekre, mint például az Amúgy egy jó ember című számban, ahol már-már sztereotip férfiviselkedések vannak felsorakoztatva?

Először is röhögnek, hogy „te most tényleg azt mondtad, amit?” De nagyon szeretik. Iszonyatosan hálás vagyok, hogy mellém állnak, és ezáltal ezeket a tartalmakat így ki tudom mondani. Másrészt ezek a szövegek mindig nagyon jó beszélgetéseket eredményeznek. Mindenki elkezdi a saját történetét beletenni a közösbe.

Én pontosan azt csinálom, mint az ősi énekesek: a közös tudatalattiban mozgó történeteket az egyéni szűrőmön keresztül kiéneklem, és ezáltal formát adok nekik, amit már lehet ide-oda rakosgatni, értelmezni. Meggyőződésem, hogy pusztán már az is óriási segítség, hogy ki-ki elmondhatja a maga érzéseit, és rájön, hogy nincs egyedül a saját harcaival.

A Hazatalálok én című első videoklipben a föld és a víz jelennek meg központi motívumként, a CD borító és booklet viszont a tűz alapelemre épít vizuálisan. Miért?

Van egy dal, a Tüzet fogok rakni, ami nagyon megfogta az art direktorunkat, Gryllus Ábrist, akivel tíz éve dolgozunk együtt. Ez a dal azt bontja ki, hogy milyen, amikor széttépjük és eldobjuk a jövőnkről alkotott idilli képeket, például hogy amikor megöregszünk, mint a német nyugdíjasok, járjuk majd a Kanári-szigeteket és együtt állunk a gyerekeink ballagásán. Egyfajta főnix madári megsemmisülésről és újjászületésről szól. Olyan, mint egy modern sámánének: a tűzzel kezdődik, majd megjelenik a víz („folyóba sírom a könnyeimet”), a levegő („elszállok a széllel”), míg a végén „visszahullok a földre” – így történik meg az újjászületés. Valamiért nagyon tetszett Ábrisnak a tűzmotívum, és én is azt éreztem, hogy átégek ebben a folyamatban. Sokkal inkább volt ennek a szakasznak égető, égési seb jellege, mint bármi más elemhez kapcsolható mibenléte.

Milyen élmény volt számodra a klipforgatás?

Azt éreztem, hogy az egész forgatás alatt nagyon közel vagyok az elemekhez.

Rengeteget adtak nekem azok a pillanatok, amikor konkrétan leástak nyakig a földbe, vagy a kisoroszi szigetcsúcsnál a hajnali, jéghideg Dunában fürödtem. Ezek az élmények segítettek közel kerülnöm a csupasz önmagamhoz, a belső magomhoz, a fölösleges rétegektől mentes valóságomhoz.

A volt párod hallotta már a lemezt?

Még nem, de ugye online még csak a Hazatalálok én jelent meg, azt pedig már ismerte. Ő nagyon-nagyon remek első fül volt az egész kapcsolatunk alatt. Ezt is beleírhattam volna a Volt szeretőm című hálaénekbe, hiszen ezért is rettenetesen hálás vagyok neki. Kíváncsi vagyok, hogyan fog majd reagálni.

Palya Bea Hazatalálok című albumának lemezbemutató koncertje december 14-én lesz az A38 Hajón.

(címlapkép: Emmer László)

Palya Bea: „A dalok által kapcsolódom”

Kapcsolódó

Palya Bea: „A dalok által kapcsolódom”

Palya Bea az elmúlt huszonöt, színpadon töltött évben népdalénekesből olyan női énekes-dalszerző lett, aki a különböző zenei hatásokat magáévá téve egyedi hangon, a legszemélyesebb témákról énekel. Októberben Nappali dalok címmel jelentet meg lemezt, ami idén a második albuma, majd jövőre visszavonul, hogy az alkotásra és születendő, második lányára koncentráljon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.