Jazz/World

Palya Bea új lemezt szül – és nemcsak

2016.09.02. 12:42
Ajánlom
Bejelentést tett tegnap este az Inforádió Aréna című műsorában a műfajilag bekategorizálhatatlan, öntörvényű énekesnő-dalszerzőnk: októberben megjelenik 13. lemeze, majd jövőre visszavonul, hogy átadja magát a csendes alkotásnak és az anyaságnak.

Palya Bea, aki a maga energiaszintjével és szókimondásával az egyik legmegosztóbb, ugyanakkor legszeretettebb hazai női előadó, nagy utat tett meg az elmúlt 25 évben, amit a színpadon töltött. A bagi, dolgos parasztasszony dolgos lányából és a népdalénekesből időközben egy olyan mezítlábas díva lett, aki fellépett már a Carnegie Hallban, megjelentetett 12 lemezt, köztük egy világzenei toplistás albumot Franciaországban, könyvet írt és évi 100-150 fellépést vállal itthon és külföldön.

Palya Bea

Palya Bea (Fotó/Forrás: Emmer László)

Mint mondja, nem volt egyszerű az út: sokan még ma is a népdalénekes címkét akasztják rá, holott ő már azon fáradozik minden egyes, alkotással töltött pillanatban, hogy

kikanyarítson valamit a semmiből”,

saját kútfőből hozzon létre valami őszintét és unikálisat. Azoknak, akik népi énekesként ismerték, talán már sok is ez a szenvedélyes kinyilatkoztatás és önmegvalósítás, de zenéjére és személyiségére megvannak a nyitott fülek és szívek is, tömegek hallgatják koncertjeit, akiket hiba lenne csak a nőtársak tömegének hinni. Habár legutolsó két lemezében – a és a Tovább nő - a gyengébb (?) nemet érintő (tabu)témákat énekel meg a hazai szcénában szinte elsőként, ezek éppúgy szólnak a férfiakhoz is – vélekedik, és ezt igazolja a hallgatóság összetétele is. Már csak azért sem mindegy, hogy kikről beszélünk, amikor az ő közönségéről beszélünk, mert Palya Bea szerint, amit ő csinál, az „párbeszéd-zene”: párbeszéd a zenésztársakkal, párbeszéd saját magával és nem utolsó sorban a közönséggel, akiknek a hangoltsága minden egyes koncerten más és más, így aztán nagyban befolyásolja az éppen megszülető, újjászülető zenét is.

Azt, hogy Palya Bea személyisége meghaladja a kategóriákat, mi sem bizonyít jobban, hogy idén átlépte a zene és a színpad határait is, amikor is egy felkérésnek eleget téve

filmszínészként bizonyított a Django Reinhadtról készülő francia nagyjátékfilmben,

ahol a sinto gitáros feleségét alakítja, a stáb egyetlen, nem hivatásos színészeként. Ennek kapcsán Palya Bea a sorsszerűségről beszélt: „Volt egy fejezete az életemnek, amikor 5-6 évig francia terekben, francia illatokkal és hangulattal körülvéve éltem. Zenei ösztöndíjasként kerültem Párizsba, majd sok személyes kapcsolatom alakult ott. Volt egy belső legendám, ami ide kötött” – árulta el. Ekkoriban játszotta el első filmszerepét Tony Gatlif francia rendező Transylvania című filmjében, de itt még inkább csak énekesnőként volt jelen a vásznon. „Ez a korszak lezárult, tíz éve nem gondoltam a francia karrierre, most azonban a semmiből kaptam egy emailt, hogy a rendező szeretné, ha én játszanám Django feleségét” – mondta. Ez pedig már – ellentétben Tony Gatlif filmjével, egy teljes értékű filmszerep, sok szöveggel, húsz forgatási nappal.

Átmosott ez az időszak. Hosszú idő után először tettem fel magamnak a kérdést, hogy elég vagyok-e én ehhez?

Előjöttek belőlem annak a bagi kislánynak a gátlásai, aki mindig kicsit magányos volt, mert más, mint a többiek. Itt én voltam az egyetlen, aki nem francia, és nem hivatásos színész. De aztán beszélgettem az egyik színésszel, aki azt mondta: ő is feltett már magának ezt a kérdést. Megértettem, hogy mindenki kicsit más, mindenkinek valami más miatt vannak komplexusai” - fogalmazott. A filmről még keveset tudni, de azt már igen, hogy Palya Bea a film nagy részében egy várandós nőt alakít. „Ez is sorsszerű: tudtam, hogy Lilivel még nem zárult le az anyasággal való kapcsolatom. A forgatás utolsó napjait pedig már tudtam, hogy

megfogantam”.

Minden bizonnyal ez a fejlemény is hozzájárul, hogy Palya Bea új lemezével a család felé fordul: Nappali dalok című könyvlemeze egy olyan családi album lesz, amiben a ház emblematikus hangjait írja dallá, avagy megtudhatjuk, milyen zenét hall bele a húsklopfolásba, vagy a mosógép zajába. Ehhez pedig saját tapasztalati alapján használati útmutatót is ad nekünk Palya Bea, ami egyfajta módszertan a családi együttléthez, családhoz összehangolódáshoz. „A zene nagyon jó közegteremtő erő: ha a férj és a feleség hazaér a munkából gyorsabban összehangolódik egy zene hatására”.

Érdemes lesz beszerezni a lemezt, mert személyesen egy időre el kell köszönnünk Palya Beától, hiszen 2017 a család éve lesz számára. Szerencsére addig még sok koncertet ad, így például holnap, szeptember 3-án a Kobuci árnyas fái alatt élvezhetjük muzsikáját, talán az évben utoljára szabadtéren.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Színház

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.
Klasszikus

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Vizuál

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.