Jazz/World

Palya Bea új lemezt szül – és nemcsak

2016.09.02. 12:42
Ajánlom
Bejelentést tett tegnap este az Inforádió Aréna című műsorában a műfajilag bekategorizálhatatlan, öntörvényű énekesnő-dalszerzőnk: októberben megjelenik 13. lemeze, majd jövőre visszavonul, hogy átadja magát a csendes alkotásnak és az anyaságnak.

Palya Bea, aki a maga energiaszintjével és szókimondásával az egyik legmegosztóbb, ugyanakkor legszeretettebb hazai női előadó, nagy utat tett meg az elmúlt 25 évben, amit a színpadon töltött. A bagi, dolgos parasztasszony dolgos lányából és a népdalénekesből időközben egy olyan mezítlábas díva lett, aki fellépett már a Carnegie Hallban, megjelentetett 12 lemezt, köztük egy világzenei toplistás albumot Franciaországban, könyvet írt és évi 100-150 fellépést vállal itthon és külföldön.

Palya Bea

Palya Bea (Fotó/Forrás: Emmer László)

Mint mondja, nem volt egyszerű az út: sokan még ma is a népdalénekes címkét akasztják rá, holott ő már azon fáradozik minden egyes, alkotással töltött pillanatban, hogy

kikanyarítson valamit a semmiből”,

saját kútfőből hozzon létre valami őszintét és unikálisat. Azoknak, akik népi énekesként ismerték, talán már sok is ez a szenvedélyes kinyilatkoztatás és önmegvalósítás, de zenéjére és személyiségére megvannak a nyitott fülek és szívek is, tömegek hallgatják koncertjeit, akiket hiba lenne csak a nőtársak tömegének hinni. Habár legutolsó két lemezében – a és a Tovább nő - a gyengébb (?) nemet érintő (tabu)témákat énekel meg a hazai szcénában szinte elsőként, ezek éppúgy szólnak a férfiakhoz is – vélekedik, és ezt igazolja a hallgatóság összetétele is. Már csak azért sem mindegy, hogy kikről beszélünk, amikor az ő közönségéről beszélünk, mert Palya Bea szerint, amit ő csinál, az „párbeszéd-zene”: párbeszéd a zenésztársakkal, párbeszéd saját magával és nem utolsó sorban a közönséggel, akiknek a hangoltsága minden egyes koncerten más és más, így aztán nagyban befolyásolja az éppen megszülető, újjászülető zenét is.

Azt, hogy Palya Bea személyisége meghaladja a kategóriákat, mi sem bizonyít jobban, hogy idén átlépte a zene és a színpad határait is, amikor is egy felkérésnek eleget téve

filmszínészként bizonyított a Django Reinhadtról készülő francia nagyjátékfilmben,

ahol a sinto gitáros feleségét alakítja, a stáb egyetlen, nem hivatásos színészeként. Ennek kapcsán Palya Bea a sorsszerűségről beszélt: „Volt egy fejezete az életemnek, amikor 5-6 évig francia terekben, francia illatokkal és hangulattal körülvéve éltem. Zenei ösztöndíjasként kerültem Párizsba, majd sok személyes kapcsolatom alakult ott. Volt egy belső legendám, ami ide kötött” – árulta el. Ekkoriban játszotta el első filmszerepét Tony Gatlif francia rendező Transylvania című filmjében, de itt még inkább csak énekesnőként volt jelen a vásznon. „Ez a korszak lezárult, tíz éve nem gondoltam a francia karrierre, most azonban a semmiből kaptam egy emailt, hogy a rendező szeretné, ha én játszanám Django feleségét” – mondta. Ez pedig már – ellentétben Tony Gatlif filmjével, egy teljes értékű filmszerep, sok szöveggel, húsz forgatási nappal.

Átmosott ez az időszak. Hosszú idő után először tettem fel magamnak a kérdést, hogy elég vagyok-e én ehhez?

Előjöttek belőlem annak a bagi kislánynak a gátlásai, aki mindig kicsit magányos volt, mert más, mint a többiek. Itt én voltam az egyetlen, aki nem francia, és nem hivatásos színész. De aztán beszélgettem az egyik színésszel, aki azt mondta: ő is feltett már magának ezt a kérdést. Megértettem, hogy mindenki kicsit más, mindenkinek valami más miatt vannak komplexusai” - fogalmazott. A filmről még keveset tudni, de azt már igen, hogy Palya Bea a film nagy részében egy várandós nőt alakít. „Ez is sorsszerű: tudtam, hogy Lilivel még nem zárult le az anyasággal való kapcsolatom. A forgatás utolsó napjait pedig már tudtam, hogy

megfogantam”.

Minden bizonnyal ez a fejlemény is hozzájárul, hogy Palya Bea új lemezével a család felé fordul: Nappali dalok című könyvlemeze egy olyan családi album lesz, amiben a ház emblematikus hangjait írja dallá, avagy megtudhatjuk, milyen zenét hall bele a húsklopfolásba, vagy a mosógép zajába. Ehhez pedig saját tapasztalati alapján használati útmutatót is ad nekünk Palya Bea, ami egyfajta módszertan a családi együttléthez, családhoz összehangolódáshoz. „A zene nagyon jó közegteremtő erő: ha a férj és a feleség hazaér a munkából gyorsabban összehangolódik egy zene hatására”.

Érdemes lesz beszerezni a lemezt, mert személyesen egy időre el kell köszönnünk Palya Beától, hiszen 2017 a család éve lesz számára. Szerencsére addig még sok koncertet ad, így például holnap, szeptember 3-án a Kobuci árnyas fái alatt élvezhetjük muzsikáját, talán az évben utoljára szabadtéren.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.