Jazz/World

Pély Barna: "Nekem mindig a globális hangzás a fontos"

2012.03.07. 09:50
Ajánlom
Hangszerelem sorozatunkban ezúttal az énekesként, gitárosként, hangszerelőként és zenekarvezetőként is sikeres Pély Barnát faggatta eszközparkjáról Párniczky András.

- A te esetedben különösen érdekes a sound kérdése, hiszen nemcsak énekesként vagy aktív zenész, de gitározol is. Az énekhang esetében valamennyivel nagyobb szerepe van a velünk született adottságoknak, mint egy hangszer megszólaltatásakor. Az elektromos gitárra különösen is jellemző, hogy a hang sok áttételen keresztül szólal meg. A te esetedben eredményezett-e ez a kettősség hozzáállásbeli különbséget?

- Igen, van különbség, de nálam elsősorban abból fakadóan, hogy énekelni már kisgyerek koromban elkezdtem. Ha valaki tizenötévesen kezd el énekelni tanulni, nem jelenti azt, hogy ne énekelt volna előtte már rengeteget. Ezzel szemben a hangszeres tanulmányokat nem előzi meg több év "gyakorlat". Ez természetesen nem tudatosan, de mégis eredményezhet egy olyan magabiztosságot, ami nagyban segíti később az énekesi előmenetelt. Szerencsés a családi hátterem, mindig biztatást kaptam a szüleimtől, és már fiatalon könnyen le tudtam utánozni azokat az énekeseket, akiket hallgattam.

 - A tanulmányaid során voltak különböző állomások, amikor kerested a saját hangod, vagy szinte azonnal az és úgy szólalt meg, ahogyan ismerhetjük? Akartál valaha tudatosan változtatni a hangszíneden? 

- Voltak változások, sőt talán még vannak is. Nagyon fontos, hogy reagáljon a külvilág visszajelzéseire és észrevegye a saját igényeit a változásra. Amikor tanítok, sokszor mondom a tanítványaimnak - akik panaszkodnak, hogy nem éreznek valamit -, hogy először nem is érezni, hanem tudni kell egy adott dolgot, és csak utána lehet érzéseket közvetíteni. Vannak kivételek, de általában fontos a tudatosság ahhoz, hogy egy előadó át tudjon adni érzéseket.

- Mindebben befolyásoltak a technikai paraméterek?

- Mindig nagyon érdekelt, hogy milyen hangzása van annak, amit felveszek vagy előadok. Én nemcsak énekes vagyok, de zongorázok, gitározok és hangszerelek is. Mindig is volt elképzelésem a zenekari hangzásról. Életidegen például, amikor elektronikus hangszerelést kell programoznom - olyankor is azt a hangzást szeretem, ami akusztikus hangszereket, például vonós szekciót is tartalmaz.

 - Ilyen értelemben te a saját hangodat nem is elsősorban magában, hanem egy hangzás részekét definiálod.

- Abszolút! Ha lenne mellettem egy olyan producer, akiben maximálisan megbízom, akkor megtehetném, hogy csak a saját szerepemre figyelek oda. De talán még abban az esetben sem tudnám vagy akarnám nem a globális hangzást figyelni. Sok minden a zenében éppen a kísérethez képest nyer értelmet vagy válik teljessé. Korunk zenéjében lassabban változnak a hangzások, mint amire a mai technika lehetőséget adna, mert az emberek igénye nem követi a változás mértékét.

- Te, aki a popszakmában is letetted a névjegyed, talán tudsz felelni arra, hogy miért igénytelen a magyar popzenészek túlnyomó többsége a saját megszólalásával kapcsolatban. Azt gondolnám, hogy ha valaki, egy sikeres populáris előadó minden bizonnyal megengedhetné magának az igényes és drága felszereléseket.

- Elképesztő az, hogy a helyzet még az elmúlt tíz évben is sokat romlott. Egy fellépés alkalmával a legutolsó dolog a zenélés. Sokkal fontosabb, hogy az előadó a lehető leggyorsabb álljon be egy koncert előtt és jöjjön le dolga végeztével, hogy ne zavarja a következő fellépőt. Az utolsó olyan korszak nemrég ért véget, amikor még zenekarok - a Zanzibár, Roy és Ádám, a Vénus, a Back To Black és mi, azaz a United - meg tudták vetni lábukat a popzenében. Utána jöttek a tehetségkutató versenyek, amik egyértelműen olyan instant projekteket hoznak létre, amiknek inkább csak ürügye az előadó. Nagyon kiemelkedőnek kell ahhoz lenni, hogy valaki hozzáértés nélkül - hiszen most tanulják csak a szakmát - létrehozzon egy színvonalas zenekart. Velünk szemben ők nem ebben nőttek fel, nem játszanak fiatal koruk óta különböző zenekarokban. Ez a tendencia most mindennél jobban befolyásolja a zenepiacot és így a zenészek szokásait, igényeit is.

- Térjünk át a megszólalásoddal kapcsolatos konkrétumokra. Milyen technikai igényed vannak a fellépéseken mint énekesnek?

- Nagy szerelmem volt évekig az Shure SM-58 énekmikrofon. Sápi Géza - akinek a próbatermében most is vagyunk - ajánlotta, hogy próbáljam ki azt az SM-57-et, amit nem énekre, hanem ütőhangszerekre és gitár erősítők elé használnak elsősorban. Ez a bizonyos mikrofon még eredeti amerikai, szemben a ma Mexikóban gyártottal. Dinamikus és nem kondenzátoros mikrofon, ami más frekvenciákat visz át, mint az 58-as, ezért rendkívül jól hangosítható befelé a színpadra és a nézőtér felé egyaránt. Arra kell figyelni, hogy közel maradjak hozzá, mert csak azt érzékeli, ha közvetlenül beleénekelek. Az SM-57 egyébként az egyik legolcsóbb professzionális mikrofon. Nekem nagyon bevált. Nemcsak gitárra, de énekre is használok effekteket, amik közül a legfontosabb egy vocoder, azaz a hang frekvenciáját befolyásoló pedál. Ez egy analóg effekt: nem processzál, tehát nem digitalizálja a mikrofonból érkező jelet. Használok még egy harmonizert is, ami a hang fölé tud rakni real time egy vagy két szólamot. Elsősorban hármashangzatokban tud egy hangnemen belül építkezni.

- Áttérve kicsit a gitárokra és a gitárhangzásra, én azt tapasztaltam nálad az évek során - négy évig osztálytársak voltunk a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán -, hogy eléggé tudatosan építed, fejleszted a felszereléseidet. Amikor most megkerestelek ennek a beszélgetésnek a kapcsán, az első, amit elújságoltál, hogy felfedezted magadnak a sztereó hangzást. John Scofield, Bill Frisell, Pat Metheny és még sorolhatnám az ismert jazzgitárosokat, akik a sztereó hangzást mindig első helyen említik, amikor a gitár hang kerül szóba...

- Sokan hisznek a heterogén konstellációban, azaz két különböző erősítőt raknak egymás mellé. Mi is kipróbáltunk több verziót itt a próbateremben és stúdióban is. Szerintem ez akkor működhet igazán, ha valaki nem használ sokféle effektet, főleg nem visszhangokat. Egy ping-pong delay esetében számomra nagyon fontos, hogy egyformán szóljon a két oldal. Ez maximálisan meg tud valósulni ezzel a két új csöves Fenderrel, amik a Bauer Sound jóvoltából kerültek hozzám. Egy TC Nova Systemet használok az erősítők elé, aminek az egyik legelőnyösebb tulajdonsága, hogy analóg előfok található benne, tehát a benne lévő torzítók nem digitálisak. A másik, amiért bevált, az, hogy nincs túl sok pedál előttem. Minden egyes számhoz le vannak programozva a hangszínek, így van időm a közönséggel kommunikálni. Ez több otthoni felkészülést kíván, de összességében sokkal nagyobb szabadságot ad a színpadon. Az egyik "titkos fegyverem" egyébként egy, a Novában található detune effekt, ami a sztereóra szétosztott gitárhangot külön-külön tudja egy leheletnyit hamissá tenni.

- Az emberi fül néhány cent eltérést lefelé vagy felfelé az adott hanghoz képest nem érzékel hamisnak?

- Így van, a hatás így az, hogy sokkal szélesebbé válik a megszólaló hang anélkül, hogy hamissá válna. Ez - ahogy említettem, nekem mindig a globális hangzás a fontos - elsősorban nem is a magában megszólaló gitárnál, hanem a zenekari soundban hallható igazán.

 - A gitárparkodat nézve azt gondolom, hogy amit látok, az az ipari sztenderd. Egy Les Paul típusú gitár, egy Telecaster és egy ES 335, ezek az elektromos gitár alapvető típusai és hangszínei.

- Nekem elsősorban a játszhatóság a fontos, ez az talán, ami a legjobban befolyásolja a választásaimat. Ezen kívül jobban kedvelem a humbucker pickupot, ezért van, hogy a Telecasterben is ilyen hangszedő van, szemben a megszokott Fender hangzással. Az új trió felállás, aminek a próbája mindjárt kezdődik (ezen a próbán készült alábbi videónk - a szerk.), igazán jó feltételeket biztosít ahhoz, hogy mind az ének, mind a gitár hangzás tekintetében a leginkább az valósuljon meg, amit én szeretnék.

 

Pély Barna 1975. november 26-án született Budapesten. Hat éves korában kezdett zenét tanulni. Hét évig hegedült és egy vonószenekarban is játszott közel három éven keresztül. Középfokú iskolai tanulmányait a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban folytatta, majd a budapesti Szent László Gimnáziumban érettségizett le. Tovább Pély Barna életrajzára

Gitárok:

- Fender Telecaster Deluxe (humbucker hangszedőkkel)
- Gibson ES 335
- Heritage H-150 (Classic '57 hangszedőkkel)

Erősítők:

- Fender Hot Road Deluxe III. ( kettő sztereóban)

Effekt énekre:

- TC Helicon VoiceTone Harmony-G
- Electro-Harmonix Voice Box

Effekt gitárra:

- TC Nova System

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Jazz/World ajánló

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Jazz/World ajánló

Idén már hat városban csendülnek fel az MVM ZENERGIA dallamai

Egyedülálló élmény, zenei sokszínűség, Rúzsa Magdi, Balázs János, a Concerto Budapest és Keller András várja a hetedik MVM ZENERGIA koncert közönségét 2022. augusztus 27-én. Az Erkel Színház élőzenés, fényfestéssel kísért koncertje mellett öt vidéki helyszínen és online is csatlakozhatnak a jótékonysági esthez az érdeklődők.
Jazz/World ajánló

Az angyalföldi nyomornegyedből Párizsig jutott a világhírű magyar zongoraművész

Három részből álló Cziffra100 programsorozat várja a közönséget augusztus 3-án Szentendrén. A Városházán megnyílik az Árnyékból a fénybe című tablókiállítás Cziffra György életéről és munkásságáról, ugyanitt este a Hot Jazz Band lép színpadra, a P'Art moziban pedig a zongoraművészről szóló Virtuóz című dokumentumfilmet láthatja a közönség.
Jazz/World klippremier

Csodaszép klipet készített az Ephemere egy kápolnásnyéki mozdonyban

Az Ephemere két vezéregyéniségének, Caussanel Izabellának és Orbay Lillának új szerzeménye, a Te is tudod Szőcs Kálmán versére íródott. A Novák Péter által rendezett klipben megjelenik az utazás, a melankólia és a dőzsölés kontrasztja, a gyermeki naivitás és a tiltott szerelmek is. VIDEÓ