Jazz/World

Picasso, darabokban – Miles Davis új lemezéről

2019.09.09. 09:10
Ajánlom
A túlzott elvárások csak keresztbe tesznek az izgalomnak, ha az ember egy friss, eddig kiadatlan Miles Davis albumot hallgat 2019-ben. Sokkal egyszerűbb hátradőlni és élvezni. Amennyire lehet.

Paul Rotschild mondta az 1978-ban, hét évvel Jim Morrison halála után megjelent, Morrison megzenésített verseit tartalmazó An American Prayer című lemezről, hogy olyan, mintha egy Picasso-képet felvágnának és darabokban állítanák ki. Az első hírek alapján voltak ugyan hasonló benyomásaim, de az egységes alapanyag és a nyilvánvaló szándék, hogy Miles Davis zenéjét megpróbálják valamelyest a jelenlegi mainstream trendekhez idomítva bemutatni, megakadályozták, hogy egy hézagos, innen-onnan összekalapált lemezanyagot kapjunk. A gyanú, hogy mégiscsak egy megrendezett balesettel van dolgunk, ugyanakkor végig ott bujkál, illetve nem is csak gyanúról van szó:

az 1985 végén és 1986 elején készült felvételekből, talán némi utólagos önkénnyel kiválasztott zenei anyag mellé ugyanis utólag illesztették hozzá a vokális részeket.

A jazz műfajának sarkalatos pontjait felskiccelő, de már évtizedek óta halott előadók újként beharangozott lemezei többnyire a kiadók és a befogadók számára is kockázatot jelentenek. Ezek a kiadványok a legritkább esetben tudják szélesíteni a hallgatói bázist, sokszor ráadásul egészen kevés valódi újdonságot tartalmaznak. Jó példa erre John Coltrane, akinek hiába fogyott a jó marketingnek köszönhetően viszonylag szépen a Both Directions at Once című, tavaly megjelent albuma, a zenei anyag jórészt már kiadott dalok, korábban ismeretlen változatait tartalmazta. Ugyanez a helyzet a szeptember végén megjelenő, nagy csinnandrattával beharangozott Blue World esetében is, melynek címadója az 1962-ben már megjelent, Out of This World című csoda egy korábban ismeretlen take-je. A többi dal sem újdonság, hiába lesznek biztosan gyönyörűek.

Miles Davis 1985 körül New Yorkban

Miles Davis 1985 körül New Yorkban (Fotó/Forrás: L. Busacca / Getty Images Hungary)

Az életében a jelent mindig könyörtelenül artikuláló Miles Davis esetében a helyzet más. A Columbia Records tematikus kiadványai az egyes albumok megszületésének körülményeit mutatják be, rengeteg kiadatlan felvétellel, vele kapcsolatban ráadásul nem érezhető, hogy a korábbi kiadói lerágott csontokat a rajongók elé dobálva próbálnának még némi aprót összeszedni, egy géniusz életművén élősködve.

A Rubberband megjelenését nem véletlenül ütemezték egy héttel a Davis életét feldolgozó dokumentumfilm, a Birth of The Cool utánra. A Birth of The Cool a Quincy Troupe-pal közös önéletrajz mentén és abból gyakran idézve halad végig az életművön, kiemelve annak lényeges pontjait, egyetlen pillanatra sem próbálva beállítani Miles Davist annak a szentnek, aki sosem volt. A film ugyanakkor nem csak zenészként, de stílusikonként is ábrázolja, aki a zenéje mellett a hozzá tapadt mitikus máz miatt is érdekes volt, és talán lehet ma is.

A Rubberband több helyen is kapcsolatba hozható az utóbbi időben sokadik reneszánszát élő hip hoppal, de szó sincs kétségbeesett kapaszkodásról az aktuális trendekbe.

Sokkal inkább résnyire nyitva hagyott kapuról érdemes beszélni, amin keresztül esetleg beszivároghat néhány fiatal, akik most találkoznak először azzal a zenésszel, aki már akkor halott volt, mikor ők talán még meg sem születtek. A jazzt viszont el lehet felejteni, ezen az albumon popzene szól, de jazzt egyébként sem érdemes hiányolni, elvégre Miles Davisről van szó. Ő szimplán csak zenét játszott.

A lemezt nyitó, tavaly már egy külön EP-n is megjelent Rubberband of Life simán elfért volna az eredeti felvételek után bő hat évvel megjelent Doo-Bop című albumon, mondhatjuk, hogy

Miles Davis itt még saját magát is megelőzte.

A dal egyébként is közelebb van a kilencvenes évek elejének hip hop hangzásához. Az ezt követő This Is It a Rubberband helyett végül megjelent Tutu világához áll közel, akárcsak a fortélyos Maze és a Carnival Time. Utóbbi kettőt játszották élőben is a nyolcvanas években, koncertváltozatban mindkettő szerepel a Tutu kétlemezes kiadásán. A harmadikként megszólaló Paradise latinos gitártémájának és a nyolcvanas évek rosszabb pillanatait idéző presszó-hangulatainak mellékhatásaként ugyan fölüti a fejét némi szekunder szégyen, Medina Johnson utólag hozzácsapott vokális részei azért egész kellemesek.

Az egész albumot a nyolcvanas évekre jellemzően feszes, dobgépek uralta hangzás jellemzi. A zenei világa több ponton is kapcsolatba hozható a Tutu-éval, összességében mégis egy új árnyalatként jelenik meg a nyolcvanas évek Davis-termése között, ami helyenként nem csak a Doo-Bop, de az Amandla irányába is előremutat.

Davis játéka kellemes ugyan, de meglehetősen ötlettelen. Az időszakra jellemzően kevéssé kontúros, inkább halványan felrajzolt, ahogy a soundja is.

Az Echoes in Time / The Wrinkle esetében azért zavaró ez az ötlettelenség, mert bőven lehetett volna dúsítani az egyébként erősen sodró darabon, de így folyton ugyanarra a pontra tér vissza. Valószínűleg jobban sikerült volna, ha egy rendes zenekart és nem egy csomó gépet raknak Davis mögé. Ez egyébként az egész lemezre jellemző. Az eddigre detoxikált Mike ”Fat Time” Stern villan ugyan néhány nótában, rajta kívül viszont csak Davis unokaöccse, Vince Wilburn Jr. nevét érdemes megemlíteni. Randy Hall és Zane Giles mellett ő volt a lemez producere és minden bizonnyal ő áll néhány nehezen megmagyarázható effekt mögött is, de ezek mindegyike könnyen megbocsátható, mert a Rubberband egy jó album.

Miles Davisnek mostanra minden dolgát újrahasznosították, valamilyen furcsa, ugyanakkor érthető módon mégis érvényes tudott maradni,

mert még mindig a modelljét jelenti annak, hogy kell a jelent megragadni, úgy, hogy az előremutasson a jövő felé. A Rubberband ehhez képest semmi különös: hip hop, neo-soul, nyakon öntve pár dögös meg néhány rafkós darabbal. Ő már nincs köztünk, hogy ennél többet várjunk, így ez bőven elég.

Hogy lépett túl Miles Davis a jazzen?

Kapcsolódó

Hogy lépett túl Miles Davis a jazzen?

A hatvanas évek végére a jazz púp lett Miles Davis hátán, viszont sok kortársával ellentétben ő nem elégedett meg a címke elhagyásával, hanem előre menekült, és – ragaszkodva az alkotói módszeréhez – kilőtte zenéjét a világűrbe.

Önpusztító megváltók – a teljesség keresése a jazzben

Önpusztító megváltók – a teljesség keresése a jazzben

Jazztörténeti sorozatunk a műfaj fejlődésének meghatározó korszakai mellett az ezekre hatással bíró történelmi, társadalmi környezetre is kitekintést ad, ezzel is rávilágítva a jazz műfajának mindenkori érvényességére.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A Sziget harmadik és negyedik napján is a felhőtlen szórakozásé volt a főszerep – GALÉRIA

A délutánt még pihenéssel és sportolással töltötték a Sziget Szitizenek, az esti koncertre azonban már a fesztiválozók nagy része a színpadok köré csoportosult.
Könyv

Halálosan megfenyegették J. K. Rowlingot, amiért kiállt Salman Rushdie mellett

„Ne aggódj, te leszel a következő" – ez a komment érkezett a Harry Potter-sorozat szerzőjének Twitter-bejegyzése alá, amelyben együttérzéséről biztosította Salman Rushdie-t. A megtámadott író egyébként már felébredt az altatásból, beszélni is tud, állapota azonban még súlyos.
Színház

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Plusz

Ami körül a világ forog – Programajánló a Sziget 6. napjára

Kihagyhatatlannak ígérkezik a fesztivál utolsó, hétfői napja is: a Fidelio Színház- és táncplaccon megtudhatod, mi lesz a cirkusz, a tánc és a performansz ötvözetéből, és, hogy két évnyi korlátozás után hogyan reagál a művészet az érintés lehetőségére. Búcsúztassuk együtt a Szigetet augusztus 15-én!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Esthajnal – Szarka Tamás lemezbemutató koncertje a Margitszigeten

Büszkeség, szerelem, élet és halál egy cigánytáborban: gyönyörű történet elevenedik meg augusztus 19-én a Margitszigeti Színházban, a Kossuth-díjas Szarka Tamás és zenekara, valamint a Parno Graszt, Tóth Gabi és Reviczky Gábor előadásában.
Jazz/World ajánló

„Mintha New York, Párizs, Budapest mulatói telnének meg élettel” – Itt a Canarro új lemeze

A Canarro pályája a kezdetekben utcazenész duóból indult. Az azóta már öttagúvá kiegészült együttes a MÜPA, vagy épp a SZIGET színpadjain is megállja a helyét, számos nemzetközi sikerrel büszkélkedhetnek. Legkedvesebb helyszíneik azonban mégiscsak a kis klubok, ahol a zenéjükből fakadó közvetlenséggel találkozhat a közönség.
Jazz/World ajánló

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Jazz/World ajánló

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Jazz/World ajánló

Idén már hat városban csendülnek fel az MVM ZENERGIA dallamai

Egyedülálló élmény, zenei sokszínűség, Rúzsa Magdi, Balázs János, a Concerto Budapest és Keller András várja a hetedik MVM ZENERGIA koncert közönségét 2022. augusztus 27-én. Az Erkel Színház élőzenés, fényfestéssel kísért koncertje mellett öt vidéki helyszínen és online is csatlakozhatnak a jótékonysági esthez az érdeklődők.