Jazz/World

Piros betűs ünnep volt a „sárgakabátosok” koncertje

2016.10.21. 10:47
Ajánlom
Akár a Müpában, akár a Budapest Jazz Clubban, akár télen, akár a nyár közepén, vagy épp egy hűvös októberi péntek estén, ha lehetőségünk adódik Budapesten köszönteni a zseniális Yellowjackets-t, kötelező jelleggel éljünk vele. Ugyanis, mint minden vezető jazz supergroup, ők is elsőrendűen koncertzenekar.

A Yellowjackets már évtizedek óta biztos pont a jazz világában: modern, ugyanakkor tökéletesen befogadható, emberközeli zenéjükre nem ritkán a fúziós jelzőt aggatják, azonban lelki szemeink előtt ne rögtön a Tribal Tech vagy a Mahavishnu Orchestra, esetleg a Headhunters jelenjen meg. A Robben Ford gitáros által összehozott, Los Angeles-i sessionzenészekből álló együttes még 1977-ben, a fúziós jazz kereskedelmileg legsikeresebb időszakában kezdte meg működését. Ford nem sokkal később ki is lépett, a Yellowjackets pedig hamar rátalált saját stílusára: egyaránt kitűnően érzik magukat klasszikus, elegáns, swinges jazzben, modern groove-zenében, valamint e kettő mindenfajta ötvözetében.

Számaik egyszerre jazzes igényűek és rádióbarátok, egyaránt meg tudják szólítani a „keményvonalas” jazzrajongókat és a műfajt csak érintőlegesen ismerő, elsősorban szórakozni vágyó zenehallgatókat.

Bob Mintzer, Dane Alderson és Will Kennedy

Bob Mintzer, Dane Alderson és Will Kennedy (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Nehéz lenne megmondani, vajon minek köszönhető ez. A válasz talán abban is kereshető, hogy az (immár több, mint harminc éve Russel Ferrante által vezetett) együttes tagjai ugyan egytől-egyig nagyszerű jazzmuzsikusok, a jazz mellett rengeteg más stílusú projektben is részt vesznek. Will Kennedy, a néhány éve visszatért dobos a koncertet megelőző napokban két remek hangulatú kurzust tartott hazánk két zenei felsőoktatási intézményében, ahol ezt a tényezőt maga is kiemelte:  egy zenésznek, főleg egy dobosnak szerinte érdemes a lehető legtöbb zenei stílusban kipróbálnia magát, ellesnie innen-onnan mindenfélét.

A Yellowjackets ezúttal egymás után két koncertet is adott. Mint utóbb kiderült, két külön műsort is játszottak, én sajnos csak a másodikon voltam jelen, így hiteles tájékoztatást csak arról nyújthatok.

Bob Mintzer, a kiváló szaxofonos-zeneszerző (nem mellesleg a modern big band muzsika egyik óriási alakja) 1991 óta tagja a zenekarnak. A kétezres évekbeli szünet után (amikor a Kenny Garrett zenekarával tavaly hozzánk is ellátogató Marcus Baylor dobolt) ismét Will Kennedy foglalta el a dobszéket. A Yellowjackets-t harminc év után egyéb elfoglaltságra hivatkozva elhagyó, nagyszerű basszusgitárost, Jimmy Haslipet először Felix Pastorius-szal, most pedig az ausztrál Dane Aldersonnal pótolták, aki az este egyik legnagyobb meglepetésévé vált.

Yellowjackets a Budapest Jazz Clubban

Yellowjackets a Budapest Jazz Clubban (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Talán felesleges elárulnom, hogy a koncert az első hangtól az utolsóig fantasztikus volt, méltó a zenekar presztízséhez és hírnevéhez. Demokratikusan, a különböző tagok szerzeményeiből állították össze a műsort, melyben blues-os, swinges jazz és Thelonious Monk hommage-szám mellett gyönyörűen, tipikusan Yellowjackets-esen harmonizált, hangszerelt, groove-os témák is helyet kaptak. A bandleader Ferrante végig a higgadt, bölcs vezető képében tetszelgett (noha a szólóiban kivétel nélkül a kommunikatív virtuóz tört elő), Will Kennedy ezzel szemben leírhatatlan játékossággal, rengeteg humorral ízesítette a dobszólamokat. A szinte még alig ismert, a Yellowjackets-nél több, mint fél évtizeddel fiatalabb Dane Alderson basszusgitár-játéka elementáris erővel hatott: a zenész kezében pontosan úgy szól a hat húros Yamaha TRB, ahogy annak a hangszernek szólnia kell.

Bob Mintzer és Dane Alderson

Bob Mintzer és Dane Alderson (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Engedtessék meg nekem némi személyes vélemény: számomra Alderson testesíti meg azt a színvonalat, ahova jómagam egyszer az életben el szeretnék érni ugyanezen a hangszeren. Ritka élmény, mikor azt látjuk, hogy valaki ennyire magas szinten birtokában tartja az instrumentumot akár walking bass-es kíséretről, akár tempóban szólózásról, akár hosszabb, szolisztikus bevezetőről, átvezetőről beszélünk. A számos effektpedált is kifogástalan ízléssel kezelő Alderson nagyszerű választás volt Haslip helyére: ugyan a két zenész stílusa alapvetően különbözik mind technikai, mind muzikális értelemben, mindketten igazi egyéniségei a hangszernek, Alderson pedig a jövő egyik legnagyobb basszusgitáros reménysége, nevét örökre feljegyeztem. (Kennedy egyébként a kurzusán elárulta, hogy Aldersont a véletlennek – és a Youtube-nak – köszönhetően fedezték fel, és az első meghallgatáson már fejből tudta a teljes Yellowjackets repertoár nagy részét.)

Yellowjackets a Budapest Jazz Clubban

Yellowjackets a Budapest Jazz Clubban (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

A nagyszerű ritmusszekció fölött „lebegett” Bob Mintzer néha szaxofonnal, néha EWI-vel. Minthogy a hangszer egyik legnagyobb művészéről van szó, akit világszerte hatalmas tisztelet övez, talán elég annyit mondanom: Mintzer most is, mint mindig csodálatosan, dallamcentrikusan fújt. Melodikus és ritmikai építkezéséről, alterációiról szakirodalmat lehetne írni (ahogy ő maga már jórészt meg is tette, ugyanis a koncertezés és a stúdiómunka mellett nagyszerű pedagógus is),

de pusztán hallgatóként is elvarázsol az a folyékony, tiszta muzsika, ami ebből a kivételes zseniből árad.

Mint ahogy a cikk elején már említettem, a Yellowjackets koncert napja minden alkalommal piros betűs ünnep. Ezúttal is a papírforma érvényesült: jazzőrültek, zenehallgatók számára ez az este sem múlt el nyomtalanul, és talán ismét pár lépéssel, pár ütemmel közelebb kerültünk ahhoz a misztériumhoz, hogy vajon mi is tesz egy zenét tipikusan „Yellowjackets-essé”. Ez persze abszolút elvont, absztrakt fogalom; leírni nem lehetséges, hallani kell. Hallgatni kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.