Jazz/World

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

2018.07.16. 09:30
Ajánlom
Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.

Édesapád, Gyárfás István is jazz zenész, kiváló gitáros. Befolyásolta az ő ízlése a te zenei világodat?

Először teljesen más úton indultam el, konkrétan a metálzene és a rockzene érdekelt. Apu semmit nem erőltetett, de arra tisztán emlékszem, hogy egyszer letett egy CD-t az asztalomra: ez a Coltrane Plays The Blues című lemez volt. Rögtön beleszerettem, mert rátaláltam benne arra az intenzitásra, ami a rockzenében annyira megfogott.

Coltrane zenéje hidat jelentett számomra a jazz-zene felé, ami után elkezdett érdekelni a műfaj többi ága is.

Egészen korán kinyílt a figyelmem az avantgárd zenére is, különösen a hatvanas évek szabadzenei irányzatai, Ornette Coleman, Eric Dolphy, Albert Ayler tetszettek.

Amszterdamban végeztél a Conservatorium van Amsterdam jazztanszakán. Mennyiben volt más az a szemlélet, amit ott közvetítettek a jazzről, mint amit itthon tapasztaltál?

Itthon csak magánórákat vettem, de azok is nagyon meghatározóak voltak: Martonosi Gyuri bácsitól, később pedig Jeszenszky Györgytől és Kőszegi Imrétől tanultam. Számomra az amszterdami évek egyik nagy pozitívuma az volt, hogy gyakran megfordultak a városban nagynevű zenészek, és így sok, számomra maradandó koncertet hallottam a Bimhuis nevű koncertteremben, ráadásul az általuk adott mesterkurzusokon is részt vehettem. Diákként azt tapasztaltam, hogy az ottani iskolarendszer rendkívül, sőt, talán túlzottan is rendszerezett, próbálja a jazz összes ágát lefedni. Például vannak zenekari gyakorlat órák, amik egy-egy zenészre specializálódnak, és heti rendszerességgel tárgyalják az adott zeneszerző legfontosabb műveit.

A külföldi élet egyik legfontosabb hozadéka az volt számomra, hogy jobban elkezdett foglalkoztatni a magyar népzene, valamint Bartók és Kodály munkássága.

Ezek a hatások érződnek a Cloud Factory című, mostani lemezeden is?

Én hallom benne, szerintem leginkább a dallamok megformálásában észrevehetőek. Gyakran megjelennek egyszerű melódiák, könnyen megjegyezhető dallamfoszlányok.

Volt valami gondolatiság, amivel összefoglalható a Cloud Factory című lemezetek?

Az ellentétpárokra épül, a különböző minőségek harcolnak egymással az egész lemez folyamán. Egy egyértelmű példa erre, hogy a halk és gyengéd darabok az agresszívabb hangvételű számokkal váltakoznak.

Honnan jön ez a kétpólusúság?

Nem tudnám megmondani, hogy mi lehet ennek a gyökere, de valahogy

érdekel az ellentétekből adódó feszültség, és az, hogy két teljesen különböző dolog hogyan tud mégis egy koherens egységet alkotni.

Ez a törekvés gyakran a számokon belül is megnyilvánul. Ilyen darabok például a Strangers, amiben a lassan emelkedő, majd ereszkedő, melankólikus gitárszólam nekifeszül a dob és a bőgő alkotta zajoknak, illetve a Streams, amiben három különböző hosszúságú dallamréteg folyamatosan tolódik egymás fölött. A hangszerösszetételben is megjelenik a kétpólusúság. A felvétel előtt pár hónappal támadt az az ötletem, hogy az öt éve Amszterdamban alakult trióm, tehát Fenyvesi Márton gitáros és Marco Zenini bőgős mellé meghívok két fúvóst is, hogy kvintettben vegyük fel a lemez egyik felét. Ők Jason Alder amerikai basszusklarinétos és Felician Erlenburg osztrák szaxofonos, akikkel Hollandiában találkoztam. Így öten, a stúdióban játszottunk először együtt, és szerintem a felvételeken is érezhető az ebből eredő frissesség és spontaneitás.

DSC05937-095640.jpg

Gyárfás Attila Trió (Fotó/Forrás: Gyárfás Attila)

Mivel zenét is szerzel, felmerül a kérdés, hogy a dobolásban mennyire törekszel a melodikusságra?

Nagyon is. Amikor mások megpróbálják leírni a játékomat, akkor általában azt szokták kiemelni, hogy dallamszerűen gondolkodom. Nekem valóban fontosak a dallamok. Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez.

Egy interjúban említetted, hogy mostanában a szabadzenei improvizáció is érdekel. Miért?

Amikor egy konkrét repertoárt játszom egy adott közönségnek, előfordul, hogy úgy érzem, hogy egyszerűen nem illik oda a zene, és létrejön egyfajta meg nem értés a zenekar és a közönség között.

Ha a zenészek szabadon improvizálnak, és ha sikerül igazán ráhangolódniuk a közönségre, egymásra és a hely akusztikai adottságaira, akkor ez a meg nem értés egyszerűen nem történhet meg, mert pontosan azok a hangok fognak megszólalni, amikre az adott pillanatban szükség van.

Ez persze nagy felkészültséget követel a zenészektől. Gyakorlás közben sokszor arra törekszem, hogy bele tudjak kerülni abba az elmeállapotba, ami a szabad improvizációhoz szükséges. Hogy a lehető legérzékenyebb legyek a körülöttem végbemenő hangokra. Érdekelnek a véletlenek is, és hogy ezek hogyan jelennek meg a zenében, és úgy érzem, hogy a szabad improvizáció efelé is ajtókat nyit.

Hogy lehet megragadni a véletleneket?

Pont az a szépségük, hogy nem lehet őket megragadni vagy írányítani. Anton Webern azt vallotta, hogy a zene nem más, mint az emberi hallásra vetített természeti törvények. Számomra pedig a természet azért olyan csodálatos, mert véletleneken alapszik, de mégis érvényesül benne egyfajta rendezői elv, és így egy egybefüggő, tökéletes egységet alkotnak az elemei. Zenélés közben is próbálok ezekre a véletlenekre hagyatkozni. Nem irányítom a zenei folyamatokat, egyszerűen csak engedem, hogy megtörténjenek. Egyébként nemrég vettünk fel egy második lemezt a trióval, és azon már csak szabad improvizációk lesznek hallhatóak. A tervek szerint valamikor a következő évben fogjuk kiadni az új lemezt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Akkor vagyok boldog, ha azt játszhatom, amit szeretek” – Beszélgetés Horváth Balázzsal

A cimbalomtól indult, a zongorához érkezett. Tanul, tanít, próbál, fellép, versenyez és új együttest alapít. Horváth Balázs jazz-zongoraművészt kérdeztük, akinek tehetségét a napokban Junior Prima Díjjal ismerték el az MVM Zrt. támogatásával.
Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.