Jazz/World

Psychévé változni

2008.04.21. 00:00
Ajánlom
Nincs miért köntörfalazni: bátran kijelenthetjük, hogy Weöres Sándor Psyché című verses regényének zenei adaptációja az új ezred-elő egyik legjelentősebb alkotása. Már rögtön a Hangzó Helikon-sorozat verseskötete olyan gyönyörű keretet ad a CD-nek, amely a könyvespolcunk örök ékességévé avatja a kiadványt. Ennél pedig még lényegesebb az a körülmény, hogy a megjelenés óta, lassan három esztendeje folyamatosan programon van mű.

Weöres Sándor korszakos zsenije a zenei formák költői megvalósításának irányba is jócskán kiterjesztette a magyar nyelv eszköztárát. 1933. február 8-án ezt írta Babits Mihálynak: "Mostanában kevés verset írok, de annál több vázlatot és mindenféle törmeléket. Zenei műfajokat próbálok behozni a költészetbe, a szvitet már meg is valósítottam gyakorlatilag, annyiban különbözik a ciklustól, hogy míg minden része önálló vers, másfelől mégis mindegyik része az előtte levőnek értelmi továbbfejlesztése." [Schein Gábor: Weöres Sándor camű könyvének felhasználásával]

Weöres ír még a szimfónia, a prelúdium, a fúga, az invenció és a szonáta poétikai párhuzamáról, sőt a dzsessz-ritmus is foglalkoztatta. Hogy a költészetről és zenéről szóló egyesítő elméletét sikerült-e megvalósítania, arról az utókornak kell nyilatkozni; és ez meg is történt. Weöres bizonyára még nem ismerte a világzene fogalmát, de felteszem, erősen bólogatna, mikor fiktív hősnő-alakját, a költő Psyché általa megteremtett életét és világát Palya Bea hangján hallja megénekelni. Lónyay Erzsébet (akinek Psyché a harmadik keresztneve volt) jellemének mélységei a vele való azonosulás során érthetők meg; pontosabban Weöres éppen azt a szabadságot hagyta meg az olvasónak, hogy egy lassan feledésbe merülő korszakot a fiktív személyiség szemszögéből, de mégis saját magunkon keresztül átszűrve ismerhessünk meg és élhessünk át újra. Döbbenetes, ahogyan az énekes Palya Bea Psychévé változott és ma a korabeli dialektus szerint, ám mindhárom érintett évszázad zenei hagyatékát megidézve női sorsról énekel. Weöres műve a XIX. században játszódik, a XX. században íródott és most, a XXI. században egy méltó társművészeti reinkarnáció formájában szól értékről, érzelmekről, férfi és nő viszonyáról, a világ változékonyságáról (miközben nem feledjük Bódy Gábor filmjét sem).

A színpadra állítás okai között szerepelhetett a Palya Bea Kvintett vendégzenészekkel kiegészített tavalyi koncertje is (akkor másik anyagot játszottak). Az elképesztő közönségsikert és teltházat most is sikerült megismételni, azonban a kritikus számára ez csak mellékkörülmény a mostanra tökéletesre érlelt anyag mindennemű erényeihez képest. A kronologikusan építkező dramaturgia (hegyaljai évek; bolyongás évei; asszony évek) mellé Gálffi László személyében elbeszélőt is választottak. Fotelban ülve mesélt, akadt ritmusosan felvezetett összekötőszöveg is – ezáltal a muzsikusokat beemelte Weöres világába, ami egy egykor nagyon is létező világ 100 esztendővel később rekonstruált korhű lenyomata. Kazinczyék nyelvújítási mozgalmát Weöres mintegy restaurálta, olyannyira, hogy valós személyek is megjelennek a történetben: például Toldy Ferenc kritikus, aki zengzetes irományokban ad tanácsokat Psychének, vagy Lavotta János, akin keresztül már el is érkeztünk a konkrét zenei fogódzóig.

Nem teljesen világos számomra, hogy a zene milyen metódus alapján készült, a papírforma szerint Gryllus Samu a zeneszerző. Interjúkban és a Hangzó Helikon CD fülszövegében azonban számos utalás olvasható arra vonatkozólag, hogy a dallamokhoz Palya Bea is rengeteget hozzáadott, ráadásul az említett tavalyi koncerten bemutatott szólóanyagának egyes dallamai is megjelentek már a Psychében. Tehát minden adalékot egybevetve valamiféle szellemi összezördülésre gyanakodhatunk, szerves munkával a háttérben, de az alkotófolyamat ez esetben majdnem mindegy; a muzsikán keresztül bemutatott teljes hasonulás ugyanis mindentől függetlenül lenyűgöző. A zenekar tagjai (Szokolay Dongó Balázs szopránszaxofonon és egyéb fúvós alkalmatosságokon, no meg egy ízben füstölt kolbászon; Novák Csaba bőgőn; Lukács Miklós cimbalmon; Dés András ütőhangszereken; Lantos Zoltán hegedűn) kiváló teljesítményt nyújtottak, Palya Bea pedig akkora hangon énekelt, hogy az erősítés mögül kihallatszott eredeti énekhangja. De a produkció ezen része egy az egyben meghallgatható lemezen, a Psyché koncertelőadására nem ezért kellett elmenni.

A verbunkosokat kedélyesen megidéző kompozíciók gondolkodás nélkül fordulnak modern, alteráló dallamokba, amelyeket Palya Bea hozománya, a roma és indiai folklór autentikus elegye keresztez. Persze a költőnő Psychének vajmi kevés köze lehetett az indiai muzsikához, de amikor a történetbe foglalt személyiség és annak előadója a szellem időtlen kozmoszából kézen fogva lép színpadra, máris könnyen eltekintünk a monarchia idejében nehezen áthidalható földrajzi távolságoktól. A mesteri alapanyag iránt mutatott művészi alázat és nem utolsó sorban a reformkor kezdetétől máig megrajzolt átfogó ív ugyanúgy szól személyes sorsokról, mint arról, hogy miképpen válik a magyar kultúra arra alkalmas kezek között emelkedett, vérbő és mindig örök forrássá.

(2008. április 9. Művészetek Palotája - Weöres Sándor: Psyché, egy hajdani költőnő versei Palya Bea előadásában, Gryllus Samu zenéjével)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tom Jones és Jamie Cullum is fellép a jövő évi VeszprémFesten

Megvan a július 12. és 18. tartandó VeszprémFest két világsztárja. Már érkeznek a programok, a szervezők rendkívül gazdag kínálatot ígérnek.
Jazz/World klippremier

Egyedül a hangszerparkban – Négy dal Barabás Lőrinc készülő lemezéről

A Fidelio közönsége hallhatja elsőként Barabás Lőrinc legújabb számait, amik a következő szólólemezen is szerepelnek majd. Hangerőt fel, húszperces koncert következik az egyik legizgalmasabb jazztrombitástól.
Jazz/World fonó

Adventi dalokkal készülnek az ünnepre – Elindult a Fonó online sorozata

November 29-én útjára indult a Fonó online sorozata, melybe hétről hétre bárki bekapcsolódhat. Kubinyi Júlia népdalénekes, a Fonó népzenei művészeti vezetője adventi énekeket tanít vasárnaponként az érdeklődőknek, december 2-án pedig Gyimesi est várja a közönséget a virtuális Fonóban.
Jazz/World hír

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Jazz/World videoklip

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.