Quincy Jones a jazz-zenészeket félelmetes tehetségű alakokként írja le, akiktől még egy olyan nagy formátumú zenész is megriadt, mint Jimi Hendrix:
Úgy volt, hogy játszik majd a Gula Matari című albumomon, de végül beadta az unalmast. Megijedt attól, hogy Toots Thielemansszal, Herbie Hancockkal, Hubert Lawsszal, Roland Kirkkel játsszon – ezek a srácok tényleg kegyetlenek. Toots volt minden idők egyik legfantasztikusabb szólistája. Ezek a formák, akik a felvételemen játszottak, a világ legdurvább zenészei voltak és Hendrix nem akart velük játszani”

Kapcsolódó
Látott már olyat, hogy valaki három szaxofonon játszik egyszerre?
Valószínűleg a hatvanas évek londoni jazzklubjainak közönsége sem. Ez adta a humorforrást a mindig sziporkázó Ronnie Scott egyik aranyköpéséhez. A jazznap.hu cikke.
- mondta, de hozzátette, ismert egy zenészt, aki majdnem olyan jól énekelt és zenélt, mint Hendrix: Paul Allen, a Microsoft társalapítója, akit egyszer egy privát bulin hallott a jachtján zenélni, és szerinte nagyon jó. Íme:
Az interjúban Paul McCartneyt sem kíméli, de szerinte Ringo Star dobolása még nála is gyengébb. Elmesél egy stúdiózást, amikor három óra alatt sem tudott feldobolni egy részt. „Mondtuk neki: »Tesó, igyál egy világost, egyél, pihenj egy másfél órát«. Elment, addig pedig behívtuk Ronnie Verrel jazzdobost, aki 15 perc alatt feljátszotta az egészet. Amikor Ringo visszajött, és visszahallgatta a felvételt, azt mondja, »nem is rossz«.
Persze, motherfucker, mert nem is te vagy az!”
A producer-zeneszerző azt is kifejti az interjúban, szerinte mi a baj a mai könnyűzenével: az, hogy nincs mögötte elég nagy zenei tudás.
A mostani zenészek mind a múlt zenei elveit ismételgetik. A bebopról beszélek. Például Michael Jackson a Baby Be Mine-ban Coltrane zenéjét poposította. Szóval a fiatal kölykök is bebopot hallgatnak, csak nem tudnak róla. A jazz a zenei hierarchia csúcsán áll, mivel ezek a srácok mindent megtanultak a zenéről, amit csak lehetett. Akármikor láttam Coltrane-t, mindig nála volt Nicolas Slonimsky könyve”.
Quincy Jones Slonimsky Thesaurus of Scales and Melodic Patterns című könyvéről beszél. „A könyv elején van egy 12 hangnemes példa – ez maga a Giant Steps. Mindenki azt hiszi, hogy ezt Coltrane írta, de valójában nem ő volt, hanem Slonimsky. Ezután a könyv után az összes jazz-fickó elkezdett 12 hangnemben improvizálni. Coltrane addig hordta magával ezt a könyvet, amíg ki nem estek a lapjai” - emlékszik vissza Quincy Jones, aki szerint Coltrane a Giant Stepsszel merészkedett a legmesszebb a zenében.

Kapcsolódó
Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?
A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.
A kérdésre, hogy a mai popzenében is hallja-e a jazz-szellemét, határozott nemmel felel.
Az emberek feladták ezt azért, hogy pénzt keressenek. Én soha életemben nem csináltam zenét pénzért, vagy hírnévért. Isten kisétál a szobából, ha elkezdesz a pénzen gondolkodni”
- fogalmaz, és azt is állítja, semmi új nem történik a modern pop zenében. „Csak a loopolás megy, de nincs egy ki...szott dal. Pedig a dalnak ereje van, az énekes pedig az üzenet. A legjobb énekes sem tud megmenteni egy rossz dalt. Ez a legnagyobb lecke, amit producerként megtanultam az elmúlt 50 évben. Ha nincs egy jó dalod, tökmindegy, milyen körítést raksz hozzá” - summázta a producer, aki a kérdésre, hogy mit tart a legnagyobb, személyes zenei innovációjának, csak annyit felel:
„Mindent, amit csináltam”.
Azért van, akit magán kívül még elismer: Bruno Mars, Chance the Rapper, Kendrick Lamar és Ed Sheeran tetszik neki a mai előadók közül. Quincy Jones rengeteg aranyköpést hintett el az interjúban, ezeket az index is szemlézte, de vannak valóban tanulságos részek is benne. Beszél a rasszizmusról is, ami szerinte a harmincas évek óta még mindig tapintható. „Nagy utat tettünk meg ebben, de még mindig nagy út áll előttünk.
1964-ben, amikor Vegasban éltem, volt egy hely, ahová nem mehettem be, mert fekete voltam, de Frank (Sinatra) elintézte nekem, hogy bemehessek. Egyéni erőfeszítések kellenek a változáshoz”
- fogalmazott. A producerlegenda azt is elárulta, hogy nem fél a haláltól, és hogy jelenleg a Quest Tv foglalkoztatja a leginkább, ami a zenei Netflix lesz. Rengeteg erőt érez magában ehhez: „Két éve nem iszom, és 29-nek érzem magam. Micsoda élet ez, ember!”

Kapcsolódó
Zseniális ötlettel állt elő Quincy Jones: online jazztévét indított
A 84 éves amerikai zenei producer és zeneszerző gondolt egyet és létrehozta a Qwest TV-t, ahol a világ leghíresebb jazz-zenészeinek koncertfelvételei és portréfilmjei egy helyen érhetőek el streamelt és archivált formában.
(via: vulture.com)