Jazz/World

Quincy Jones mindenkit leszólt, csak a jazz-zenészeket kímélte

2018.02.09. 15:11
Ajánlom
Az idén 85 éves producerlegendával interjúzott a Vulture magazin, amiben kiteregette a szennyest Michael Jacksonról, demitizált olyan zenészeket, mint Jimi Hendrix és Paul McCartney, beszélt Trumpról, a rasszizmusról, és arról is, mi a baj a mai popzenével. Csak a jazzt magasztalta.

Quincy Jones a jazz-zenészeket félelmetes tehetségű alakokként írja le, akiktől még egy olyan nagy formátumú zenész is megriadt, mint Jimi Hendrix:

Úgy volt, hogy játszik majd a Gula Matari című albumomon, de végül beadta az unalmast. Megijedt attól, hogy Toots Thielemansszal, Herbie Hancockkal, Hubert Lawsszal, Roland Kirkkel játsszon – ezek a srácok tényleg kegyetlenek. Toots volt minden idők egyik legfantasztikusabb szólistája. Ezek a formák, akik a felvételemen játszottak, a világ legdurvább zenészei voltak és Hendrix nem akart velük játszani”

- mondta, de hozzátette, ismert egy zenészt, aki majdnem olyan jól énekelt és zenélt, mint Hendrix: Paul Allen, a Microsoft társalapítója, akit egyszer egy privát bulin hallott a jachtján zenélni, és szerinte nagyon jó. Íme:

Az interjúban Paul McCartneyt sem kíméli, de szerinte Ringo Star dobolása még nála is gyengébb. Elmesél egy stúdiózást, amikor három óra alatt sem tudott feldobolni egy részt. „Mondtuk neki: »Tesó, igyál egy világost, egyél, pihenj egy másfél órát«. Elment, addig pedig behívtuk Ronnie Verrel jazzdobost, aki 15 perc alatt feljátszotta az egészet. Amikor Ringo visszajött, és visszahallgatta a felvételt, azt mondja, »nem is rossz«.

Persze, motherfucker, mert nem is te vagy az!”

A producer-zeneszerző azt is kifejti az interjúban, szerinte mi a baj a mai könnyűzenével: az, hogy nincs mögötte elég nagy zenei tudás.

A mostani zenészek mind a múlt zenei elveit ismételgetik. A bebopról beszélek. Például Michael Jackson a Baby Be Mine-ban Coltrane zenéjét poposította. Szóval a fiatal kölykök is bebopot hallgatnak, csak nem tudnak róla. A jazz a zenei hierarchia csúcsán áll, mivel ezek a srácok mindent megtanultak a zenéről, amit csak lehetett. Akármikor láttam Coltrane-t, mindig nála volt Nicolas Slonimsky könyve”.

Quincy Jones Slonimsky Thesaurus of Scales and Melodic Patterns című könyvéről beszél. „A könyv elején van egy 12 hangnemes példa – ez maga a Giant Steps. Mindenki azt hiszi, hogy ezt Coltrane írta, de valójában nem ő volt, hanem Slonimsky. Ezután a könyv után az összes jazz-fickó elkezdett 12 hangnemben improvizálni. Coltrane addig hordta magával ezt a könyvet, amíg ki nem estek a lapjai” - emlékszik vissza Quincy Jones, aki szerint Coltrane a Giant Stepsszel merészkedett a legmesszebb a zenében.

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

A kérdésre, hogy a mai popzenében is hallja-e a jazz-szellemét, határozott nemmel felel. 

Az emberek feladták ezt azért, hogy pénzt keressenek. Én soha életemben nem csináltam zenét pénzért, vagy hírnévért. Isten kisétál a szobából, ha elkezdesz a pénzen gondolkodni”

- fogalmaz, és azt is állítja, semmi új nem történik a modern pop zenében. „Csak a loopolás megy, de nincs egy ki...szott dal. Pedig a dalnak ereje van, az énekes pedig az üzenet. A legjobb énekes sem tud megmenteni egy rossz dalt. Ez a legnagyobb lecke, amit producerként megtanultam az elmúlt 50 évben. Ha nincs egy jó dalod, tökmindegy, milyen körítést raksz hozzá” - summázta a producer, aki a kérdésre, hogy mit tart a legnagyobb, személyes zenei innovációjának, csak annyit felel:

„Mindent, amit csináltam”.

Quincy Jones

Quincy Jones (Fotó/Forrás: Rodin Eckenroth / Getty Images Hungary)

Azért van, akit magán kívül még elismer: Bruno Mars, Chance the Rapper, Kendrick Lamar és Ed Sheeran tetszik neki a mai előadók közül. Quincy Jones rengeteg aranyköpést hintett el az interjúban, ezeket az index is szemlézte, de vannak valóban tanulságos részek is benne. Beszél a rasszizmusról is, ami szerinte a harmincas évek óta még mindig tapintható. „Nagy utat tettünk meg ebben, de még mindig nagy út áll előttünk. 

1964-ben, amikor Vegasban éltem, volt egy hely, ahová nem mehettem be, mert fekete voltam, de Frank (Sinatra) elintézte nekem, hogy bemehessek. Egyéni erőfeszítések kellenek a változáshoz”

- fogalmazott. A producerlegenda azt is elárulta, hogy nem fél a haláltól, és hogy jelenleg a Quest Tv foglalkoztatja a leginkább, ami a zenei Netflix lesz. Rengeteg erőt érez magában ehhez: „Két éve nem iszom, és 29-nek érzem magam. Micsoda élet ez, ember!”

Zseniális ötlettel állt elő Quincy Jones: online jazztévét indított

Kapcsolódó

Zseniális ötlettel állt elő Quincy Jones: online jazztévét indított

A 84 éves amerikai zenei producer és zeneszerző gondolt egyet és létrehozta a Qwest TV-t, ahol a világ leghíresebb jazz-zenészeinek koncertfelvételei és portréfilmjei egy helyen érhetőek el streamelt és archivált formában.

(via: vulture.com)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.
Vizuál

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Klasszikus

Adventi koncert a Belvárosi-templomban a Soproni Szimfonikusokkal

December 3-án ad adventi koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban Magyarország egyik legrégebbi szimfonikus zenekara, az 1829-ben alapított Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.
Jazz/World ajánló

Dalok, amelyek végérvényesen a szívünkhöz nőttek

Először 2014-ben nyílt ki a nagy magyar daloskönyv, 2017-ben érkezett a második rész, idén pedig folytatódik a sikersztori, hiszen ki ne szeretné a mindenki által jól ismert és szeretett slágereket maibb, frissebb köntösben hallani? A recept a következő: végy egy nagy csokorra valót a legkedveltebb magyar dalokból, csempéssz közéjük pár meglepetést, porold le őket, fűszerezd az aktuális évjáratnak megfelelően, majd kérd meg a hazai könnyűzenei élet állócsillagait és egy klasszis rendezőt, hogy együtt tálalják! Legközelebb december 13-án, a Fesztivál Színházban kóstolhatunk bele a 20. század legjobb dalaiba – ugye ott találkozunk?