Jazz/World

Rashied Ali Quintet

2008.09.25. 00:00
Ajánlom
MOL Jazz Fesztivál, Szeptember 20. Az utóbbi néhány évben megtanulhattuk, hogy társadalmunk jelenlegi állapotai között sokkal nagyobb lakossági érdeklődés tapasztalható egy melegdemonstráció szétverésében való aktív részvétel iránt, mint bármilyen jazzkoncert meglátogatására, különösen akkor, ha azt a koncertet egy Duna-parti sátorban adják 10 fokos, novemberi hidegben.

Nem is csodálkoztam, hogy a jegypénztáros sátorban a halálos kihűlés veszélyével küzdő, termoszból teázó lányokat leszámítva teljesen néptelen volt a Buddha Beach szeptember 20-án, amikor a MOL Jazzfesztivál Közraktár Sátorbeli koncertjére tartottam. Ehhez képest teljes megdöbbenéssel ért, amikor a sátorba lépve masszív teltház látványa fogadott. Az ilyen meglepetésekre korlátlan mennyiségben vevő vagyok, kár hogy nem sok jut belőlük mostanában.

Az est fő attrakciója a Magyarországon először játszó dobos-zenekarvezető Rashied Ali, az avantgárd jazz egyik nagy öregje, aki saját magánál több generációval fiatalabb zenésztársakkal érkezett hozzánk. A koncert első darabját a gitáros James Blood Ulmer írta, aki ugyan nem tagja a Rashied Ali Quintetnek, így nem szerepelt a koncerten, de Alival más felállásban már legalább húsz éve játszik. Ezek a percek számomra elég nehezen teltek, mindig bajban voltam azzal, ha egy darabnak a végéig nem derül ki sem a tempója, sem a hangneme, nevezzék azt avantgárd-, free- vagy akármilyen jazznek. A harminc-negyven évvel ezelőtt még úttörőnek számító irányról azóta bebizonyosodott, hogy nem ez vált a zene evolúcióját meghatározó fő irányzattá, amit személy szerint nem nagyon bánok. Különösen azért, mert az olyan zenei közeg, ahol egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen értelmezhetők az olyan fogalmak, mint például ”melléütni”, ”hibázni” és hasonlók, valósággal vonzzák a hangszeres tudás hiányát e műfaj segítségével palástoló állítólagos zseniket. Itt persze nem Rashied Alira vagy mondjuk egykori zenekarvezetőjére, a legendás John Coltrane-ra kell gondolni, hiszen merőben másképp szól, ha valaki azért játszik free-jazzt, mert azt akar játszani, mint ha azért, mert amúgy nem tudna egy egyenes hangot kicsalni a hangszeréből.

De térjünk vissza a koncertre, hiszen a második számától kezdve amúgy is sokkal könnyebben értelmezhető anyag következett. Ezekben a számokban derült ki igazán, hogy a zenekart valójában milyen fölényes tudású, nagyszerű zenészek alkotják. Ezen az estén a zongorista Greg Murphy és a trombitás Josh Evans mutatták a legtöbbet, de a bőgős Joris Teepe és a tenorszaxofonos Lawrence Clark is megkérdőjelezhetetlen szakmai biztonsággal tették a dolgukat. A másodikként játszott, Almost Lucky című Teepe számban Murphy és Evans szólói a nyilvánvalóan első osztályú technikai tudás megcsillantásán kívül nagyon színesek és eredetiek voltak, talán éppen csak ezekhez képest tűnhetett fel, hogy Clark szólóiban kevesebb dinamikai árnyalat volt megfigyelhető.

Ha jól számoltam, az egy óránál alig valamivel hosszabb műsor mindössze három számból állt, a gyors záró darabot az elsőhöz hasonlóan a Rashied Ali felkonferálása szerint ”nagyon tehetséges” James Blood Ulmer írta, de szerencsére ennek már felismerhető tempója és hangneme is volt. Az ezt megelőző, nagyon szép lassú szám után az up-tempo swing egy másfajta közeget adott a magas színvonalú szólókra és együttjátékra, amit a zenekar tagjai remekül ki is használtak.

Valószínűleg nem én leszek az egyetlen, akiben a rövid koncert nem hagyott különösebben mély nyomokat, amire a közönség kissé udvariasan tartózkodó reakciói engednek következtetni. Ennek ellenére azonban panaszra sem lehet okunk, az akusztikus avantgárd jazz egyik nagy egyéniségét láthattuk élőben, egy remek zenészek társaságában adott, tisztességesen lejátszott koncerten.

(2008 szeptember 20., MOL Jazz Fesztivál, Közraktár Sátor (Budapest) – Rashied Ali Quintet)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Vizuál

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Jazz/World

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Tánc

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.
Jazz/World ajánló

Teljes a Paloznaki Jazzpiknik magyar színpadának programja

Július utolsó két napján a magyar jazzélet színe-java Paloznakra utazik, hogy közös örömzenével búcsúztassák az év legforróbb hónapját. A Fábián Julinak emléket állító színpadon ezúttal is a legnagyobb nevekkel találkozhatnak az érdeklődők: itt lesz Saya Noé, Swing á la Django, a Sárik Péter Trió & Falusi Mariann, illetve az Amoeba Band is.