Jazz/World

Regős István titkai

2010.10.29. 11:50
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak, és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Regős István tanár úr, zongorista és szaxofonos titkait fedjük fel.

- A hozzám írott leveledben finom utalást tettél arra, hogy nem feltétlenül gondolod fontosnak ki milyen hangszeren játszik. Szerinted ennek nincs jelentősége? Nem kaphatunk ezáltal is fontos információkat egy adott zenészről?

- Remélem nem haragszol meg, de szerintem ez egy tipikusan gitáros kérdés. Milyen erősítő, milyen gitár típus, milyen húr... Egy elektromos gitáron - ezt látom a tanítványaimon is - rendkívül fontos kérdések az egyéni sound keresésekor. Egy szaxofon esetében már jóval kevésbé értem. Az, hogy valaki a fényesebb hang elérése érdekében mondjuk fúvókát váltson, csak profi szinten képzelhető el. Ha rólam van szó, örülök ha egy elfogadható, tisztességes soundot sikerül fújnom. Nem én találtam ki, de kaptam olyan visszajelzést, hogy Charles Lloydra emlékeztető a szaxofonhangom, amire nagyon büszke voltam. Hozzám az ő fátyolos hangja vagy a fiatalabbak közül Branford Marsalis és Joshua Redman megszólalása közelebb áll, mint mondjuk Michael Breckeré.

- De hiába is kérdezném, hogy Lloyd milyen fúvókát használ, nem tudnád a választ...

- Nem, mert ezzel tudatosan nem foglalkoztam. Talán Coltrane-t említhetném, mint hang ideált, de őt soha senkinek nem sikerült megközelítenie. A szaxofonon a hangszerből adódóan, annak aki játszik rajta, nehéz is pontosan megítélni mi szól kifele. Ezért szoktunk a fallal szemben gyakorolni, de nyilván ott is csak a visszaverődő hangokat hallhatjuk. A zongora teljesen más. Ott sokkal inkább befolyásol az, hogy min játszom. Ahogy írtam is neked, utálom az elektromos zongorát, az úgynevezett jókat és drágákat is! Van egy Casio 110-esem - bár nem vagyok biztos a pontos típusjelzésben - könnyű és "kvázi" kalapácsmechanikás. Engem a legjobb szintetizátoragyon keresztül jövő zongorahangtól is kiráz a hideg. Csak elektromosan kitalált és meghangszerelt zenére tartom alkalmasnak az ilyen és ehhez hasonló hangszereket, de akkor sem a zongorahang utánzását, hanem elektronikus hangok megszólaltatását tekintem elérendő célnak. Ami az akusztikus hangszereket illeti, nem szeretem a nagyon fényes hangú hangszereket. Sokan használják jazzre a Yamahát, de nekem az előbb említett okokból nem működik, túl hideg és fényes. Nem szeretem a másik végletet sem, nem jó ha egy zongorának túlzottan tompa a hangja. Ilyenek például a Petrofok, bár talán nem szerencsés általánosítani, Glaser Péter stúdiójában volt egy hangverseny Petrof, ami nagyon tetszett. Mégis legjobban a Bösendorfert szeretem. Egyetlen zongorának sincsenek a Bösendorferhez foghatóan öblös basszusai.

- Azért úgy látom, mégiscsak fontos kérdések ezek számodra.

- Hát igen, zongorista vagyok. Talán a szaxofonon is számítana, ha nem negyven éves koromban kezdtem volna el rendszeresen gyakorolni rajta.

- Látszólag a zongora és a szaxofon két eléggé eltérő hangszer mind a megszólalását, mind a zenekarban betöltött funkcióját illetően. Miért pont a szaxofon lett a második hangszered?

Szerettem volna saját magam számára is meglepő dolgokat játszani. A zongora egyszer csak túl ismerősen nézett rám vissza. Nagyon jó a hallásom, még le se ütöttem a billentyűket már tudtam, mi fog szólni. A szaxofonon nem látom a billentyűket, a  mai napig úgy vagyok vele - és ennek nagyon örülök - hogy csak nyolcvan százalékban tudom mi fog történni. Ez a fajta izgalom nagyon inspiráló a számomra.

Akusztikus zongorák (preferált):

Bösendorfer

Blüthner

Streinway

Petrof

Otthoni gyakorló zongora:

C. Bechstein fél-hangversenyzongora

Szintetizátor:

Casio 110

Szaxofon:

Selmer Mark 6

Fúvóka:

metál Otto Link 8*

 RÖVID ÉLETRAJZ

Regős István 35 éve a magyar jazzélet állandó szereplője. 1972-ben zongora szakon végzett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola jazz tanszakán, ezt követően ugyanennek az intézménynek, majd később - egészen nyugdíjba vonulásáig - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára volt. Jelenleg zenekari gyakorlatot tart az Etűd Zeneiskolában.

Tanári pályája mellett a duó formációtól a big band-ig működtetette kisebb és nagyobb saját együtteseit. 1973-ban alakította meg első tróját, három évre rá kvartetté bővült a formáció. A Regős Quartet tagjai Baló Isván dobos és Becze Gábor bőgős mellett előbb Dés László majd Dresch Mihály szaxofonosok voltak. 1980-ban egy hét tételes darabot komponált big band-re, amit később a Budapest Jazz Orchestra is műsorára tűzött. 1984-től saját kvintettjét vezette, amit a Medicor zenekar követett, itt már szaxofonon is játszott. Olyan kiváló partnerei voltak ebben az időben, mint Borbély Mihály és Gyárfás István. 1990-től 2000-ig kizárólag szaxofonon játszott. Az ekkor működő kvartettjében 'Sárvári' Kovács Zsolt és Jeszenszky György dobosok mellett Csuhaj Barna Tibor alkották a ritmusszekciót, a zongorista Cselik Gábor volt. 1997 és 2003 között a Samba Sound tagja, 2003 óta pedig ismét saját triójának vezetője. 

Stílusára a modern játék jellemző, amelyben avantgarde és népzenei elemek egyaránt megtalálhatóak.  2005-ben jelent meg Regős István triójának nagylemeze "Utazás Faremidóba" címmel, mely kiemelkedő sikert aratott. A trió bőgőse Csuhaj Barna Tibor, dobokon Berdisz Tamás játszik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Zenés színház

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Színház

Eszenyi Enikő a Vígszínház zenés szuperprodukcióiról a Fidelio Klasszikban

A nagy Gatsbyről és a Mágnás Miskáról Eszenyi Enikő mesél a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorában június 22-én a 92.1-en. Fesztiválkörképünkben a Balatonfüredi Gitárfesztiválról és az Ördögkatlanról beszélgetünk Eötvös Józseffel és Bérczes Lászlóval.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Partitúra

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.
Jazz/World pink floyd

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Jazz/World beszámoló

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World ajánló

Bartók zenéjére is improvizálnak a 20. Lamantin Jazz Fesztiválon

A hazai és a nemzetközi jazzélet kiválóságait, hatvan fellépő tizenhat koncertjét hallhatja és láthatja a közönség június 23. és 29. között Szombathelyen.
Jazz/World hír

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.