Jazz/World

Regős István titkai

2010.10.29. 11:50
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak, és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Regős István tanár úr, zongorista és szaxofonos titkait fedjük fel.

- A hozzám írott leveledben finom utalást tettél arra, hogy nem feltétlenül gondolod fontosnak ki milyen hangszeren játszik. Szerinted ennek nincs jelentősége? Nem kaphatunk ezáltal is fontos információkat egy adott zenészről?

- Remélem nem haragszol meg, de szerintem ez egy tipikusan gitáros kérdés. Milyen erősítő, milyen gitár típus, milyen húr... Egy elektromos gitáron - ezt látom a tanítványaimon is - rendkívül fontos kérdések az egyéni sound keresésekor. Egy szaxofon esetében már jóval kevésbé értem. Az, hogy valaki a fényesebb hang elérése érdekében mondjuk fúvókát váltson, csak profi szinten képzelhető el. Ha rólam van szó, örülök ha egy elfogadható, tisztességes soundot sikerül fújnom. Nem én találtam ki, de kaptam olyan visszajelzést, hogy Charles Lloydra emlékeztető a szaxofonhangom, amire nagyon büszke voltam. Hozzám az ő fátyolos hangja vagy a fiatalabbak közül Branford Marsalis és Joshua Redman megszólalása közelebb áll, mint mondjuk Michael Breckeré.

- De hiába is kérdezném, hogy Lloyd milyen fúvókát használ, nem tudnád a választ...

- Nem, mert ezzel tudatosan nem foglalkoztam. Talán Coltrane-t említhetném, mint hang ideált, de őt soha senkinek nem sikerült megközelítenie. A szaxofonon a hangszerből adódóan, annak aki játszik rajta, nehéz is pontosan megítélni mi szól kifele. Ezért szoktunk a fallal szemben gyakorolni, de nyilván ott is csak a visszaverődő hangokat hallhatjuk. A zongora teljesen más. Ott sokkal inkább befolyásol az, hogy min játszom. Ahogy írtam is neked, utálom az elektromos zongorát, az úgynevezett jókat és drágákat is! Van egy Casio 110-esem - bár nem vagyok biztos a pontos típusjelzésben - könnyű és "kvázi" kalapácsmechanikás. Engem a legjobb szintetizátoragyon keresztül jövő zongorahangtól is kiráz a hideg. Csak elektromosan kitalált és meghangszerelt zenére tartom alkalmasnak az ilyen és ehhez hasonló hangszereket, de akkor sem a zongorahang utánzását, hanem elektronikus hangok megszólaltatását tekintem elérendő célnak. Ami az akusztikus hangszereket illeti, nem szeretem a nagyon fényes hangú hangszereket. Sokan használják jazzre a Yamahát, de nekem az előbb említett okokból nem működik, túl hideg és fényes. Nem szeretem a másik végletet sem, nem jó ha egy zongorának túlzottan tompa a hangja. Ilyenek például a Petrofok, bár talán nem szerencsés általánosítani, Glaser Péter stúdiójában volt egy hangverseny Petrof, ami nagyon tetszett. Mégis legjobban a Bösendorfert szeretem. Egyetlen zongorának sincsenek a Bösendorferhez foghatóan öblös basszusai.

- Azért úgy látom, mégiscsak fontos kérdések ezek számodra.

- Hát igen, zongorista vagyok. Talán a szaxofonon is számítana, ha nem negyven éves koromban kezdtem volna el rendszeresen gyakorolni rajta.

- Látszólag a zongora és a szaxofon két eléggé eltérő hangszer mind a megszólalását, mind a zenekarban betöltött funkcióját illetően. Miért pont a szaxofon lett a második hangszered?

Szerettem volna saját magam számára is meglepő dolgokat játszani. A zongora egyszer csak túl ismerősen nézett rám vissza. Nagyon jó a hallásom, még le se ütöttem a billentyűket már tudtam, mi fog szólni. A szaxofonon nem látom a billentyűket, a  mai napig úgy vagyok vele - és ennek nagyon örülök - hogy csak nyolcvan százalékban tudom mi fog történni. Ez a fajta izgalom nagyon inspiráló a számomra.

Akusztikus zongorák (preferált):

Bösendorfer

Blüthner

Streinway

Petrof

Otthoni gyakorló zongora:

C. Bechstein fél-hangversenyzongora

Szintetizátor:

Casio 110

Szaxofon:

Selmer Mark 6

Fúvóka:

metál Otto Link 8*

 RÖVID ÉLETRAJZ

Regős István 35 éve a magyar jazzélet állandó szereplője. 1972-ben zongora szakon végzett a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola jazz tanszakán, ezt követően ugyanennek az intézménynek, majd később - egészen nyugdíjba vonulásáig - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára volt. Jelenleg zenekari gyakorlatot tart az Etűd Zeneiskolában.

Tanári pályája mellett a duó formációtól a big band-ig működtetette kisebb és nagyobb saját együtteseit. 1973-ban alakította meg első tróját, három évre rá kvartetté bővült a formáció. A Regős Quartet tagjai Baló Isván dobos és Becze Gábor bőgős mellett előbb Dés László majd Dresch Mihály szaxofonosok voltak. 1980-ban egy hét tételes darabot komponált big band-re, amit később a Budapest Jazz Orchestra is műsorára tűzött. 1984-től saját kvintettjét vezette, amit a Medicor zenekar követett, itt már szaxofonon is játszott. Olyan kiváló partnerei voltak ebben az időben, mint Borbély Mihály és Gyárfás István. 1990-től 2000-ig kizárólag szaxofonon játszott. Az ekkor működő kvartettjében 'Sárvári' Kovács Zsolt és Jeszenszky György dobosok mellett Csuhaj Barna Tibor alkották a ritmusszekciót, a zongorista Cselik Gábor volt. 1997 és 2003 között a Samba Sound tagja, 2003 óta pedig ismét saját triójának vezetője. 

Stílusára a modern játék jellemző, amelyben avantgarde és népzenei elemek egyaránt megtalálhatóak.  2005-ben jelent meg Regős István triójának nagylemeze "Utazás Faremidóba" címmel, mely kiemelkedő sikert aratott. A trió bőgőse Csuhaj Barna Tibor, dobokon Berdisz Tamás játszik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.
Vizuál

Próbáld ki a tudásod a Nemzeti Múzeum Trianon 100 kvízeivel!

Bár a múzeum kapui még mindig zárva tartanak, a Nemzeti Múzeum a virtuális térben továbbra is tartja a kapcsolatot látogatóival, határon innen és túlról. A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából egy helyre gyűjtötték a témához kapcsolódó online tartamalmainkat, kvízeinket és játékos feladataikat.
Klasszikus

Fellélegzés címmel jön a Fesztivál Akadémia Budapest augusztusban

Az idei komolyzenei fesztivált augusztus 20. és 30. között rendezik meg a Zeneakadémián és más budapesti helyszíneken hatvan magyar művész részvételével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Trianon100

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.