Jazz/World

Rejtély

2005.12.21. 00:00
Ajánlom
Amikor Oláh Tzumó Árpád tizenhét évesen, 1998-ban a Bartók Rádió által megrendezett jazz-zongora tehetségkutató versenyen holtversenyben az első helyezést érte el, talán még maga sem gondolta, hogy a Thelonious Monk Institute diákjaként fog diplomázni, ahol olyan hírességek választják ki a leendő tanulókat, mint Herbie Hancock vagy Ron Carter. Éppen ezért nagy érdeklődéssel vártam Oláh novemberi trió-koncertjét: vajon mennyire formálta át a fiatal magyar zongorista játékát a jazz legendák közelsége? A válasz egyszerű: nagyon.

A műfaj hazai rajongói valószínűleg temérdek időt töltöttek el a rejtély megoldásával: általában miért élvezetesebb az amerikai jazz zenekarok játéka a magyarokénál, amikor mi is dúskálunk a tehetségekben? A kérdés megválaszolásához köteteket írhatnánk tele, ráadásul mindenkinek van egy „tuti” elmélete, így nem is kívánok elmerülni ebben a témakörben, az azonban tény, hogy Tzumó levedlette a „magyaros” szokásokat és játékszemlélete teljesen átalakult.

Játéka csendesebb, letisztultabb és átgondoltabb lett. A legfontosabb pedig: zenésszé érett. Nem mintha eddig nem zongorázott volna bámulatosan, de olyan muzsikus lett belőle, aki tudja, hogy a kevesebb néha több, s aki ezt a tudást a gyakorlatba is képes átültetni. A koncerten ez világosan kiderült dacára annak, hogy a három muzsikus ritkán játszott előzőleg együtt. Mivel Tzumó nem rég tért haza az Egyesült Államokból, várható volt némi félreértés az Egri János (bőgő), Mohay András (dob) összeállítású ritmusszekció és a zongorista játéka között, de szerencsére a műfaj sajátossága, hogy a hibákból is könnyen lehet erényt kovácsolni a megfelelő partnerekkel.

Így ezektől a kis „homokszemcséktől” még oldottabb, még élvezetesebb lett a koncert, a második játékrészt pedig akár örömzenélésnek is nevezhetném. Ez köszönhető Egri szenvedélyes, őszinte örömtől átitatott bőgőzésének és Mohay kevésbé látványos, ám annál levegősebb és élvezetesebb dobolásának, valamint Cumó remekbe szabott szerzeményeinek egyaránt.

Ezidáig semmit sem tudtam a zongorista zeneszerzői ténykedéseiről, nem is sejtettem, hogy jazz darabjai a hazai termés legfényesebbjei közé tartoznak. Elhangzott balladája talán az egyedi harmóniafűzésből adódó sajátságos hangulatával, míg a Thelonious Monk- ra és Bud Powel-re emlékeztető main stream szerzeménye energikus ritmikájával és kissé fanyar humorával nyerte el a közönség tetszését.

Játéka csakúgy, mint kompozíciói magukban hordozzák a jazz amerikai zamatait. Nem érhető tetten, talán maga sem tudja, hogy azok pontosan hogyan is szivárogtak játékába, de külföldi tapasztalatai felbecsülhetetlen értékűvé válhatnak a hazai jazzoktatás számára. Ennyire testközelből csak néhány zenész tapasztalhatta meg a jazz szülőföldjének légkörét, sajnos legtöbbjük a tengerentúlon maradt, vagy már elhunyt. Ha ők már nem is, Tzumó még megoldhatja számunkra a rejtélyt: miért szólnak általában jobban az amerikai zenekarok?

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.