Jazz/World

Repülő kottapapíroktól az ismeretlen kulcsokig

2016.05.29. 08:52
Ajánlom
Gyereknap lévén megkértünk néhány jazz-zenészt, hogy meséljék el az első emlékezetes zenei, színpadi élményüket, ami azóta is meghatározó számukra. Snétberger Ferenc gitárművész, Szőke Nikoletta énekes, Balázs Elemér jazz-dobos, Gyémánt Bálint gitáros, Harcsa Veronika énekes és Tóth Viktor szaxofonos osztott meg velünk egy-egy történetet a kezdetekről.
Snétberger Ferenc:

Tizenhat éves lehettem, mikor egy májusi zeneiskolai koncertre készültem. Komoly, évzáró hangverseny volt a salgótarjáni zeneiskolában. Akkoriban még egy privát házban működött az iskola, nem a mostani tágas épületben. Bachot játszottam. Nem tudtam fejből a darabot, a biztonság kedvéért kellett a kotta. Tele volt a terem szülőkkel, testvérekkel. Nyitva volt az ablak, hogy járjon a levegő. Egyszer csak egy fuvallatot éreztem, és az összes lap szétszóródott a földön. Kuncogást hallottam. Játszottam tovább, nem állhattam meg a darab közepén. Közben azt hittem, a szívem menten kiugrik a helyéről. És játszottam valamit abban a stílusban, mintha a darab folytatása lett volna - vitt előre a dallam, a ritmus. Voltak, akik mindezt észre sem vették. Az igazgatónak nagyon tetszett, nyitott ember volt. Rájöttem, hogy ez az improvizáció.

Snétberger Ferenc

Snétberger Ferenc (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Szőke Nikoletta:

Kicsi korom óta “házi koncerteket” adtam, magamra zártam a szobám ajtaját, bekapcsoltam az aktuális kedvenceimet és hangosan énekeltem, táncoltam önfeledten. Az első nyilvános fellépésemre 18 évesen került sor, nem mindennapi körülmények között. Éppen a szalagavatónkra készültünk, és számomra is teljesen váratlanul villámcsapásként bevillant, hogy mi lenne, ha odamennék a szervező tanárhoz, és megkérném, hogy hadd énekeljek az ünnepségen. Természetesen ledöbbent, de érezte az elszántságomat és a lelkesedésemet és rábólintott az ötletre. Toboroztam lányokat az osztályból vokálozni, betanítottam nekik szólamokat, és sikerült a legfélénkebb fiút rávenni, hogy rappeljen. Madonna Music című számát és Jamiroquai Virtual Insanity című dalát adtuk elő zenei alappal, Destiny's Child-dalokat pedig acapella. Már a beállás is nagy élmény volt, és nagyon élveztük a szereplést, pedig nem kis kihívás volt rögtön 800 ember elé kiállni, ráadásul egy addig teljesen ismeretlen oldalunkat megmutatni. Mai napig melegség tölt el, ha erre a fellépésre gondolok, hiszen minden esendősége ellenére hatalmas élmény volt megtapasztalni, hogy a zenének mekkora összetartó ereje van, hogy képes emberekből a legmélyebb érzelmeiket a felszínre hozni és a félelmeiket lerombolni. Attól kezdve tudtam, hogy mindig ezt szeretném csinálni, és szeretném újra és újra átélni a zenélés okozta örömet.

Szőke Nikoletta

Szőke Nikoletta

Balázs Elemér:

Első hivatalos felkérésem és fellépésem - ha emlékezetem nem csal -1986-ban volt Tatabányán, a Művelődési Házban. Vasvári Pállal, Csepregi Gyulával és Babos Gyulával léphettem fel. Rettentően izgultam, de nagyon nagy élmény volt, az első igazi koncertem, mind a mai napig élénken él bennem a hangulata.

Balázs Elemér

Balázs Elemér

Gyémánt Bálint:

Zenésszé válásom legmeghatározóbb élményei természetesen a koncertek, sok koncertjegyet még ma is őrzök. Körülbelül 13 lehettem, amikor a világhírű blues gitáros, B.B. King adott koncertet Budapesten a Kongresszusi Központban. Ráadásul ezen az estén Tátrai Tibor, Magyarország egyik legkiválóbb gitárosa is csatlakozott a zenekarhoz. Édesapámék vittek magukkal és teljesen elállt a lélegzetem. Soha nem voltam még ilyen hatalmas koncertteremben, egyszerűen lenyűgözött a látvány és a hangzás. Biztosan ez az este is hozzájárult ahhoz, hogy zenész lettem és a gitár azóta is örök szerelem az életemben. Néhány éve vásároltam egy gitárerősítőt, amiről utólag kiderült, hogy éppen az az erősítő, amelyet B.B. King az említett estén a Kongresszusi Központban használt. Jó pár évig birtokoltam az erősítőt, a zenetörténet egy darabkáját, amely meglepő módon később az én saját történetemben is szerepet kapott.

Gyémánt Bálint

Gyémánt Bálint (Fotó/Forrás: Petneki Ábel)

Harcsa Veronika:

A gimnáziumi évek alatt a pomázi zeneiskolában tanultam szaxofonozni, de már érett bennem a kíváncsiság, hogy egy-egy jazz dalt ne csak elfújjak, hanem el is énekeljek. Diáktársaim koncertet szerveztek a Budakalászi Faluház kávézójába, ami jó alkalomnak tűnt, hogy kipróbáljam magam, úgyhogy megtanultam két kedvenc Gershwin-dalom, és bekéreckedtem velük a műsorba. Jól mentek a próbák, de az előadás napjára torokgyulladásom lett, és hiába vetettem be mézes fokhagymát és egyéb népi praktikákat, nem jött rendbe, egészen a koncert kezdetéig. Akkor viszont az adrenalin csodát tett, és amint felcsendült a zene, elmúlt a görcs a torkomból, kinyílt a hangom, és boldogan álltam ki a közönség elé. Annyira vágytam rá, hogy megéljem az éneklés szabadságát, hogy egy csapásra meggyógyultam. Sajnos ez később nem jött be ilyen könnyen, nagyon kell vigyáznom, hogy jó karban álljak ki a színpadra, ám a zene felszabadító ereje azóta is elkísér, és rengeteg élményem forrása.

Harcsa Veronika

Harcsa Veronika

Tóth Viktor:

Ezt a kis történetet a workshopjaimon is el szoktam mesélni a fiataloknak, akik előrébb szeretnének jutni zenei útjukon, mégis időnként kifogásokat keresnek.

Későn kezdtem, 14 évesen lettem szerelmes a trombitába. (Erről a hangszerről tudtam meg később - ez a szaxofon.) Mivel folyamatosan a szaxofonról beszéltem, anyukám ajánlotta, menjek el zeneiskolába. Nekem a szép hegedűtokkal, meg zongorakottával a hónuk alatt járó osztálytársaim mindig "ufóknak" tűntek, a "kiválasztottak kasztjába" tartoztak. Egy napon mégis összeszedtem a bátorságomat és elmentem a zeneiskolai felvételire. Mindjárt a legelején elmondtam a bizottságnak, hogy szerelmes vagyok a szaxofon hangjába és nagyon-nagyon szeretnék tanulni rajta. A felvételi első kérdése volt: - Viktor, milyen kulcsokat ismersz? A válaszról fogalmam sem volt, csak arra koncentráltam, hogy ha felvesznek, kérjem, hogy ne kelljen a szaxofon tanulmányok előtt évekig klarinétozni, mert azt betegesen utáltam. A felvételiztető segített: - slussz kulcs, pincekulcs? Továbbra sem jutott eszembe semmi. Következett a mentő kérdés: - jó, na, G kulcs. Akkor milyen hang van G kulcsban a második vonalon? Én: - C? ( A válasz G.) - Na jó, akkor fel vagy véve! Azóta -25 éve- gyakorlok a hangszeren és eddig még sohasem számított, hogy későn kezdtem játszani, vagy hogy nem zenész családból származom, hogy milyen nehéz egy vidéki kisvárosi fiúnak jazz-zenésszé válnia, vagy az, hogy Budapest milyen messze van New Yorktól. És még fekete sem vagyok. Csak a szerelem.

Tóth Viktor és a gyerekek

Tóth Viktor és a gyerekek

"A Homo Sapiens legkifejlettebb példánya a gyerek"

Olvasd el Hajós Andrással készült korábbi interjúnkat, amelyben a Modern Art Orchestrával közös gyerekprogramjáról, a Zenehajóról kérdeztük őt!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.