Jazz/World

Repülő kottapapíroktól az ismeretlen kulcsokig

2016.05.29. 08:52
Ajánlom
Gyereknap lévén megkértünk néhány jazz-zenészt, hogy meséljék el az első emlékezetes zenei, színpadi élményüket, ami azóta is meghatározó számukra. Snétberger Ferenc gitárművész, Szőke Nikoletta énekes, Balázs Elemér jazz-dobos, Gyémánt Bálint gitáros, Harcsa Veronika énekes és Tóth Viktor szaxofonos osztott meg velünk egy-egy történetet a kezdetekről.
Snétberger Ferenc:

Tizenhat éves lehettem, mikor egy májusi zeneiskolai koncertre készültem. Komoly, évzáró hangverseny volt a salgótarjáni zeneiskolában. Akkoriban még egy privát házban működött az iskola, nem a mostani tágas épületben. Bachot játszottam. Nem tudtam fejből a darabot, a biztonság kedvéért kellett a kotta. Tele volt a terem szülőkkel, testvérekkel. Nyitva volt az ablak, hogy járjon a levegő. Egyszer csak egy fuvallatot éreztem, és az összes lap szétszóródott a földön. Kuncogást hallottam. Játszottam tovább, nem állhattam meg a darab közepén. Közben azt hittem, a szívem menten kiugrik a helyéről. És játszottam valamit abban a stílusban, mintha a darab folytatása lett volna - vitt előre a dallam, a ritmus. Voltak, akik mindezt észre sem vették. Az igazgatónak nagyon tetszett, nyitott ember volt. Rájöttem, hogy ez az improvizáció.

Snétberger Ferenc

Snétberger Ferenc (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Szőke Nikoletta:

Kicsi korom óta “házi koncerteket” adtam, magamra zártam a szobám ajtaját, bekapcsoltam az aktuális kedvenceimet és hangosan énekeltem, táncoltam önfeledten. Az első nyilvános fellépésemre 18 évesen került sor, nem mindennapi körülmények között. Éppen a szalagavatónkra készültünk, és számomra is teljesen váratlanul villámcsapásként bevillant, hogy mi lenne, ha odamennék a szervező tanárhoz, és megkérném, hogy hadd énekeljek az ünnepségen. Természetesen ledöbbent, de érezte az elszántságomat és a lelkesedésemet és rábólintott az ötletre. Toboroztam lányokat az osztályból vokálozni, betanítottam nekik szólamokat, és sikerült a legfélénkebb fiút rávenni, hogy rappeljen. Madonna Music című számát és Jamiroquai Virtual Insanity című dalát adtuk elő zenei alappal, Destiny's Child-dalokat pedig acapella. Már a beállás is nagy élmény volt, és nagyon élveztük a szereplést, pedig nem kis kihívás volt rögtön 800 ember elé kiállni, ráadásul egy addig teljesen ismeretlen oldalunkat megmutatni. Mai napig melegség tölt el, ha erre a fellépésre gondolok, hiszen minden esendősége ellenére hatalmas élmény volt megtapasztalni, hogy a zenének mekkora összetartó ereje van, hogy képes emberekből a legmélyebb érzelmeiket a felszínre hozni és a félelmeiket lerombolni. Attól kezdve tudtam, hogy mindig ezt szeretném csinálni, és szeretném újra és újra átélni a zenélés okozta örömet.

Szőke Nikoletta

Szőke Nikoletta

Balázs Elemér:

Első hivatalos felkérésem és fellépésem - ha emlékezetem nem csal -1986-ban volt Tatabányán, a Művelődési Házban. Vasvári Pállal, Csepregi Gyulával és Babos Gyulával léphettem fel. Rettentően izgultam, de nagyon nagy élmény volt, az első igazi koncertem, mind a mai napig élénken él bennem a hangulata.

Balázs Elemér

Balázs Elemér

Gyémánt Bálint:

Zenésszé válásom legmeghatározóbb élményei természetesen a koncertek, sok koncertjegyet még ma is őrzök. Körülbelül 13 lehettem, amikor a világhírű blues gitáros, B.B. King adott koncertet Budapesten a Kongresszusi Központban. Ráadásul ezen az estén Tátrai Tibor, Magyarország egyik legkiválóbb gitárosa is csatlakozott a zenekarhoz. Édesapámék vittek magukkal és teljesen elállt a lélegzetem. Soha nem voltam még ilyen hatalmas koncertteremben, egyszerűen lenyűgözött a látvány és a hangzás. Biztosan ez az este is hozzájárult ahhoz, hogy zenész lettem és a gitár azóta is örök szerelem az életemben. Néhány éve vásároltam egy gitárerősítőt, amiről utólag kiderült, hogy éppen az az erősítő, amelyet B.B. King az említett estén a Kongresszusi Központban használt. Jó pár évig birtokoltam az erősítőt, a zenetörténet egy darabkáját, amely meglepő módon később az én saját történetemben is szerepet kapott.

Gyémánt Bálint

Gyémánt Bálint (Fotó/Forrás: Petneki Ábel)

Harcsa Veronika:

A gimnáziumi évek alatt a pomázi zeneiskolában tanultam szaxofonozni, de már érett bennem a kíváncsiság, hogy egy-egy jazz dalt ne csak elfújjak, hanem el is énekeljek. Diáktársaim koncertet szerveztek a Budakalászi Faluház kávézójába, ami jó alkalomnak tűnt, hogy kipróbáljam magam, úgyhogy megtanultam két kedvenc Gershwin-dalom, és bekéreckedtem velük a műsorba. Jól mentek a próbák, de az előadás napjára torokgyulladásom lett, és hiába vetettem be mézes fokhagymát és egyéb népi praktikákat, nem jött rendbe, egészen a koncert kezdetéig. Akkor viszont az adrenalin csodát tett, és amint felcsendült a zene, elmúlt a görcs a torkomból, kinyílt a hangom, és boldogan álltam ki a közönség elé. Annyira vágytam rá, hogy megéljem az éneklés szabadságát, hogy egy csapásra meggyógyultam. Sajnos ez később nem jött be ilyen könnyen, nagyon kell vigyáznom, hogy jó karban álljak ki a színpadra, ám a zene felszabadító ereje azóta is elkísér, és rengeteg élményem forrása.

Harcsa Veronika

Harcsa Veronika

Tóth Viktor:

Ezt a kis történetet a workshopjaimon is el szoktam mesélni a fiataloknak, akik előrébb szeretnének jutni zenei útjukon, mégis időnként kifogásokat keresnek.

Későn kezdtem, 14 évesen lettem szerelmes a trombitába. (Erről a hangszerről tudtam meg később - ez a szaxofon.) Mivel folyamatosan a szaxofonról beszéltem, anyukám ajánlotta, menjek el zeneiskolába. Nekem a szép hegedűtokkal, meg zongorakottával a hónuk alatt járó osztálytársaim mindig "ufóknak" tűntek, a "kiválasztottak kasztjába" tartoztak. Egy napon mégis összeszedtem a bátorságomat és elmentem a zeneiskolai felvételire. Mindjárt a legelején elmondtam a bizottságnak, hogy szerelmes vagyok a szaxofon hangjába és nagyon-nagyon szeretnék tanulni rajta. A felvételi első kérdése volt: - Viktor, milyen kulcsokat ismersz? A válaszról fogalmam sem volt, csak arra koncentráltam, hogy ha felvesznek, kérjem, hogy ne kelljen a szaxofon tanulmányok előtt évekig klarinétozni, mert azt betegesen utáltam. A felvételiztető segített: - slussz kulcs, pincekulcs? Továbbra sem jutott eszembe semmi. Következett a mentő kérdés: - jó, na, G kulcs. Akkor milyen hang van G kulcsban a második vonalon? Én: - C? ( A válasz G.) - Na jó, akkor fel vagy véve! Azóta -25 éve- gyakorlok a hangszeren és eddig még sohasem számított, hogy későn kezdtem játszani, vagy hogy nem zenész családból származom, hogy milyen nehéz egy vidéki kisvárosi fiúnak jazz-zenésszé válnia, vagy az, hogy Budapest milyen messze van New Yorktól. És még fekete sem vagyok. Csak a szerelem.

Tóth Viktor és a gyerekek

Tóth Viktor és a gyerekek

"A Homo Sapiens legkifejlettebb példánya a gyerek"

Olvasd el Hajós Andrással készült korábbi interjúnkat, amelyben a Modern Art Orchestrával közös gyerekprogramjáról, a Zenehajóról kérdeztük őt!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Színház

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.
Jazz/World fesztivál

Négy magyar zenekar lép fel az Eurosonic Fesztiválon

A Bluebay Foxes, a Harmed, a Qualitons, valamint Devil's Trade képviseli Magyarországot a napokban zajló Eurosonic Fesztiválon, Európa legfontosabb showcase fesztiválján és konferenciáján a hollandiai Groningenben.
Jazz/World Rock & Roll

Whitney Houston az egyetlen nő, aki idén bekerül a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába

Az idei új beiktatandók között szerepel még a T. Rex, a Depeche Mode, Notorious B.I.G., a Nine Inch Nails és a The Doobie Brothers is. A Rock & Roll Hírességek Csarnokába azok kerülhetnek be, akik több mint 25 éve adták ki első albumukat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Wolfgang Dauner jazz-zongorista

A német jazz egyik meghatározó „apafigurája” 84 éves volt. Egyaránt alkotott rádiónak, televíziónak, operaháznak, és persze saját jazzegyütteseinek.
Jazz/World ajánló

Melis László emléke előtt tiszteleg a MAO

Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző a Sörgyári capriccio Pepin bácsija által ihletett darabját is előadja január 18-án a Budapest Music Centerben a Modern Art Orchestra.