Jazz/World

Richard Bona: "A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály"

2018.07.10. 09:15
Ajánlom
Számos világsztár vendége között a magyar közönségkedvenc Richard Bona is fellép Quincy Jones exkluzív, 85. születésnapi koncertjén, július 16-án, a Papp László Budapest Sportarénában, a Get Closer Concerts szervezésében.

Ha jól tudom, Quincy Jones felmenői is kameruniak, csakúgy, mint Ön. Ezen a kapcsolódási ponton túl milyen viszonyt ápol vele?

Igen, az ő felmenői is kameruniak, egy másik régióból mint ahonnan én származom, Tikar térségből. Már az első találkozásunk is emlékezetes volt: kilenc évvel ezelőtt Rod Temperton, a Thriller producere hozta el őt egy Los Angeles-i koncertemre, ahol Michael Jackson-számokat játszottunk. Nem volt egy nagy esemény, talán egy étteremben játszhattunk, ahova eljött, hogy megnézze ezt a tehetséges, afrikai zenész srácot, aki én voltam. Nekem azonban senki nem szólt, hogy ki jön a koncertemre.

Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valaki hangosan ropogtatja a csirkecsontokat az első sorban. Ő volt Quincy Jones. Attól a naptól fogva együtt dolgozunk.

Mi volt a legfontosabb dolog, amit tőle tanult?

Quincy Jones közelében lenni nemcsak zenei tanítást jelent, de az életről is fontos leckéket vehetünk tőle. Quincy nemcsak egy ikon, de egy látnok is. Olyas valaki, aki egész életben a legmagasabb minőséget képviselte zenében, aki platformot biztosít a legjobb zenészeknek – mellette csak jó dolgokat tanulhatsz. Szóval vele dolgozni maga "az élet iskolája".

Idén Ön is fellépett a jazz szupersztárokat felvonultató Nemzetközi Jazznap szentpétervári gáláján. Ehhez kapcsolódva kérdezem, hogy Ön magát jazz-zenészként definiálja?

Először is: mit nevezünk jazznek? Jó lenne, ha valaki ezt egyszer már meghatározná.

Akkor visszakérdezek: mit jelen az Ön számára a jazz?

A jazz az élet ünneplése, mivel a szabadság is az élet ünnepe. Számomra azonban kétféle zene létezik: jó és rossz. A szép zene származhat New Yorkból, Magyarországról, Dakarból – ha gyönyörű, akkor gyönyörű. Nem kedvelem azokat az embereket, akik felcímkézik a zenéket, hogy ez most jazz, folk, vagy rap. Nem hiszek a kategorizálásban. A zene megkerüli a műfaji dobozokat, akik ezeket kitalálták, azok az emberek. Amit én keresek, az az, hogy hogyan jellemzi a zene az embert.

A jazz a szépségben és a bájban ragadja meg az emberi lényeget.

Bár ez is kategorizálás, de mit gondol a világzene műfajáról? És arról, hogy sokak szerint Ön nagy hatást gyakorolt a világzenei szcénára?

Én inkább azt mondanám, hogy magára a zenére gyakoroltam hatást. Ismerek olyan embereket, akik azt állítják magukról, hogy imádják a világzenét, és azért nem hallgatnak Richard Bonát, mert az nem világzene. Miközben a jazz-zenészek azt mondják, ez nem igazán jazz. Én meg azt mondom: „Hé, ember! Ki dönti el, hogy mi micsoda?” (nevet).

RichardBona_5-165035.jpg

Richard Bona (Fotó/Forrás: Get Closer Concerts)

Lát olyan tendenciát, miszerint egyre több ember szeretné megmutatni a saját, lokális, akár kisebbségi zenei kultúráját az angol nyelvű, mainstream rádiózenével szemben?

Én nem így tekintek a zenére. Magamra sem egy kisebbség képviselőjeként tekintek. Én az emberekhez tartozom. Ha te magadat kisebbségként definiálod, akkor te a saját véleményed vagy. Tedd a tőled telhető legtöbbet és legjobbat. Én ennek szellemében játszom több mint húsz éve úgy, hogy soha nem énekeltem angolul. A múlt héten például a Hollywood Bowl-on játszottam húszezer ember előtt, akik nem értették a szöveget, amit énekeltem. És akkor mi van? Élvezték. Ez azért van, mert

a zene felülírja a nyelv határait.

És mi van azzal, hogy néha, amikor Stevie Wondert hallgatom, nem értem a szöveget? Pedig ő angolul énekel. Imádom, és csak ez számít.

Pedig Ön társadalmi kérdésektől is énekel. Nem fontos az üzenetek verbális megértése is?

Igen, a háború ellen énekelek, egymás elfogadásáról és hasonló dolgokról. Ezt mind tudják, akik a koncertemre jönnek, mivel a zenében nem csak a szöveg által lehet átvinni az üzenetet. Nem feltétlenül szükséges, hogy értsék a szöveget a show alatt, mert már értik, érzik a jelentést, a dal lényegét. Másrészt a közönség soraiban olyan emberek vannak, akik a barátaim, akik követnek az utamon, hallották már, hogy melyik dal miről szól, ismerik a dalok születési körülményeit, a sztorikat. 

Ön egy nagyon pozitív embernek tűnik.

Tudod, én egy templomban nőttem fel.

Gyerekként a templomi kórusban énekeltem a nagyapámmal és az édesanyámmal, akik mindig a pozitivitásra tanítottak.

Nem tudom, hogy ez konkrétan a vallás eredménye volt-e. A színpadi lét pedig felelősséggel jár, én döntök, hogy mit osztok meg a közönséggel. Ugyanakkor attól, hogy látom, mennyien kíváncsiak a zenémre, mindig feldobódom. Az embereknek rengeteg választásuk van: mehetnek moziba, étterembe, szórakozóhelyre, vagy bármi másra. Ezért annak, hogy az én koncertemre vesznek jegyet, számomra óriási súlya van, és én ettől boldog vagyok.

Ön viszonylag gyakori vendég Magyarországon, hiszen már idén is több ízben játszott itt. Mit gondol, mi az oka, hogy a magyarok ilyen erősen rezonálnak az Ön zenéjére?

A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály (nevet). Félretéve a viccet, Magyarországra már hazajárok. Az évek alatt egy komoly baráti köröm alakult itt ki. Ebben az is közrejátszott, hogy nemcsak Budapesten, de országszerte több városban felléptem: Szolnokon, Veszprémben, Sopronban, stb. Így amikor Magyarországra jövök, a barátaim képesek 2-3 órákat vezetni, hogy halljanak engem. És a magyar hallgatóim nagyon hűségesek hozzám, a végsőkig megbíznak bennem. Szóval ők is azt példázzák, hogy az üzenet megértése a nyelv megértése nélkül is működik. Hiszen nem éneklek magyarul. Bár éppenséggel nem mondok teljesen igazat, mert előfordult már, hogy magyarul énekeltem.

Igen, a Kis kece lányomat, amire mindannyian emlékszünk.

Igen. Lehet, hogy meglepetésszerűn megtanulok néhány új tradicionális dalt is Quincy Jones születésnapjára. Ki tudja?

 

 

 

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

Kapcsolódó

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

A legendás zenész-producerrel Richard Bona, Dee Dee Bridgewater, és Radics Gigi is fellép július 16-án a Papp László Soprtarénában, ahol a showman Nic Harcourt izgalmas, soha nem hallott sztorikat is megpróbál majd belőle kiszedni!

Andreas Varady nem akar iskolába menni

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.

Richard Bona:

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Hozzátok térek vissza, mert ide tartozom – beszélgetés Hámori Gabriellával

Hámori Gabriella rengeteget forgatott a színház mellett, kipróbálta, milyen kergetni az amerikai álmot, és színpadi játékában is keresi a filmes jelenlétet. Az Örkény Színház Jászai-díjas színművészével készítettünk interjút.
Vizuál

Átadták a 20. Verzió Filmfesztivál díjait

A jubileumi szemlén idén öt kategóriában versenyeztek a filmek. A Nemzetközi versenyben két díjat is osztottak. A fesztivál a nyertes filmekkel a mozikban november 29-ig, online pedig december 10-ig folytatódik.
Vizuál

Hayao Miyazaki új filmjével kezdődik a 21. Anilogue Animációs Filmfesztivál

A hatnapos budapesti szemlén a közönség a legújabb szórakoztató, illetve művészi animációs alkotások legjavát láthatja. A szervezők emellett kisiskolásoknak és kiskamaszoknak szóló versenyprogrammal is várják a családokat.
Vizuál

Rangos németországi fesztiválon díjazták az Elfogy a levegő című magyar filmet 

Moldovai Katalin első mozifilm rendezése, az Elfogy a levegő kapta az ifjúsági zsűri díját a 72. alkalommal megrendezett Mannheim-Heidelberg Nemzetközi Filmfesztiválon.
Vizuál

Ismét hazánkban láthatóak a holokausztot túlélő Bokor Miklós festményei

November 30-án, a Nemes Galériában nyílik meg a Reflexiók című tárlat, ahol hosszú évtizedek után láthatjuk ismét Magyarországon a 2019-ben elhunyt művész munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Határátlépés Ligetivel – Lukács Miklós és muzsikustársai a BMC-ben

Nem számít, hogy a klasszikus, a kortárs zene vagy a jazz területén működnek, hiszen mindannyian kiváló zenészek. Lukács Miklós Cimbiózis Triója a Ligeti Ensemble-lal lép fel.
Jazz/World ajánló

Muzsikás 50 – Jubileumi évadzáró koncert a Magyar Nemzeti Múzeumban

Az 50 éve alakult Muzsikás jubileumi koncertsorozatát a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében zárja a zenekar, egy mély és feledhetetlen koncerttel december 8-án.
Jazz/World interjú

Az alkotás öröme – interjú Czakó-Kuraly Sebestyénnel

Nagyinterjú a budapesti Platon Karataev zenekar egyik énekes-gitárosával, Czakó-Kuraly Sebestyénnel, akinek hamarosan új szólólemeze jelenik meg.
Jazz/World ajánló

Zeneversek decemberre a Modern Art Orchestrától

A Modern Art Orchestra egy egész estet szentel Weöres Sándor műveinek december 17-én, Harcsa Veronikával kiegészülve.
Jazz/World ajánló

A sokoldalú cimbalom – Balogh Kálmán és ifjú tehetségek estje

Balogh Kálmán Cimbalmos Triója és a hangszer hét tehetséges fiatal művésze lép fel a Müpa Világraszóló sorozatában, ahol a népzene mellett a jazz és az improvizáció is szerepet kap.