Jazz/World

Richard Bona: "A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály"

2018.07.10. 09:15
Ajánlom
Számos világsztár vendége között a magyar közönségkedvenc Richard Bona is fellép Quincy Jones exkluzív, 85. születésnapi koncertjén, július 16-án, a Papp László Budapest Sportarénában, a Get Closer Concerts szervezésében.

Ha jól tudom, Quincy Jones felmenői is kameruniak, csakúgy, mint Ön. Ezen a kapcsolódási ponton túl milyen viszonyt ápol vele?

Igen, az ő felmenői is kameruniak, egy másik régióból mint ahonnan én származom, Tikar térségből. Már az első találkozásunk is emlékezetes volt: kilenc évvel ezelőtt Rod Temperton, a Thriller producere hozta el őt egy Los Angeles-i koncertemre, ahol Michael Jackson-számokat játszottunk. Nem volt egy nagy esemény, talán egy étteremben játszhattunk, ahova eljött, hogy megnézze ezt a tehetséges, afrikai zenész srácot, aki én voltam. Nekem azonban senki nem szólt, hogy ki jön a koncertemre.

Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valaki hangosan ropogtatja a csirkecsontokat az első sorban. Ő volt Quincy Jones. Attól a naptól fogva együtt dolgozunk.

Mi volt a legfontosabb dolog, amit tőle tanult?

Quincy Jones közelében lenni nemcsak zenei tanítást jelent, de az életről is fontos leckéket vehetünk tőle. Quincy nemcsak egy ikon, de egy látnok is. Olyas valaki, aki egész életben a legmagasabb minőséget képviselte zenében, aki platformot biztosít a legjobb zenészeknek – mellette csak jó dolgokat tanulhatsz. Szóval vele dolgozni maga "az élet iskolája".

Idén Ön is fellépett a jazz szupersztárokat felvonultató Nemzetközi Jazznap szentpétervári gáláján. Ehhez kapcsolódva kérdezem, hogy Ön magát jazz-zenészként definiálja?

Először is: mit nevezünk jazznek? Jó lenne, ha valaki ezt egyszer már meghatározná.

Akkor visszakérdezek: mit jelen az Ön számára a jazz?

A jazz az élet ünneplése, mivel a szabadság is az élet ünnepe. Számomra azonban kétféle zene létezik: jó és rossz. A szép zene származhat New Yorkból, Magyarországról, Dakarból – ha gyönyörű, akkor gyönyörű. Nem kedvelem azokat az embereket, akik felcímkézik a zenéket, hogy ez most jazz, folk, vagy rap. Nem hiszek a kategorizálásban. A zene megkerüli a műfaji dobozokat, akik ezeket kitalálták, azok az emberek. Amit én keresek, az az, hogy hogyan jellemzi a zene az embert.

A jazz a szépségben és a bájban ragadja meg az emberi lényeget.

Bár ez is kategorizálás, de mit gondol a világzene műfajáról? És arról, hogy sokak szerint Ön nagy hatást gyakorolt a világzenei szcénára?

Én inkább azt mondanám, hogy magára a zenére gyakoroltam hatást. Ismerek olyan embereket, akik azt állítják magukról, hogy imádják a világzenét, és azért nem hallgatnak Richard Bonát, mert az nem világzene. Miközben a jazz-zenészek azt mondják, ez nem igazán jazz. Én meg azt mondom: „Hé, ember! Ki dönti el, hogy mi micsoda?” (nevet).

RichardBona_5-165035.jpg

Richard Bona (Fotó/Forrás: Get Closer Concerts)

Lát olyan tendenciát, miszerint egyre több ember szeretné megmutatni a saját, lokális, akár kisebbségi zenei kultúráját az angol nyelvű, mainstream rádiózenével szemben?

Én nem így tekintek a zenére. Magamra sem egy kisebbség képviselőjeként tekintek. Én az emberekhez tartozom. Ha te magadat kisebbségként definiálod, akkor te a saját véleményed vagy. Tedd a tőled telhető legtöbbet és legjobbat. Én ennek szellemében játszom több mint húsz éve úgy, hogy soha nem énekeltem angolul. A múlt héten például a Hollywood Bowl-on játszottam húszezer ember előtt, akik nem értették a szöveget, amit énekeltem. És akkor mi van? Élvezték. Ez azért van, mert

a zene felülírja a nyelv határait.

És mi van azzal, hogy néha, amikor Stevie Wondert hallgatom, nem értem a szöveget? Pedig ő angolul énekel. Imádom, és csak ez számít.

Pedig Ön társadalmi kérdésektől is énekel. Nem fontos az üzenetek verbális megértése is?

Igen, a háború ellen énekelek, egymás elfogadásáról és hasonló dolgokról. Ezt mind tudják, akik a koncertemre jönnek, mivel a zenében nem csak a szöveg által lehet átvinni az üzenetet. Nem feltétlenül szükséges, hogy értsék a szöveget a show alatt, mert már értik, érzik a jelentést, a dal lényegét. Másrészt a közönség soraiban olyan emberek vannak, akik a barátaim, akik követnek az utamon, hallották már, hogy melyik dal miről szól, ismerik a dalok születési körülményeit, a sztorikat. 

Ön egy nagyon pozitív embernek tűnik.

Tudod, én egy templomban nőttem fel.

Gyerekként a templomi kórusban énekeltem a nagyapámmal és az édesanyámmal, akik mindig a pozitivitásra tanítottak.

Nem tudom, hogy ez konkrétan a vallás eredménye volt-e. A színpadi lét pedig felelősséggel jár, én döntök, hogy mit osztok meg a közönséggel. Ugyanakkor attól, hogy látom, mennyien kíváncsiak a zenémre, mindig feldobódom. Az embereknek rengeteg választásuk van: mehetnek moziba, étterembe, szórakozóhelyre, vagy bármi másra. Ezért annak, hogy az én koncertemre vesznek jegyet, számomra óriási súlya van, és én ettől boldog vagyok.

Ön viszonylag gyakori vendég Magyarországon, hiszen már idén is több ízben játszott itt. Mit gondol, mi az oka, hogy a magyarok ilyen erősen rezonálnak az Ön zenéjére?

A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály (nevet). Félretéve a viccet, Magyarországra már hazajárok. Az évek alatt egy komoly baráti köröm alakult itt ki. Ebben az is közrejátszott, hogy nemcsak Budapesten, de országszerte több városban felléptem: Szolnokon, Veszprémben, Sopronban, stb. Így amikor Magyarországra jövök, a barátaim képesek 2-3 órákat vezetni, hogy halljanak engem. És a magyar hallgatóim nagyon hűségesek hozzám, a végsőkig megbíznak bennem. Szóval ők is azt példázzák, hogy az üzenet megértése a nyelv megértése nélkül is működik. Hiszen nem éneklek magyarul. Bár éppenséggel nem mondok teljesen igazat, mert előfordult már, hogy magyarul énekeltem.

Igen, a Kis kece lányomat, amire mindannyian emlékszünk.

Igen. Lehet, hogy meglepetésszerűn megtanulok néhány új tradicionális dalt is Quincy Jones születésnapjára. Ki tudja?

 

 

 

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

Kapcsolódó

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

A legendás zenész-producerrel Richard Bona, Dee Dee Bridgewater, és Radics Gigi is fellép július 16-án a Papp László Soprtarénában, ahol a showman Nic Harcourt izgalmas, soha nem hallott sztorikat is megpróbál majd belőle kiszedni!

Andreas Varady nem akar iskolába menni

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.

Richard Bona:

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.