Jazz/World

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

2016.04.18. 10:06
Ajánlom
A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

Richard Bona nagyapja ütőhangszerén kezdett zenélni, már négy évesen balafonon játszott. Gyerekként együtt énekelt édesanyjával a templomi kórusban, később fesztiválokra, ünnepélyekre hívták. Douala jazz klubjában zenélt tizenhárom évesen megalapított együttesével. A 90- es évek végén New Yorkba költözött, ahol Harry Belafonte vette a szárnyai alá. Majd Joe Zavinul zenekarának lett az oszlopos tagja, 2002-ben pedig világkörüli turnén vett részt Pat Metheny-vel. A jazz nagyjai közül szinte mindenkivel játszott élőben és lemezen Jaco Pastoriustól Chaka Khanig, Bobby McFerrintől Herbie Hancockig, Quincy Jones-tól Chick Coreáig.. A Veszprémfesten Snétberger Ferenccel öröm zenélt, a Millenáristól a Müpa-beli szólókoncerten át az Alba Regia Fesztig élvezhette a magyar közönség kifinomult gitárjátékát.

Richard Bona

Richard Bona (Fotó/Forrás: Ingrid Hertfelder)

- 2013-ban jelent meg az utolsó, egyben a legszemélyesebbnek tűnő albuma, a nagyapjának dedikált Bonfied, amelyen saját törzsi anyanyelvén, doualául énekel. Mi inspirálta a letisztult akusztikus megközelítésben?

- Azért döntöttem a teljesen akusztikus hangzás mellett, mert manapság a playback uralja a zenei világot, minden jelentős színpadot. A modern zenében már alig játszanak élő hangszereken, vissza akartam hozni ezt a minőséget. Mindamellett, hogy értékelem az elektronikus hangszereket, úgy érzem, hogy az élő zene révén tudom a legjobban megosztani a tehetségemet a közönséggel.

- Ezen a lemezen is egyaránt játszik ütőhangszereken, balafonon, basszusgitáron. Multi instrumentalistának vallja magát?

- Szinte attól a naptól kezdve, hogy megszülettem, hiszen amerre csak néztem, mindenütt zene és hangszerek vettek körül: balafon, dob, gitár, furulya. Az egész családom zenélt. Tizenhat éves koromig nem volt ún. fő hangszerem. Afrikában a mesemondás, a történetmesélés hagyománya él, és nem választódik külön az ének, a költészet, a zene. Nincs hangszerekre specializálódás, bármelyik hangszer lehet történethordozó. A jazzel való találkozásom jelölte ki számomra, hogy basszusgitáros lettem, de mind a mai napig szeretek kísérletezni a hangszerekkel, saját hangszereket készíteni.

- Milyen arányban tartja fontosnak a tradíciók megőrzését és az új utakon járást?

-Mindkettő egyaránt fontos. A hagyományos formák jelentik a gyökereket, míg a más hatásokból merítkezés, tanulás a haladást, a fejlődést. A különbözőségek integrálása nagyszerű lehetőség a saját világod tágítására, gazdagítására, hogy aztán más kultúrák befogadása révén létrehozd a saját egyedi hangodat. Ez a holisztikus megközelítés a sokoldalúságot tükrözi, hogy ne csak egy, hanem több oldalát ismerd meg a zenének.

- Számos stílust ötvöz a zenéjében a bluest, a funkot, a flamencót, a salsát, a bossát, az afrikai ritmusokat. Végső soron nem azonosítja magát a jazzel?

- Mindenféle zene képezi az önazonosságomat. Az én világomban nem léteznek műfajok, stílusok, már csak azért sem, mert ezek kissé olyanok, mint a vallás fogalma.

És mint ahogy nem tartozom egyik vallási közösséghez sem, ugyanúgy a zenét sem osztom fel elkülöníthető kategóriákra.

- Az egyik legkifinomultabb gitárjátékosnak tartják. Mi jelenti az ön számára az etalont?

- Értékelem, ha megbecsülnek, bár a kedves szavak nem mindig fedik a tartalmat. Még nem találtam rá a tökéletességre, de keresem, és ha valaha elérem, elégedett leszek! Hogy őszinte legyek, remélem, soha nem találok rá, mert így legalább a soha véget nem érő tökéletességre törekvés hajt tovább, ami lehetővé teszi számomra, hogy folyamatosan fejlesszem magam, és soha ne érjem be azzal, ahol éppen tartok.

-Sokat vándorolt az évek során: élt Kamerunban, Németországban, Franciaországban, végül az Egyesült Államokban telepedett le. Melyik ország mivel járult hozzá a fejlődéséhez?

- Sok értékes tapasztalat ért minden helyen. A zenei hatásokat illetően, a hazámból hozom magammal az ütős hangszerek hangsúlyosságát, Németország az egymásba fonódó dallamok országaként él bennem, Franciaországhoz a romantikus dalszövegek kötnek, az Államok pedig a sokféle etnikumú zenészek stílusának a fúziója szempontjából meghatározó. A kalandozásaim során megtanultam azt, hogy keményen kell dolgozni, hogy az ember áttörje a zenei korlátokat.

A különböző kultúrák megértése türelemre tanított és arra, hogyan kell alkalmazni őket, hogy innovatív és frissítő hatással legyen azokra, akik hallgatják a zenémet.

- A fiatal zenészek felkarolásának a szándékával kezdett tanítani a New York Universityn?

- Nagy örömömet lelem abban, hogy részt vehetek a felnövekvő zenész nemzedék képzésében. Óriási jelentőségűnek tartom, hogy az idősebb generáció, amelyikhez én is tartozom már, átadhatja a tapasztalatait, a technikai tudását az új generációnak. A megosztás igénye természetes számomra, hiszen valaha én is az anyámnak, a nagyapámnak köszönhetően tanultam meg zenélni. Ha ők nem lettek volna, vélhetően belőlem sem lett volna zenész. Felelősségemnek tartom, hogy továbbadjam a tudásomat a diákoknak.

-Híressé vált mondása, hogy a zene az élet igazi iskolája. Miért gondolja így?

-Dolgozni, utazni, tanulni a világról, a kultúrákról, együttműködni másokkal számomra egy soha véget nem érő folyamat.

A zene nem az élet része, hanem maga az élet. 

A zene a nyelvből származik, és az emberek úgy játszanak, ahogy beszélnek. Ezért játszom természetesen, mert ez egyfajta nyelv. De mindenekfelett a zene az élet ünneplése.

- Milyen „ünneplésre” számíthatunk öntől a Get Closer fesztiválon?

- Néhány régi és új dalt fogok játszani, lesz sok improvizálás a közönséggel is, a többi legyen meglepetés!

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ha nem tudod eldönteni, melyik koncertre menj szombat este, duplázz!

Két koncerttel is várja az érdeklődőket január 29-én, szombaton a Fonó. Borbély Mihály legújabb formációja mellett ugyanis színpadra lép majd a legújabb lemezén Kelet és Nyugat hangzásvilágát ötvöző Czirják Csaba Quintet is.
Jazz/World Film

Néhány napig újra mozivásznon a Queen legendás budapesti koncertje

A Queen 1986-os Népstadion-beli koncertjéről készült filmet vetítik minden este január 27. és február 1. között, a MOM Park megújult mozijában, a Cinema MOM-ban. A Hungarian Rhapsody címmel újra kiadott koncertfilm fantasztikusan adja vissza a koncert és a kor hangulatát.
Jazz/World ajánló

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

„Ez az a muzsika, amire még a kőszívűek is szerelmesek tudnak lenni”

Bonchidai táncok, zenék minden szerdán a Fonóban, ahol ezen a héten kivételesen pénteken is bonchidai muzsikával telik meg a ház: Ocskay Rita és barátai lemezbemutató koncertjére január 28-án, pénteken kerül sor. 
Jazz/World ajánló

Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez a BJC-ben

A fiatal, harminchat éves zongorista, Alfredo Rodriguez 2019-es Duologue with Pedro Martinez címmel megjelent lemezének anyagát mutatja be január 22-én este a BJC-ben, a világ egyik legismertebb latin ritmushangszeresének részvételével.