Jazz/World

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

2016.04.18. 10:06
Ajánlom
A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

Richard Bona nagyapja ütőhangszerén kezdett zenélni, már négy évesen balafonon játszott. Gyerekként együtt énekelt édesanyjával a templomi kórusban, később fesztiválokra, ünnepélyekre hívták. Douala jazz klubjában zenélt tizenhárom évesen megalapított együttesével. A 90- es évek végén New Yorkba költözött, ahol Harry Belafonte vette a szárnyai alá. Majd Joe Zavinul zenekarának lett az oszlopos tagja, 2002-ben pedig világkörüli turnén vett részt Pat Metheny-vel. A jazz nagyjai közül szinte mindenkivel játszott élőben és lemezen Jaco Pastoriustól Chaka Khanig, Bobby McFerrintől Herbie Hancockig, Quincy Jones-tól Chick Coreáig.. A Veszprémfesten Snétberger Ferenccel öröm zenélt, a Millenáristól a Müpa-beli szólókoncerten át az Alba Regia Fesztig élvezhette a magyar közönség kifinomult gitárjátékát.

Richard Bona

Richard Bona (Fotó/Forrás: Ingrid Hertfelder)

- 2013-ban jelent meg az utolsó, egyben a legszemélyesebbnek tűnő albuma, a nagyapjának dedikált Bonfied, amelyen saját törzsi anyanyelvén, doualául énekel. Mi inspirálta a letisztult akusztikus megközelítésben?

- Azért döntöttem a teljesen akusztikus hangzás mellett, mert manapság a playback uralja a zenei világot, minden jelentős színpadot. A modern zenében már alig játszanak élő hangszereken, vissza akartam hozni ezt a minőséget. Mindamellett, hogy értékelem az elektronikus hangszereket, úgy érzem, hogy az élő zene révén tudom a legjobban megosztani a tehetségemet a közönséggel.

- Ezen a lemezen is egyaránt játszik ütőhangszereken, balafonon, basszusgitáron. Multi instrumentalistának vallja magát?

- Szinte attól a naptól kezdve, hogy megszülettem, hiszen amerre csak néztem, mindenütt zene és hangszerek vettek körül: balafon, dob, gitár, furulya. Az egész családom zenélt. Tizenhat éves koromig nem volt ún. fő hangszerem. Afrikában a mesemondás, a történetmesélés hagyománya él, és nem választódik külön az ének, a költészet, a zene. Nincs hangszerekre specializálódás, bármelyik hangszer lehet történethordozó. A jazzel való találkozásom jelölte ki számomra, hogy basszusgitáros lettem, de mind a mai napig szeretek kísérletezni a hangszerekkel, saját hangszereket készíteni.

- Milyen arányban tartja fontosnak a tradíciók megőrzését és az új utakon járást?

-Mindkettő egyaránt fontos. A hagyományos formák jelentik a gyökereket, míg a más hatásokból merítkezés, tanulás a haladást, a fejlődést. A különbözőségek integrálása nagyszerű lehetőség a saját világod tágítására, gazdagítására, hogy aztán más kultúrák befogadása révén létrehozd a saját egyedi hangodat. Ez a holisztikus megközelítés a sokoldalúságot tükrözi, hogy ne csak egy, hanem több oldalát ismerd meg a zenének.

- Számos stílust ötvöz a zenéjében a bluest, a funkot, a flamencót, a salsát, a bossát, az afrikai ritmusokat. Végső soron nem azonosítja magát a jazzel?

- Mindenféle zene képezi az önazonosságomat. Az én világomban nem léteznek műfajok, stílusok, már csak azért sem, mert ezek kissé olyanok, mint a vallás fogalma.

És mint ahogy nem tartozom egyik vallási közösséghez sem, ugyanúgy a zenét sem osztom fel elkülöníthető kategóriákra.

- Az egyik legkifinomultabb gitárjátékosnak tartják. Mi jelenti az ön számára az etalont?

- Értékelem, ha megbecsülnek, bár a kedves szavak nem mindig fedik a tartalmat. Még nem találtam rá a tökéletességre, de keresem, és ha valaha elérem, elégedett leszek! Hogy őszinte legyek, remélem, soha nem találok rá, mert így legalább a soha véget nem érő tökéletességre törekvés hajt tovább, ami lehetővé teszi számomra, hogy folyamatosan fejlesszem magam, és soha ne érjem be azzal, ahol éppen tartok.

-Sokat vándorolt az évek során: élt Kamerunban, Németországban, Franciaországban, végül az Egyesült Államokban telepedett le. Melyik ország mivel járult hozzá a fejlődéséhez?

- Sok értékes tapasztalat ért minden helyen. A zenei hatásokat illetően, a hazámból hozom magammal az ütős hangszerek hangsúlyosságát, Németország az egymásba fonódó dallamok országaként él bennem, Franciaországhoz a romantikus dalszövegek kötnek, az Államok pedig a sokféle etnikumú zenészek stílusának a fúziója szempontjából meghatározó. A kalandozásaim során megtanultam azt, hogy keményen kell dolgozni, hogy az ember áttörje a zenei korlátokat.

A különböző kultúrák megértése türelemre tanított és arra, hogyan kell alkalmazni őket, hogy innovatív és frissítő hatással legyen azokra, akik hallgatják a zenémet.

- A fiatal zenészek felkarolásának a szándékával kezdett tanítani a New York Universityn?

- Nagy örömömet lelem abban, hogy részt vehetek a felnövekvő zenész nemzedék képzésében. Óriási jelentőségűnek tartom, hogy az idősebb generáció, amelyikhez én is tartozom már, átadhatja a tapasztalatait, a technikai tudását az új generációnak. A megosztás igénye természetes számomra, hiszen valaha én is az anyámnak, a nagyapámnak köszönhetően tanultam meg zenélni. Ha ők nem lettek volna, vélhetően belőlem sem lett volna zenész. Felelősségemnek tartom, hogy továbbadjam a tudásomat a diákoknak.

-Híressé vált mondása, hogy a zene az élet igazi iskolája. Miért gondolja így?

-Dolgozni, utazni, tanulni a világról, a kultúrákról, együttműködni másokkal számomra egy soha véget nem érő folyamat.

A zene nem az élet része, hanem maga az élet. 

A zene a nyelvből származik, és az emberek úgy játszanak, ahogy beszélnek. Ezért játszom természetesen, mert ez egyfajta nyelv. De mindenekfelett a zene az élet ünneplése.

- Milyen „ünneplésre” számíthatunk öntől a Get Closer fesztiválon?

- Néhány régi és új dalt fogok játszani, lesz sok improvizálás a közönséggel is, a többi legyen meglepetés!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.
Jazz/World ajánló

Kék bakeliten jelent meg a Solati Music első lemeze

A gyűjtők számára is ritkaságnak számító vinyl teljes anyagát december 7-én egy dupla koncertes lemezbemutató keretében élvezhetik élőben a jazz és a Neo-Soul rajongói a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World vakság

Vaksötétben éneklik Karády Katalin dalait

Szalóki Ági, Németh Juci és Kollár Klemencz László sötétben adnak koncertet szeptember 19-én Kardon Annamária és Helle Maximilian zongorakíséretével, aminek jegybevételeit látássérülteknek szóló hangoskönyvek készítésére fordítják.