Jazz/World

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

2016.04.18. 10:06
Ajánlom
A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

Richard Bona nagyapja ütőhangszerén kezdett zenélni, már négy évesen balafonon játszott. Gyerekként együtt énekelt édesanyjával a templomi kórusban, később fesztiválokra, ünnepélyekre hívták. Douala jazz klubjában zenélt tizenhárom évesen megalapított együttesével. A 90- es évek végén New Yorkba költözött, ahol Harry Belafonte vette a szárnyai alá. Majd Joe Zavinul zenekarának lett az oszlopos tagja, 2002-ben pedig világkörüli turnén vett részt Pat Metheny-vel. A jazz nagyjai közül szinte mindenkivel játszott élőben és lemezen Jaco Pastoriustól Chaka Khanig, Bobby McFerrintől Herbie Hancockig, Quincy Jones-tól Chick Coreáig.. A Veszprémfesten Snétberger Ferenccel öröm zenélt, a Millenáristól a Müpa-beli szólókoncerten át az Alba Regia Fesztig élvezhette a magyar közönség kifinomult gitárjátékát.

Richard Bona

Richard Bona (Fotó/Forrás: Ingrid Hertfelder)

- 2013-ban jelent meg az utolsó, egyben a legszemélyesebbnek tűnő albuma, a nagyapjának dedikált Bonfied, amelyen saját törzsi anyanyelvén, doualául énekel. Mi inspirálta a letisztult akusztikus megközelítésben?

- Azért döntöttem a teljesen akusztikus hangzás mellett, mert manapság a playback uralja a zenei világot, minden jelentős színpadot. A modern zenében már alig játszanak élő hangszereken, vissza akartam hozni ezt a minőséget. Mindamellett, hogy értékelem az elektronikus hangszereket, úgy érzem, hogy az élő zene révén tudom a legjobban megosztani a tehetségemet a közönséggel.

- Ezen a lemezen is egyaránt játszik ütőhangszereken, balafonon, basszusgitáron. Multi instrumentalistának vallja magát?

- Szinte attól a naptól kezdve, hogy megszülettem, hiszen amerre csak néztem, mindenütt zene és hangszerek vettek körül: balafon, dob, gitár, furulya. Az egész családom zenélt. Tizenhat éves koromig nem volt ún. fő hangszerem. Afrikában a mesemondás, a történetmesélés hagyománya él, és nem választódik külön az ének, a költészet, a zene. Nincs hangszerekre specializálódás, bármelyik hangszer lehet történethordozó. A jazzel való találkozásom jelölte ki számomra, hogy basszusgitáros lettem, de mind a mai napig szeretek kísérletezni a hangszerekkel, saját hangszereket készíteni.

- Milyen arányban tartja fontosnak a tradíciók megőrzését és az új utakon járást?

-Mindkettő egyaránt fontos. A hagyományos formák jelentik a gyökereket, míg a más hatásokból merítkezés, tanulás a haladást, a fejlődést. A különbözőségek integrálása nagyszerű lehetőség a saját világod tágítására, gazdagítására, hogy aztán más kultúrák befogadása révén létrehozd a saját egyedi hangodat. Ez a holisztikus megközelítés a sokoldalúságot tükrözi, hogy ne csak egy, hanem több oldalát ismerd meg a zenének.

- Számos stílust ötvöz a zenéjében a bluest, a funkot, a flamencót, a salsát, a bossát, az afrikai ritmusokat. Végső soron nem azonosítja magát a jazzel?

- Mindenféle zene képezi az önazonosságomat. Az én világomban nem léteznek műfajok, stílusok, már csak azért sem, mert ezek kissé olyanok, mint a vallás fogalma.

És mint ahogy nem tartozom egyik vallási közösséghez sem, ugyanúgy a zenét sem osztom fel elkülöníthető kategóriákra.

- Az egyik legkifinomultabb gitárjátékosnak tartják. Mi jelenti az ön számára az etalont?

- Értékelem, ha megbecsülnek, bár a kedves szavak nem mindig fedik a tartalmat. Még nem találtam rá a tökéletességre, de keresem, és ha valaha elérem, elégedett leszek! Hogy őszinte legyek, remélem, soha nem találok rá, mert így legalább a soha véget nem érő tökéletességre törekvés hajt tovább, ami lehetővé teszi számomra, hogy folyamatosan fejlesszem magam, és soha ne érjem be azzal, ahol éppen tartok.

-Sokat vándorolt az évek során: élt Kamerunban, Németországban, Franciaországban, végül az Egyesült Államokban telepedett le. Melyik ország mivel járult hozzá a fejlődéséhez?

- Sok értékes tapasztalat ért minden helyen. A zenei hatásokat illetően, a hazámból hozom magammal az ütős hangszerek hangsúlyosságát, Németország az egymásba fonódó dallamok országaként él bennem, Franciaországhoz a romantikus dalszövegek kötnek, az Államok pedig a sokféle etnikumú zenészek stílusának a fúziója szempontjából meghatározó. A kalandozásaim során megtanultam azt, hogy keményen kell dolgozni, hogy az ember áttörje a zenei korlátokat.

A különböző kultúrák megértése türelemre tanított és arra, hogyan kell alkalmazni őket, hogy innovatív és frissítő hatással legyen azokra, akik hallgatják a zenémet.

- A fiatal zenészek felkarolásának a szándékával kezdett tanítani a New York Universityn?

- Nagy örömömet lelem abban, hogy részt vehetek a felnövekvő zenész nemzedék képzésében. Óriási jelentőségűnek tartom, hogy az idősebb generáció, amelyikhez én is tartozom már, átadhatja a tapasztalatait, a technikai tudását az új generációnak. A megosztás igénye természetes számomra, hiszen valaha én is az anyámnak, a nagyapámnak köszönhetően tanultam meg zenélni. Ha ők nem lettek volna, vélhetően belőlem sem lett volna zenész. Felelősségemnek tartom, hogy továbbadjam a tudásomat a diákoknak.

-Híressé vált mondása, hogy a zene az élet igazi iskolája. Miért gondolja így?

-Dolgozni, utazni, tanulni a világról, a kultúrákról, együttműködni másokkal számomra egy soha véget nem érő folyamat.

A zene nem az élet része, hanem maga az élet. 

A zene a nyelvből származik, és az emberek úgy játszanak, ahogy beszélnek. Ezért játszom természetesen, mert ez egyfajta nyelv. De mindenekfelett a zene az élet ünneplése.

- Milyen „ünneplésre” számíthatunk öntől a Get Closer fesztiválon?

- Néhány régi és új dalt fogok játszani, lesz sok improvizálás a közönséggel is, a többi legyen meglepetés!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.