Jazz/World

Richard Bona: "A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály"

2018.07.10. 09:15
Ajánlom
Számos világsztár vendége között a magyar közönségkedvenc Richard Bona is fellép Quincy Jones exkluzív, 85. születésnapi koncertjén, július 16-án, a Papp László Budapest Sportarénában, a Get Closer Concerts szervezésében.

Ha jól tudom, Quincy Jones felmenői is kameruniak, csakúgy, mint Ön. Ezen a kapcsolódási ponton túl milyen viszonyt ápol vele?

Igen, az ő felmenői is kameruniak, egy másik régióból mint ahonnan én származom, Tikar térségből. Már az első találkozásunk is emlékezetes volt: kilenc évvel ezelőtt Rod Temperton, a Thriller producere hozta el őt egy Los Angeles-i koncertemre, ahol Michael Jackson-számokat játszottunk. Nem volt egy nagy esemény, talán egy étteremben játszhattunk, ahova eljött, hogy megnézze ezt a tehetséges, afrikai zenész srácot, aki én voltam. Nekem azonban senki nem szólt, hogy ki jön a koncertemre.

Egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valaki hangosan ropogtatja a csirkecsontokat az első sorban. Ő volt Quincy Jones. Attól a naptól fogva együtt dolgozunk.

Mi volt a legfontosabb dolog, amit tőle tanult?

Quincy Jones közelében lenni nemcsak zenei tanítást jelent, de az életről is fontos leckéket vehetünk tőle. Quincy nemcsak egy ikon, de egy látnok is. Olyas valaki, aki egész életben a legmagasabb minőséget képviselte zenében, aki platformot biztosít a legjobb zenészeknek – mellette csak jó dolgokat tanulhatsz. Szóval vele dolgozni maga "az élet iskolája".

Idén Ön is fellépett a jazz szupersztárokat felvonultató Nemzetközi Jazznap szentpétervári gáláján. Ehhez kapcsolódva kérdezem, hogy Ön magát jazz-zenészként definiálja?

Először is: mit nevezünk jazznek? Jó lenne, ha valaki ezt egyszer már meghatározná.

Akkor visszakérdezek: mit jelen az Ön számára a jazz?

A jazz az élet ünneplése, mivel a szabadság is az élet ünnepe. Számomra azonban kétféle zene létezik: jó és rossz. A szép zene származhat New Yorkból, Magyarországról, Dakarból – ha gyönyörű, akkor gyönyörű. Nem kedvelem azokat az embereket, akik felcímkézik a zenéket, hogy ez most jazz, folk, vagy rap. Nem hiszek a kategorizálásban. A zene megkerüli a műfaji dobozokat, akik ezeket kitalálták, azok az emberek. Amit én keresek, az az, hogy hogyan jellemzi a zene az embert.

A jazz a szépségben és a bájban ragadja meg az emberi lényeget.

Bár ez is kategorizálás, de mit gondol a világzene műfajáról? És arról, hogy sokak szerint Ön nagy hatást gyakorolt a világzenei szcénára?

Én inkább azt mondanám, hogy magára a zenére gyakoroltam hatást. Ismerek olyan embereket, akik azt állítják magukról, hogy imádják a világzenét, és azért nem hallgatnak Richard Bonát, mert az nem világzene. Miközben a jazz-zenészek azt mondják, ez nem igazán jazz. Én meg azt mondom: „Hé, ember! Ki dönti el, hogy mi micsoda?” (nevet).

RichardBona_5-165035.jpg

Richard Bona (Fotó/Forrás: Get Closer Concerts)

Lát olyan tendenciát, miszerint egyre több ember szeretné megmutatni a saját, lokális, akár kisebbségi zenei kultúráját az angol nyelvű, mainstream rádiózenével szemben?

Én nem így tekintek a zenére. Magamra sem egy kisebbség képviselőjeként tekintek. Én az emberekhez tartozom. Ha te magadat kisebbségként definiálod, akkor te a saját véleményed vagy. Tedd a tőled telhető legtöbbet és legjobbat. Én ennek szellemében játszom több mint húsz éve úgy, hogy soha nem énekeltem angolul. A múlt héten például a Hollywood Bowl-on játszottam húszezer ember előtt, akik nem értették a szöveget, amit énekeltem. És akkor mi van? Élvezték. Ez azért van, mert

a zene felülírja a nyelv határait.

És mi van azzal, hogy néha, amikor Stevie Wondert hallgatom, nem értem a szöveget? Pedig ő angolul énekel. Imádom, és csak ez számít.

Pedig Ön társadalmi kérdésektől is énekel. Nem fontos az üzenetek verbális megértése is?

Igen, a háború ellen énekelek, egymás elfogadásáról és hasonló dolgokról. Ezt mind tudják, akik a koncertemre jönnek, mivel a zenében nem csak a szöveg által lehet átvinni az üzenetet. Nem feltétlenül szükséges, hogy értsék a szöveget a show alatt, mert már értik, érzik a jelentést, a dal lényegét. Másrészt a közönség soraiban olyan emberek vannak, akik a barátaim, akik követnek az utamon, hallották már, hogy melyik dal miről szól, ismerik a dalok születési körülményeit, a sztorikat. 

Ön egy nagyon pozitív embernek tűnik.

Tudod, én egy templomban nőttem fel.

Gyerekként a templomi kórusban énekeltem a nagyapámmal és az édesanyámmal, akik mindig a pozitivitásra tanítottak.

Nem tudom, hogy ez konkrétan a vallás eredménye volt-e. A színpadi lét pedig felelősséggel jár, én döntök, hogy mit osztok meg a közönséggel. Ugyanakkor attól, hogy látom, mennyien kíváncsiak a zenémre, mindig feldobódom. Az embereknek rengeteg választásuk van: mehetnek moziba, étterembe, szórakozóhelyre, vagy bármi másra. Ezért annak, hogy az én koncertemre vesznek jegyet, számomra óriási súlya van, és én ettől boldog vagyok.

Ön viszonylag gyakori vendég Magyarországon, hiszen már idén is több ízben játszott itt. Mit gondol, mi az oka, hogy a magyarok ilyen erősen rezonálnak az Ön zenéjére?

A magyarok szeretnek, mert én vagyok a gulyáskirály (nevet). Félretéve a viccet, Magyarországra már hazajárok. Az évek alatt egy komoly baráti köröm alakult itt ki. Ebben az is közrejátszott, hogy nemcsak Budapesten, de országszerte több városban felléptem: Szolnokon, Veszprémben, Sopronban, stb. Így amikor Magyarországra jövök, a barátaim képesek 2-3 órákat vezetni, hogy halljanak engem. És a magyar hallgatóim nagyon hűségesek hozzám, a végsőkig megbíznak bennem. Szóval ők is azt példázzák, hogy az üzenet megértése a nyelv megértése nélkül is működik. Hiszen nem éneklek magyarul. Bár éppenséggel nem mondok teljesen igazat, mert előfordult már, hogy magyarul énekeltem.

Igen, a Kis kece lányomat, amire mindannyian emlékszünk.

Igen. Lehet, hogy meglepetésszerűn megtanulok néhány új tradicionális dalt is Quincy Jones születésnapjára. Ki tudja?

 

 

 

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

Kapcsolódó

Soha nem hallott sztorikat is mesél majd Budapesten Quincy Jones

A legendás zenész-producerrel Richard Bona, Dee Dee Bridgewater, és Radics Gigi is fellép július 16-án a Papp László Soprtarénában, ahol a showman Nic Harcourt izgalmas, soha nem hallott sztorikat is megpróbál majd belőle kiszedni!

Andreas Varady nem akar iskolába menni

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.

Richard Bona:

Richard Bona: "A zene az élet ünneplése"

A hazai jazz szcéna visszatérő vendége a kameruni születésű, a világzenéből is inspirációt merítő énekes- zeneszerző- basszusgitár fenomén. Richard Bona az újonnan induló Get Closer Jazz Fest zárónapján, április 24-én kvintettjével lesz hallható a MOMKultban. Ennek apropóján kérdeztük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Dunán ringatózva mutatja be új lemezét Cséry Zoltán

A zongoraművész - zeneszerző november 24-én az A38 Kiállítótérben mutatkozik be első önálló, szólózongorás nagylemezével, a Life Is A Playground című chillout, ambient albummal.
Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.
Jazz/World hírek

Szabó Dániel jazz-zeneszerző rangos amerikai díjat kapott

Az USA legnagyobb zenei jogkezelő szervezete, az ASCAP és a Symphonic Jazz Orchestra ítélte oda neki az 5000 dollárral és egy zeneszerzői felkéréssel járó Commissioning Prize nevű díjat – írta meg a dalszerzo.hu.
Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.