Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

2018.06.19. 14:45
Ajánlom
Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

A koncert ajánlójában azt olvasni, hogy a zenét és a színjátszást is összekötitek ezen a koncerten. Hogyan kell elképzelni a két műfaj – a színház, vagy film és a zene  – találkozását ebben az esetben?

Másfél évvel ezelőtt szöget ütött a fejembe, hogy milyen jó lenne egy olyan koncert, ahol elmesélünk egy történetet úgy, hogy az sem nem színházi előadás, sem nem mozi, hanem inkább olyan, mint egy oratórium: a sztori a kórus, a szólisták, és a zenekar közös történetmeséléséből áll össze. A mi esetünkben a zene erősebb lett a történetnél, így nem lesz szervesen összefüggő történet, viszont lesz kórus, lesznek szólisták, lesz zenekar.

Egy időben azt mondtam, hogy ez rockopera, csak nem rock és nem opera, hanem jazz- vagy funkoratórium.

keknyul_glodibalazs-144438.jpg

Kéknyúl Band (Fotó/Forrás: Glódi Balázs)

Milyen szerepe volt a mostani koncepcióban a zenekar énekesének, Andrew Heflernek, aki a Grund színház vezetőjeként az improvizációs színház nagymestere?

Andy ötlete alapján minden vendégünknek lesz egy prózai belépője, amiben kicsit a színészi kvalitásaikat is megmutathatják. Ehhez írt néhány zseniális, balladisztikus szöveget, ezek fogják részekre tagolni a koncertet.

A bűnügyi filmes világ hogyan jutott eszetekbe?

Az előző lemezen volt egy dal, a Crime Scene című számunk, ami már megidézi ezt a világot. Ezzel a számmal kapcsolatban többen jelezték, hogy milyen jól áll nekünk a bűnügyi filmes zenei világ, és hogy jó lenne egy olyan lemezt, vagy koncertet csinálni, ami csak ezzel a stílussal foglalkozik. Innen indultunk el, és aztán arra jutottunk, hogy nem egy konkrét nyomozós, detektíves történetet dolgozunk fel, hanem picit tágabban értelmezzük ezt a kérdést –

inkább az emberi kapcsolatokban felfedezhető, egymás ellen elkövethető kisebb-nagyobb bűnökről mesélünk.

Szerelmi viszonyokról, cserbenhagyásról, hétköznapi esetekről. Ebbe a koncepcióba pedig a dalszövegeink 80 százaléka szépen, mozaikszerűen beilleszthető, ami azért is jó, mert az eredeti tervünk is az volt, hogy a régi dalokból is szép számmal felhasználunk. Közben pedig született öt új dal ennek a koncepciónak a jegyében, amik már a készülő lemezünkön fognak szerepelni.

Hogyan került a képbe Palya Bea és Sena, a két női vendégszólista?

Sok név felmerült. A Müpa egy nehéz helyszín számunkra abban az értelemben, hogy nem mindennap játszunk olyan koncerttérben, ahol ülnek az emberek. Ide tehát nem feltétlenül alkalmas a táncoltatós bulizene, mint amilyen a Kéknyúl zenéje alapvetően:

nálunk minden dal grandiózus tusokba, kiabálós befejezésbe torkollik. Ezért az egyik fontos szempont az volt, hogy a sok hangos zene között finomabb, nagyobb csendekkel, kevesebb hangszerrel operáló dalok is megszólaljanak.

Erre Bea zenei világa nagyon-nagyon alkalmas, jó kontrasztot ad majd a zenekarnak. Ugyanígy Sena is jó antipont lesz, aki pedig nagyon ritmikusan áll a zenénkhez, és egy kiváló improvizatőr. Nem mellékes, hogy mindkettőjükkel 8-10 éve dolgozunk együtt, hiszen Palya Bea tagja volt a Grund színháznak, és Andyvel nagyon szoros emberi- és munkakapcsolatban vannak. Én pedig Senával játszom nagyon régóta. Szerintem sütni fog a színpadról, hogy három olyan ember van elöl, akik remekül dolgoznak együtt, és nem idegenkednek attól sem, hogy improvizálni kell, hiszen nem titkolt szándékunk, hogy az improvizációt is belecsempésszük a műsorba.

Premecz Mátyás:

Kapcsolódó

Premecz Mátyás: "Jé, a jazz nem ijesztő!"

A pesti klubélet egyik legmarkánsabb arca Premecz Mátyásé, aki Hammond-orgonájával, néha más billentyűs hangszereken több zenekarban is jelen van. Az ősz során például a Kobuci kertet helyettesítő A38 tetőteraszon a Kéknyúl trió plusz Andy Hefler fellépésén hallhattuk, azután Tomor Barnabás vendégeként ugyanott, de az Újbuda Jazzfesztivál égisze alatt játszott, és közben részt vett egy Random Tripen az Instantban, október 11-én pedig másodszorra kerül sor az általa kezdeményezett Hammond Fesztiválra, ezúttal a Gozsdu Manó klubban. INTERJÚ

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.