Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

2018.06.19. 14:45
Ajánlom
Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

A koncert ajánlójában azt olvasni, hogy a zenét és a színjátszást is összekötitek ezen a koncerten. Hogyan kell elképzelni a két műfaj – a színház, vagy film és a zene  – találkozását ebben az esetben?

Másfél évvel ezelőtt szöget ütött a fejembe, hogy milyen jó lenne egy olyan koncert, ahol elmesélünk egy történetet úgy, hogy az sem nem színházi előadás, sem nem mozi, hanem inkább olyan, mint egy oratórium: a sztori a kórus, a szólisták, és a zenekar közös történetmeséléséből áll össze. A mi esetünkben a zene erősebb lett a történetnél, így nem lesz szervesen összefüggő történet, viszont lesz kórus, lesznek szólisták, lesz zenekar.

Egy időben azt mondtam, hogy ez rockopera, csak nem rock és nem opera, hanem jazz- vagy funkoratórium.

keknyul_glodibalazs-144438.jpg

Kéknyúl Band (Fotó/Forrás: Glódi Balázs)

Milyen szerepe volt a mostani koncepcióban a zenekar énekesének, Andrew Heflernek, aki a Grund színház vezetőjeként az improvizációs színház nagymestere?

Andy ötlete alapján minden vendégünknek lesz egy prózai belépője, amiben kicsit a színészi kvalitásaikat is megmutathatják. Ehhez írt néhány zseniális, balladisztikus szöveget, ezek fogják részekre tagolni a koncertet.

A bűnügyi filmes világ hogyan jutott eszetekbe?

Az előző lemezen volt egy dal, a Crime Scene című számunk, ami már megidézi ezt a világot. Ezzel a számmal kapcsolatban többen jelezték, hogy milyen jól áll nekünk a bűnügyi filmes zenei világ, és hogy jó lenne egy olyan lemezt, vagy koncertet csinálni, ami csak ezzel a stílussal foglalkozik. Innen indultunk el, és aztán arra jutottunk, hogy nem egy konkrét nyomozós, detektíves történetet dolgozunk fel, hanem picit tágabban értelmezzük ezt a kérdést –

inkább az emberi kapcsolatokban felfedezhető, egymás ellen elkövethető kisebb-nagyobb bűnökről mesélünk.

Szerelmi viszonyokról, cserbenhagyásról, hétköznapi esetekről. Ebbe a koncepcióba pedig a dalszövegeink 80 százaléka szépen, mozaikszerűen beilleszthető, ami azért is jó, mert az eredeti tervünk is az volt, hogy a régi dalokból is szép számmal felhasználunk. Közben pedig született öt új dal ennek a koncepciónak a jegyében, amik már a készülő lemezünkön fognak szerepelni.

Hogyan került a képbe Palya Bea és Sena, a két női vendégszólista?

Sok név felmerült. A Müpa egy nehéz helyszín számunkra abban az értelemben, hogy nem mindennap játszunk olyan koncerttérben, ahol ülnek az emberek. Ide tehát nem feltétlenül alkalmas a táncoltatós bulizene, mint amilyen a Kéknyúl zenéje alapvetően:

nálunk minden dal grandiózus tusokba, kiabálós befejezésbe torkollik. Ezért az egyik fontos szempont az volt, hogy a sok hangos zene között finomabb, nagyobb csendekkel, kevesebb hangszerrel operáló dalok is megszólaljanak.

Erre Bea zenei világa nagyon-nagyon alkalmas, jó kontrasztot ad majd a zenekarnak. Ugyanígy Sena is jó antipont lesz, aki pedig nagyon ritmikusan áll a zenénkhez, és egy kiváló improvizatőr. Nem mellékes, hogy mindkettőjükkel 8-10 éve dolgozunk együtt, hiszen Palya Bea tagja volt a Grund színháznak, és Andyvel nagyon szoros emberi- és munkakapcsolatban vannak. Én pedig Senával játszom nagyon régóta. Szerintem sütni fog a színpadról, hogy három olyan ember van elöl, akik remekül dolgoznak együtt, és nem idegenkednek attól sem, hogy improvizálni kell, hiszen nem titkolt szándékunk, hogy az improvizációt is belecsempésszük a műsorba.

Premecz Mátyás:

Kapcsolódó

Premecz Mátyás: "Jé, a jazz nem ijesztő!"

A pesti klubélet egyik legmarkánsabb arca Premecz Mátyásé, aki Hammond-orgonájával, néha más billentyűs hangszereken több zenekarban is jelen van. Az ősz során például a Kobuci kertet helyettesítő A38 tetőteraszon a Kéknyúl trió plusz Andy Hefler fellépésén hallhattuk, azután Tomor Barnabás vendégeként ugyanott, de az Újbuda Jazzfesztivál égisze alatt játszott, és közben részt vett egy Random Tripen az Instantban, október 11-én pedig másodszorra kerül sor az általa kezdeményezett Hammond Fesztiválra, ezúttal a Gozsdu Manó klubban. INTERJÚ

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.